• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

kuma-kun

Guld
Majesta från 86.

AC90FF0E-F4AE-4189-AB20-89CCF2F2EF74.jpeg
 

ironcastle

Diamant
2-Faktor
Läckert 😍 Dessvärre äger jag inget boettverktyg och kan därför inte byta batteriet själv 😔 Hade tänkt lämna in till någon mer premiuminriktad ad (@Nymans Ur 1851 Västerås) fick byta på min förra. Jag byter batterier på mina g-shocks själv men de är jag inte särskilt rädd om. Vet faktiskt inte om jag skulle ”våga” byta på wempen. Tänker om jag slinter till och repar baklocket eller ännu värre, urverket 😳
Men man blir ju sugen på att kika irl såklart när man ser din bild på skönheten
Den är faktiskt lite lurig i sin konstruktion eftersom centrum av baklocket är en del och den yttre delen en annan. Det är gjort så att texten och bilden alltid ska vara "rak".
Inget konstigt i det. Men eftersom det sannolikt är skit mellan den yttre ringen och centrumplattan, kommer de inte att vilja röra sig i förhållande till varandra när man börjar öppna klockan. Centrumplattan sitter rotationslåst inne i klockan med små klackar mot några urtag i verkhållaren om jag minns rätt. Urtag gjorda i plast (man kan se dem på @Urtyp bild).
Nu till utmaningen... är det skit mellan centrumplatta och yttre ring kommer de att sitta ihop och inte vilja rotera i förhållande till varandra. Mothållet för centrumplattan finns i verkhållarens urtag i plast. Stål mot plast är ingen snäll kombination när man börjar lasta på. Så vad händer? Plasten börjar ge sig och verkhållaren kan skadas.

Med det sagt, det är lite utmanande att öppna klockan snyggt. Skulle säga att det nog rent av är en god idé att skicka på lite silikonolja på baksidan av klockan något dygn innan man ska öppna den. Det lär jag göra vid nästa batteribyte i a f.
 

Lilavati

Silver
2-Faktor
Den är faktiskt lite lurig i sin konstruktion eftersom centrum av baklocket är en del och den yttre delen en annan. Det är gjort så att texten och bilden alltid ska vara "rak".
Inget konstigt i det. Men eftersom det sannolikt är skit mellan den yttre ringen och centrumplattan, kommer de inte att vilja röra sig i förhållande till varandra när man börjar öppna klockan. Centrumplattan sitter rotationslåst inne i klockan med små klackar mot några urtag i verkhållaren om jag minns rätt. Urtag gjorda i plast (man kan se dem på @Urtyp bild).
Nu till utmaningen... är det skit mellan centrumplatta och yttre ring kommer de att sitta ihop och inte vilja rotera i förhållande till varandra. Mothållet för centrumplattan finns i verkhållarens urtag i plast. Stål mot plast är ingen snäll kombination när man börjar lasta på. Så vad händer? Plasten börjar ge sig och verkhållaren kan skadas.

Med det sagt, det är lite utmanande att öppna klockan snyggt. Skulle säga att det nog rent av är en god idé att skicka på lite silikonolja på baksidan av klockan något dygn innan man ska öppna den. Det lär jag göra vid nästa batteribyte i a f.
Bra där, jag glömde den infon du delgav mig då du köpte den. ”KS tumme” på det 😊
 

Burnman

Guld
2-Faktor
Den är faktiskt lite lurig i sin konstruktion eftersom centrum av baklocket är en del och den yttre delen en annan. Det är gjort så att texten och bilden alltid ska vara "rak".
Inget konstigt i det. Men eftersom det sannolikt är skit mellan den yttre ringen och centrumplattan, kommer de inte att vilja röra sig i förhållande till varandra när man börjar öppna klockan. Centrumplattan sitter rotationslåst inne i klockan med små klackar mot några urtag i verkhållaren om jag minns rätt. Urtag gjorda i plast (man kan se dem på @Urtyp bild).
Nu till utmaningen... är det skit mellan centrumplatta och yttre ring kommer de att sitta ihop och inte vilja rotera i förhållande till varandra. Mothållet för centrumplattan finns i verkhållarens urtag i plast. Stål mot plast är ingen snäll kombination när man börjar lasta på. Så vad händer? Plasten börjar ge sig och verkhållaren kan skadas.

Med det sagt, det är lite utmanande att öppna klockan snyggt. Skulle säga att det nog rent av är en god idé att skicka på lite silikonolja på baksidan av klockan något dygn innan man ska öppna den. Det lär jag göra vid nästa batteribyte i a f.
Låter onekligen som att ett batteribyte får ske av välrenommerad tredje part 😬
 

Erik_N

Basic
Min lilla kvartssamling.

IMG_5499.jpeg


Bilden är tagen 28 mars i år. Den 4 mars kom jag hem efter två månader i Japan och ställde alla tre klockorna efter klockan i min telefon. Efter 24 dagar så stämde klockan till vänster på sekunden med telefonen, den i mitten sju sekunder före och den till höger två sekunder före.

Den till vänster är en Grand Seiko Sport Collection SBGX337 som jag köpte ny på en Seiko-outlet utanför Sendai i Japan i år. Modellen såldes bara i Japan (JDM) och är utgången, så det var väl därför den fanns på en outlet.

Den i mitten är en Omega Seamaster Professional 2541.80.00, modellen som James Bond bar i GoldenEye. Jag köpte den begagnad 2016 på Mollstedts ur i Karlstad. Såldes ny (2002) av Keas ur i Kristinehamn, en ägare före mig och "full set".

Den till höger är en Certina DS Action Precidrive C032.410 44.081.00 (titan). Den köpte jag också begagnad på Mollstedts (2017). Vet inget om historiken, men även den är "full set". Det är väl den som är min "beater", brukar ha den när jag är ute och jobbar på papperbruk; i de få fall man fortfarande får ha en klocka på sig.

Jag gillar alla tre, men Omegan är fortfarande favoriten. Jag gillar verkligen dess klassiska design och att den är precis lagom på min handled med omkrets på 17 cm. Länken har en särskilt mjuk och skön känsla, och så var det det här med att kunna ställa om bara timmarna. Men den har uppenbarligen sämst precision av mina kvartsare! :)
 

Sennelier

Guld
2-Faktor
Korspostar denna från Hamilton-tråden.

Khaki Field 33/38 mm. Endast 8,3 mm tjock. Riktigt lovande släpp tycker jag. Perfekt beater. Gissar att det är ett billigt standardverk från ETA inuti, men ändå kul. Fin och prisvärd modell med historiska anor. Jag blev iallafall riktigt sugen. Undrar vad det svenska priset blir. Nu är ju både Klockia och Ditur AD för Hamilton.

1000010766.jpg
 
Topp