• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Jag blev inspirerad av gårdagens Credor-inlägg.
IMG_5236.jpeg
 
den är ju kanonsnygg med de blånerade visarna :) Visst är länken mjuk och skön runt handleden?
Ja, grymt bekväm! Liten och tunn också, så märks knappt på handleden.
Jag bjuder på ett par snabba tagna med ipaden (glömde mobilen på jobbet)
IMG_0133.jpeg

väldigt trevliga proportioner, och gör sig väldigt bra på läder
IMG_0134.jpeg

nu har jag beställt ett par nya band ifrån en av forumets duktiga slöjdare, detta får sitta under tiden
Blev ju grym på läder, grattis!
 
Mobilen tillbaka, så nu kan man ta anständiga bilder av nyförvärvet 😎
Testar att bära den på Rios Seattle Cordovan idag.
IMG_0374.jpeg

Modellen heter sbgf013 8j56-7000. Höjden ligger på trevliga 9mm inklusive det lätt kupade glaset.

Urverket 8j56 kom 1995, men hamnade alltså i denna boett ett par år senare. Modellen avslutades någon gång under tidigt 2000tal
*klipp ur 1995 års JDM katalog nedan
1709137509717.png

och här ur 1998 års katalog, nu med 8j56 istället för 9587. Sbgs007 blev nu Sbgf013

1709135204332.png

Den var prissatt till 200.000jpy 1998, dyrare än de sportigare syskonen som kom 1995 *notera att sbgf014 var betydligt dyrare (300.000jpy) med sin glasring och länkbitar i massivt guld. Det fanns också en damvariant att tillgå.

SbgX-serien hade släpts året innan (1997) med 9F62. Trots att urverket var enklare och billigare att tillverka såg prisbilden lika ut (bortsett sbgx002 & 004 med guldet på en större boett än tidigare)

Det som skiljer föregångaren sbgs007 är alltså egentligen bara urverket 9587. Inte så bara, men dom är alltså i princip identiska i övrigt. 8j56/55 är det enda urverket med 5års batteritid tack vare att man bytte till SR920SW ifrån SR916SW som övriga 8j har
IMG_0373.jpeg

Jag är personligen mer förtjust i designen som inte har Tanakas "Grammar of design" med alla kanter, vinklar och breda bandhorn (även om dom såklart tillför ett id till GS). Nu fick jag se smakprov av banden jag beställt åt den, kommer bli riktigt trevligt
IMG_0372.jpeg


önskar tråden en skön "lill-lördag" :)
 
Senast ändrad:
Finns en del ruskigt fina GS quartz i tråden, hoppar de fram som en vanlig quartz?
Eller hoppar sekundvisaren fram med kortare steg? Eller gliiiiider fram
Det finns ett fåtal kvartsverk med "glidande" sekund. Bulova och Seiko ligger bakom de vanligast förekommande urverken. Om vi tänker enkel matematik så kan vi säga att varje tick drar ström. Fler tick per sekund, exempelvis 4, drar alltså 4X så mycket batteri, till ingen nytta. Du får läsa bakåt i tråden så har det diskuterats förr. Men för att svara på din fråga, nej, GS tickar 1 tick / sekund.
 
Det finns ett fåtal kvartsverk med "glidande" sekund. Bulova och Seiko ligger bakom de vanligast förekommande urverken. Om vi tänker enkel matematik så kan vi säga att varje tick drar ström. Fler tick per sekund, exempelvis 4, drar alltså 4X så mycket batteri, till ingen nytta. Du får läsa bakåt i tråden så har det diskuterats förr. Men för att svara på din fråga, nej, GS tickar 1 tick / sekund.
[/QUOTE
Det finns ett fåtal kvartsverk med "glidande" sekund. Bulova och Seiko ligger bakom de vanligast förekommande urverken. Om vi tänker enkel matematik så kan vi säga att varje tick drar ström. Fler tick per sekund, exempelvis 4, drar alltså 4X så mycket batteri, till ingen nytta. Du får läsa bakåt i tråden så har det diskuterats förr. Men för att svara på din fråga, nej, GS tickar 1 tick / sekund.

GS tar väl två steg per sekund? 😀
 
Senast ändrad:
Nemas problemas. Jag ska försöka hitta texten där Seiko beskriver hur bromsen gör att visaren stannar utan att skaka. Har för mig att det handlar om att dämpa kraften som visaren kommer farandes i så att stabilisatorn blir extra effektiv…
Beskrivningen finns på den här sidan:

1709196610480.png


1709196639034.png
 
Tillbaka
Topp