• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Två ggr per år blir det lite meck. Har koll på avvikelser där de öht är nåt att bry sig om på sex månader till nästa. (Min tonfisk tappar 5-6 sek på sex månader så den ställer jag fyra sekunder för snabb)
Hustruns tre ligger längst fram varav hennes Citizen är det senaste tillskottet inhandlad beg här på KS.
Mina nuvarande fyra varav Aqualand är det senaste tillskottet. Nästa månad skall det ramla in en guldbronsig Mekakvartsare från Yema om nya generationen levereras som utlovat.
Bara kvartsare så långt ögat når, men en square g-shock som synkar mot nord-ost i fönstret när det är molningt (vilket det var) fick agera som kalibreringspunkt nu på morgonen. (Även till bil, inbyggnadsugnen och tre väggklockor)
IMG_7935.jpeg
Ja, det är lätt att glömma alla kvartsklockor som finns på andra platser än handleden. Bilen/Vespan brukar vara de sista som ställs på morgonen på väg till jobbet 😅

IMG_1430.jpeg

Klockan är omställd, men hunden är ”jetlaggad” och uppskattade inte att få utgången framflyttad en timme 😬

Då det gäller att hålla koll på avvikelser ibland HAQ-klockorna måste jag erkänna att jag fuskar lite med de som bärs till vardags. Om klockan som ska bäras för dagen avviker så ställer jag den omedelbart, jag vill absolut att den ska vara korrekt, och det övertrumfar att ha koll på en eventuell årlig (eller inom DST) avvikelse. För några år sedan var jag mer road av att mäta avvikelser, nu känns det som att jag har ett hum om hur de flesta presterar 😊

De är ju främst kända för digitalklockor, inte analoga, som min. Det finns bra skrivet på lite olika på forumet och Denke gjorde för en del år sedan även ett podavsnit om historien kring Ronex.

De är ju främst kända för digitalklockor, inte analoga, som min. Det finns bra skrivet på lite olika på forumet och Denke gjorde för en del år sedan även ett podavsnit om historien kring Ronex.

Du som brukar ta isär klockor… vad skulle du säga det är för drivlinor i dessa gamla Svenska godingar?

Tillbaka
Topp