• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Hade varit guld värt, en favoritklocka och min OCD gör att jag måste synka den typ varannan dag för att den skall gå exakt :p

@rogart-63 vet du hur mycket jag vågar skruva på den?
Det händer väldigt lite när man justerar . Det beror lite på hur den står innan . Den börjar om när man vridit en bit . Kommer jag inte ihåg vilket håll man vrider. Men kan testa på ett verk om du vill.

Hade varit guld värt, en favoritklocka och min OCD gör att jag måste synka den typ varannan dag för att den skall gå exakt :p

@rogart-63 vet du hur mycket jag vågar skruva på den?
Lite lurigt. Testa på ett verk jag hade. Om man justerar motsols så saktar den. Men bara till en viss gräns. Sen började den forta. Så det beror på hur den står innan. Cirka 6-8sek per dag gick det justera.

Denna nyinköpta pärla passar bra här :)
Oq 17000
20191001_193621.jpg

Lite lurigt. Testa på ett verk jag hade. Om man justerar motsols så saktar den. Men bara till en viss gräns. Sen började den forta. Så det beror på hur den står innan. Cirka 6-8sek per dag gick det justera.
Du är en klippa :D

Det är min Cyma som jag skall justera. Enligt watchtracker så plusar den 1,8s/d vilket är en bra bit över spec. Hur mycket tycker du att jag skall börja med att skruva den motsols, ett varv?

Riktigt riktig läcker :woot:

Och helt OnT med tanke på att den är thermokompenserad men inte COSC eller HAQ @yonsson ;)
Gammal teknik, så kanske inte så konstigt. Kan ju tillägga att det är skillnad på termokompensering och justerad utifrån temperatur. Justeringsmöjlighet har egentligen ingenting att göra med den aktiva kompenseringen.

B180891F-F5E7-498D-97D5-A3BCCA26895B.jpeg
Den här trillade in igår. Ovant att inte behöva skruva eller skaka för att klockan skall gå.
Har haft exakt en sådan... Blir lite nostalgisk då jag hade den i nästan 20år. Överlägset snyggaste SMPn. Snygg länk och snygga visare till skillnad från "Bond versionen". Grattis till en fin klocka!

”The Devil is in the details” brukar man säga när något som vid första anblick uppfattas som simpelt, men som vid närmare granskning visar sig innehålla en hel del exeptionella detaljer.
6CEE3E30-3292-4AC7-98FE-D4A15C0D7F88.jpeg

Fasningar som är under 1mm och bara bitvis glimmar till
E6646539-2DE4-4284-ACF1-C4965F9E735E.jpeg

Den främre delen av sekundvisaren är färgad för att alltid ge bra läsbarhet i alla lägen medans bakänden är blank och reflekterar både ljus och skuggor. Notera att rundningen av färgen har samma form som hålen för lysmassa och spetsen har samma vinkel som minut och timvisaren.
AECB5406-DFA7-4F85-9B15-00D8D3BA1204.jpeg

Att applicera även sekundindex ger tavlan extra lyster när ljuset faller på.
C0767055-9420-4ECC-B409-06943D3A412E.jpeg

Att göra en så mörkt blå tavla att den uppfatta svart, men när den får ljus på sig förvandlas till en stjärnklar natthimmel. Mer än smakfullt. Kunde ha postats i Citizen tråden, men jag tycker den får förgylla lördagen här istället :)

Senast ändrad:
”The Devil is in the details” brukar man säga när något som vid första anblick uppfattas som simpelt, men som vid närmare granskning visar sig innehålla en hel del exeptionella detaljer.

Den främre delen av sekundvisaren är färgad för att alltid ge bra läsbarhet i alla lägen medans bakänden är blank och reflekterar både ljus och skuggor. Notera att rundningen av färgen har samma form som hålen för lysmassa och spetsen har samma vinkel som minut och timvisaren.

Att göra en så mörkt blå tavla att den uppfatta svart, men när den får ljus på sig förvandlas till en stjärnklar natthimmel. Mer än smakfullt. Kunde ha postats i Citizen tråden, men jag tycker den får förgylla lördagen här istället :)
Underbar klocka & fantastiskt inlägg!

Köpt nu?

@Strindberg Den är ny hos mig, men det är en äldre utgången modell. Jag gjorde ett byte mot en nyare lite "finare" som jag bar alldeles för lite. Det är det där förhållandet med hur mycket kapital som tillåts ligga i lådan kontra hur svårt det är att skaffa samma klocka igen om andan faller på ;) Denna ÄR 36x44 x 9,6mm (brukar stå 35mm, men enligt min mätning är glasringen 35 medans boetten har 1 mm på det). Alltså väldigt trevliga och bärbara vintage mått :cigar: Förutom den svarta med ref CTQ57-0933 fanns den i ett par varianter till. -0932 med Citizens créme färgade sunburst tavla och länk, -0934 samma ljusa tavla men med alligator band och vad jag tror, blånerad sekundvisare...
ctq_0932.jpg

och även som -0931, då med glasring i guld och med guldvisare och index, extremt ovanlig att stöta på begagnad
_0931.jpg

Det finns även en vad jag tror tidigare modell, CTQ57-1131, då med en slags teak-tavla och utan lysmassa.
Det är dock lite klurigt att få bekräftat då det ibland dyker upp bilder på -0932 tavlan men med ref -1131...
Kanske @kuma-kun kan bringa klarhet i det?
_1131.jpg

Jag vet inte om jag är superförtjust i den tavlan, men även den har i macro lite trevliga detaljer :cigar:
13194-6.jpg

Ytterligare en liten detalj på denna är länken. Det är i princip samma 7 delade länk som återfinns på flera andra Chronomaster och andra Citizen med 19/17. Här har man borstat de yttre och länken i centrum medans de två på var sida om centrum är polerade.
l469316779.2.jpg

Senast ändrad:
Sådant där trevligt anonymt (på ett positivt sätt) ur man sällan ser de göra numer :)
Ja. Det är något jag verkligen saknar bland nya utgåvor. De har 40+ i boett. De är tunga och utsmyckade med allt möjligt.

Jag tror min morfar köpte den på 90-talet. Grymt kul att få den i arv trots det ekonomiska värdet är noll.

Finns den nån som kan rekommendera en urmakare i stockholm som är duktig på quartz?
Jag har en Heuer dykare med lite problem.

Tillbaka
Topp