• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Jag har endast en dykare kvar i samlingen, Seiko sbcm023. Den har många rätt med sin perpetuella kalender, modesta storlek och långa batteritid. Tyvärr bärs den aldrig då jag egentligen är klar med dykardesignen
IMG_0892.jpeg
Har sin charm den där med, men dina chronomasters piskar den där alla dagar i veckan.

Idag kör vi kvarts-kronograf!
Jag har flera gånger försökt uppskatta och tycka om kronografer men det är nånting som inte riktigt klickar och jag kan inte sätta fingret på vad. Tycker ändå den här är riktigt bra, framförallt med tanke på prislappen relaterat till märke och historia. Men ändå, känns inte helt rätt. Får fundera och kanske låta den vila några månader men den hänger nog löst för tillfället… IMG_6628.jpeg

IMG_0754.jpeg

Sbgx059 har överraskat mig på flera sätt. Dels tycker jag den kritvita tavlan passar till sommarens väder, något jag inte riktigt trodde innan. Den är ju närmast polar-vit… Dels upptäcker jag att läsbarheten är väldigt mycket bättre i jämförelse med champagnetavlan. Champagnetavlan har en lyxigare aura förstås, men den vita har verkligen växt hos mig 👌🏿😎
Men imorgon blir det nog sbgt med champagne 😉
Den vita har ju också färgmatchat datumfönster, vilket jag tycker är snyggt. 👌

Den vita har ju också färgmatchat datumfönster, vilket jag tycker är snyggt. 👌
Sant iof, men de allra flesta ljustavlade har ju ett mer eller mindre färgmatchat datumfönster? Det är ju oftast de med mörk tavla som inte är matchade enligt min erfarenhet… Men, även om även jag tycker det är snyggt med matchad färg tycker jag läsbarheten är bättre mot vit/ljus bakgrund 😊

IMG_0906.jpeg

Idag är det röd dag, så det så! 🤪

En liten fundering jag har, men först lite bakgrund...
Urverket GS har med dag+datum heter 9f83 och var först ut 1993. Sedan kom 9f82 med endast datum 1995. 1997 gjordes 9f61 och 9f62
9f62 sattes i de mindre boetterna, typ 37mm sbgx serien. 9f82 sattes i den större boetten i sbgv serien (40mm). *sbgv001 som kom 1995 är 37mm boett. 9f61 är urverket som placeras i klockor utan datumvisning. 2018 kom 9f86 med GMT-visning och därmed individuellt ställbar timvisare. Placerades i sbgn-serien. 2020 kom så det senaste 9f85, nu utan GMT-visare, men fortfarande med individuellt justerbar timvisare. Detta sitter i sbgp serien som också är 40mm.

Det jag funderar över är om det senaste 9f85 kommer att placeras även i de mindre boetterna framöver? Vad jag fått fram, är att samtliga 9f i princip är lika höga och med samma diameter. Men vill man uppgradera en gammal serie med ett nytt urverk, eller måste det till en ny modellserie? Det finns alltså inga fysiska hinder för det nya urverket i den gamla boetten. Frågan är hur GS ser på framtiden för kvarts i sin portfölj? I början uppdaterades 9f med några års mellanrum, sedan dröjde det 11 år innan ett nytt urverk så dagens ljus.
Personligen tycker jag det vore trevligt om man både stoppar i 9f85 i de mindre boetterna, och dels gör ett uppdaterat 9f83 där dagvisningen kombineras med den individuella timvisaren. Framtiden får utvisa i vilken riktning det går...

Senast ändrad:
Letar efter en snygg billig (kinesisk)? dykare, kikat lite på Ali Express. De jag hittar som jag gillar har uteslutande automatiska verk. Då jag föredrar quartsverk pga av den bättre tidshållningen o livslängden så blir det besvärligt för mig. Varför finns det så lite ur med quartsverk då de är överlägsna på de plan jag nämnt? Prisklass upp till 1500 kronorspänn.. uret ska dessutom ha armband som inte är av stållänkstyp..

Letar efter en snygg billig (kinesisk)? dykare, kikat lite på Ali Express. De jag hittar som jag gillar har uteslutande automatiska verk. Då jag föredrar quartsverk pga av den bättre tidshållningen o livslängden så blir det besvärligt för mig. Varför finns det så lite ur med quartsverk då de är överlägsna på de plan jag nämnt? Prisklass upp till 1500 kronorspänn.. uret ska dessutom ha armband som inte är av stållänkstyp..
Vad hände med de tidigare tipsen du fått, vill minnas du valde mellan några Citizen-dykare?

Det enda jag kan komma på så här på rak arm som är så pass billig är den klassiska Casio MDV. Finns dessutom i Sverige så slipper du både tull och moms från Ali.

Scrolla ner för fler färgvarianter.

Köpte en Spinnaker Hull kronograf istället o är lite sugen på dykare igen!
Den sista april ställde du nästan samma fråga, dykare under 3K. Några dagar senare stod du i valet mellan två Citizen dykare. Det är väl inte svårare än att du återgår till den planen eller läser de tips du fick då? Eller än bättre, spara till den du faktiskt vill ha istället för att tråla Aliexpress...

Idag plockades 90:tals juvelen fram 😎
IMG_0912.jpeg

Just dessa Citizen 6100 med lite olika tavlor, glasringar, glas och armband, har ofta kul ytbehandlingar. Just denna har HSB märkning på baklocket. Det lär betyda Hard Steel Bezel och är antagligen förklaringen till att den fortfarande är helt repfri sedan 1994👌🏿😊
IMG_0913.jpeg

Glaset är kupat mineralglas, men vissa modeller med ”fluted bezel” har facettslipat glas. De finns med både 18k ytbehandling liknande Duratect och med Palladium. Kul att dom tog ut svängarna lite samtidigt som priserna var högst överkomliga 👍🏿😊

Japanerna har väl redan mutat in den marknaden, så att det inte finns så mycket plats för kineser där? Av kostnadsskäl sker dock viss tillverkning i Kina.

Om du hittar en klocka du gillar och den har länkarmband kan du enkelt byta ut det. Armbanden som följer med billiga klockor brukar inte ha någon hög kvalitet, och utbudet av tredjeparts-armband är gigantiskt med stor bredd av material, design, kvalitet och pris.

Tillbaka
Topp