• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Mina favoritkvartsare fraan 1970, 35 SQ, letar efter fler.

26489784077_aa3e53b667_b.jpg
Helt galet! Ingen dålig duo.

Nu var ju denna en prototyp, showcase eller vad man ska kalla den. Men jag tycker faktiskt den är ruskigt snygg. Både symmetrin i tavlan, balansen i designen av index och storleken på visarna. Baksidan på sekundvisaren som har samma form som de applicerade 12,3,6,9 indexen, den genomskinliga boetten... Skulle jag någonsin skaffa ett fickur skulle denna vara en graal.
Nensa_IMG01_re.jpg

Man kan väl ganska lugnt säga att nästa år kommer bli minst sagt intressant. 50 års jubileum med kvarts ifrån Seiko och detta urverk i produktion :)
Yes!

Jag undrar vad prisnivån kommer landa på när det väl kommer ut i produktionsmodeller. Har väldigt dålig koll generellt på Citizen, de kanske sticker iväg i pris på sina high end kvartsur?

Nu var ju denna en prototyp, showcase eller vad man ska kalla den. Men jag tycker faktiskt den är ruskigt snygg. Både symmetrin i tavlan, balansen i designen av index och storleken på visarna. Baksidan på sekundvisaren som har samma form som de applicerade 12,3,6,9 indexen, den genomskinliga boetten... Skulle jag någonsin skaffa ett fickur skulle denna vara en graal.
Nensa_IMG01_re.jpg

Tänkte samma sak faktiskt :) tycker det är coolt med glasbaksida och dekorerade kvartsverk också, känns exklusivt och ovanligt

Yes!

Jag undrar vad prisnivån kommer landa på när det väl kommer ut i produktionsmodeller. Har väldigt dålig koll generellt på Citizen, de kanske sticker iväg i pris på sina high end kvartsur?
Det beror förstås på hur många klockor som får det nya urverket. Blir det en egen exklusiv linje kanske vi pratar The Citizen pengar, men ersätter det befintliga eco-drive i större omfattning så lär medborgarantalet växa kraftigt framöver :) Deras värstingar som finns nu ligger väl som motsvarande Seiko eller under tror jag. Dom har ju alldeles för litet utbud i Sverige för att man ska ha koll.

Nästa klocka ut i FreakyLeos kvartssamling är denna Seiko Majesta från 1984. Boetten mäter in på mäktiga 31mm utan krona, 7mm tjock och luggar på 18mm. Länken är 21,5mm bred och smalnar av till 14,5mm vid låset. Ganska tyket med tanke på den nätta storleken är att den som ny var vattenskyddad till 10atm. En liten dressare man kan bada med är ju inte helt vanligt, funderar på packningsbyte och trycktest så kanske det blir en sommarklocka.

Referensen är VJG040 och under huven tickar ett Seiko 9063 HAQ Twin Mode. Urverket är alltså inte ett Twin Quartz som lanserades 1978 utan har en enda kristall men som ensam kan vibrera i två olika frekvenser. Twin Mode urverken blev tämligen kortlivade och tillverkades endast några år under 80talet och fanns i två kalibrarna 9061 och 9063. Båda urverken är specade till +/-20spy.

Klockan listade häftiga 100000yen ny 1984, som referens kan man använda Grand Quartz modellerna istål eller guldplätterade som listade mellan 75000yen och 150000yen.

2D58055F-726B-4730-973E-1BFB50948EA3.jpeg

Jag har även den solida länken med seikologga i guld, men den är tyvärr för kort och länkbitar är snudd på omöjligt att hitta :p

9D3BF73A-7764-48E2-A842-B1861EA5A5AE.jpeg

EDIT: Lite mer info tillagd

Senast ändrad:
Nästa klocka ut i FreakyLeos kvartssamling är denna Seiko Majesta från 1984. Boetten mäter in på mäktiga 31mm utan krona, 7mm tjock och luggar på 18mm. Länken är 21,5mm bred och smalnar av till 14,5mm vid låset.

Referensen är VJG040 och under huven tickar ett Seiko 9063 HAQ Twin Mode. Urverket är alltså inte ett Twin Quartz som lanserades 1978 utan har en enda kristall men som ensam kan vibrera i två olika frekvenser. Twin Mode urverken blev tämligen kortlivade och tillverkades endast några år under 80talet och fanns i två kalibrar 9061 och 9063. Båda urverken är specade till +/-20spy.

Klockan listade häftiga 100000yen ny 1984, som referens kan man använda Grand Quartz modellerna istål eller guldplätterade som listade mellan 75000yen och 150000yen.

2D58055F-726B-4730-973E-1BFB50948EA3.jpeg

Jag har även den solida länken med seikologga i guld, men den är tyvärr för kort och länkbitar är snudd på omöjligt att hitta :p

9D3BF73A-7764-48E2-A842-B1861EA5A5AE.jpeg
Du har ju en jättespännande, rolig och intressant samling!
Kul liten klocka, skarp och fin boett dessutom! :)

Känns onödigt att skapa en ny tråd så jag frågar här. Känner någon till någon relativt billig( max 10K) kvartsare med analoga visare evighetskalender/årskalender, dag/datum/månad som också är lite tålig (läs vattentät) och eventuellt sportig.
Nytt/gammalt spelar ingen roll. Det är ok med månfas/kronograf, ana-digi etc. Det viktiga är att dag/datum och månad skall kunna avläsas utan att trycka på någon knapp och jag vill slippa ställa om kalendern varje månad.

Känns onödigt att skapa en ny tråd så jag frågar här. Känner någon till någon relativt billig( max 10K) kvartsare med analoga visare evighetskalender/årskalender, dag/datum/månad som också är lite tålig (läs vattentät) och eventuellt sportig.
Nytt/gammalt spelar ingen roll. Det är ok med månfas/kronograf, ana-digi etc. Det viktiga är att dag/datum och månad skall kunna avläsas utan att trycka på någon knapp och jag vill slippa ställa om kalendern varje månad.
Om jag skulle ge ett generellt tips så är det som du själv antydde, analog/digital brukar ha årskalender. Certina ds multi8 kanske passar plånbok och funktioner? Hamilton flight timer är en klocka i samma stil som Sjöö Sandström Skydiver, som jag också tror du kan ställa så dag och datum visas hela tiden. Urverk ETA E20.373. Nästa tips är radiokontrollerade Citizen exemplevis. Där kommer datum tillsammans med tid signalen. Denna finns på Ur&Penn för under 5k vilket måste anses vara riktigt mycket för pengarna.

Citizen Super Chrono Super Titan Eco Drive AT8130-56E
citizen_eco-drive_super-titanium_at8130-56e_herrklocka_3.jpg

såg att den inte visar månad...
Misstänker att det finns någon ana/digi G-shock...

@Pete11 Tissot Tradition Perpetual Calendar
tissot-tradition-perpetual-calendar-167264-e829b3a6.jpg
Bra tips, och billig. Men tyvärr inte det minsta sportig eller särskilt vattentät (3atm). :) Det är ett knepigt segment och just månadsvisning tillhör inte de vanligaste komplikationerna på analoga kvartsur vad jag sett. G-shock finns med dag/datum/månad men.. de har ju en speciell look som jag har lite svårt för.
Hellre sportar jag då min Seiko sbpg003 som uppfyller allt utom analog visning:
IMG_20180402_171437.jpg

Men Tissoten var bra billig, och inte ett dumt tips. Tack :)

Nästa medlem till familjen har påbörjat sin resa ifrån Japan till Stockholm. Casio GW-S5600-1JF. :)
Om jag har all info rätt har denna samma modul och funktioner som exempelvis GW-5000 (modul 3159) men en del kosmetiska skillnader. Det uppenbara är bandet som har kolfiber under den genomskinliga plasten. Ska hålla för vad som helst och hur länge som helst! Bezel är rökfärgad/genomskinlig. På displayen finns lite röda detaljer samt att själva lcd displayen ligger lite närmare glaset, vilket gör att den uppfattas lite klarare. Knappar, baklock och spännet är i titan. Den ska alltså vara riktigt lätt också. Den är också några millimeter lägre än GW 5000 eller GW 5610 med samma modul. Egentligen "duger" givetvis en GW 5610 utmärkt, ingen enskild egenskap skulle få mig att köpa denna, men när den ändå är så ovanlig och har alla dessa egenskaper sammantaget tycker jag den är en rolig klocka att ha i samlingen. Jag vet inte riktigt vad priset kommer sluta på, jag köpte den via ebay av en Japansk handlare för 200$ ny. Om man tänker sig tull osv på det priset hamnar man väl runt 2500kr? Det tycker jag är ok för en outslitlig radiokontrollerad klocka med evighetskalender, larm, kronograf och med kolfiber och titan som huvudingredienser :) Att den kommer landa lagom till att Yamahan ska besöka besiktningen gör ju det hela nästan roligare. På med kamikaze-klockan och iväg på riskokaren ;)
G-GW-S5600-1JF_a2_1806x.jpg

Mycket roliga klockor i den här tråden! Quartz FTW!

En fråga från en okunnig till er som kan något om quartz: Har funderat på att köpa en Breitling från mitten av 90-talet. Klockan börjar alltså närma sig 25-årssträcket. Hur lång är livslängden på ett quartzverk egentligen? Förstår saker kan gå sönder av våld och läckage från batterier osv men bortsett från det? Känns som att det brukar finnas en känd halveringstid för elektronikprylar, men quartzklockorna kanske inte har funnits tillräckligt länge än? Finns naturligtvis inget exakt svar men är det något ni skulle ta i åtanke? Hoppas frågan inte hamnar för nära quartz vs mekanisk-diskussionen som nämndes i trådstarten.

Nästa medlem till familjen har påbörjat sin resa ifrån Japan till Stockholm. Casio GW-S5600-1JF. :)
Om jag har all info rätt har denna samma modul och funktioner som exempelvis GW-5000 (modul 3159) men en del kosmetiska skillnader. Det uppenbara är bandet som har kolfiber under den genomskinliga plasten. Ska hålla för vad som helst och hur länge som helst! Bezel är rökfärgad/genomskinlig. På displayen finns lite röda detaljer samt att själva lcd displayen ligger lite närmare glaset, vilket gör att den uppfattas lite klarare. Knappar, baklock och spännet är i titan. Den ska alltså vara riktigt lätt också. Den är också några millimeter lägre än GW 5000 eller GW 5610 med samma modul. Egentligen "duger" givetvis en GW 5610 utmärkt, ingen enskild egenskap skulle få mig att köpa denna, men när den ändå är så ovanlig och har alla dessa egenskaper sammantaget tycker jag den är en rolig klocka att ha i samlingen. Jag vet inte riktigt vad priset kommer sluta på, jag köpte den via ebay av en Japansk handlare för 200$ ny. Om man tänker sig tull osv på det priset hamnar man väl runt 2500kr? Det tycker jag är ok för en outslitlig radiokontrollerad klocka med evighetskalender, larm, kronograf och med kolfiber och titan som huvudingredienser :) Att den kommer landa lagom till att Yamahan ska besöka besiktningen gör ju det hela nästan roligare. På med kamikaze-klockan och iväg på riskokaren ;)
G-GW-S5600-1JF_a2_1806x.jpg
G-shock I det där klassiska utförandet är mer min melodi. Coolt med kolfiber. Snygg!

Mycket roliga klockor i den här tråden! Quartz FTW!

En fråga från en okunnig till er som kan något om quartz: Har funderat på att köpa en Breitling från mitten av 90-talet. Klockan börjar alltså närma sig 25-årssträcket. Hur lång är livslängden på ett quartzverk egentligen? Förstår saker kan gå sönder av våld och läckage från batterier osv men bortsett från det? Känns som att det brukar finnas en känd halveringstid för elektronikprylar, men quartzklockorna kanske inte har funnits tillräckligt länge än? Finns naturligtvis inget exakt svar men är det något ni skulle ta i åtanke? Hoppas frågan inte hamnar för nära quartz vs mekanisk-diskussionen som nämndes i trådstarten.
Som du nämner finns vissa givna saker som kan förkorta livslängden. Om du har ett kvartsverk av god kvalité som är servicebart kan det hålla läänge ;)
Det har ju postats klockor i tråden som har några år på nacken. Själv har jag både Omega och Seiko ifrån '76 -77, alltså drygt 40 år, som är i utmärkt skick. Kristaller åldras och prestandan försämras, oljor torkar och drev slits. Servar man klockan ibland, byter slitdelar osv så lär det vara lika mycket evighetsmaskin som en mekanisk klocka. Jag vet inte vilket urverk som sitter i den du tittat på, men ETA har ersättningsverk till många klockor.

Som du nämner finns vissa givna saker som kan förkorta livslängden. Om du har ett kvartsverk av god kvalité som är servicebart kan det hålla läänge ;)
Det har ju postats klockor i tråden som har några år på nacken. Själv har jag både Omega och Seiko ifrån '76 -77, alltså drygt 40 år, som är i utmärkt skick. Kristaller åldras och prestandan försämras, oljor torkar och drev slits. Servar man klockan ibland, byter slitdelar osv så lär det vara lika mycket evighetsmaskin som en mekanisk klocka. Jag vet inte vilket urverk som sitter i den du tittat på, men ETA har ersättningsverk till många klockor.
Tack för svar, precis vad jag ville höra ;)

Tillbaka
Topp