• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Kan väl hitta quartzdykare hos både Tag heur och Longines också även om automatiska är betydligt fler. CWC kom jag på också.
 
Var inne och kikade på clean:a kvarts-klockor på länk med vit urtavla. Provade dessa två och gillade Seiko:n bäst. 39mm passade mig bättre än PRX:en från Tissot på 35mm.

Skärmavbild 2024-10-14 kl. 22.39.45.png
 
Bra=Stora väletablerade märken.
Det är väl i princip bara Tissot och Certina kvar av de ”väletablerade” som fortfarande släpper nya kvartsare? Och visst har väl dom massor av klockor med dykring? Det är som sagt en kategori jag känner mig klar med, men jag tycker ändå att jag ser dykare vart jag vänder mig 😂
 
Mja, formulerade mig nog inte så tydligt. Tänkte mer klassiska tool watches, likt Squale. Finns inte så många motsvarande Seiko Tuna, exempelvis. Dykare som är tänkta att dyka med, snarare än desk divers. Skulle väl vara CWC då, och Sinn har väl en "riktig" quartzdykare?
Känns ju lite sådär när varken Longines eller Tag Heuer har lume på alla visarna ens.
 
Jag var också länge ute efter en bättre quartzdykare och fann inget större utbud, dom flesta seiko är väl mekaniska. Slutade tillsist med en 15 år gammal Omega Seamaster Professionell 300. Tycker det är tråkigt att det kommer så lite Quartzklockor i den lite högre prisklassen.
 
Mja, formulerade mig nog inte så tydligt. Tänkte mer klassiska tool watches, likt Squale. Finns inte så många motsvarande Seiko Tuna, exempelvis. Dykare som är tänkta att dyka med, snarare än desk divers. Skulle väl vara CWC då, och Sinn har väl en "riktig" quartzdykare?
Känns ju lite sådär när varken Longines eller Tag Heuer har lume på alla visarna ens.
Jo, vi förstår nog och är helt överens tror jag. Inget snack om att det finns fler automatiska att välja på. Speciellt om man har en önskan att lägga lite mer pengar. Scurfa har vi förresten också, där har vi ändå en riktigt tool watch.
 
Jag hittar iaf några varianter av hydroconquest quartz på Longines hemsida.
Om jag sett samma så är det 32mm damvarianten som finns kvar?
Om jag filtrerar på deras hemsida med Man/Unisex/Quartz så får jag totals 20 träffar. Det är endast La Grande Classique och stålsporten av Conquest. Än tristare är att La Grande är den med konstig infästning för bandet, den gamla klassiska med luggar dyker inte upp :/

 
Senast ändrad:
Om jag sett samma så är det 32mm damvarianten som finns kvar?
Om jag filtrerar på deras hemsida med Man/Unisex/Quartz så får jag totals 20 träffar. Det är endast La Grande Classique och stålsporten av Conquest. Än tristare är att La Grande är den med konstig infästning för bandet, den gamla klassiska med luggar dyker inte upp :/

Trist, har varit rejält sugen på en hydroconquest Quartz.. 😬
 
Ja Longines är ett sorgligt kapitel sen dom lade ner sina V.H.P. Riktigt tråkigt. Finns ju knappt några kvartsare kvar förutom några små dressare känns det som.

Jag hade en 39 mm Hydroconquest som jag älskade, tyvärr automatare så den fick lämna efter ett år och jag tänkte ersätta den med en Conquest i samma storlek men insåg inte att den minsta är i 41 mm.
Det är väl snart enda modellen dom har kvar i kvarts.

Edit: Lägger in en arkivbild så blir det roligare.
IMG_20230530_191303460.jpg
 
Grattis på fredag! Bjuder på en bild av min rejält patinerade Nighthawk som vart i mina ägor sen 2011-ish, och är fortfarande min första kärlek. Har fått utstå mycket stryk men har aldrig svikit. Får lite för lite tid sen flera år tillbaka tyvärr pga min Fenix 6, men även pga mina mekaniska klockor… Men jag älskar den svarta klockan och den otroligt genomtänkta bezeln som kan beräkna allt möjligt. Tavlan ser sjukt plottrig ut men tycker den funkar kanon, ju längre bort från den man kommer desto mer lättläst blir den!

Ber om ursäkt för smutsig klocka…

/S
 

Bilagor

  • IMG_6839.jpeg
    IMG_6839.jpeg
    381.7 KB · Visningar: 2
  • image.jpg
    image.jpg
    380.6 KB · Visningar: 1
Tillbaka
Topp