Problemet med den är att urverket lastas ut från urtavlan så den är jobbig att titta på.Kan det säkert göra, du får öppna och titta!
Oj, den har gått ett tag men inte förvånande så vi hoppas på att den fortsätter i goda takter![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Problemet med den är att urverket lastas ut från urtavlan så den är jobbig att titta på.Kan det säkert göra, du får öppna och titta!
Oj, den har gått ett tag men inte förvånande så vi hoppas på att den fortsätter i goda takter![]()
Haha ok!Problemet med den är att urverket lastas ut från urtavlan så den är jobbig att titta på.![]()
Såja nu skall vi inte rubba in detDen modellen har jag tittat många gånger på och den är så jäkla läcker. Bästa Seamastern!
Hur kunde du![]()
Precis det man vill höra!Tror det sitter samma eller liknande verk i min Eterna Q. Vet inte när min morfar fick den men det var någon gång på 80/90-talet. Går perfekt. Riktigt bra grejer.
Sjysta praktiska klockor du samlat på dig, gillar särskilt G-shocken och SS Skydiver!Phu! Precis läst igenom hela tråden framför tvn
Bara sett ss skydiver nämnas ett par gånger. Min dagliga (till 90%) klocka. Helt kalas med larm, veckonummer etc. Förutom den så har jag en jp2000, nya aqualanden. Och några g-shocks etc. Även haft den sjukt prisvärda citizen dykaren. Krigar just nu med en ny0040. Och irriterar mig på att den inte är quarts. Kanske läge att byta ut den till en bn0151 snart!
Skön tråd, behövs mer kärlek till Quartz!
Slänger med lite bilder på olika jag har eller har haft för sakens skull.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Välkommen!Phu! Precis läst igenom hela tråden framför tvn
Bara sett ss skydiver nämnas ett par gånger. Min dagliga (till 90%) klocka. Helt kalas med larm, veckonummer etc. Förutom den så har jag en jp2000, nya aqualanden. Och några g-shocks etc. Även haft den sjukt prisvärda citizen dykaren. Krigar just nu med en ny0040. Och irriterar mig på att den inte är quarts. Kanske läge att byta ut den till en bn0151 snart!
Skön tråd, behövs mer kärlek till Quartz!
Slänger med lite bilder på olika jag har eller har haft för sakens skull.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ser trevlig ut. Vad har den för ref?Med meteoritregn över himlen blev jag påmind om lille Astron
![]()
Även om denna har så pass små lumeprickar är det bra drag i Seiko-lumen.
![]()
Så sjukt cool att bara gå utanför dörren så synkar den omedelbart av sig självt
SSE085JSer trevlig ut. Vad har den för ref?
Gammal bild på en sådan, för mig, svårkategoriserad klocka: Seiko 7223-6010 (Alarm Quartz).Vissa klockor är lite svåra att kategorisera, sådana som inte uppenbart har ett fack. Dykare, flygare, kostym/dress, tool/äventyr osv. I mitt fal är det den större modellen av Longines La grande Classic Presence som flyter i en egen kategori. Den är 6,5mm tunn och 3atm men 38,5 i diameter. Den är väldigt avskalad och ren i designen men har både datum och sekundvisare. Mycket säger kostym/dress men lika mycket säger välklädd vardag.
![]()
Jag sa i början ”DW-killer” på grund av den moderna diametern och det simpla formspråket. Nu sitter den på alligator, men på ett färgglatt Nato? Nåväl, nu har jag kategoriserat den som ”en dag på kontoret”. Den jag gärna bär när det ska sittas vid datorn en hel dag och det inte sker några fysiska arbetsuppgifter utöver att bära kaffekoppen. Har ni klockor som är svåra att sätta etikett på, kanske en som anses vara i en kategori men där ni känner den inte hör hemma? Just Longines har ju sin slogan ”Elegance is an attitude” vilket kan inrymma mycket![]()
Stilig modell det därGammal bild på en sådan, för mig, svårkategoriserad klocka: Seiko 7223-6010 (Alarm Quartz).
Jag har använt den vid lite mer välklädda tillfällen, men tyvärr så är det lite strul med urverket och sekundvisaren kör fast ibland. Köpte den NOS för ett par år sedan och den är antingen 20 eller 30 år gammal(?).
![]()
I @Molle 's bibliotek skriver han 1979 för sitt sålda ex. https://mollewatch.com/archive-watches-owned/sold-seikos/#jp-carousel-661
Har varit inne med den. Rengöring gav inte önskat resultat (kom på nu att det varit batteriläckage när den öppnades) och det är tveksamt om det finns delar att tillgå. Vill inte betala onödigt mycket för en service då det är en hyfsat billig klocka ändå. Skulle t.o.m. kunna tänka mig att använda den som smycke och köra digital Casio som tidsvisare på andra armen.Stilig modell det där
Ta den till en urmakare och se om inte lite TLC kan uträtta underverk !
Utmärkt exempel. Inte sport trots stål och inte dress på grund av den lite för sportiga stilen, bara en riktigt mångsidig klocka.Gammal bild på en sådan, för mig, svårkategoriserad klocka: Seiko 7223-6010 (Alarm Quartz).
Jag har använt den vid lite mer välklädda tillfällen, men tyvärr så är det lite strul med urverket och sekundvisaren kör fast ibland. Köpte den NOS för ett par år sedan och den är antingen 20 eller 30 år gammal(?).
![]()
I @Molle 's bibliotek skriver han 1979 för sitt sålda ex. https://mollewatch.com/archive-watches-owned/sold-seikos/#jp-carousel-661
Riktigt bra!Mitt bidrag till denna tråd.
![]()
Klockren slogan och kul med en klocka som tänjer lite över gränserna. Gillar den skarpt!Vissa klockor är lite svåra att kategorisera, sådana som inte uppenbart har ett fack. Dykare, flygare, kostym/dress, tool/äventyr osv. I mitt fal är det den större modellen av Longines La grande Classic Presence som flyter i en egen kategori. Den är 6,5mm tunn och 3atm men 38,5 i diameter. Den är väldigt avskalad och ren i designen men har både datum och sekundvisare. Mycket säger kostym/dress men lika mycket säger välklädd vardag.
![]()
Jag sa i början ”DW-killer” på grund av den moderna diametern och det simpla formspråket. Nu sitter den på alligator, men på ett färgglatt Nato? Nåväl, nu har jag kategoriserat den som ”en dag på kontoret”. Den jag gärna bär när det ska sittas vid datorn en hel dag och det inte sker några fysiska arbetsuppgifter utöver att bära kaffekoppen. Har ni klockor som är svåra att sätta etikett på, kanske en som anses vara i en kategori men där ni känner den inte hör hemma? Just Longines har ju sin slogan ”Elegance is an attitude” vilket kan inrymma mycket![]()
Min egna erfarenhet är att batteriet var dåligt ifrån början, det har hänt mig ett par gånger när jag köpt batterier på Clas Ohlson. Ser allt fint ut på urverket och inga läckage verkar ha förekommit är det säkert så enkelt. Vad är det för klocka?Hej! Finns det en "usual suspect" till att en klocka tömmer ett batteri på kort tid? (några månader)
Min egna erfarenhet är att batteriet var dåligt ifrån början, det har hänt mig ett par gånger när jag köpt batterier på Clas Ohlson. Ser allt fint ut på urverket och inga läckage verkar ha förekommit är det säkert så enkelt. Vad är det för klocka?
@MaBr har ju beskrivit att den analoga delen är "lite trött" och behöver en översyn om man vill slippa byta batteriet ofta. Jag har ingen koll på dessa, men på andra forum har det skrivits om att de gamla urverken kan vara svårt att hitta delar till. En ny är ju inte så dyr...
Ja precis. En ny klocka eller ett nytt urverk är inte så dyr? En helt ny är jag inte intresserad av. Försökte leta runt lite efter begagnade urverk men hittade inget.@MaBr har ju beskrivit att den analoga delen är "lite trött" och behöver en översyn om man vill slippa byta batteriet ofta. Jag har ingen koll på dessa, men på andra forum har det skrivits om att de gamla urverken kan vara svårt att hitta delar till. En ny är ju inte så dyr...
Problemet brukar vara att det är för mycket motstånd i verket (inte servat på längt, uttorkade oljor etc.) så det får jobba hårt och då går det åt mer batteri. De gamla Aqualandsen är ju inte precis kända för att ha bra batteritid. De har tre batterier som normalt käkas upp på drygt ett år även med ett friskt verk.@MaBr har ju beskrivit att den analoga delen är "lite trött" och behöver en översyn om man vill slippa byta batteriet ofta. Jag har ingen koll på dessa, men på andra forum har det skrivits om att de gamla urverken kan vara svårt att hitta delar till. En ny är ju inte så dyr...
C022orna är jäkligt coola men vill man slippa underhåll så kör på JP2000 istället.Ja precis. En ny klocka eller ett nytt urverk är inte så dyr? En helt ny är jag inte intresserad av. Försökte leta runt lite efter begagnade urverk men hittade inget.
Jag kanske skulle testa det på min då. Vad använde du för batterier?Jag hade precis samma problem med min Aqualand C022 att batteriet tog slut på någon/några månader.
Bytte till batteri med bättre kvalitet och nu har den gått i 1,5 år
Jag hade något batteri från Kjell & Comp först.
Ska kolla det, tack!371 / 370 / SR920SW Duracell
http://www.battericentrum.se/search.php?keyword=+371+/+370+/+SR920SW+Duracell