• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Psykel

Pandion
Jag hade kontakt med säljaren och frågade just angående länken. Då sa han något liknande, typ passar min 16,5cm men finns extra bitar och bör ta upp till 18cm
Sedan hittade jag den annonsen han köpt ifrån, och där fanns lite mer information. Men tyvärr har jag 18,5-18,7cm. Den jag har passar dock :)
Typiskt, men tur för mig! Förhoppningsvis kan jag få den att sitta perfekt.
Gick även en GS från tidigt 2000 billigt (6950) i går. Hade span på den med, men länken passade bara upp till 17. Den risken ville jag inte ta.
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Typiskt, men tur för mig! Förhoppningsvis kan jag få den att sitta perfekt.
Gick även en GS från tidigt 2000 billigt (6950) i går. Hade span på den med, men länken passade bara upp till 17. Den risken ville jag inte ta.
Den knep jag istället 😉 Tänkte köra den på läder och leta länkbitar under tiden. Det är en sån där pusselbitslänk som är hopplöst dyr att köpa ny
 

Psykel

Pandion
Den knep jag istället 😉 Tänkte köra den på läder och leta länkbitar under tiden. Det är en sån där pusselbitslänk som är hopplöst dyr att köpa ny
Men dåså, perfekt! Ja, fördelen med den var väl möjlighet att köra läder. Kan tänka mig att den kanske tillochmed kan göra sig lite bättre så. Länken var väl kanske inte den vackraste.
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
@Psykel
Utifrån ser den ut som länken som sitter på sbgx005. Polerad liten ytterst, följt av en borstad innanför, och en borstad i mitten.
Ser ut att hållas ihop med två pinnar...
D0R2AB-LK00_fram.jpg

inifrån ser man att konstruktionen är lite lurigare...
D0R2AB-LK00_bak.jpg

Fördelen är att ändlänken är slät, så man kan montera valfri länk som har en hane i rätt bredd (8mm har jag för mig).
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Också dagens (på förekommen anledning).
IMG_0363.jpeg

Utrustad med urverk ur Seikos 8J serie. Närmare bestämt 8j86 med 3 års batteritid med ett SR916SW och +/-10spy. 8j56 avviker med att ha 5 års batteritid med ett SR920SW. Samtliga 8J har individuell timvisare och mycket bra termokompensering, faktiskt oftast bättre gång än 9F :)
 

Psykel

Pandion
Också dagens (på förekommen anledning).
IMG_0363.jpeg

Utrustad med urverk ur Seikos 8J serie. Närmare bestämt 8j86 med 3 års batteritid med ett SR916SW och +/-10spy. 8j56 avviker med att ha 5 års batteritid med ett SR920SW. Samtliga 8J har individuell timvisare och mycket bra termokompensering, faktiskt oftast bättre gång än 9F :)
Grymt fin! Då har jag förhoppningsvis fyndat! Finns en hel del riktigt skoj i Credors katalog, även i de billigare segmenten. Lockar klart mer än GS i motsvarande prissegment för min del.
En möjlig kandidat till 40-årspresent kanske är varianten med glasring i solitt guld, för relativt rimliga 330 000 yen:
product_GCAZ054_img_1.jpg

Alternativt den här skönheten för 440 000 yen (inklusive länk):
product_GCAR961_img_1.jpg

product_GCAR961_desc_2.jpg
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Grymt fin! Då har jag förhoppningsvis fyndat! Finns en hel del riktigt skoj i Credors katalog, även i de billigare segmenten. Lockar klart mer än GS i motsvarande prissegment för min del.
En möjlig kandidat till 40-årspresent kanske är varianten med glasring i solitt guld, för relativt rimliga 330 000 yen:
product_GCAZ054_img_1.jpg

Alternativt den här skönheten för 440 000 yen (inklusive länk):
product_GCAR961_img_1.jpg

product_GCAR961_desc_2.jpg
Jag gillar också den med guldring 👌🏿 Skulle vara extra snyggt med guld även i länken, typ dom smala mittlänkarna.
 

Psykel

Pandion
Jag gillar också den med guldring 👌🏿 Skulle vara extra snyggt med guld även i länken, typ dom smala mittlänkarna.
Helt klart! Tror det har funnits en sån variant, dock med pläterade länkbitar. Tycker ändå att det är lite mer subtilt som den är. Nåt som jag alltid haft lite svårt för med tvåton är guldkrona, vilket denna saknar.
 

martaSM30

Guld
2-Faktor
Helt klart! Tror det har funnits en sån variant, dock med pläterade länkbitar. Tycker ändå att det är lite mer subtilt som den är. Nåt som jag alltid haft lite svårt för med tvåton är guldkrona, vilket denna saknar.
Har sett flera TT där ”guldbitarna” i länken typ flagat och ser rätt tråkig ut. Tycker helstål är bäst på denna modell!
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
För priset, och historien, tycker jag det är en riktigt trevlig klocka överlag. HAQ dessutom så inte mycket att klaga på
Snygg modell med färgsättningen tycker jag :)
Om dessa är HAQ tvistas det om... Dom har ju tack vare den höga frekvensen riktigt bra tidshållning, men eftersom dom inte är termokompenserade så kan tidshållningen påverkas av temperaturförändringar. Personligen tror jag ett normalt bärande tillsammans med att klockan förvaras inomhus gör att termokompensering är överflödig... men det är jag det ;)
 

Burnman

Guld
2-Faktor
Snygg modell med färgsättningen tycker jag :)
Om dessa är HAQ tvistas det om... Dom har ju tack vare den höga frekvensen riktigt bra tidshållning, men eftersom dom inte är termokompenserade så kan tidshållningen påverkas av temperaturförändringar. Personligen tror jag ett normalt bärande tillsammans med att klockan förvaras inomhus gör att termokompensering är överflödig... men det är jag det ;)
Jag håller med. Den här tilltalade mig mycket mer än vad den klassiska, svarta, gör! Fräsch på något vis.

Ang HAQ har du säkert bättre koll än mig. Men av det jag läst mig till ska den diffa max +- 10/spy, tror jag läst max 5/spy också?!

Men anyhow, HAQ eller ej. Den går väldigt exakt nu, blir intressant att stämma av på halvårsbasis när det skiftar mellan sommar och vintertid.
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Inte ofta men ser en Rolle Quartz
Det finns en dedikerad tråd…
Personligen tycker jag dom passar utmärkt att posta även här (vilket sker allt för sällan).
 

sportbilsentusiasten

Silver
2-Faktor
Det finns en dedikerad tråd…
Personligen tycker jag dom passar utmärkt att posta även här (vilket sker allt för sällan).
Tack!
Där ser man…
 
Topp