• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Efter att ha sett den på 6.5" så har intresset försvunnit helt. 🙈

bigassmofo.jpg

Ajdå, har ca 16,5.

Någon här som har någon erfarenhet bland annat storleksmässigt av Jet star med samma/liknande verk? Den "nya" alltså, ett år eller vad den är. Den är 40mm men har en annan form så har undrat om den vore nåt kanske. Nån som har en, vet nåt?
 
Ajdå, har ca 16,5.

Någon här som har någon erfarenhet bland annat storleksmässigt av Jet star med samma/liknande verk? Den "nya" alltså, ett år eller vad den är. Den är 40mm men har en annan form så har undrat om den vore nåt kanske. Nån som har en, vet nåt?
Jag hoppas fortfarande på en modern variant av den runda super sevillen i typ 36mm 😎🤞
1000022983.jpg
1000022981.jpg
1000022986.jpg
 
Under gårdagen hade jag några klockor som behövde (och fick) nya batterier. Dubbeltickande eller helt stillastående. Då ska det framför allt ut med de gamla batterierna innan dom får ligga ifred igen. Eventuellt batteriläckage vill man undvika 👍🏿
IMG_1168.jpeg

Under de dryga ca 40-45 år denna varit i min ägo så har den faktiskt förutom ett antal batteribyten också haft ett batteriläckage 😱 Det slutade med byte av urverk… Den har också fått nytt glas 2ggr och nya band fler gånger än jag kan minnas. Tror jag fick den innan jag blev tonåring, och minns att morsan sa att den var precis lika vass som en Omega Seamaster, bara att den hette Seastar…
Hon hade sina knep, morsan 😉
 
Senast ändrad:
Under gårdagen hade jag några klockor som behövde (och fick) nya batterier. Dubbeltickande eller helt stillastående. Då ska det framför allt ut med de gamla batterierna innan dom får ligga ifred igen. Eventuellt batteriläckage vill man undvika 👍🏿
IMG_1168.jpeg

Under de dryga ca 40-45 år denna varit i min ägo så har den faktiskt förutom ett antal batteribyten också haft ett batteriläckage 😱 Det slutade med byte av urverk… Den har också fått nytt glas 2ggr och nya band fler gånger än jag kan minnas. Tror jag fick den innan jag blev tonåring, och minns att morsan sa att den var precis lika vass som en Omega Seamaster, bara att den hette Seastar…
Hon hade sina knep, morsan 😉
Tja hon hade väl tekniskt sett rätt. Den har hållt lika länge som en Seamaster från samma tidpunkt och den har visat ganska exakt lika mycket tid! 😁
 
Precis monterat ett safirglas istället för det gamla repiga mineralglaset.
IMG_1197.jpeg

Ny länk då originalet saknade lite för att sitta bekvämt, nytt batteri och ultraljudstvättad boett. Känns som den gamla ’93:an fått nytt liv 😎👌🏿
IMG_1201.jpeg

*´83:an förstås!
 
Senast ändrad:
Kul tavla. Förhoppningsvis är länken lite snällare än epilator-länken från Timex Q…
Jag har läst/hört lite olika omdömen då det gäller länken. Dels att den inte går att justera så den passar riktigt smala handleder, men också att den inte skulle vara allt för hårslitande… Men jag tror den kommer imorgon, så jag får återkomma med intryck. Jag är inte så orolig med tanke på priset, man får vad man betalar för misstänker jag ;)
 
Snabba reflektioner…
Länken är slät nog att inte rycka hår. Jag vet inte om den är omgjord sedan första varianten släpptes, men jag tycker det ser ut att gå att minska den ganska mycket…
Inställd för min 18,5-18,7cm tycker jag det finns åtminstone 3cm kvar att minska om man har smal handled
IMG_1243.jpeg

´70 tals formgivningen känns igen ifrån många andra märken ifrån tiden. Snyggt kupat plexi och välgjorda borstningar och poleringar av boetten gör att de ger intryck av att vara en dyrare vintageklocka tycker jag
IMG_1244.jpeg

Den bruna tavlan tillsammans med de lite gulnade indexen förstärker vintage-känslan utan att kännas fel eller fake. Tydligen är storleken originalet ifrån 1978 trogen, men jag hade gärna sett den lite mindre. Inte för att den bärs oskönt eller så, men den skulle kanske kännas lite tuffare på något vis om den var mindre.
Den första varianten som släpptes hade blå tavla och guld bezel och krona. Den andra hade grön tavla, men i helstål. Sedan kom kronografvarianter i blått och grönt. Nu senast alltså denna bruna och en i helguld med svart tavla. Den första blå i 2-t finns inte att köpa ny längre, men jag tycker denna bruna är en riktig fullträff färgmässigt och kommer vara mer lättmatchad än den gröna.
IMG_1245.jpeg

Och i solskenet kommer den coola tavlan till sin rätt, ska man kalla den för vågig sunburst?
För 1653kr inklusive frakt ifrån Timex eu måste jag säga att man får mycket design för pengen.
Sekundvisaren har en viss salsa-gång och hur dag/datum sköter sig återstår att se (även vad det är för urverk under huven).
1727273422438.jpeg

Falcon eye… jag tycker åtminstone min tavla mer liknar tigeröga ;)
 
Tillbaka
Topp