• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Hade anledning att ta en bild på denna gamla goding. Skulle någon sitta på en liknande i stål är jag spekulant ;)
DAD71095-7C32-42D4-8F8D-DC2DF5343BE9.jpeg
Stilig! Måste köpa en gammal goding i den stilen någon gång.

Alltså jag gillar Ronda 715 verken... Relativt stabila visarrörelser.. eller inte det bästa men fungerar. Dock har jag haft tre klockor och alla har gått inom -0.2spd och -0.1spd villket jag tycker för priset av dessa verk är riktigt bra. Någon annan som har samma bild av ronda verken?

Alltså jag gillar Ronda 715 verken... Relativt stabila visarrörelser.. eller inte det bästa men fungerar. Dock har jag haft tre klockor och alla har gått inom -0.2spd och -0.1spd villket jag tycker för priset av dessa verk är riktigt bra. Någon annan som har samma bild av ronda verken?
Var ju in till urmakaren för att byta batteri i min V-Wolf.
På nåt sätt lyckades han komma åt spolen, varpå verket havererade.
Fick tillbaka klockan i maj, med nytt verk! Nu har den gått hela sommaren och fortat sig 2 sekunder!
Kostnad: 119kr! :)
Inte missnöjd :D
Så nya fräscha Rondaverk, går riktigt bra!

Senast ändrad:
Med risk för att vara i fel tråd, men jag tänker att de är här kvartsexpertisen finns!
Jag behöver lite hjälp/smakråd; jag står som en ko mellan två hötappar; eller rättare sagt mellan två klockor, som båda tilltalar mig på sitt sätt.

Kraven jag har är inte så mycket mer än att det ska vara svart, helmetall och exakt, samt med god läsbarhet. Gärna något lite eget på tekniska sidan också (Spring drive hade funkat finfint om priset var lite överkomligare...)

Vad tycker ni och varför? Eller har jag missat någon klocka som jag också borde ha i tankarna?

98B242-side_jpg_1.jpg

Bulova Sea King:

För:
Svepande (nästan) sekundvisare och enligt utsago ruskigt exakt. Vridring
Emot:
Batteri som behöver bytas, bara datum. Omöjligen lika tålig som en G-Shock

GMW-B5000GD-1JF_LRG.jpg

Metal G-Shock

För:
Borde tåla allt och lite till iåmed metallen. Fylld av funktioner, Solcell. Teoretiskt sett exaktast (med radiosynk)
Emot:
Orolig för läsbarheten på den negativa displayen. Inte lika exakt utan radiosynk

Så här vart det till slut; förnuftet fick offra sig lite, och fåfängan vann en liten seger (vilket är ganska ovanligt för en teknokrat som mig)
Det landade på en Bulova precisionist, 98B293 (Grammy special edition)
bul4.jpg

Egentligen är den på tok för blingig för mig; och guld(-färg) har jag aldrig riktigt klickat med. Men tavlan med ljudvågen i bakgrunden och indexens inramning med stämgaffeln som krona på verket klickade jag bara med helt enkelt...

Den påstås som bekant vara sjukt exakt (jag kommer återkomma till det när jag kunnat ha den lite längre och fått en bra mätning). Den krökta kristallen gör att den liksom krymper lite trots att den är rätt stabbig, och den svepande sekundvisaren är fantastisk att se på (man kan se hackandet om man verkligen koncentrerar sig).
Det enda smolket i glädjebägaren är att man inte kan använda vridringen trots den kan ge lite sken av att finnas där, och armbandet i något gummiaktigt (en precisionist-länk står på inköpslistan)

bul2.jpg

lyxig box, men passformen på den matchar inte riktigt resten av utförandet

bul1.jpg

Sned kristall

Så här vart det till slut; förnuftet fick offra sig lite, och fåfängan vann en liten seger (vilket är ganska ovanligt för en teknokrat som mig)
bul4.jpg

Egentligen är den på tok för blingig för mig; och guld(-färg) har jag aldrig riktigt klickat med. Men tavlan med ljudvågen i bakgrunden och indexens inramning med stämgaffeln som krona på verket klickade jag bara med helt enkelt...

Den påstås som bekant vara sjukt exakt (jag kommer återkomma till det när jag kunnat ha den lite längre och fått en bra mätning). Den krökta kristallen gör att den liksom krymper lite trots att den är rätt stabbig, och den svepande sekundvisaren är fantastisk att se på (man kan se hackandet om man verkligen koncentrerar sig).
Det enda smolket i glädjebägaren är att man inte kan använda vridringen trots den kan ge lite sken av att finnas där, och armbandet i något gummiaktigt (en precisionist-länk står på inköpslistan)

bul2.jpg

bul1.jpg

Sned kristall
Kul att du vågar testa lite udda :)

bul4.jpg

bul2.jpg

bul1.jpg

Sned kristall
Cool! Trodde jag suktade efter en Longines Conquest VHP men sitter nu här och kollar på en Bulova som inte har mycket gemensamt med den:
https://intl.bulova.com/collections/curv/products/98a185

Lite läskigt hur man som nybörjare svänger fram å tillbaka! Inte sagt att alla ens klockor måste se likadana ut men så uppenbart att jag inte hittat min "stil" ännu hehe :)

Cool! Trodde jag suktade efter en Longines Conquest VHP men sitter nu här och kollar på en Bulova som inte har mycket gemensamt med den:

Lite läskigt hur man som nybörjare svänger fram å tillbaka! Inte sagt att alla ens klockor måste se likadana ut men så uppenbart att jag inte hittat min "stil" ännu hehe :)
Lugn, bara lugn!
Ju mer du lär dig om klockorna, företagen och tanken bakom de olika klockorna.
Ja, då vill man ha alla tänkbara nya och gamla klockor!
Helt enkelt:
Lugn, det blir värre!
Och roligare :)

Om du är sugen på en "vanlig" VHP kan jag tänkas skiljas ifrån min. Jag är nämligen lite sugen på GMT varianten av VHP :bag: Så precis som @Stroboman säger, det blir bara värre :p

Inte för jag vet riktigt hur böjd Curv är, men det är verkligen inte en dum idé! (Just att den är lite böjd)
Var det kärlek vid första ögonkastet?

Alltså, det känns lite mer som förbjuden kärlek... ;):p
Så kändes det för mig med! I mitt fall var ju som sagt guld och bling ett stort no-no. egentligen gillar jag ändamålsenliga dykare med matta tavlor där funktion/läsbarhet är allt (typ SKX, Sinn U1 eller rödsub)

Men så var Bulova bara där... Nu vet du vad som väntar ;)

Nya quartzdressaren, på nyinköpt läderband.
Har saknat en guldklocka länge nu!

F794BBC0-1CB0-484E-8695-65BBDF9DDE7F.jpeg

Ingen wristshot pga. nygjord, flagande handtatuering

Edit: Bättre bild.
F35CDC59-1939-4CEA-BDAE-838E9082C285.jpeg
Stiligt, är det en ´80talare med cal1430 under glaset kanske? Jag vet inte om det är ovanligt eller om det bara är sällan jag sett det på dessa, men svarta visare med lysmassa är snyggare än guldvisare med svarta inlägg :)

Stiligt, är det en ´80talare med cal1430 under glaset kanske? Jag vet inte om det är ovanligt eller om det bara är sällan jag sett det på dessa, men svarta visare med lysmassa är snyggare än guldvisare med svarta inlägg :)

Bra fråga, men jag kan inte svaret på den!
Jag ville bara ha en snygg dressklocka och nu har jag den.
Nu behövs det köpas band. Finns det någon särskilt tillverkare som rekommenderas?

Japp. 18/16 gärna, då kan jag skifta originalspännet.

Bor i Norrbotten så en bit bort, men har kikat en del på Hirsch-sortimentet. Går de att beställa med guldplätterat spänne?
Absolut kan man välja spänne. Om det är nätet som gäller kan du ju beställa var ifrån som helst. Sen har du ju ett par riktigt duktiga hantverkare på forumet som kan göra helt enligt dina önskemål.

Tillbaka
Topp