”Mitt” bidrag
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Stilig pjäs, ref. på den?Bidrar med min omega 120 Jacques Mayol. I sitter omegas 1337-verk.
Väldigt trevlig storlek. Tunnheten och den integrerade länken ger modellen ett elegant uttryck som är ovanligt för en dykare.
Tack. Det är ref 396.0900. Älskar namnet, plongeur de luxeStilig pjäs, ref. på den?
Wow riktigt coolt! Hoppas de kör med glasbaksida även på kommande ur som kommer ut på marknadenCitizen tycks ju snart rulla ut sitt Cal.0100 Eco-Drive Movement i alla kategorier (+ - 1 SPY). Röstar på "sommartid" året om, så man aldrig behöver ställa dom.
https://www.ablogtowatch.com/citizen-cal-0100-eco-drive-watch-movement/
Edit: Vet ju inte hur det är med den tekniska optimeringen, stegmotorer o sånt men så många Hertz kan kanske ge en väldigt "mjuk" sekundvisare? Själv föredrar jag tvåhandsur om valet ges- sekundvisare är väl mest till för mekaniska ur -för att visa att de fortfarande går.
Larry
Citizen tycks ju snart rulla ut sitt Cal.0100 Eco-Drive Movement i alla kategorier (+ - 1 SPY). Röstar på "sommartid" året om, så man aldrig behöver ställa dom.
https://www.ablogtowatch.com/citizen-cal-0100-eco-drive-watch-movement/
Edit: Vet ju inte hur det är med den tekniska optimeringen, stegmotorer o sånt men så många Hertz kan kanske ge en väldigt "mjuk" sekundvisare? Själv föredrar jag tvåhandsur om valet ges- sekundvisare är väl mest till för mekaniska ur -för att visa att de fortfarande går.
Larry
Wow riktigt coolt! Hoppas de kör med glasbaksida även på kommande ur som kommer ut på marknaden
En bra video om urverket
Hej Leo. Vi älskar Dig, Leo!Hej, jag heter Leo och jag har varit beroende av kvartsare i många år. Det har varit ett tungt ok att bära och inget man skyltar offentligt med i finare salonger
Jag är mest inne på HAQ och tunna dressur, här följer ett mindre urval.
Rado Ceramica. Min första ”fina” kvartsklocka. Köpt för att ha på jobbet då den inte piper i metalldetektorn.
![]()
Sen måste man ju ha en Superquartz. Här i form av en Breitling Aerospace Avantage med en cal.79 under huven. Fick den av min kära sambo.
![]()
Sen har jag min års-klocka. En Seiko Twin Quartz BEW010 från 1980 med ett thermokompenserat 6j Seiko 9642A HAQ under huven.
![]()
Sen rullade det på ordentligt med Seikosar som säkert de flesta har tröttnat på efter alla bilder två ggr varje dag
Seiko Grand Quartz QGH010 -78 med ett thermokompenserat Seiko 9256A 8j Twin Quartz HAQ under huven. (Tror att detta var Seikos absolut första Twin Quartz, någon som vet?)
![]()
Seiko Dolce SACT037 -89 med ett Seiko 9531 7j HAQ under huven.
![]()
Seiko Dolce SACG083 -91 med ett Seiko 8N41A 3j HAQ
![]()
Seiko Dolce AKB984 -85, 5,5mm tjock.
![]()
Lassale -85, 4,2mm tjock
![]()
Credor, 4,4mm tjock med integrerad länk, 18k bezel och svart jade cabochon.
![]()
Ser fram emot att se många fina kvartsare här.
Ingen aning tyvärr, gillar Orient men har inte satt mig in i dem speciellt braHar du någon aning om vad det sitter för verk i min pappas gamla favoritklocka, @FreakyLeo ?
Vet att det inte är någon fyr lyxklicka men den har en väldigt speciell historia!
Jag kallar den för ”spök-klockan”!
Den håller tiden förbaskat bra och min OCD mår bra då den alltid träffar sekundindex!![]()
Måndag till fredag är svarta, lördag grön och söndag röd!
Stuf-klocka! Coolt, har för mig att de gjorde snowboards för 20år sedan.Trevlig tråd. Tack för trevlig läsning!
Seiko Sapphire 100m
![]()
Casio G-Shock 5600
![]()
Orient Panda chrono
![]()
Presenten från Secret Santa
![]()
Maurice Lacroix
![]()
![]()
Jag vill inte vara någon gnällspik, men frågan hör hemma i någon annan tråd. Här ska det primärt pratas kvartsHej. Är inne och funderar på att göra mitt första ”riktiga” klockköp. Jag tänker en klocka runt 20k i pris och har kikat runt. Jag har fastnat för Longines Legend Diver och
GRAND SEIKO SBGX259 37MM 100M SAFIR
Artikelnummer:SBGX259G
Vilken bör man satsa på och varför ?
Förstårligt men Grand Seiko modellen är ju quartz så va mer därför jag ville kolla om någon hade mer info samt för/nackdelar med att välja Grand Seiko quartz jämfört med Longines Automatverk. Tips på vilken tråd min fråga passar in bättre mottages gärnaJag vill inte vara någon gnällspik, men frågan hör hemma i någon annan tråd. Här ska det primärt pratas kvarts![]()
GS med världen bästa kvartsverk, handgjord klocka med super finish VS generisk automaturverk, fabriksproducerad retroinspirerad design... Smak och plånbok får avgöraFörstårligt men Grand Seiko modellen är ju quartz så va mer därför jag ville kolla om någon hade mer info samt för/nackdelar med att välja Grand Seiko quartz jämfört med Longines Automatverk. Tips på vilken tråd min fråga passar in bättre mottages gärna
Bockar och bugar för svar, fortsatt trevlig helgGS med världen bästa kvartsverk, handgjord klocka med super finish VS generisk automaturverk, fabriksproducerad retroinspirerad design... Smak och plånbok får avgöra
Grattis x2!Jag fyller år idag och slog precis till på en sådan här.
![]()
(Lånad bild)
Jag har letat efter en rolig och toolig quartz i ett par veckor och idag dök denna upp. Bara att slå till!
Trevlig helg alla.
Den där godingen har jag varit sugen på ett tag, känns som jävligt mkt klocka för pengarnaJag är varken quartz- el. mekaniskälskare, går på en helhet. Mekaniska ur är fantastiska på många sätt, men quartzprecisionen är grym och med det sagt borde väl alla KS.are ha en.
Den mest precisa av mina är Certina DS Action COSC quartz Chronometer C032.851.11.047.00. Håller tiden synnerligen mycket bättre än COSC krav: max. +/- 0,07 sek/24h @ 23°C
![]()
Heuer KentuckyHär är en liten resumé över quartzarna som passerat senaste åren...
Heuer Kentucky
![]()
Enicar Superquartz
![]()
Cartier Tank Solo
![]()
Breitling Colt Skyracer
![]()
Citizen Nighthawk
![]()
Scurfa One
![]()