• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Perfekt gada klocka. Passar till bad, jobb och fest.
IMG_3149.jpeg
 
Dagens kvartsare skulle bli min wempe iron walker hade jag bestämt. Men tror på fan att batteriet har börjat ge sig och hoppar nu 4steg i taget 😳
FÖRBANNAT!! Jaja, det är som det är med det. Men kvartsare var jag inställd på så det fick bli den här månklockan istället. Inte ofta jag bär den. Tror knappt det är en handfull gånger om året den får sitta på men nu när den gör det tycker jag ändå den är ganska bra
IMG_7349.jpeg
 
Angående 9F. Ni som har detta urverk, träffar sekundvisaren alltid index? Jag har alltid sett detta som en unique selling point för GS, men idag läste jag två korta reviews av SBGX där det nämndes att visare inte träffade index särskilt bra, vilket gjorde mig väldigt förvånad. Har alltid trott att GS lägger mycket tid och energi på just detta, men kanske har jag missförstått saken?
 
Angående 9F. Ni som har detta urverk, träffar sekundvisaren alltid index? Jag har alltid sett detta som en unique selling point för GS, men idag läste jag två korta reviews av SBGX där det nämndes att visare inte träffade index särskilt bra, vilket gjorde mig väldigt förvånad. Har alltid trott att GS lägger mycket tid och energi på just detta, men kanske har jag missförstått saken?
På min SBGX337 träffar sekundvisaren index, om jag tittar rakt på urtavlan. Men eftersom det finns en viss parallax-effekt är det inte svårt att hitta en synvinkel där sekundvisaren inte träffar index.
 
På min SBGX337 träffar sekundvisaren index, om jag tittar rakt på urtavlan. Men eftersom det finns en viss parallax-effekt är det inte svårt att hitta en synvinkel där sekundvisaren inte träffar index.
Tack för svar. Jag gissar att handlar om det även i recensionerna jag hittade. Lite som att man letar med ljus och lykta efter saker att klaga på... För när jag kollar recensioner på Youtube verkar sekundvisaren träffa index riktigt bra.
 
Angående 9F. Ni som har detta urverk, träffar sekundvisaren alltid index? Jag har alltid sett detta som en unique selling point för GS, men idag läste jag två korta reviews av SBGX där det nämndes att visare inte träffade index särskilt bra, vilket gjorde mig väldigt förvånad. Har alltid trott att GS lägger mycket tid och energi på just detta, men kanske har jag missförstått saken?
Ja/njae/nej 😉. Jag tycker alla mina slår väl mot index, så hos mig, ja!
Det GS är unika med är bromsen av sekundvisaren som gör att den gör 2 steg/sek, men det går så fort att det mänskliga ögat endast uppfattar det som 1 steg. Detta för att minimera vibration då visaren stannar. Om sekundvisaren inte är 100% monterad kommer den alltså missa index, men stadigt 😉
 
Angående 9F. Ni som har detta urverk, träffar sekundvisaren alltid index? Jag har alltid sett detta som en unique selling point för GS, men idag läste jag två korta reviews av SBGX där det nämndes att visare inte träffade index särskilt bra, vilket gjorde mig väldigt förvånad. Har alltid trott att GS lägger mycket tid och energi på just detta, men kanske har jag missförstått saken?
Har haft fyra GS quartz med 9f o alla har prickat alla index perfekt. Annars bör det vara enkelt att justera då själva "slaget" alltid är exakt
 
Ja/njae/nej 😉. Jag tycker alla mina slår väl mot index, så hos mig, ja!
Det GS är unika med är bromsen av sekundvisaren som gör att den gör 2 steg/sek, men det går så fort att det mänskliga ögat endast uppfattar det som 1 steg. Detta för att minimera vibration då visaren stannar. Om sekundvisaren inte är 100% monterad kommer den alltså missa index, men stadigt 😉
Stabilt. GS går alltid ett steg längre. 😁
 
IMG_1098.jpeg

En nyhet hos min favoritbutik fick mig först att haja till, den var liksom lite lik en annan modell… 41mm med Ronda kvarts, runt 4k. Kan vara Ernst senaste sommar-beater 😜🌻
Bra, tycker det finns för lite kvarts-varianter av den där klassikern. 😉😅

Vilka finns det egentligen i den grupperingen? Kvalar Longines Hydroconquest in? Enda jag kan komma på nu. Certinas dykare finns inte i kvarts va?
 
Bra, tycker det finns för lite kvarts-varianter av den där klassikern. 😉😅

Vilka finns det egentligen i den grupperingen? Kvalar Longines Hydroconquest in? Enda jag kan komma på nu. Certinas dykare finns inte i kvarts va?
Certinas tidigare DS action hade Precidrive och var i mina ögon lite snyggare än den mekaniska på grund av andra visare, ingen koll på dagens utbud dock…
 
Certinas tidigare DS action hade Precidrive och var i mina ögon lite snyggare än den mekaniska på grund av andra visare, ingen koll på dagens utbud dock…
DS action diver finns fortfarande med kvarts:


Eller den här fina i titan:


Men jag har aldrig tyckt att de är speciellt lika Submariner, till skillnad från den där från Gant som kopierat boettens form och vissa andra element rakt av, som typografin för vattenresistens på urtavlan.
 
DS action diver finns fortfarande med kvarts:


Eller den här fina i titan:


Men jag har aldrig tyckt att de är speciellt lika Submariner, till skillnad från den där från Gant som kopierat boettens form och vissa andra element rakt av, som typografin för vattenresistens på urtavlan.
Nej Certinorna tycker jag har en helt egen helhet, dessvärre faller dom mig inte riktigt i smaken. En Hydroconquest har jag haft och gillade skarpt, kom dock aldrig 100% överens med dom stora siffrorna. Skulle vara kul att prova en kvartsdykare i det segmentet igen.
 
Nej Certinorna tycker jag har en helt egen helhet, dessvärre faller dom mig inte riktigt i smaken. En Hydroconquest har jag haft och gillade skarpt, kom dock aldrig 100% överens med dom stora siffrorna. Skulle vara kul att prova en kvartsdykare i det segmentet igen.
Jag har den här som beater sedan många år tillbaka. Det är dock ingen renodlad, enkel dykare, utan tillkrånglad med en komplett racing-kronograf med tachymeterskala och allt. Maxad kombo. Jag gillar den, men om jag skulle vara tvungen att skaffa en ny kvarts-dykar-beater skulle det nog bli den enklare titanvarianten ovan. Jag har så många andra kronografer nu för tiden. Jag har i och för sig några Seiko-beaters också, så jag kanske inte måste ha en Certina. Men jag har alltid haft nån Certina, så det skulle bli tomt utan...

Hydroconquest tror jag att jag skulle trivas med. Det kanske får bli en sån nån gång, om jag kan hitta något hål som den passar i. Jag har ju dykare från både Omega, Grand Seiko, Oris och Seiko i diverse olika färger. Samlingen är tämligen komplett, ändå blir den aldrig komplett av någon konstig anledning...

1000000555.jpg
 
Senast ändrad:
@Burnman Passa på att fota av urverket om du har möjlighet, det är blingat! 😃
Bild från mitt byte ifjol:
1000021980.jpg
Läckert 😍 Dessvärre äger jag inget boettverktyg och kan därför inte byta batteriet själv 😔 Hade tänkt lämna in till någon mer premiuminriktad ad (@Nymans Ur 1851 Västerås) fick byta på min förra. Jag byter batterier på mina g-shocks själv men de är jag inte särskilt rädd om. Vet faktiskt inte om jag skulle ”våga” byta på wempen. Tänker om jag slinter till och repar baklocket eller ännu värre, urverket 😳
Men man blir ju sugen på att kika irl såklart när man ser din bild på skönheten
 
DS action diver finns fortfarande med kvarts:


Eller den här fina i titan:


Men jag har aldrig tyckt att de är speciellt lika Submariner, till skillnad från den där från Gant som kopierat boettens form och vissa andra element rakt av, som typografin för vattenresistens på urtavlan.
Det var denna jag gillade när det begav sig
1724389912004.jpeg

och visst fanns den även i titan, men hade den varianten samma visare?
 
Vilken ref är det där?

Klart du är! Kbk!
Mina mest burna klockor denna sommar har varit 35mm-quartzare (och en 38mm auto, men den pratar vi inte om), så den blir nog bra.
Det underlättar ju när Seiko själva kallar den för unisex!
SUR577P1 heter denna, finns några färger till med SUR57X-refformat. Samma design finns i 39mm också, SUR55X. Dock finns inte just den härliga persikorosa tavlan där.
 
Tillbaka
Topp