• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Code

AKA Vincent B
What? Läste precis på nätet tester på Victorionox inox. Tål tydligen 8ton tryck, och fall fr 10m, och temperatur förändringar upp till - 51 grader till +71 grader.. Mm helt sjuka grejer...
 

Npl

Omega
2-Faktor
Lite bättre arm-bilder. Sitter riktigt bra.. :)
PicsArt_07-02-04.03.15.jpg
PicsArt_07-02-04.03.41.jpg

Den där ser riktigt hård ut!
 

jaqob

Omega
Har bläddrat lite (ganska mycket) i tråden efter inspiration, men tycker inte riktigt jag kommer fram till något.
Är på jakt efter en "sommarbeater" att ha när man hänger på stranden, jobbar hemma och andra aktiviteter där man kanske inte behöver vara så rädd om klockan.
Har en SKX007 som fyllt det syftet tidigare, men den har börjat dra sig rejält (och avmagnetisering räcker inte). Skulle dessutom vilja ha en quartz, för att bara kunna ta klockan från lådan utan att behöva bry mig om att ställa tid, datum och så vidare.

Kraven:
-Inte är mindre än SKX007, så gärna lite över 40mm bred
-Vattentät, helst minst 20ATM
-Kosta under 4000 kr inkl frakt och avgifter till sverige
-Ny, och finnas att köpa

Av de jag hittat i tråden verkar nog Citizen Eco Drive BN0190 mest intressant, men kanske lite tråkig..?

Har tittat på en del olika andra:
-Scurfa diver one verkar vara en väldigt bra klocka. Har inte sett den i verkligheten, men är rädd att 40 mm känns för litet.
-Precista PRS-18 är intressant men verkar inte gå att få tag i.
-CWC, fina men för dyra.

Andra roliga förslag?
 

Struten

Omega
2-Faktor
Har bläddrat lite (ganska mycket) i tråden efter inspiration, men tycker inte riktigt jag kommer fram till något.
Är på jakt efter en "sommarbeater" att ha när man hänger på stranden, jobbar hemma och andra aktiviteter där man kanske inte behöver vara så rädd om klockan.
Har en SKX007 som fyllt det syftet tidigare, men den har börjat dra sig rejält (och avmagnetisering räcker inte). Skulle dessutom vilja ha en quartz, för att bara kunna ta klockan från lådan utan att behöva bry mig om att ställa tid, datum och så vidare.

Kraven:
-Inte är mindre än SKX007, så gärna lite över 40mm bred
-Vattentät, helst minst 20ATM
-Kosta under 4000 kr inkl frakt och avgifter till sverige
-Ny, och finnas att köpa

Av de jag hittat i tråden verkar nog Citizen Eco Drive BN0190 mest intressant, men kanske lite tråkig..?

Har tittat på en del olika andra:
-Scurfa diver one verkar vara en väldigt bra klocka. Har inte sett den i verkligheten, men är rädd att 40 mm känns för litet.
-Precista PRS-18 är intressant men verkar inte gå att få tag i.
-CWC, fina men för dyra.

Andra roliga förslag?
Citizen aqualand? En sommarklassiker!
IMG_20190321_122719.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har bläddrat lite (ganska mycket) i tråden efter inspiration, men tycker inte riktigt jag kommer fram till något.
Är på jakt efter en "sommarbeater" att ha när man hänger på stranden, jobbar hemma och andra aktiviteter där man kanske inte behöver vara så rädd om klockan.
Har en SKX007 som fyllt det syftet tidigare, men den har börjat dra sig rejält (och avmagnetisering räcker inte). Skulle dessutom vilja ha en quartz, för att bara kunna ta klockan från lådan utan att behöva bry mig om att ställa tid, datum och så vidare.

Kraven:
-Inte är mindre än SKX007, så gärna lite över 40mm bred
-Vattentät, helst minst 20ATM
-Kosta under 4000 kr inkl frakt och avgifter till sverige
-Ny, och finnas att köpa

Av de jag hittat i tråden verkar nog Citizen Eco Drive BN0190 mest intressant, men kanske lite tråkig..?

Har tittat på en del olika andra:
-Scurfa diver one verkar vara en väldigt bra klocka. Har inte sett den i verkligheten, men är rädd att 40 mm känns för litet.
-Precista PRS-18 är intressant men verkar inte gå att få tag i.
-CWC, fina men för dyra.

Andra roliga förslag?
Spontant är det ju Citizen eller Casio som jag tänker på när man pratar mycket prestanda för liten peng, så den du tittat på är ju på rätt spår :) Jag la tidigare upp tips på BN0200-81E, ISO certad dykare i supertitanium i linje med din budget. (https://forums.watchuseek.com/f905/...tanium-diver-baselworld-2018-a-4673345-8.html) Casio EQB-900D-1AER har samma smarta funktioner och urverk som G-Schock men i stålförpackning och ligger också under budget. Om du släpper 20atm kravet kommer listan växa ordentligt (vilket jag tycker du ska göra, med tanke på att det är en sommarbeater du letar). Casio EFS-S510D-1AVUEF har lite "Speedmaster" look och kostar typ 2k...
EFS-S510D-1AVUEF.jpg

EFS-S510L-1AVUEF.jpg
 

jaqob

Omega
Citizen aqualand? En sommarklassiker!
IMG_20190321_122719.jpg

Spontant är det ju Citizen eller Casio som jag tänker på när man pratar mycket prestanda för liten peng, så den du tittat på är ju på rätt spår :) Jag la tidigare upp tips på BN0200-81E, ISO certad dykare i supertitanium i linje med din budget. (https://forums.watchuseek.com/f905/...tanium-diver-baselworld-2018-a-4673345-8.html) Casio EQB-900D-1AER har samma smarta funktioner och urverk som G-Schock men i stålförpackning och ligger också under budget. Om du släpper 20atm kravet kommer listan växa ordentligt (vilket jag tycker du ska göra, med tanke på att det är en sommarbeater du letar). Casio EFS-S510D-1AVUEF har lite "Speedmaster" look och kostar typ 2k...
EFS-S510D-1AVUEF.jpg

EFS-S510L-1AVUEF.jpg

Tack för tipsen! Citizen Aqualand hade kunnat vara ett roligt alternativ, men skulle nog vilja ha något lite mer "rent". EFS-S510D-1AVUEF är väl kanske inte heller riktigt rätt, av samma anledning. Snorklar en del, och blir i djupaste laget för 10ATM, så 20ATM känns vettigare.
 

jaqob

Omega
Denna kostar inte 2 utan närmare 4, men fortfarande väldigt bra pris för en ISO dykare med ecodrive
Jag som läste för fort, eller snarare inte hade koll på Citizens utbud. Jag har försökt googla en del nu och blir inte klok på vad som skiljer BN0190 och BN0200. Är det att BN0190 är stål och BN0200 titan, eller är det även andra skillnader?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Jag som läste för fort, eller snarare inte hade koll på Citizens utbud. Jag har försökt googla en del nu och blir inte klok på vad som skiljer BN0190 och BN0200. Är det att BN0190 är stål och BN0200 titan, eller är det även andra skillnader?
Ja, det är ju en helt annan modell, men båda är ecodrive och visar tiden ;) BN0193-17e i guldfärg är ju en riktig sommarklocka, solbränna och guld :cigar:
 

Code

AKA Vincent B
Här är en sommarklocka. 2000kr, Eco drive (slipper byta cell/batteri på ett bra tag), vattentät 200m, bada nu i sommar går gott o väl. Bra kvalité i ringen, orange visare. Inga dyra servicekostnader, passar både med gummi och nato, inga konstigheter.. ;)
PicsArt_06-28-03.10.44.jpg
 

Code

AKA Vincent B
Har bläddrat lite (ganska mycket) i tråden efter inspiration, men tycker inte riktigt jag kommer fram till något.
Är på jakt efter en "sommarbeater" att ha när man hänger på stranden, jobbar hemma och andra aktiviteter där man kanske inte behöver vara så rädd om klockan.
Har en SKX007 som fyllt det syftet tidigare, men den har börjat dra sig rejält (och avmagnetisering räcker inte). Skulle dessutom vilja ha en quartz, för att bara kunna ta klockan från lådan utan att behöva bry mig om att ställa tid, datum och så vidare.

Kraven:
-Inte är mindre än SKX007, så gärna lite över 40mm bred
-Vattentät, helst minst 20ATM
-Kosta under 4000 kr inkl frakt och avgifter till sverige
-Ny, och finnas att köpa

Av de jag hittat i tråden verkar nog Citizen Eco Drive BN0190 mest intressant, men kanske lite tråkig..?

Har tittat på en del olika andra:
-Scurfa diver one verkar vara en väldigt bra klocka. Har inte sett den i verkligheten, men är rädd att 40 mm känns för litet.
-Precista PRS-18 är intressant men verkar inte gå att få tag i.
-CWC, fina men för dyra.

Andra roliga förslag?
Eller lägg på nån tusing och köp en inox, HÅRDARE klocka hittar du inte. Inte snus heller för den delen.. :D:)
IMG_20190703_135105.jpg
 
Senast ändrad:

FunderarN

Omega
2-Faktor
Tjena, tänkte se här om det är någon som har meckat med seikos vk67 batteri förut? Dags för mig att göra ett batteribyte men verkar vara klyddigare än vanligt...
 

Benjamin1910

Cartier
-Scurfa diver one verkar vara en väldigt bra klocka. Har inte sett den i verkligheten, men är rädd att 40 mm känns för litet.

Testa en Scurfa! Kör en som jobbklocka och är grymt nöjd. :)
Lite mindre tavla än på skx, inte lika tjock, men nästan 2mm längre på luggavstånd. Bärs sjukt skönt, och proportionerna känns bättre.
6114078F-AC5F-4380-AF7A-23B28D070CF1.jpeg

6E02A9B4-6F67-4CBD-9C10-D5CBEB683680.jpeg

Kan ta en bild på båda senare om du vill!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
0DB3F212-B510-49DB-9E95-C44E66A0DD90.jpeg
Hej på er!
Har en Seiko på ingång!
Ser lite blek ut i displayen, alla kanske inte är lika svarta? Dåligt batteri kanske? Tacksam för synpunkter!
Säljarens bild!
Det har sällan med batteriet att göra vad jag förstått. Det kan antingen vara polarisationsfiltret som är gammalt eller något motstånd som förser displayen med ström som behöver bytas. Jag minns inte vad han heter, men det finns en kille som meckar digitalare på youtube...
 

Tantal

Omega
2-Faktor
Det har sällan med batteriet att göra vad jag förstått. Det kan antingen vara polarisationsfiltret som är gammalt eller något motstånd som förser displayen med ström som behöver bytas. Jag minns inte vad han heter, men det finns en kille som meckar digitalare på youtube...
Tack för svar! Klockan skall enl. säljaren bara legat på lager utan box, därav repor! NOS enl. honom.
Kollar på Tuben!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack för svar! Klockan skall enl. säljaren bara legat på lager utan box, därav repor! NOS enl. honom.
Kollar på Tuben!
Den ser fin ut, sen om det kan bli såna repor på knapparna av att bara ligga på en hylla kanske man kan fråga sig? Men är priset bra så spelar det väl mindre roll, det är ju coola gamla digitalare det där :)
 

Larry Sanders

Breitling
Maja.jpg
Efter att ha blivit otålig över dröjsmålet med att Citizens 0100 verk med 1 SPY skall dyka upp i fler modeller blev jag sugen på en ännu en 20 SPY Seiko, nämligen en Majesta från 1984. Jag köpte en rund vacker Ref 9061-7000 av en KS-are för en tid sen, som trots ålder men pga utseende och HAQ blev min mest använda på senare tid. Nu blev det en rektangulär 9063 Majesta twin mode. Termokompad med endast en kvartskristall, boetten i Tungsten dvs Volfram. Sånt använder man om man vill skära snabbt i stål. Svårrepad alltså. Tyngden är som guld. Klockan såg helt ny ut med vacker lyster, som vitguld fast utan ett enda tecken på användning. Sitter som gjuten och börjar nu se lika vacker ut som den runda. Var ju en lyxklocka på sin tid, i Japan men kostade nu strax under $150 från Canada. Märklig period detta tidiga Seiko 80-tal. Har nog köpt minst fyra (Majestorna samt 7a28, 7a38) och dom bara går o går, i ur o skur. Dessutom platsar dom fortfarande rent utseendemässigt, tycker jag.

Larry
 
Senast ändrad:
Topp