• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Gekk0

Silver
2-Faktor
1000027449.jpg

Länk på idag. Snart dags för OWGM och en hel månad utan One.
IMG_5226.jpeg
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Länk på idag. Snart dags för OWGM och en hel månad utan One.
IMG_5226.jpeg
Aj, oj, usch, ska du verkligen delta i den? ;)
Jag kan sympatisera med att det numera doneras till ett gott ändamål, men själva fenomenet känns för mig något bakvänt på ett forum. Då kunde man lika gärna avhålla sig ifrån att "logga in" under en månad och göra någon sorts "digital cleansing"...
 

Gekk0

Silver
2-Faktor
Aj, oj, usch, ska du verkligen delta i den? ;)
Jag kan sympatisera med att det numera doneras till ett gott ändamål, men själva fenomenet känns för mig något bakvänt på ett forum. Då kunde man lika gärna avhålla sig ifrån att "logga in" under en månad och göra någon sorts "digital cleansing"...
Jo, då. Jag deltog för första gången förra året (med en färgglad Swatch) och tyckte att det var roligt. Det fick mig att på nytt uppskatta mina andra klockor :). Jag tröstköpte dock flera klockor under månaden, vilket säkert inte är meningen :facepalm:
 

martaSM30

Guld
2-Faktor
Aj, oj, usch, ska du verkligen delta i den? ;)
Jag kan sympatisera med att det numera doneras till ett gott ändamål, men själva fenomenet känns för mig något bakvänt på ett forum. Då kunde man lika gärna avhålla sig ifrån att "logga in" under en månad och göra någon sorts "digital cleansing"...
Det är en utmaning!
Och en månad för reflektion, kan verkligen rekommendera.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jo, då. Jag deltog för första gången förra året (med en färgglad Swatch) och tyckte att det var roligt. Det fick mig att på nytt uppskatta mina andra klockor :). Jag tröstköpte dock flera klockor under månaden, vilket säkert inte är meningen :facepalm:
Ena året jag var med tröstköpte jag runt femtio klockor under mars. Återstår att se hur det går i år men evenemanget kan helt klart ge en liten skjuts till samlandet.
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Jag fick frågan av @-RI- om mina Citizen Ecodrive ONE kom i något roligare än papplådan ifrån Ur&Penn?, en förpackning som känns allt annat än premium i förhållande till klockan. Svaret är tyvärr nej! Då jag besökte Japan 2019 såg jag dock denna box till Ecodrive ONE AR5044-03E, jag gjorde ett tappert försök att få köpa en sådan box (utan framgång).
ONE_AR5044-03E_30_EC.jpg

Mönster av Sakura blommor i balsaträ och glas i locket, resten av lådan i vad jag skulle gissa är magnoliaträ.
ONE_AR5044-03E_31_EC.jpg

En oerhört elegant förpackning som jag gärna skulle ha framme i bokhyllan. Nu har jag mina klockor i några 8 facks klocklådor med glaslock, original boxarna ligger i pappkassar i förrådet...
*just denna modell har Altic i boettringen istället för som tidigare stål. Boetten i Cermet är en blandning av keramik och metall, Altic är en blandning av aluminiumoxid och titankarbid. Just denna modell har också ett specialstål i baklocket (volframkarbid), cermet i boetten och altic i glasringen.
 
Senast ändrad:

-RI-

Diamant
2-Faktor
Jag fick frågan av @-RI- om mina Citizen Ecodrive ONE kom i något roligare än papplådan ifrån Ur&Penn?, en förpackning som känns allt annat än premium i förhållande till klockan. Svaret är tyvärr nej! Då jag besökte Japan 2019 såg jag dock denna box till Ecodrive ONE AR5044-03E, jag gjorde ett tappert försök att få köpa en sådan box (utan framgång).
ONE_AR5044-03E_30_EC.jpg

Mönster av Sakura blommor i balsaträ och glas i locket, resten av lådan i vad jag skulle gissa är magnoliaträ.
ONE_AR5044-03E_31_EC.jpg

En oerhört elegant förpackning som jag gärna skulle ha framme i bokhyllan. Nu har jag mina klockor i några 8 facks klocklådor med glaslock, original boxarna ligger i pappkassar i förrådet...
*just denna modell har Altic i boettringen istället för som tidigare stål. Boetten i Cermet är en blandning av keramik och metall, Altic är en blandning av aluminiumoxid och titankarbid. Just denna modell har också ett specialstål i baklocket (volframkarbid), cermet i boetten och altic i glasringen.
En sådan ask hade varit mer rättvis mot klockan, att endast få den i samma lilla box som en Aqualand känns sådär. Tur klockan i fråga är fin 🙂
 

Chuck

Pandion
2-Faktor
Jag fick frågan av @-RI- om mina Citizen Ecodrive ONE kom i något roligare än papplådan ifrån Ur&Penn?, en förpackning som känns allt annat än premium i förhållande till klockan. Svaret är tyvärr nej! Då jag besökte Japan 2019 såg jag dock denna box till Ecodrive ONE AR5044-03E, jag gjorde ett tappert försök att få köpa en sådan box (utan framgång).
ONE_AR5044-03E_30_EC.jpg

Mönster av Sakura blommor i balsaträ och glas i locket, resten av lådan i vad jag skulle gissa är magnoliaträ.
ONE_AR5044-03E_31_EC.jpg

En oerhört elegant förpackning som jag gärna skulle ha framme i bokhyllan. Nu har jag mina klockor i några 8 facks klocklådor med glaslock, original boxarna ligger i pappkassar i förrådet...
*just denna modell har Altic i boettringen istället för som tidigare stål. Boetten i Cermet är en blandning av keramik och metall, Altic är en blandning av aluminiumoxid och titankarbid. Just denna modell har också ett specialstål i baklocket (volframkarbid), cermet i boetten och altic i glasringen.

Frågan är vilken låda stjärnurisarna levererar?https://www.stjarnurmakarna.se/varumarken/citizen/citizen-one-eco-drive-sapphire
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
En sådan ask hade varit mer rättvis mot klockan, att endast få den i samma lilla box som en Aqualand känns sådär. Tur klockan i fråga är fin 🙂
Absolut!
*Då vi besökte flaggskeppsbutiken i Ginza testade jag den nya limiterade Citizen 0.100 i vitguld som dom hade i en monter, men personalen var mest upptagna med hur snygg min Ecodrive ONE var på 19/14 alligatorband 😁
Det sa något om hur stolta de var över bedriften med ONE :)
 

Chuck

Pandion
2-Faktor
Oj, det var en nyhet, att Sjärnurmakarna säljer Citizen...
Ur&penn tar iaf fortf hem kampen om Aqualand vs SU



 

-RI-

Diamant
2-Faktor
Absolut!
*Då vi besökte flaggskeppsbutiken i Ginza testade jag den nya limiterade Citizen 0.100 i vitguld som dom hade i en monter, men personalen var mest upptagna med hur snygg min Ecodrive ONE var på 19/14 alligatorband 😁
Det sa något om hur stolta de var över bedriften med ONE :)
Fullt förståeligt, det är en fantastisk klocka och en bedrift dom med all rätt ska vara stolta över. 🙂 ONE AR5044-03E är lockande, gillar hur boetten är utformad på den. Att vänta in en sådan begagnad i Sverige känns avlägset, då får jag nog vänta länge.
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Fullt förståeligt, det är en fantastisk klocka och en bedrift dom med all rätt ska vara stolta över. 🙂 ONE AR5044-03E är lockande, gillar hur boetten är utformad på den. Att vänta in en sådan begagnad i Sverige känns avlägset, då får jag nog vänta länge.
Jag tycker modellen med liten sekund är riktigt snygg, AQ5012-14A är den som lockar mest
ONE_AQ5012-14A_16_EC.jpg

endast JDM förstås :(
ONE_AQ5012-14A_15_EC.jpg

Rispapperstavlan "Tosa Washi"
 

Psykel

Pandion
Den med blånerade visare? Jag hade gärna knipit den, men länken var inte komplett, så den skulle inte passa mig :(
Yes, just den! Ska passa upp till 18cm påstås det, så bör funka på mina 17-17,5 cm.
Hade faktiskt en idé om att åka till Japan och köpa mig en i 40-årspresent nästa år, men denna såg ju ut att vara i mer eller mindre nyskick för en tredjedel av priset.
Så blir nog till att åka till Japan och ge mig själv nån annan klocka i 40-årspresent...
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Yes, just den! Ska passa upp till 18cm påstås det, så bör funka på mina 17-17,5 cm.
Hade faktiskt en idé om att åka till Japan och köpa mig en i 40-årspresent nästa år, men denna såg ju ut att vara i mer eller mindre nyskick för en tredjedel av priset.
Så blir nog till att åka till Japan och ge mig själv nån annan klocka i 40-årspresent...
Jag hade kontakt med säljaren och frågade just angående länken. Då sa han något liknande, typ passar min 16,5cm men finns extra bitar och bör ta upp till 18cm
Sedan hittade jag den annonsen han köpt ifrån, och där fanns lite mer information. Men tyvärr har jag 18,5-18,7cm. Den jag har passar dock :)
 
Topp