• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Tänkte be om lite råd, för att vidga mina vyer.

Efter att på relativt kort tid ha hunnit avverka två vostoks tror jag det är dags att kliva in kvartsvärlden för gott.

Jag är inte så mycket för klocksamlingar. Istället söker jag en daglig följeslagare som hänger med på det mesta, inklusive ett arbete som är rätt fysiskt emellanåt. Därav vill jag inte heller lägga någon alltför stor summa på denna.

Spanar just nu på Grand Seiko SBG001 som går att få för mellan 5 och 10.

Vad har vi för utmanare? Är öppen för det mesta men vill ha:

Vit eller champagne-ish tavla
Under 40 mm
Gärna lite prålig bilkrängarfinish
Öppen för lite udda drag, typ kantig form osv.

Har kikat lite på wempe iron walker och även sett en del trevliga vintage kvartsseikos komma och gå på forumet, men tar tacksamt emot tips på specifika modeller. Finns den att köpa idag är det en bonus. Öppen för allt, möjligtvis inte kinahomages.

Tack på förhand

Bilagor

• 1000006980.png
    1000006980.png
    554.2 KB · Visningar: 4

Efter att på relativt kort tid ha hunnit avverka två vostoks tror jag det är dags att kliva in kvartsvärlden för gott.

Jag är inte så mycket för klocksamlingar. Istället söker jag en daglig följeslagare som hänger med på det mesta, inklusive ett arbete som är rätt fysiskt emellanåt. Därav vill jag inte heller lägga någon alltför stor summa på denna.

Under 40 mm

Har kikat lite på wempe iron walker och även sett en del trevliga vintage kvartsseikos komma och gå på forumet, men tar tacksamt emot tips på specifika modeller. Finns den att köpa idag är det en bonus. Öppen för allt, möjligtvis inte kinahomages.

Tack på förhand
Ska du ha quartz kan du knappt välja bättre än GS. Kör!

Under 40 mm

Tack på förhand
Sbgg001 är en väldigt trevlig modell som absolut lär fungera som daglig allroundklocka :). Det man måste vara uppmärksam på med den är att länken räcker till din arm. Den är inte utbytbar och extra länkbitar är inte helt enkla att hitta så här några år senare.
Grand Seiko sbgx059 eller 063 kan vara kandidater?

Jag skulle varmt rekommendera att titta på begagnade Citizen Chronomaster med kvartsverket A660 som alternativ.
AB9000-52A. Stålboett i 38mm. Lite svår att hitta idag, men väldigt allround :)
Googla CTQ57 eller A660 för att hitta inspiration. Alla äldre är mellan 35-38mm och det finns en del titanmodeller också.
Ett besök i https://klocksnack.se/threads/citizen-chronomaster-citizens-de-luxe-modeller.125337/page-11 kan också vara en början ;)

Wempe Ironwalker finns fortfarande att köpa ny hos Wempe.
Lycka till :)

Idag fick jag hem del2 av mitt senaste Japan-fynd med FedEx.
IMG_0932.jpeg

Del1 var nämligen bandet som kom med DHL. Då inte alla länder är OK med att handla med alligatorband så kan klockor ibland fastna i tullen, därav de separata försändelserna.
IMG_0934.jpeg

Klockan är precis som jag förväntade mig. Bandet har jag liksom sett som mörkbrunt på alla bilder, så jag blev ganska förvånad då det snarare är vinrött :oops:
Inga större problem egentligen då jag tänkt bära den på ett annat band ändå. Däremot stör det mig att klockan gått ner i "överlevnadsläge" då den haft för dålig laddning av batteriet.
IMG_0930.jpeg

Sleepmode på ecodrive då dom legat i en mörk låda är helt i sin ordning. Då vaknar dom till liv vid ljus på tavlan och snurrar sig till rätt tid :)
Men i detta fall är det inte Sleepmode på grund av mörk leverans, utan på grund av bristfällig laddning. Jag har fått ha klockan ute i solen en timme och sedan under lampa för att väcka den så att jag ens kan ställa tiden. I morgon blir det mer utevistelse...
Jag hörde av mig till handlaren och knorrade. Att leverera en helt ny ecodrive med tömt batteri kommer påverka livslängden på batteriet. Inte ok i min bok.
Då detta är en JDM modell har den en del egenheter kopplade till detta. Bland annat så synkar den bara frivilligt mot de två tornen i Japan, så jag kommer att få köra med app mellan varven då jag vill synka, inga större bekymmer. Tidzonförflytningen är lite speciell... Utgångsläget 0 (kl12) är i detta fall Japan som är +9. Så för att ställa den rätt för Stockholm måste den alltså först backas -8h, och sedan flyttas fram för sommartiden, alltså -7h just nu. Man får lida lite pin då man vill vara fin ;)
Jag kommer återkomma med reflektioner då den är fulladdad och burits lite, men den är en trevlig liten bekantskap med sina smidiga mått 36,5 - 42,8mm x 8,2mm

Jag fortätter att tanka senaste tillskottet med all sol jag kommer åt
IMG_0957.jpeg

En liten ”fältdag” med promenad i det gröna idag. Det brukar bli någon paus där det rafsas lite blåbär som energitillskott. Gick förbi ett fält med denna växt med blivande delikata proteinkälla…
IMG_0958.jpeg

Någon som vet vad det är för växt?

Jag fortätter att tanka senaste tillskottet med all sol jag kommer åt
IMG_0957.jpeg

En liten ”fältdag” med promenad i det gröna idag. Det brukar bli någon paus där det rafsas lite blåbär som energitillskott. Gick förbi ett fält med denna växt med blivande delikata proteinkälla…
IMG_0958.jpeg

Någon som vet vad det är för växt?
Kul med en ny Exceed! Bra kombo med det bandet

Kul med en ny Exceed! Bra kombo med det bandet
Tack! Originalbandet är 19/16 och som jag postade tidigare, typ vinrött. Även om det är handgjort och äkta krokodil gillar jag mitt gamla inkörda Hirsch London bättre. 19/14 ger en snygg profil samtidigt som det är väldigt bekvämt med ett litet lås 👍🏿😎

Det hade varit kul att se processen dokumenterad i steg. Hur monteras de här av/på? Riktigt snygg och lite ovanligare med mörk tavla.

Samma steg som i denna videon. Grundtips är att köpa rätt storlek på glaset och centrera det med fingrarna innan press för att slippa glassplitter överallt (något som jag sjäääälvklart aldrig har lyckats med själv 😂).

Tack! Mycket metal i verket samt metallhållare (🤘) förklarar varför klockan har så mycket handledskänsla trots den lilla storleken.

Hur många juveler är det lönt att stoppa i ett kvartsverk med endast tidvisning/datum? På mekaniska träffar man ofta på 17 juveler som någon slags minsta nivå för hyfsad hållbarhet och precision. Någon som skruvar kanske kan svara.

Tex så har Seiko 7548 (5 juveler) ibland problem med att center pivot som nöter ut plattan. En juvel här skulle kanske varit fördelaktigt.
centre-wheel-hole.jpg

Hur många juveler är det lönt att stoppa i ett kvartsverk med endast tidvisning/datum? På mekaniska träffar man ofta på 17 juveler som någon slags minsta nivå för hyfsad hållbarhet och precision. Någon som skruvar kanske kan svara.

Tex så har Seiko 7548 (5 juveler) ibland problem med att center pivot som nöter ut plattan. En juvel här skulle kanske varit fördelaktigt.
centre-wheel-hole.jpg
Citizen har 17 i sitt batteridrivna A660 kvartsverk som sitter i Chronomaster (samma antal som senaste cal 0.100). Samtidigt är det 30 i ecodrive A060 som sitter i nuvarande The Citizen/Chronomaster. GS har 9 i samtliga 9f har jag för mig? Samtidigt är det ju inte ovanligt att det inte är några juveler alls i många urverk... Det bör ju vara tekniken som används som avgör? Samtidigt verkar det exempelvis hos ETA vara vanligt att de enklare (typ F serien) med samma arkitektur har färre än motsvarande ur E serien. Då är det väl att anse som att lite extra omtanke om livslängd lagts på de med fler? Jag har inte uppfattat juvelerna i sig som kostsamma, snarare tekniken/arbetet för att montera dom. Det är säkert en fråga om totalkostnad i slutänden, skulle jag gissa :)

Tillbaka
Topp