• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Museum watch idag

IMG_6260.jpeg
 
Nuvarande kvarts-samling. Inga andra klockor. Här går allt som det ska månad efter månad. Lurar lite på nya Yema Meca-quartz. Den vänstra i brons-pvd som komplement?
IMG_7834.jpeg
IMG_0639.jpeg


Svarar mig själv. Det där med att lura på en klocka gick fort att komma förbi. Nu bara att vänta till den är släppt och förhoppningsvis levereras i november.

.
IMG_7836.png
 
Senast ändrad:
Ser riktigt snygg ut blev själv sugen på pandan.
Ja det blir spännande att prova en Yema för första gången. Pandan kan väljas med mesh också såg jag. Köper du så vänta in chatroboten så får du 10% rabatt.

Och edit… En som gör egna slutsatser av nya meca kvarts byggt på bilderna från hemsidan. En katastrof att boetten vuxit med en millimeter till 40.😱 Har förövrigt beställt ett mörkt brunt läder som ska vänta in klockan.
 
Senast ändrad:
Hej kvartsare! Jag har kommit över en väl använd Citizen crystron LC. Som jag förstått det en rätt intressant kvartsare med thermo-kompensation. Jag tycker den har en snygg layout med dagarna skrivna uppifrån och ner. Dock har jag en f91-w på väg hem till mig och jag tror inte jag kommer få användning för två liknande klockor. Jag är just nu mer klock-intresserad än penga-intresserad och vill därför inte sälja klockan (verkar gå för mellan 50-100 USD, antagligen mindre för detta exemplar då det är slitet) utan kollar efter byten. Om någon är intresserad av denna klockan skulle jag därför gärna byta bort den mot något annat spännande i liknande prisklass. Sätter bytesvärde till typ 2-300 (plus nån 50-100 med batteri). Kom gärna med förslag!
 

Bilagor

  • DSCF7611.JPG
    DSCF7611.JPG
    466.7 KB · Visningar: 2
  • DSCF7612.JPG
    DSCF7612.JPG
    464.9 KB · Visningar: 4
Hej kvartsare! Jag har kommit över en väl använd Citizen crystron LC. Som jag förstått det en rätt intressant kvartsare med thermo-kompensation. Jag tycker den har en snygg layout med dagarna skrivna uppifrån och ner. Dock har jag en f91-w på väg hem till mig och jag tror inte jag kommer få användning för två liknande klockor. Jag är just nu mer klock-intresserad än penga-intresserad och vill därför inte sälja klockan (verkar gå för mellan 50-100 USD, antagligen mindre för detta exemplar då det är slitet) utan kollar efter byten. Om någon är intresserad av denna klockan skulle jag därför gärna byta bort den mot något annat spännande i liknande prisklass. Sätter bytesvärde till typ 2-300 (plus nån 50-100 med batteri). Kom gärna med förslag!
Den verkar inte vara igång i skrivande stund, fungerar urverket?
 
Jag tycker kvarts kan få kallas vintage då vi snackar 20+ år. Mycket för att den första som startar tidsräkningen ”bara” är 55år. Då motsvarar väl 20 år typ 36% av teknikens livslängd? Gör man motsvarande uträkning av exempelvis Tissots livslängd 1853-2024=171 år. Då motsvarar 36% 61 år, vilket ger att en mekanisk Tissot ifrån 1963 får kallas vintage. Känns alltså ganska rimligt i förhållande till teknikens nuvarande livslängd 👍🏿😊
Snygg. Grattis.

Men är verkligen 2004 "vintage" - eller är det bara jag som tycker "vaddå, det var ju inte så länge sedan"? :)
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp