• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Ontrackpiraten

Rolex
2-Faktor
6425059F-4A97-4171-B3C4-F82DC43B90CD.jpeg

”Mitt” bidrag
 

Larry Sanders

Breitling
Citizen tycks ju snart rulla ut sitt Cal.0100 Eco-Drive Movement i alla kategorier (+ - 1 SPY). Röstar på "sommartid" året om, så man aldrig behöver ställa dom.
https://www.ablogtowatch.com/citizen-cal-0100-eco-drive-watch-movement/

Edit: Vet ju inte hur det är med den tekniska optimeringen, stegmotorer o sånt men så många Hertz kan kanske ge en väldigt "mjuk" sekundvisare? Själv föredrar jag tvåhandsur om valet ges- sekundvisare är väl mest till för mekaniska ur -för att visa att de fortfarande går.
Larry
 
Senast ändrad:
R

Raderad medlem 15346

Guest
Citizen tycks ju snart rulla ut sitt Cal.0100 Eco-Drive Movement i alla kategorier (+ - 1 SPY). Röstar på "sommartid" året om, så man aldrig behöver ställa dom.
https://www.ablogtowatch.com/citizen-cal-0100-eco-drive-watch-movement/

Edit: Vet ju inte hur det är med den tekniska optimeringen, stegmotorer o sånt men så många Hertz kan kanske ge en väldigt "mjuk" sekundvisare? Själv föredrar jag tvåhandsur om valet ges- sekundvisare är väl mest till för mekaniska ur -för att visa att de fortfarande går.
Larry
Wow riktigt coolt! Hoppas de kör med glasbaksida även på kommande ur som kommer ut på marknaden

En bra video om urverket
 

Kugghjul

Panerai
Tack för filmlänken!

Om Citizen gör som med sina nuvarande HAQ så har Cal 0100 hoppande timvisare, dvs man kan ändra klockan +- x timmar utan att hacka klockan, bra vid till och från sommartid, och bra vid resor. Förhoppningsvis så inkluderar de också som tidigare evighetskalender.

Vi kan nog räkna med att sekundvisaren hoppar en gång per sekund, som med traditionella kvartsklockor. Allt annat skulle dra för mycket energi. Som man kan se i filmen så har även vanliga kvartsklockor en frekvens som vida överstiger de 1 Hz som sekundvisaren rör sig med.

En HAQ utan sekundvisare skulle vara tufft men inget jag skulle vilja ha själv, syftet med klockan är ju att kunna visa tiden väldigt exakt.

Citizen tycks ju snart rulla ut sitt Cal.0100 Eco-Drive Movement i alla kategorier (+ - 1 SPY). Röstar på "sommartid" året om, så man aldrig behöver ställa dom.
https://www.ablogtowatch.com/citizen-cal-0100-eco-drive-watch-movement/

Edit: Vet ju inte hur det är med den tekniska optimeringen, stegmotorer o sånt men så många Hertz kan kanske ge en väldigt "mjuk" sekundvisare? Själv föredrar jag tvåhandsur om valet ges- sekundvisare är väl mest till för mekaniska ur -för att visa att de fortfarande går.
Larry

Wow riktigt coolt! Hoppas de kör med glasbaksida även på kommande ur som kommer ut på marknaden

En bra video om urverket
 

nbrowall

Omega
Hej. Är inne och funderar på att göra mitt första ”riktiga” klockköp. Jag tänker en klocka runt 20k i pris och har kikat runt. Jag har fastnat för Longines Legend Diver och
GRAND SEIKO SBGX259 37MM 100M SAFIR
Artikelnummer:SBGX259G
Vilken bör man satsa på och varför ?
 

Camo00

Patek
Hej, jag heter Leo och jag har varit beroende av kvartsare i många år. Det har varit ett tungt ok att bära och inget man skyltar offentligt med i finare salonger :)

Jag är mest inne på HAQ och tunna dressur, här följer ett mindre urval.

Rado Ceramica. Min första ”fina” kvartsklocka. Köpt för att ha på jobbet då den inte piper i metalldetektorn.
60D71C5D-D793-4ADC-968D-A1E7C6F3EFC3.jpeg


Sen måste man ju ha en Superquartz. Här i form av en Breitling Aerospace Avantage med en cal.79 under huven. Fick den av min kära sambo.
2B501CE8-043A-4E3E-ACB9-1A831D048683.jpeg

Sen har jag min års-klocka. En Seiko Twin Quartz BEW010 från 1980 med ett thermokompenserat 6j Seiko 9642A HAQ under huven.
6567E621-882F-41DD-9ACC-65A59BFDABFE.jpeg

Sen rullade det på ordentligt med Seikosar som säkert de flesta har tröttnat på efter alla bilder två ggr varje dag :)

Seiko Grand Quartz QGH010 -78 med ett thermokompenserat Seiko 9256A 8j Twin Quartz HAQ under huven. (Tror att detta var Seikos absolut första Twin Quartz, någon som vet?)
F534DE75-98EF-4E27-93AC-A5C401087633.jpeg


Seiko Dolce SACT037 -89 med ett Seiko 9531 7j HAQ under huven.
263D835E-AE48-4E33-89B0-380F4F3EFE40.jpeg


Seiko Dolce SACG083 -91 med ett Seiko 8N41A 3j HAQ
4E97C449-1E00-4F25-8EF2-C3EB01ABE0B4.jpeg


Seiko Dolce AKB984 -85, 5,5mm tjock.
0D9ECFDA-AB71-4D18-87B1-DBB135969B07.jpeg


Lassale -85, 4,2mm tjock
10026E36-3C1C-4188-A1A8-C972052E2082.jpeg

Credor, 4,4mm tjock med integrerad länk, 18k bezel och svart jade cabochon.
A491419C-6040-4796-87C2-E8FAAC014F89.jpeg


Ser fram emot att se många fina kvartsare här.
Hej Leo. Vi älskar Dig, Leo! :heart:
 

Husse

Patek
Har du någon aning om vad det sitter för verk i min pappas gamla favoritklocka, @FreakyLeo ?
Vet att det inte är någon dyr lyxklocka men den har en väldigt speciell historia!
Jag kallar den för ”spök-klockan”!
Den håller tiden förbaskat bra och min OCD mår bra då den alltid träffar sekundindex!
image.jpg

Måndag till fredag är svarta, lördag grön och söndag röd!
 
Senast ändrad:

BirkBurk

Breitling
Min "DW-kopia", en Tissot Evertime Quartz
open

Är det förresten någon som har en sån där Bulova High Frequency här på forumet?
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Har du någon aning om vad det sitter för verk i min pappas gamla favoritklocka, @FreakyLeo ?
Vet att det inte är någon fyr lyxklicka men den har en väldigt speciell historia!
Jag kallar den för ”spök-klockan”!
Den håller tiden förbaskat bra och min OCD mår bra då den alltid träffar sekundindex!
image.jpg

Måndag till fredag är svarta, lördag grön och söndag röd!
Ingen aning tyvärr, gillar Orient men har inte satt mig in i dem speciellt bra :p Snygg var den iallafall :D
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej. Är inne och funderar på att göra mitt första ”riktiga” klockköp. Jag tänker en klocka runt 20k i pris och har kikat runt. Jag har fastnat för Longines Legend Diver och
GRAND SEIKO SBGX259 37MM 100M SAFIR
Artikelnummer:SBGX259G
Vilken bör man satsa på och varför ?
Jag vill inte vara någon gnällspik, men frågan hör hemma i någon annan tråd. Här ska det primärt pratas kvarts :)
 

nbrowall

Omega
Jag vill inte vara någon gnällspik, men frågan hör hemma i någon annan tråd. Här ska det primärt pratas kvarts :)
Förstårligt men Grand Seiko modellen är ju quartz så va mer därför jag ville kolla om någon hade mer info samt för/nackdelar med att välja Grand Seiko quartz jämfört med Longines Automatverk. Tips på vilken tråd min fråga passar in bättre mottages gärna
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Förstårligt men Grand Seiko modellen är ju quartz så va mer därför jag ville kolla om någon hade mer info samt för/nackdelar med att välja Grand Seiko quartz jämfört med Longines Automatverk. Tips på vilken tråd min fråga passar in bättre mottages gärna
GS med världen bästa kvartsverk, handgjord klocka med super finish VS generisk automaturverk, fabriksproducerad retroinspirerad design... Smak och plånbok får avgöra
 

AE41500

Panerai
Jag är varken quartz- el. mekaniskälskare, går på en helhet. Mekaniska ur är fantastiska på många sätt, men quartzprecisionen är grym och med det sagt borde väl alla KS.are ha en ;).
Den mest precisa av mina är Certina DS Action COSC quartz Chronometer C032.851.11.047.00. Håller tiden synnerligen mycket bättre än COSC krav: max. +/- 0,07 sek/24h @ 23°C :hungry:
20180404_225229.jpg
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Jag är varken quartz- el. mekaniskälskare, går på en helhet. Mekaniska ur är fantastiska på många sätt, men quartzprecisionen är grym och med det sagt borde väl alla KS.are ha en ;).
Den mest precisa av mina är Certina DS Action COSC quartz Chronometer C032.851.11.047.00. Håller tiden synnerligen mycket bättre än COSC krav: max. +/- 0,07 sek/24h @ 23°C :hungry:
20180404_225229.jpg
Den där godingen har jag varit sugen på ett tag, känns som jävligt mkt klocka för pengarna
 
R

Raderad medlem 15346

Guest
Här är en liten resumé över quartzarna som passerat senaste åren...

Heuer Kentucky
DSC_0206.JPG


Enicar Superquartz
DPP_0005_zpsfc04e44d.jpg


Cartier Tank Solo
DSC_0635.JPG


Breitling Colt Skyracer
18-01-06-0483.JPG


Citizen Nighthawk
_MG_9629.JPG


Scurfa One
IMG_20160804_095308.jpg


SMP
DSC_0224_1.JPG


Timex Expedition
IMAG1628.jpg


Adidas Candy
DSC_0162_zps2zlime0v.jpg


Certina DS First
Certina6.JPG


Tissot PR50
DSC_0025.jpg
Heuer Kentucky :D så äcklig men så härlig av någon konstig anledning
 
Topp