• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

En återkommande favorit, och egentligen den enda kvartsaren jag fastnat för!
IMG_0771.jpeg

Har bara hittat den på danska websidor än så länge.

Ska leta upp den videon!
Finns nu på ditur.se till rimligt pris. Bör gå att ordna ytterligare 10% genom en rabattkod från ditur.
Beställde precis själv en i guld! Dags att anamma min inre bilsäljare.

CWC G10 issued Brittiska Armén -82, sitter och funderar, tänk om klockor kunde prata. Nyfiken på hur den levt sitt liv. Kanske har den både en och två spännande historier att berätta. Fin är den oavsett, träffar index gör den också 🙂
1000027771.jpg
Oerhört tjusig! Man kan nästan känna historiens vingslag bara genom att titta på bilden.

Hittade ett gräsligt 18mm band i en låda på vinden, måste varit till någon klocka som någon av mina föräldrar haft.
Mördarsnigelrött
Klockan är dock rolig- håller tiden och larmet fungerar utmärkt.
IMG_4839.jpeg

Gillar att den har hålade bandhorn. Borde alla klockor ha.
IMG_4840.jpeg

Senast ändrad:
När Grand Seikos mekaniska lades ner på 70-talet ersattes dom av Grand Quartz men dom som ville ha finare och värre köpte en Superior...

IMG_2046.jpeg
Så cool 👌🏿😎. Jag har ju en Grand Quartz med 4842 urverket (endast datum vs ditt 4883 med dag+datum), vet du vad som gör att det blev ”superior” om du förstår vad jag menar?
IMG_1159.jpeg

Bilagor

• IMG_1155.jpeg
    IMG_1155.jpeg
    447.8 KB · Visningar: 4
Senast ändrad:
Så cool 👌🏿😎. Jag har ju en Grand Quartz med 4842 urverket (endast datum vs ditt 4883 med dag+datum), vet du vad som gör att det blev ”superior” om du förstår vad jag menar?
IMG_1159.jpeg
48 GQ var specad till +- 5 sekunder per månad medans 48 Superior var specad till ´+ - 1 spm men hur det uppnåddes vet jag inte.
Sen är Superiorn överlägsen :) i utförande, tavla, boett och så vidare.
Prismässigt låg Superiorn mycket högre än GQ men kommer inte ihåg hur mycket.
Vid den här tiden kom ju digitalarna på bred front och även dubbelkvartsarna som hade bättre specification så 48or blev gammalmodiga
på bara ett par år.

Tillbaka
Topp