• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Code

AKA Vincent B
Hård är den alldeles säkert, men man ska gilla designen också ;) Jag fattar charmen men eftersom jag på sin höjd dyker efter tappade solglasögon på 1,3 meters djup känner jag att Aqualand är en aning överkurs.

Lovar att det är ditt om @Fujoor inte skaffar sig übercool-futuristisk-snorball-hightech-dykare
Hehe tack.. @Fujoor köp inte RIKTIG skit klocka ångrar att jag köpte.. :D
 

HSK

Patek
2-Faktor
Det har du rätt i, och då glömmer många ana/digi aqualand som är den hårdaste av alla ;)
Är den verkligen 14mm? Jag har länge varit småsugen på en Aqualand men när jag googlade efter specifikationer gick jag fram att den skulle vara 14mm hög vilket lät väldigt högt och är ett stort nej i min bok ifall det stämmer.

Det finns liksom ingen vits med en så pass fet quartz, eller är det den där djupmätarmojängen som gör att det sticker iväg?
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Passar med orange. Matchar orangea visaren. Lite bilder fr www..:)
s-l1600.jpg
35420393_2017381341859037_388339681500069888_n.jpg
39184611_261115428045787_8280573509327912960_n.jpg
22860294_123535575078419_8643805391836151808_n.jpg
36781211_251392068977323_8880048135217348608_n.jpg

Hård är den alldeles säkert, men man ska gilla designen också ;) Jag fattar charmen men eftersom jag på sin höjd dyker efter tappade solglasögon på 1,3 meters djup känner jag att Aqualand är en aning överkurs.

Lovar att det är ditt om @Fujoor inte skaffar sig übercool-futuristisk-snorball-hightech-dykare

Jag tackar för inspirationen gubbar! Jag kommer nog ändå avvakta. Man ska bara köpa sånt man känner för riktigt mycket och just nu känner jag mest för G-shocks. Så fort jag ändrar mig och blir sugen på en dykare så stor dock denna på tur.
 

Code

AKA Vincent B
Jag tackar för inspirationen gubbar! Jag kommer nog ändå avvakta. Man ska bara köpa sånt man känner för riktigt mycket och just nu känner jag mest för G-shocks. Så fort jag ändrar mig och blir sugen på en dykare så stor dock denna på tur.
Vilka G-shocks har du? Också sugen men haft dom flesta och tröttnar fort.. :)
 

Fujoor

Patek
2-Faktor
Hård är den alldeles säkert, men man ska gilla designen också ;) Jag fattar charmen men eftersom jag på sin höjd dyker efter tappade solglasögon på 1,3 meters djup känner jag att Aqualand är en aning överkurs.

Lovar att det är ditt om @Fujoor inte skaffar sig übercool-futuristisk-snorball-hightech-dykare
@NRE @Vincentb kunde inte hålla mig. Slog till. Desvärre var den svarta slut men jag tog en blå istället. Den ser också nice ut. Jag hoppas innerligt att tavlan är matt.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Denna Longines såg jag först idag. Kan vara ett skitbra alternativ för dig som vill ha en liten, elegant klocka från ett respekterat märke men med kvartsverk.
https://www.klockia.se/longines-conquest-classic-34mm-l2.386.4.52.6
Till det priset (8600kr), är det inte så värst svårt att smälta heller.
34mm, på länk. Själv (om jag hade kunnat bära 34mm), hade jag köpte något brunt läder till den. Vad tycker ni?
l2.386.4.52.6.jpg
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
Sprang på den här lilla kvartshistorian på en secondhand-runda häromdagen.
Klockan i sig är väl troligen inget speciellt, hittar ingen info om märket, svårgooglade "Timing". Har inte lyckats öppna den än, så kan inte säga vad det sitter för verk i den.
Men det som gjorde att jag valde att skiljas från några tior är att boettlocket är präglat "Med Posten Brev in i 2000-talet" och i plåtasken finns ett litet meddelande från en Bo Alerfedt, som enligt Internet var Postens brevchef vid tillfället. Även ett litet garantibrev från "Time Selection AB" ligger i asken, där man hänvisar till uret som "Millenumklockan".
"Posten på 2000-talet kommer helt naturligt att se annorlunda ut än på 1900-talet. För oss är tiden ett centralt begrepp. Vad passar då bättre än en klocka för att minnas detta millennumskifte." konstaterar Bo filosofiskt.
Vet något mer, fick alla postanställda en klocka? Bara vissa? Postiljonen som mottog detta ex verkar inte ha brytt sig om att använda den i alla fall.

postklocka 1.jpg
postklocka 2.jpg
postklocka 3.jpg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Denna Longines såg jag först idag. Kan vara ett skitbra alternativ för dig som vill ha en liten, elegant klocka från ett respekterat märke men med kvartsverk.
https://www.klockia.se/longines-conquest-classic-34mm-l2.386.4.52.6
Till det priset (8600kr), är det inte så värst svårt att smälta heller.
34mm, på länk. Själv (om jag hade kunnat bära 34mm), hade jag köpte något brunt läder till den. Vad tycker ni?
l2.386.4.52.6.jpg
Riktigt snygg! Synd den inte var 36-38 då hade den varit intressant!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Denna Longines såg jag först idag. Kan vara ett skitbra alternativ för dig som vill ha en liten, elegant klocka från ett respekterat märke men med kvartsverk.
https://www.klockia.se/longines-conquest-classic-34mm-l2.386.4.52.6
Till det priset (8600kr), är det inte så värst svårt att smälta heller.
34mm, på länk. Själv (om jag hade kunnat bära 34mm), hade jag köpte något brunt läder till den. Vad tycker ni?
l2.386.4.52.6.jpg
Riktigt snygg. Påminner lite om Record till utseendet. Uppsatt som damklocka, det är trevligt att dom gör även en enkel stålsport till damer. En lika dan i 37-38-39 vore något
 

Suktinis

KS Explorers Club
Med risk för att vara i fel tråd, men jag tänker att de är här kvartsexpertisen finns!
Jag behöver lite hjälp/smakråd; jag står som en ko mellan två hötappar; eller rättare sagt mellan två klockor, som båda tilltalar mig på sitt sätt.

Kraven jag har är inte så mycket mer än att det ska vara svart, helmetall och exakt, samt med god läsbarhet. Gärna något lite eget på tekniska sidan också (Spring drive hade funkat finfint om priset var lite överkomligare...)

Vad tycker ni och varför? Eller har jag missat någon klocka som jag också borde ha i tankarna?

98B242-side_jpg_1.jpg

Bulova Sea King:

För:
Svepande (nästan) sekundvisare och enligt utsago ruskigt exakt. Vridring
Emot:
Batteri som behöver bytas, bara datum. Omöjligen lika tålig som en G-Shock


GMW-B5000GD-1JF_LRG.jpg

Metal G-Shock

För:
Borde tåla allt och lite till iåmed metallen. Fylld av funktioner, Solcell. Teoretiskt sett exaktast (med radiosynk)
Emot:
Orolig för läsbarheten på den negativa displayen. Inte lika exakt utan radiosynk
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Med risk för att vara i fel tråd, men jag tänker att de är här kvartsexpertisen finns!
Jag behöver lite hjälp/smakråd; jag står som en ko mellan två hötappar; eller rättare sagt mellan två klockor, som båda tilltalar mig på sitt sätt.

Kraven jag har är inte så mycket mer än att det ska vara svart, helmetall och exakt, samt med god läsbarhet. Gärna något lite eget på tekniska sidan också (Spring drive hade funkat finfint om priset var lite överkomligare...)

Vad tycker ni och varför? Eller har jag missat någon klocka som jag också borde ha i tankarna?

98B242-side_jpg_1.jpg

Bulova Sea King:

För:
Svepande (nästan) sekundvisare och enligt utsago ruskigt exakt. Vridring
Emot:
Batteri som behöver bytas, bara datum. Omöjligen lika tålig som en G-Shock


GMW-B5000GD-1JF_LRG.jpg

Metal G-Shock

För:
Borde tåla allt och lite till iåmed metallen. Fylld av funktioner, Solcell. Teoretiskt sett exaktast (med radiosynk)
Emot:
Orolig för läsbarheten på den negativa displayen. Inte lika exakt utan radiosynk
Jag gillar svarta klockor som är ultrafunktionella precis som du och jag har några förslag:

Seiko Darth Tuna SBBN013 eller dess efterföljare SBBN025. Denna klocka är den enda kvartsmodell som har ett specifikt urverk designat just för denna klocka, nämligen 7C46 som är otroligt pålitlig och exakt. Mitt exemplar har fortat sig ca 3.5 sek på tre månader, det betyder att jag bara ställer klockan två gånger om året på vår- och höstdagjämning. Seiko odlar sina egna kvartskristaller och allt är givetvis inhouse. Det finns så mycket mer att säga om Seiko Tuna, bl a testades denna modell tillsammans med Emperor Tuna med en ROV. Darthen stannade på ca 3500 m djup och Emperoren stannade på ca 4200 m djup. Bägge modeller fungerade på ytan igen och det är jäkligt ballt! Lumen är otrolig! Nackdelen är att klockan har en tendens att rotera på min handled. Ojdå, klockan är inte full metal :)
C8FFCBC9-13D1-4566-BDB9-23D37E95EA58.jpeg


2. Jag köpte faktisk en Casio GWM-B5000GD-1ER i veckan och den är verkligen cool. Jag trodde att den skulle vara för blank men icke, det är helt OK. G-Shocken är såklart mycket mer funktionell men jag tror inte att den tål mer stryk än min tonfisk. Casion är såklart billigare och därmed kanske mer förlåtande att repa. Jag har inget problem att läsa av tiden men i skumrask är det lättare att avläsa tonfisken. I starkt solsken är kontrasten mycket tydlig på STN-displayen som är en ny och bättre teknologi. Casion är behagligare att bära och något mindre i storleken.
421BBA1B-4616-4135-B38C-334CB6D81D17.jpeg


Jämförande bilder:
E0328413-FC9C-4859-94D4-EC27BF51ED09.jpeg

F5A2153C-A3DA-45C6-96F7-C5B64ADA2F27.jpeg

3. Sist kvarstår en liten graal som jag bara har klämt på och som kanske matchar dina kriterier bäst, nämligen en Sinn UX S och dess varianter. @Fliegerchronograph har skrivit en fantastisk recension på forumet, då på varianten som den tyska insatsstyrkan använder. Tyskt ubåtsstål och oljefylld boett gör klockan extremt läsbar, vattentät till 5000 m samt mycket reptålig. En fantastisk klocka! Finns med metallänk. Lånad bild från hemsidan.
DF4EAED5-2187-4011-A5E7-69DB6D5FC86D.png
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Med risk för att vara i fel tråd, men jag tänker att de är här kvartsexpertisen finns!
Jag behöver lite hjälp/smakråd; jag står som en ko mellan två hötappar; eller rättare sagt mellan två klockor, som båda tilltalar mig på sitt sätt.

Kraven jag har är inte så mycket mer än att det ska vara svart, helmetall och exakt, samt med god läsbarhet. Gärna något lite eget på tekniska sidan också (Spring drive hade funkat finfint om priset var lite överkomligare...)

Vad tycker ni och varför? Eller har jag missat någon klocka som jag också borde ha i tankarna?

98B242-side_jpg_1.jpg

Bulova Sea King:

För:
Svepande (nästan) sekundvisare och enligt utsago ruskigt exakt. Vridring
Emot:
Batteri som behöver bytas, bara datum. Omöjligen lika tålig som en G-Shock


GMW-B5000GD-1JF_LRG.jpg

Metal G-Shock

För:
Borde tåla allt och lite till iåmed metallen. Fylld av funktioner, Solcell. Teoretiskt sett exaktast (med radiosynk)
Emot:
Orolig för läsbarheten på den negativa displayen. Inte lika exakt utan radiosynk
Longines Conquest VHP finns i svart, en riktigt trevlig pjäs till ett mycket bra pris.
G-shocken är riktigt cool, men ganska tung, om det är något man bryr sig om. Att den går i tid är tveklöst, både RC och Blåtand + att dom faktiskt går väldigt bra även osynkade.
 

Suktinis

KS Explorers Club
Jag gillar svarta klockor som är ultrafunktionella precis som du och jag har några förslag:

Seiko Darth Tuna SBBN013 eller dess efterföljare SBBN025. Denna klocka är den enda kvartsmodell som har ett specifikt urverk designat just för denna klocka, nämligen 7C46 som är otroligt pålitlig och exakt. Mitt exemplar har fortat sig ca 3.5 sek på tre månader, det betyder att jag bara ställer klockan två gånger om året på vår- och höstdagjämning. Seiko odlar sina egna kvartskristaller och allt är givetvis inhouse. Det finns så mycket mer att säga om Seiko Tuna, bl a testades denna modell tillsammans med Emperor Tuna med en ROV. Darthen stannade på ca 3500 m djup och Emperoren stannade på ca 4200 m djup. Bägge modeller fungerade på ytan igen och det är jäkligt ballt! Lumen är otrolig! Nackdelen är att klockan har en tendens att rotera på min handled. Ojdå, klockan är inte full metal :)
C8FFCBC9-13D1-4566-BDB9-23D37E95EA58.jpeg


2. Jag köpte faktisk en Casio GWM-B5000GD-1ER i veckan och den är verkligen cool. Jag trodde att den skulle vara för blank men icke, det är helt OK. G-Shocken är såklart mycket mer funktionell men jag tror inte att den tål mer stryk än min tonfisk. Casion är såklart billigare och därmed kanske mer förlåtande att repa. Jag har inget problem att läsa av tiden men i skumrask är det lättare att avläsa tonfisken. I starkt solsken är kontrasten mycket tydlig på STN-displayen som är en ny och bättre teknologi. Casion är behagligare att bära och något mindre i storleken.
421BBA1B-4616-4135-B38C-334CB6D81D17.jpeg


Jämförande bilder:
E0328413-FC9C-4859-94D4-EC27BF51ED09.jpeg

F5A2153C-A3DA-45C6-96F7-C5B64ADA2F27.jpeg

3. Sist kvarstår en liten graal som jag bara har klämt på och som kanske matchar dina kriterier bäst, nämligen en Sinn UX S och dess varianter. @Fliegerchronograph har skrivit en fantastisk recension på forumet, då på varianten som den tyska insatsstyrkan använder. Tyskt ubåtsstål och oljefylld boett gör klockan extremt läsbar, vattentät till 5000 m samt mycket reptålig. En fantastisk klocka! Finns med metallänk. Lånad bild från hemsidan.
DF4EAED5-2187-4011-A5E7-69DB6D5FC86D.png

S_SBDB013_f_1200x.jpg


Darth Tuna har snurrat i tankarna; men där blir jag helt hänförd av tonfisken med spring drive; just pga den svepande sekundvisaren, dessvärre är den lite i dyraste laget. Sen är det ju svårt att veta vilken klocka som tål mest innan man slagit sönder dem, men där tänker jag spontant att Casion som inte har rörliga delar borde ha lite övertag

Jag gillar Sinn, men just UX klickar inte med mig riktigt. Tror det är tavlan. En U1S med springdrive hade vart helt perfekt!

Kollade in Longines Conquest VHP men den väckte inget riktigt ha-begär dessvärre...
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Med risk för att vara i fel tråd, men jag tänker att de är här kvartsexpertisen finns!
Jag behöver lite hjälp/smakråd; jag står som en ko mellan två hötappar; eller rättare sagt mellan två klockor, som båda tilltalar mig på sitt sätt.

Kraven jag har är inte så mycket mer än att det ska vara svart, helmetall och exakt, samt med god läsbarhet. Gärna något lite eget på tekniska sidan också (Spring drive hade funkat finfint om priset var lite överkomligare...)

Vad tycker ni och varför? Eller har jag missat någon klocka som jag också borde ha i tankarna?

98B242-side_jpg_1.jpg

Bulova Sea King:

För:
Svepande (nästan) sekundvisare och enligt utsago ruskigt exakt. Vridring
Emot:
Batteri som behöver bytas, bara datum. Omöjligen lika tålig som en G-Shock


GMW-B5000GD-1JF_LRG.jpg

Metal G-Shock

För:
Borde tåla allt och lite till iåmed metallen. Fylld av funktioner, Solcell. Teoretiskt sett exaktast (med radiosynk)
Emot:
Orolig för läsbarheten på den negativa displayen. Inte lika exakt utan radiosynk
Jag tycker Hamilton Khaki flight timer är en fräck modell med intressant verk. Det finns en hel tråd om det men det sitter i flera ana -digi som är betydligt dyrare. Tag och Sjöö Sandström bla om jag minns rätt. Den är ju inte helt svart men nästan o har onekligen en del tekniska funktioner. Jag hade nog köpt på länk o kompletterat med orange gummi. (Den ligger o skvalpar på min "okynnesköplista":))
2.jpg
H64554131_1559568826-1.jpg
hamilton-khaki-aviation-flight-timer-40-quartz-h64554431-5685-3.jpg
 

Code

AKA Vincent B
Jag gillar svarta klockor som är ultrafunktionella precis som du och jag har några förslag:

Seiko Darth Tuna SBBN013 eller dess efterföljare SBBN025. Denna klocka är den enda kvartsmodell som har ett specifikt urverk designat just för denna klocka, nämligen 7C46 som är otroligt pålitlig och exakt. Mitt exemplar har fortat sig ca 3.5 sek på tre månader, det betyder att jag bara ställer klockan två gånger om året på vår- och höstdagjämning. Seiko odlar sina egna kvartskristaller och allt är givetvis inhouse. Det finns så mycket mer att säga om Seiko Tuna, bl a testades denna modell tillsammans med Emperor Tuna med en ROV. Darthen stannade på ca 3500 m djup och Emperoren stannade på ca 4200 m djup. Bägge modeller fungerade på ytan igen och det är jäkligt ballt! Lumen är otrolig! Nackdelen är att klockan har en tendens att rotera på min handled. Ojdå, klockan är inte full metal :)
C8FFCBC9-13D1-4566-BDB9-23D37E95EA58.jpeg


2. Jag köpte faktisk en Casio GWM-B5000GD-1ER i veckan och den är verkligen cool. Jag trodde att den skulle vara för blank men icke, det är helt OK. G-Shocken är såklart mycket mer funktionell men jag tror inte att den tål mer stryk än min tonfisk. Casion är såklart billigare och därmed kanske mer förlåtande att repa. Jag har inget problem att läsa av tiden men i skumrask är det lättare att avläsa tonfisken. I starkt solsken är kontrasten mycket tydlig på STN-displayen som är en ny och bättre teknologi. Casion är behagligare att bära och något mindre i storleken.
421BBA1B-4616-4135-B38C-334CB6D81D17.jpeg


Jämförande bilder:
E0328413-FC9C-4859-94D4-EC27BF51ED09.jpeg

F5A2153C-A3DA-45C6-96F7-C5B64ADA2F27.jpeg

3. Sist kvarstår en liten graal som jag bara har klämt på och som kanske matchar dina kriterier bäst, nämligen en Sinn UX S och dess varianter. @Fliegerchronograph har skrivit en fantastisk recension på forumet, då på varianten som den tyska insatsstyrkan använder. Tyskt ubåtsstål och oljefylld boett gör klockan extremt läsbar, vattentät till 5000 m samt mycket reptålig. En fantastisk klocka! Finns med metallänk. Lånad bild från hemsidan.
DF4EAED5-2187-4011-A5E7-69DB6D5FC86D.png
Sen finns även
S_SBDB013_f_1200x.jpg


Darth Tuna har snurrat i tankarna; men där blir jag helt hänförd av tonfisken med spring drive; just pga den svepande sekundvisaren, dessvärre är den lite i dyraste laget. Sen är det ju svårt att veta vilken klocka som tål mest innan man slagit sönder dem, men där tänker jag spontant att Casion som inte har rörliga delar borde ha lite övertag

Jag gillar Sinn, men just UX klickar inte med mig riktigt. Tror det är tavlan. En U1S med springdrive hade vart helt perfekt!

Kollade in Longines Conquest VHP men den väckte inget riktigt ha-begär dessvärre...
Om du vill ha en tonfisk så skulle jag absolut köpa en. Man kan inte riktigt jämnföra vilken som tål MEST utan man ska tänka att den tål stryk, vilket den gör. Ungefär som att jämnföra, vilken bil tål mest en Dodge ram eller en Ford Raptor? :) Båda är ju väldigt robusta.. :)
 

Sonnyboy

Audemars
2-Faktor
Sen finns även

Om du vill ha en tonfisk så skulle jag absolut köpa en. Man kan inte riktigt jämnföra vilken som tål MEST utan man ska tänka att den tål stryk, vilket den gör. Ungefär som att jämnföra, vilken bil tål mest en Dodge ram eller en Ford Raptor? :) Båda är ju väldigt robusta.. :)
Om man ska fundera på vilka klockor/urverk som tål mest hade jag nog satt LCD (ursprung Seiko 1973) främst, sedan kvartsurverk (ursprung Seiko 1969, en banbrytande upptäckt som de inte patenterade, nejdå, de släppte patenten fri vilket är beundransvärt) och sist Springdrive. Mitt resonemang baserar jag enbart på antalet rörliga delar i urverket. ”Have you ever seen a second” tror jag att Seiko hade som slogan när de lanserade sin Astron 1969. Jag tycker det är fascinerande att se sekundvisaren ticka samt att lyssna på det rogivande urverket som lunkar på likt ett gökur. Springdrive är en riktigt cool uppfinning men kvartsverkets upptäckt är av mycket mycket större betydelse. Det gillar jag!
 
Senast ändrad:

NRE

Vacheron
2-Faktor
Med risk för att vara i fel tråd, men jag tänker att de är här kvartsexpertisen finns!
Jag behöver lite hjälp/smakråd; jag står som en ko mellan två hötappar; eller rättare sagt mellan två klockor, som båda tilltalar mig på sitt sätt.

Kraven jag har är inte så mycket mer än att det ska vara svart, helmetall och exakt, samt med god läsbarhet. Gärna något lite eget på tekniska sidan också (Spring drive hade funkat finfint om priset var lite överkomligare...)

Vad tycker ni och varför? Eller har jag missat någon klocka som jag också borde ha i tankarna?

98B242-side_jpg_1.jpg

Bulova Sea King:

För:
Svepande (nästan) sekundvisare och enligt utsago ruskigt exakt. Vridring
Emot:
Batteri som behöver bytas, bara datum. Omöjligen lika tålig som en G-Shock


GMW-B5000GD-1JF_LRG.jpg

Metal G-Shock

För:
Borde tåla allt och lite till iåmed metallen. Fylld av funktioner, Solcell. Teoretiskt sett exaktast (med radiosynk)
Emot:
Orolig för läsbarheten på den negativa displayen. Inte lika exakt utan radiosynk

Bortsett från de andra tipsen du fått och helt baserat på de två modellerna du la upp - Bulovan. Cool, cool och cool.
 

Suktinis

KS Explorers Club
Jag tycker Hamilton Khaki flight timer är en fräck modell med intressant verk. Det finns en hel tråd om det men det sitter i flera ana -digi som är betydligt dyrare. Tag och Sjöö Sandström bla om jag minns rätt. Den är ju inte helt svart men nästan o har onekligen en del tekniska funktioner. Jag hade nog köpt på länk o kompletterat med orange gummi. (Den ligger o skvalpar på min "okynnesköplista":))
2.jpg
H64554131_1559568826-1.jpg
hamilton-khaki-aviation-flight-timer-40-quartz-h64554431-5685-3.jpg
Den är inte dum; men den verkar bara ha lumeprickar (om ens det), och jag vill ha något lite tydligare (Tonfisken har ju tex en rejält tydlig markering vid 12)
Men bra tips ändå (de skulle dessutom göra en kollega lite avis, men det är inget måste så klart ;))
 

Suktinis

KS Explorers Club
Om man ska fundera på vilka klockor/urverk som tål mest hade jag nog satt LCD (ursprung Seiko 1973) främst, sedan kvartsurverk (ursprung Seiko 1969, en banbrytande upptäckt som de inte patenterade, nejdå, de släppte patenten fri vilket är beundransvärt) och sist Springdrive. Mitt resonemang baserar jag enbart på antalet rörliga delar i urverket. ”Have you ever seen a second” tror jag att Seiko hade som slogan när de lanserade sin Astron 1969. Jag tycker det är fascinerande att se sekundvisaren ticka samt att lyssna på det rogivande urverket som lunkar på likt ett gökur. Springdrive är en riktigt cool uppfinning men kvartsverkets upptäckt är av mycket mycket större betydelse. Det gillar jag!

Jo jag tänker precis likadant med rörliga delar och så. Till syvende och sist vet jag ju inte exakt vilken sorts elände jag kommer utsätta den för (mer än att jag i princip bara tar av mig klockan om jag ska få in armen på nåt trångt ställe, typ meka med bil)

Ska man vara lite elak är ju spring drive bara ett sjukt komplicerat kvartsverk (iåmed den får sin tidsreferens från en ocillerande kvartskristall)
Det som får mig att gå igång på spring drive är den lite mer filosofiska tanken att tiden är något som flyter fram, inte hackar. Därav att jag såg Bulovan lite som en fattigmans-Spring drive
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
79E12100-43A1-4DFD-A88D-F4B1D2BA9D5C.jpeg

Lite snabba bilder på ab9000-61e. Svart tavla med index och visare utan lysmassa. Ger riktigt bra kontrast i även starkt ljus.
6DF6961B-9AFC-48C5-AF1B-84E0F6AEEBBD.jpeg

Svart sunburst-tavla. Beskrivningar på nätet säger att den skimrar i blått, då har jag antingen fått en annan modell eller så har utländska recensenter inte tillgång till Bengt Grives färglåda ;) Min skimrar snarare i olivgrå, den typen av mörk champagne som BMW brukar ha. Väldigt diskret och smakfullt tycker jag.
B46390C0-12DD-4F72-98BE-64A10442C232.jpeg

Sitter riktigt fint med straxt under 10mm (9,8) höjd på länken som i sant Citizen manér är 19/17. Länkbitarna är ganska korta (också Citizen stil) och gör länken följsam och lite enklare att justera till bra passform.
5D4E8D8B-86F6-4BD1-8C86-64F77F2DDAA4.jpeg

Liten avståndsbild på min 17,5-18cm handled. Glasringen mäter 37mm och boetten sväller 0,5mm runt om vilket ger 38mm +kronan. Polerad glasring, sidor av boett och länk. Ovansida bandhorn och länk är borstat. Några tänker säkert ”va synd att den inte har lysmassa” eller ”om den bara hade skruvad krona”. Det är precis sådana små detaljer som dessa som gör att jag ville ha just denna. Enklast möjliga, diskret och stilren allt-i-allo klocka i modest storlek, väldigt användarvänlig. Svart, stål, perpetuell kalender och individuell timvisare, wr 10atm. Det finns en AQ4000-51e med samma koncept, fast med a060 ecodrive urverk. Det var estetiska detaljer som gjorde att jag valde a660 denna gång, men en riktigt trevlig liten pjäs är det :)
 
Topp