• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Det får man när det handlar om en GS. Snygg i svart också. Försöker fortfarande hitta bild på en riktigt sliten PVD-GS. Tror det kan bli riktigt snyggt när metallen börjar nötas fram

Tack! Har använt min ett par gånger och därav är den fortfarande i nyskick - Måste verkligen lägga i en växel om metallen ska nötas 😎

Min nyinköpta kvartsare. Behövde en reseklocka inför vintern och kunde inte låta bli. Extremt nöjd so far. Min första GS
IMG_7658.jpeg

Jag tänkte införskaffa batteri så snart som möjligt för att dubbelkolla, men säljaren menar att den ska fungera. Kommer givetvis inte göra byta om den inte fungerar, men ville göra en intressekoll ändå
Om den fungerar felfritt så kan någon kanske vara beredd att ge någon hundralapp. Det brukar vara svårt att få ut vettiga pengar för LCD-klockor överlag, även om vintage är helt överlägsna de nyproducerade som till exempel Casio släpper idag. Det är de riktigt fina exemplaren med originallänk som kan gå lite dyrare, men inte ens då pratar vi stora pengar.

Om den fungerar felfritt så kan någon kanske vara beredd att ge någon hundralapp. Det brukar vara svårt att få ut vettiga pengar för LCD-klockor överlag, även om vintage är helt överlägsna de nyproducerade som till exempel Casio släpper idag. Det är de riktigt fina exemplaren med originallänk som kan gå lite dyrare, men inte ens då pratar vi stora pengar.
Precis. För oss som tycker det är kul med vintage digitalare finns det många klipp att göra då man tänker prestanda/pris. Men som alltid är det skick som är det avgörande, och om det finns förutsättningar att hålla dom vid liv. Jag vet av erfarenhet att vissa av de tidiga soldrivna Seiko som finns att fynda inte går att hitta nya batterier till, man måste ha lite koll innan man slår till :)

Jag är inte på jakt efter pengar, tänkte mer det kunde vara kul om klockan hamnar hos någon som kanske letat efter just den modellen. Slängde i ett batteri och trodde först att den var död, men under dagen vaknade den mer och mer till liv, för att slutligen fungera till synes felfritt. Jag tryckte sedan på någonting och nu verkar den ha fastnat i nåt läge som jag inte får ut den ur.

Det leder mig in på en av mina senaste fynd, en 1990tals JDM Seiko Spirit (närmare bestämt 1996).
IMG_1300.jpeg

Designen känns igen ifrån 1980-1990 talets många Seiko-kvartsare. Små nätta klockor med dag/datum, boett med dold infästning av armbandet (som givetvis är tunnt och av vikta länkar, epilator-style. Ofta utrustade med Seikos mineralglas eller ”hardlex” som efter några års bärande mest liknar bilrutorna vi nu får börja skrapa på morgnarna ;)
Just denna modell är utrustad med safirglas som fortfarande är i nyskick. Skruvad krona och specad till 10atm. Urverket som är en orgie i plast med endast 1 juvel heter 7N93. Urverket specat till +/-20spy med 5 års batteritid. Japp, 20spy, ett av Seikos High Accuracy Calibers. En JDM modell av denna sort kan man komma över för hundralappar med lite tur. Superkul vintage av riktigt bra kvalité till roliga pengar :)

Wempen är jag fortfarande lika nöjd med. Grym kvalitet för pengarna även om man köper nytt. Perfekt AR, superb finish och allmänt väldigt stabil och välbyggd. Känslan i den skruvade kronan är faktiskt bäst av alla klockor jag haft Rolex, GS och Citizen inkluderat. Skall bli intressant att se hur den vassa boetten ter sig när den börjar bli dingad och schleten. Jag gillar när klockorna börjar få lite personlig patina men generellt tycker jag rundare former tar smällarna bättre. Vassa kanter blir oftast rätt fult märkta i början. Meeen sliter man tillräckligt på dom så är dom ju inte så vassa längre! 😁
1000005487.jpg

IMG_1319.jpeg

Precis som @Urtyp reflekterade över så var 2-t på toppen av berget under ’90 talet, Jag tycker mig sett fler tecken på att det kan vara på uppsving igen (inte just 2-t, men ’90 talet i stort). Dessutom säger min fru att så är fallet, och vem är jag att argumentera emot där?
Idag säger i alla fall jag ”fredag & 2-t ftw” 👋🏿😜

Mobilen tillbaka, så nu kan man ta anständiga bilder av nyförvärvet 😎
Testar att bära den på Rios Seattle Cordovan idag.
IMG_0374.jpeg

Modellen heter sbgf013 8j56-7000. Höjden ligger på trevliga 9mm inklusive det lätt kupade glaset.

Urverket 8j56 kom 1995, men hamnade alltså i denna boett ett par år senare. Modellen avslutades någon gång under tidigt 2000tal
*klipp ur 1995 års JDM katalog nedan
1709137509717.png

och här ur 1998 års katalog, nu med 8j56 istället för 9587. Sbgs007 blev nu Sbgf013

1709135204332.png

Den var prissatt till 200.000jpy 1998, dyrare än de sportigare syskonen som kom 1995 *notera att sbgf014 var betydligt dyrare (300.000jpy) med sin glasring och länkbitar i massivt guld. Det fanns också en damvariant att tillgå.

SbgX-serien hade släpts året innan (1997) med 9F62. Trots att urverket var enklare och billigare att tillverka såg prisbilden lika ut (bortsett sbgx002 & 004 med guldet på en större boett än tidigare)

Det som skiljer föregångaren sbgs007 är alltså egentligen bara urverket 9587. Inte så bara, men dom är alltså i princip identiska i övrigt. 8j56/55 är det enda urverket med 5års batteritid tack vare att man bytte till SR920SW ifrån SR916SW som övriga 8j har
IMG_0373.jpeg

Jag är personligen mer förtjust i designen som inte har Tanakas "Grammar of design" med alla kanter, vinklar och breda bandhorn (även om dom såklart tillför ett id till GS). Nu fick jag se smakprov av banden jag beställt åt den, kommer bli riktigt trevligt
IMG_0372.jpeg

önskar tråden en skön "lill-lördag" :)
Fantastisk! Måste bara dela med av mitt nya inköp också, sbgf015. Tagen på flyget tidigare idag :)
IMG_2434.jpeg

IMG_1333.jpeg

Day/date är klart en underskattad komplikation för att förstärka retro/vintage känslan. Jag minns tydligt när jag var liten pilt hur en av kompisarnas pappa hade en Seiko med day/date och alla tyckte det var extra coolt 😁
IMG_1332.jpeg

Nu har jag äntligen kommit över en originallänk som jag kunde ta länkar ifrån så jag kan bära den med sin originallänk. Tidigare var det en ful glipa mellan ändlänk och eftermarknadslänken. Nu är det som det ska, men jag ser att de vikta ändlänkarna behöver klämmas till lite 😉

Senast ändrad:
JDM nyheter
IMG_0164.jpeg

Trevlig vardags allround med dag+datum i en modest storlek. 37,4 x 8,4 x 42,9 känns väldigt bärbart, speciellt 8,4mm höjden lockar mig.
IMG_0165.jpeg

Svart tavla med guld visare+index skulle vara mitt första val, sedan champagne eller…
IMG_0166.jpeg

Tiffany blå?

Tillbaka
Topp