• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Vad säger experterna om ETAs 955.112?
Det verkar ju vara ett av ETAs bättre quartzverk utan TC. Kan man tom klassa det som Heq tro? Sitter numera i Tag heuer aquaracer i den version som kom 2016 och som jag tycker den är riktigt fin. Snyggare än den manuella, både tavlan med lite lätt sunburst och avsaknaden av cyklop. Dock vill man ju gärna att verket skall vara av lite bättre klass än de allra enklaste vilket jag tycker det verkar som när man läser om det men vad säger panelen?
tag-heuer-aquaracer-way111c-ba0928-92-1.jpg

Jag vet inte så mycket mer om urverket än att det används både av Certina, Rado och Hamilton i vissa modeller. Har dom verkligen fortsatt med det urverket efter ETA´s utspel, jag trodde det bara var Ronda på nya kvartsare ifrån TH?
Om den med grön tavla varit tillgänglig när det begav sig hade det kanske blivit en sån...
TAG-Heuer-Aquaracer-300m-Quartz-1-26.jpg

@Bezelman det verkar även användas i Longines under beteckningen L115
Oki tack! Det verkar som dom gått från Ronda till ETA i aquarace. Jag kollade igår med en uris i stan som säljer tag o dom kollade bakåt o återkom med det. Jag såg också ett par uppgifter på nätet om det. Vad gäller Longines så är ju en intressant jämförelse med deras Hydroconquest som har verket 255.412. Det borde vara jämförbart. Konstigt nog verkar det verket dyrare på eftermarknad men enklare än 955. Man kan konstatera att när gäller Quartz är det MYCKET svårare att få fram relevant info om olika verk. Nog för att det kanske skiljer mindre än för mek men gillar man Quartz vill man ju gärna köpa bra grejer precis som man vill med mekaniska verk. Tacka vet jag GS o Citizen Haq då vet man vad man får.... Min sbgn003 är nu strax ett halvår och verkar hittills gå mot 4spy. Det är ju OK... :D

Jag vet inte så mycket mer om urverket än att det används både av Certina, Rado och Hamilton i vissa modeller. Har dom verkligen fortsatt med det urverket efter ETA´s utspel, jag trodde det bara var Ronda på nya kvartsare ifrån TH?
Om den med grön tavla varit tillgänglig när det begav sig hade det kanske blivit en sån...
Den där var jäkligt läcker! Måste vara ganska ovanlig dock, aldrig sett tror jag....

Aha kanske man skulle forska lite i. Är på g att köpa en blå annars men den gröna var riktigt fin. Missade tyvärr en svart som gick här på KS för några dagar sedan. Den var bra pris på o gick direkt. Hoppas nya ägaren läser detta och ångrar sig för här finns en köpare! :)

Edit: stämmer nog som du säger avseende dim på verken!

Jag känner mig manad att gå med i Kvarts-samtalet efter att den här anlände tidigare i veckan! Riktigt imponerad.
E84C71F2-EB27-4CDD-AFEC-1E7E9426726F.jpeg
46E2080D-62EF-493B-82C2-2790D32AB581.jpeg
7FC3B547-B544-45CA-9551-D6A86FEAA1B6.jpeg
Gratulerar och välkommen, både till tråden och till "superHAQOCDklubben" :D Varje gång jag kör min ska frun knacka på glaset, antagligen den klockan i samlingen med bäst AR, helt osynligt. Jag ångrar nästan att jag tog den med renast tavla, den lilla dualtime tavlan är riktigt användbar.

Vad säger experterna om ETAs 955.112?
Det verkar ju vara ett av ETAs bättre quartzverk utan TC. Kan man tom klassa det som Heq tro? Sitter numera i Tag heuer aquaracer i den version som kom 2016 och som jag tycker den är riktigt fin. Snyggare än den manuella, både tavlan med lite lätt sunburst och avsaknaden av cyklop. Dock vill man ju gärna att verket skall vara av lite bättre klass än de allra enklaste vilket jag tycker det verkar som när man läser om det men vad säger panelen?
tag-heuer-aquaracer-way111c-ba0928-92-1.jpg
ETA är ju ETA och det är beprövade hållbara grejor vad jag vet. Har faktiskt en gammal Certina DS från slutet av 90-talet med ETA 955.112 verk i sig som ser gediget ut. Den tickar på fint fortfarande!
Kan tänka mig att 955.112 är aningen moderniserad idag så det är verkligen inget dåligt verk även om den är utan TC.
IMG_4323.JPG

IMG_4324.JPG

IMG_4325.JPG

Gratulerar och välkommen, både till tråden och till "superHAQOCDklubben" :D Varje gång jag kör min ska frun knacka på glaset, antagligen den klockan i samlingen med bäst AR, helt osynligt. Jag ångrar nästan att jag tog den med renast tavla, den lilla dualtime tavlan är riktigt användbar.
TACK så mycket! Det är en ära. Trevlig tråd!
Ang. AR-behandlingen så är den det absolut bästa jag också haft, och då är ju ändå Breitling kända för sin AR.

Ang tavlorna så gillar jag verkligen din rena, den ger ett cleant intryck på en annars grymt toolig klocka. Däremot så tycker jag det finns rätt mycket harmoni i min också då den känns ganska välbalanserad. Dualtimen är trevlig, även om den kanske inte nyttjas till fullo. Inställd på Las Vegas för att hålla koll på diverse UFC-galor. :)

ETA är ju ETA och det är beprövade hållbara grejor vad jag vet. Har faktiskt en gammal Certina DS från slutet av 90-talet med ETA 955.112 verk i sig som ser gediget ut. Den tickar på fint fortfarande!
Kan tänka mig att 955.112 är aningen moderniserad idag så det är verkligen inget dåligt verk även om den är utan TC.
IMG_4323.JPG

IMG_4324.JPG

IMG_4325.JPG
Ditt urverk verkar till och med ha en justerskruv (den guldfärgade under texten 7 jevels).

TACK så mycket! Det är en ära. Trevlig tråd!
Ang. AR-behandlingen så är den det absolut bästa jag också haft, och då är ju ändå Breitling kända för sin AR.

Ang tavlorna så gillar jag verkligen din rena, den ger ett cleant intryck på en annars grymt toolig klocka. Däremot så tycker jag det finns rätt mycket harmoni i min också då den känns ganska välbalanserad. Dualtimen är trevlig, även om den kanske inte nyttjas till fullo. Inställd på Las Vegas för att hålla koll på diverse UFC-galor. :)
Antar att nattens/morgonens gala klockas ;)

Jäkligt fräck!!!

IMG_4323.JPG

IMG_4324.JPG

IMG_4325.JPG
Tror det sitter samma eller liknande verk i min Eterna Q. Vet inte när min morfar fick den men det var någon gång på 80/90-talet. Går perfekt. Riktigt bra grejer.

Tror det sitter samma eller liknande verk i min Eterna Q. Vet inte när min morfar fick den men det var någon gång på 80/90-talet. Går perfekt. Riktigt bra grejer.
Kan det säkert göra, du får öppna och titta!
Oj, den har gått ett tag men inte förvånande så vi hoppas på att den fortsätter i goda takter:happyhappy:

Tillbaka
Topp