• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
79E12100-43A1-4DFD-A88D-F4B1D2BA9D5C.jpeg

Lite snabba bilder på ab9000-61e. Svart tavla med index och visare utan lysmassa. Ger riktigt bra kontrast i även starkt ljus.
6DF6961B-9AFC-48C5-AF1B-84E0F6AEEBBD.jpeg

Svart sunburst-tavla. Beskrivningar på nätet säger att den skimrar i blått, då har jag antingen fått en annan modell eller så har utländska recensenter inte tillgång till Bengt Grives färglåda ;) Min skimrar snarare i olivgrå, den typen av mörk champagne som BMW brukar ha. Väldigt diskret och smakfullt tycker jag.
B46390C0-12DD-4F72-98BE-64A10442C232.jpeg

Sitter riktigt fint med straxt under 10mm (9,8) höjd på länken som i sant Citizen manér är 19/17. Länkbitarna är ganska korta (också Citizen stil) och gör länken följsam och lite enklare att justera till bra passform.
5D4E8D8B-86F6-4BD1-8C86-64F77F2DDAA4.jpeg

Liten avståndsbild på min 17,5-18cm handled. Glasringen mäter 37mm och boetten sväller 0,5mm runt om vilket ger 38mm +kronan. Polerad glasring, sidor av boett och länk. Ovansida bandhorn och länk är borstat. Några tänker säkert ”va synd att den inte har lysmassa” eller ”om den bara hade skruvad krona”. Det är precis sådana små detaljer som dessa som gör att jag ville ha just denna. Enklast möjliga, diskret och stilren allt-i-allo klocka i modest storlek, väldigt användarvänlig. Svart, stål, perpetuell kalender och individuell timvisare, wr 10atm. Det finns en AQ4000-51e med samma koncept, fast med a060 ecodrive urverk. Det var estetiska detaljer som gjorde att jag valde a660 denna gång, men en riktigt trevlig liten pjäs är det :)
Riktigt stilig med en mer balanserad urtavla än en SBGX26x och dessutom lite större. Vackert!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Riktigt stilig med en mer balanserad urtavla än en SBGX26x och dessutom lite större. Vackert!
Storleken är ju bara ett fjun större, men de få millimeterna gör faktiskt en optisk skillnad. Lite större urtavla med tunnare glasring och -0,2mm på höjden gör att den känns mer proportionerlig än sbgx261 med sina 10mm på höjden. Jag hade ju en Sbgv223 i samma boett och tjocklek fast 40mm diameter, den såg nästan platt ut i jämförelse med sbgx. Lustigt hur optiska intryck leker med hjärnan ;)
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Storleken är ju bara ett fjun större, men de få millimeterna gör faktiskt en optisk skillnad. Lite större urtavla med tunnare glasring och -0,2mm på höjden gör att den känns mer proportionerlig än sbgx261 med sina 10mm på höjden. Jag hade ju en Sbgv223 i samma boett och tjocklek fast 40mm diameter, den såg nästan platt ut i jämförelse med sbgx. Lustigt hur optiska intryck leker med hjärnan ;)
Ja den ser bra ut i storleken minsann. Orkar du sätta på en G-Shock square i en storleksjämförelse?
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Lite svårt att se pga tatueringarna, klockbrännan då alltså :) Men storleken verkar vara perfekt, jag trodde jag behövde 40 mm efter att jag sålt min 061 som var lite för liten. Jag klämmer till med två frågor om du orkar? I specifikationen för Chronomaster står det att klockan måste bäras regelbundet för att hålla 5s/år. Är detta verkligen reellt, går det inte bra ändå? Dessutom, vilka urverk är det som är HAQ och vad skiljer dem åt? När jag har sökt på ämnet så är det lite snårigt.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
79E12100-43A1-4DFD-A88D-F4B1D2BA9D5C.jpeg

Lite snabba bilder på ab9000-61e. Svart tavla med index och visare utan lysmassa. Ger riktigt bra kontrast i även starkt ljus.
6DF6961B-9AFC-48C5-AF1B-84E0F6AEEBBD.jpeg

Svart sunburst-tavla. Beskrivningar på nätet säger att den skimrar i blått, då har jag antingen fått en annan modell eller så har utländska recensenter inte tillgång till Bengt Grives färglåda ;) Min skimrar snarare i olivgrå, den typen av mörk champagne som BMW brukar ha. Väldigt diskret och smakfullt tycker jag.
B46390C0-12DD-4F72-98BE-64A10442C232.jpeg

Sitter riktigt fint med straxt under 10mm (9,8) höjd på länken som i sant Citizen manér är 19/17. Länkbitarna är ganska korta (också Citizen stil) och gör länken följsam och lite enklare att justera till bra passform.
5D4E8D8B-86F6-4BD1-8C86-64F77F2DDAA4.jpeg

Liten avståndsbild på min 17,5-18cm handled. Glasringen mäter 37mm och boetten sväller 0,5mm runt om vilket ger 38mm +kronan. Polerad glasring, sidor av boett och länk. Ovansida bandhorn och länk är borstat. Några tänker säkert ”va synd att den inte har lysmassa” eller ”om den bara hade skruvad krona”. Det är precis sådana små detaljer som dessa som gör att jag ville ha just denna. Enklast möjliga, diskret och stilren allt-i-allo klocka i modest storlek, väldigt användarvänlig. Svart, stål, perpetuell kalender och individuell timvisare, wr 10atm. Det finns en AQ4000-51e med samma koncept, fast med a060 ecodrive urverk. Det var estetiska detaljer som gjorde att jag valde a660 denna gång, men en riktigt trevlig liten pjäs är det :)
Mycket fin klocka det där!!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Lite svårt att se pga tatueringarna, klockbrännan då alltså :) Men storleken verkar vara perfekt, jag trodde jag behövde 40 mm efter att jag sålt min 061 som var lite för liten. Jag klämmer till med två frågor om du orkar? I specifikationen för Chronomaster står det att klockan måste bäras regelbundet för att hålla 5s/år. Är detta verkligen reellt, går det inte bra ändå? Dessutom, vilka urverk är det som är HAQ och vad skiljer dem åt? När jag har sökt på ämnet så är det lite snårigt.
Jag skulle svara Ja på den första frågan. Av de HAQ jag har/haft är det GS9f som håller sig absolut bäst även när dom inte bärs varje dag. Om det har med hur termokompenseringen arbetar eller hur skyddade kristallerna är mot yttre påverkan vet jag inte. Men, avvikelsen handlar kanske om upp till 10spy i rotation med andra, så det är som du säger väldigt marginellt över ett helt år. Sämst presterar mina med ETA verk (även Longines VHP) som ligger närmare +15/20spy när dom bara ligger i lådan. På fråga 2 är det alla kvartsverk som sitter i The Citizen Chronomaster. A660 är ett traditionellt kvartsverk med 5års batteritid, individuell timvisare och perpetuell kalender. A010 är ecodrive-kvarts med samma funktioner av tidsvisning. Det har en PR mätare på tavlan. A060 är det senaste ecodriveurverket utan PR på tavlan. Samma funktioner som de andra, men med PR visning genom att trycka in den lilla sidoknappen för kallenderinställning och låta sekundvisaren indikera. Det har också en möjlighet att manuellt göra en nollställning/kalibrering av visarna. Av de jag har erfarenhet av är det A060 som har minst avvikelse, går i princip lika bra som 9f. Kan vara för att den ligger på fönsterbrädan när den inte bärs och därmed får en bra temperaturkurva ;) Om denna hade haft A060 hade jag förstås inte klagat, men nu har jag samtliga representerade i lådan, så det är okey ändå :cigar:
*det senaste ecodrive-urverket är förstås Cal 0100
 
Senast ändrad:

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Jag skulle svara Ja på den första frågan. Av de HAQ jag har/haft är det GS9f som håller sig absolut bäst även när dom inte bärs varje dag. Om det har med hur termokompenseringen eller hur skyddade kristallerna är mot yttre påverkan vet jag inte. Men, avvikelsen handlar kanske om upp till 10spy i rotation med andra, så det är som du säger väldigt marginellt över ett helt år. Sämst presterar mina med ETA verk (även Longines VHP) som ligger närmare +15-20spy när dom bara ligger i lådan. På fråga 2 är det alla kvartsverk som sitter i The Citizen Chronomaster. A660 är ett traditionellt kvartsverk med 5års batteritid, individuell timvisare och perpetuell kalender. A010 är ecodrive-kvarts med samma funktioner av tidsvisning. Det har en PR mätare på tavlan. A060 är det senaste ecodriveurverket utan PR på tavlan. Samma funktioner som de andra, men med PR visning genom att trycka in den lilla sidoknappen för kallenderinställning och låta sekundvisaren indikera. Det har också en möjlighet att manuellt göra en nollställning/kalibrering av visarna. Av de jag har erfarenhet av är det A060 som har minst avvikelse, går i princip lika bra som 9f. Kan vara för att den ligger på fönsterbrädan när den inte bärs och därmed får en bra temperaturkurva ;) Om denna hade haft A060 hade jag förstås inte klagat, men nu har jag samtliga representerade i lådan, så det är okey ändå :cigar:
*det senaste ecodrive-urverket är förstås Cal 0100
Tack för ett uttömmande svar! Jag gillar verkligen 9f men är såklart lika fascinerad av Chronomastern. Men så länge Chronomastern endast fortar sig, även om det är +10spy så har den en fördel med alla sina fiffiga funktioner. Det gäller ju bara att hacka sekundvisaren i max 10 sek en gång om året för att hålla klockan i schack. Bara en sån sak som att den vrider tillbaka datumet om man reser västerut och justerar timvisaren efter sin tidszon är ju riktigt ballt :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
När jag startade tråden var det absolut inte för att ställa kvarts mot automatiska urverk, snarare för att vi som uppskattar kvarts (eller båda) skulle kunna inspirera och sprida den kunskap som finns om kvartsur till både ofrälsta och invigda. Jag tycker tråden håller en mycket trevlig och informativ ton, JÄTTE ROLIGT :happyhappy:!
Jag slänger in en länk till en artikel ifrån ABT, den handlar om en nysläppt klocka som finns både som automat och som kvarts. Inget spektakulärt i sig, men i just detta fall låter författaren oss veta att han börjar närma sig frälsningen :)D). Någonstans i mitt kvartshjärta tänds ett litet hopp om att tillverkarna kommer frångå det tidigare konceptet med "det billigare alternativet" där kvartsklockan förutom urverket har en sämre finish överlag, och göra helt likvärdiga klockor men med alternativa urverk. Med den precisions OCD man skaffat sig med HAQ hoppas jag givetvis även på en utveckling i det segmentet också :p. Hur som, fler artiklar av stora sighter och bloggar påverkar i längden tror jag. Så håll till godo... https://www.ablogtowatch.com/alpina...alue-proposition-to-an-already-strong-lineup/
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för ett uttömmande svar! Jag gillar verkligen 9f men är såklart lika fascinerad av Chronomastern. Men så länge Chronomastern endast fortar sig, även om det är +10spy så har den en fördel med alla sina fiffiga funktioner. Det gäller ju bara att hacka sekundvisaren i max 10 sek en gång om året för att hålla klockan i schack. Bara en sån sak som att den vrider tillbaka datumet om man reser västerut och justerar timvisaren efter sin tidszon är ju riktigt ballt :)
Ja, användarvänligheten är så bra man kan komma :)
 

roloj

Cartier
2-Faktor
När jag startade tråden var det absolut inte för att ställa kvarts mot automatiska urverk, snarare för att vi som uppskattar kvarts (eller båda) skulle kunna inspirera och sprida den kunskap som finns om kvartsur till både ofrälsta och invigda. Jag tycker tråden håller en mycket trevlig och informativ ton, JÄTTE ROLIGT :happyhappy:!
Jag slänger in en länk till en artikel ifrån ABT, den handlar om en nysläppt klocka som finns både som automat och som kvarts. Inget spektakulärt i sig, men i just detta fall låter författaren oss veta att han börjar närma sig frälsningen :)D). Någonstans i mitt kvartshjärta tänds ett litet hopp om att tillverkarna kommer frångå det tidigare konceptet med "det billigare alternativet" där kvartsklockan förutom urverket har en sämre finish överlag, och göra helt likvärdiga klockor men med alternativa urverk. Med den precisions OCD man skaffat sig med HAQ hoppas jag givetvis även på en utveckling i det segmentet också :p. Hur som, fler artiklar av stora sighter och bloggar påverkar i längden tror jag. Så håll till godo... https://www.ablogtowatch.com/alpina...alue-proposition-to-an-already-strong-lineup/
Måste passa på att ge dig tummen upp för dina informativa inlägg om The Citizen. Var inne på en sån för några år sen men började sen snegla på gs. Men nu har du nog lyckats ändra min kurs igen, det känns som att nästa större inköp blir en Citizen.
 

Leiflicious

Cartier
Hmm kollat på dom faktiskt..men är inte dom rätt tunga?
Inte alls illa faktiskt! 44mm låter enormt men de har minimala luggar och bärs förhållandevis nätt. Helt klart värt att åka och provklämma en! Jag blev förvånad över hur sjukt mycket mer "rimliga" de kändes irl än på bild. Är ju den ultimata kvartsaren.
 

Code

AKA Vincent B
Blev den här och RIKTIGT nöjd. Provade titan versionen men tyckte den var för grå i färgen och för stor och tjock (45mm bred och vet ej hur tjock, men tjock). Denna är i carbon fiber och endast 43mm och tunnare. Orginalgummit bytes självklart ut när jag kom hem till ett grönt Isofrane. Luggarna är 21mm, men går och klämma in 22mm. Och alla tester som utförts på dessa. Går det och få mer HARDCORE? :)
PicsArt_07-02-01.23.31.jpg
PicsArt_07-02-01.23.58.jpg
PicsArt_07-02-01.24.36.jpg
PicsArt_07-02-01.23.01.jpg
 
Topp