• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Medborgaren som bärs idag
95FCCDE8-410C-4530-99D4-A7B4DA70BDE9.jpeg

får enligt Citizens instagram sällskap av en ny tjänst på deras hemsida...
D84E0DFD-54F1-46A1-A7ED-8F6EBA3B3734.png

”Snickra din egen Medborgare” Min Japanska haltar minst sagt, och jag har inte försökt översätta sidan än, men in och kolla Citizen-e-space.com/fts/ Det verkar som att FTS gäller en specifik ATTESA modell (AT8040)

Senast ändrad:
7c är inte thermokompenserat. Enklaste är att kolla tidhållningen, om den är specificerad per år istället för månad så är det ett thermokompenserat verk.

Det är ju samma sak.
Ah, där ser man, det trodde inte jag.

Jag visste inte att HAQ innebar att det måste följa COSC som i sin tur kräver thermokompensering utan att HAQ enbart innebär att den går bättre än 20spy. Detta tillskillnad från COSC som kräver thermokompensering och bättre än 25,5spy. Seikos 8j t.ex. trodde jag var HAQ men de är inte thermokompenserade, men det är inte omöjligt att jag har fel där. Därför trodde jag att det fungerade åt andra hållet, dvs att en thermokompenserad klocka inte behöver vara HAQ som Rolex 5035 som inte lyckades med att nå COSC när den lanserades, men det var ju visserligen ganska länge sedan.

Ah, där ser man, det trodde inte jag.

Jag visste inte att HAQ innebar att det måste följa COSC som som kräver thermokompensering utan att HAQ enbart innebär att den går bättre än 20spy tillskillnad från COSC som kräver thermokompensering och bättre än 25,5spy. Seikos 8j t.ex. trodde jag var HAQ men de är inte thermokompenserade, men det är inte omöjligt att jag har fel där. Därför trodde jag att det fungerade åt andra hållet, dvs att en thermokompenserad klocka inte behöver vara HAQ som Rolex 5035 som inte lyckades med att nå COSC när den lanserades, men det var ju visserligen ganska länge sedan.
COSC kräver inte thermokompensering. COSC har bara med tidhållningen att göra.
Det finns inte heller någon exakt specifikation av vad HAQ innebär, men jag brukar tänka COSC=HAQ.

Edit: Man kan ju nå COSC-exakthet utan thermokompensering men det är inte vanligt idag. Så HAQ kräver ju inte thermokompensering.

COSC kräver inte thermokompensering. COSC har bara med tidhållningen att göra.
Det finns inte heller någon exakt specifikation av vad HAQ innebär, men jag brukar tänka COSC=HAQ.

Edit: Man kan ju nå COSC-exakthet utan thermokompensering men det är inte vanligt idag. Så HAQ kräver ju inte thermokompensering.
... fast på Controle Officiele Suisse des Chronometres egen hemsida så står det ju visserligen att det är krav under deras egen definition

"To take into account the technological characteristics of these products, the COSC has adapted its tests and the precision requirements. To acquire the COSC label, a quartz instrument must benefit from thermo-compensation and rigorous encapsulation. Each quartz chronometer is tested for 13 days, in one position, at 3 different temperatures and 4 different relative humidity levels. The criteria are less numerous, but the tolerance levels are much more stringent."

... fast på Controle Officiele Suisse des Chronometres egen hemsida så står det ju visserligen att det är krav under deras egen definition. "To take into account the technological characteristics of these products, the COSC has adapted its tests and the precision requirements. To acquire the COSC label, a quartz instrument must benefit from thermo-compensation and rigorous encapsulation. Each quartz chronometer is tested for 13 days, in one position, at 3 different temperatures and 4 different relative humidity levels. The criteria are less numerous, but the tolerance levels are much more stringent."
Tydligen längesedan jag läste där. :D
COSC testar ju i olika temperaturer, så klockan måste klara kraven inom de testade temperaturerna. För det krävs i princip thermokompensering. Visste dock inte att de hade det som ett uttalat krav.

Tydligen längesedan jag läste där. :D
COSC testar ju i olika temperaturer, så klockan måste klara kraven inom de testade temperaturerna. För det krävs i princip thermokompensering. Visste dock inte att de hade det som ett uttalat krav.
Men du som kan Seiko, är inte 8j ett HAQ-verk som saknar thermokompensering? Jag har haft ett gäng Dolces som jag alla trott var HAQ med 8j-verk i?

Då är ju inte HAQ och Thermokompensering samma sak? ;)

Men du som kan Seiko, är inte 8j ett HAQ-verk som saknar thermokompensering? Jag har haft ett gäng Dolces som jag alla trott var HAQ med 8j-verk i?

Nej, det är inte samma sak, slarvigt skrivet av mig. Men ett thermokompenserat verk är ju i princip alltid ett HAQ-verk (dock inte tvärt om).

HAQ står ju High Accuracy Quartz, var drar du själv gränsen? +-20 sec/år som både 8J och 8F klarar tycker jag faller inom HAQ.

COSC är ju något annat. Även 8F klarar enligt spec COSC-kraven för tidhållning teoretiskt även om det inte har aktiv thermokompensering. 8F är enligt spec +-20spy *+-4 i 5*c-35*c vilket faller inom COSC.

Hahaha, om man kan krångla till det, varför inte liksom :p Jag har ju ett par termokompenserade HAQ som presterar inom +-10spy. Sen har jag någon COSC märkt (som med stöd av det du tidigare skrev antagligen också är termokompenserad) som håller sig inom COSC +-25spy. Men sedan har jag ett antal "vanliga" kvartsare som håller sig antingen inom COSC eller till och med inom HAQ. Så i min bok är HAQ bättre prestanda än COSC, dvs. mellan +-10 - +-20spy. Så jag har alltså även en tredje kategori som presterar men utan grantin som termokompensering ger :D

Nej, det är inte samma sak, slarvigt skrivet av mig. Men ett thermokompenserat verk är ju i princip alltid ett HAQ-verk (dock inte tvärt om).

HAQ står ju High Accuracy Quartz, var drar du själv gränsen? +-20 sec/år som både 8J och 8F klarar tycker jag faller inom HAQ.

COSC är ju något annat. Även 8F klarar enligt spec COSC-kraven för tidhållning teoretiskt även om det inte har aktiv thermokompensering. 8F är enligt spec +-20spy *+-4 i 5*c-35*c vilket faller inom COSC.
Det var där jag var ute och cyklade lite granna. Jag tänkte att det säkert finns thermokompenserade verk som inte är HAQ eftersom det finns HAQ som inte är thermokompenserade.

Jag gillar ju mina vintage kvarts seikos som du säkert vet men kommer inte på något seikoverk som är just thermokompenserat men inte klarar HAQ. Men jag trodde faktiskt att det fanns ett som var framtaget för att klara galna påfrestningar men inte klarat sig ända till HAQ, t.ex. en klocka som befinner sig väldigt långt ner under vattnet där det är svinkallt.

Enda exemplet jag kommer på på rak arm är dock just Rolex 5035 som är thermokompenserat men inte klarade COSC som då var 60spy tror jag.

Själv tycker jag att HAQ är 20spy eller bättre utan verifiering från tredje part oavsett om verket är thermokompenserat eller inte, men som sagt har jag inte hittat någon officiell definition av just HAQ även om 20spy verkar vara rättesnöret.

8F kallas väl för HAQ då det som du tidigare nämnde är specat +-20spy istället för spm. Är HAQ något vi konsumenter hittat på eller är det en specifikation/namn som tillverkarna kom på?

Hahaha, om man kan krångla till det, varför inte liksom :p Jag har ju ett par termokompenserade HAQ som presterar inom +-10spy. Sen har jag någon COSC märkt (som med stöd av det du tidigare skrev antagligen också är termokompenserad) som håller sig inom COSC +-25spy. Men sedan har jag ett antal "vanliga" kvartsare som håller sig antingen inom COSC eller till och med inom HAQ. Så i min bok är HAQ bättre prestanda än COSC, dvs. mellan +-10 - +-20spy. Så jag har alltså även en tredje kategori som presterar men utan grantin som termokompensering ger :D
Det blev visst lite rörigt :D

Det bästa tycker jag är när man har tur med en ”vanlig” klocka som går riktigt bra, kategori fyra ”HAQ by Chance” ;)

Har en gammal Suunto som håller sig gott och väl inom 10spy.

8F kallas väl för HAQ då det som du tidigare nämnde är specat +-20spy istället för spm. Är HAQ något vi konsumenter hittat på eller är det en specifikation/namn som tillverkarna kom på?
HAQ där är påhittat i efterhand, precis som "high end", premium osv. Tillkom väl för att särskilja schyssta kvartsverk från standardskräp.
För att krångla till det lite så finns ju HEQ (high end quartz) också vilket är jävligt luddigt vad det innebär. Jag skulle nog säga att ett fullt servicebart och juvelerat kvartsverk med OK spec är HEQ, trots att det kanske inte är HAQ. :D

HAQ där är påhittat i efterhand, precis som "high end", premium osv. Tillkom väl för att särskilja schyssta kvartsverk från standardskräp.
För att krångla till det lite så finns ju HEQ (high end quartz) också vilket är jävligt luddigt vad det innebär. Jag skulle nog säga att ett fullt servicebart och juvelerat kvartsverk med OK spec är HEQ, trots att det kanske inte är HAQ. :D
Säkert klocknördar som hittat på :D

Håller med om HEQ, jag definierar det också som fullt servicebart verk med juveler helt i metall. (Sen är det snudd på krav att det är snyggt och går bättre än standard 30spm ;) )

Å nu slänger vi in även ABC till HAQ, HEQ och COSC :D

Säkert klocknördar som hittat på :D

Håller med om HEQ, jag definierar det också som fullt servicebart verk med juveler helt i metall. (Sen är det snudd på krav att det är snyggt och går bättre än standard 30spm ;) )
Ahh, jag har nog uppfattat HEQ kategorin som allmänt liite dyrare, känt märke och kanske i exklusiva material snarare än prestanda på urverket. Lite som att en GS sbgx261 är HAQ medans sbgx218 är både HEQ och HAQ...

Ahh, jag har nog uppfattat HEQ kategorin som allmänt liite dyrare, känt märke och kanske i exklusiva material snarare än prestanda på urverket. Lite som att en GS sbgx261 är HAQ medans sbgx218 är både HEQ och HAQ...

För 261 är billig? :D

Vi kanske skall göra en lista av alla klockor och dela upp dem i en eller fler av fyra kategorier? :D

Lite OffT men ändå OnT i tråden... Nu när vi diskuterar HAQ/HEQ/COSC osv så kom jag på att jag har en klocka med ett ETA955.114 i tror jag. Det är ju ett relativt kvalitativt verk som skall vara justerbart och servicebart. Klockan servades för ett tag sedan och gick väldigt bra innan servicen men går nu för snabbt, uppskattningsvis 30spm. Jag skulle gärna ha ner den till 15spm eller bättre, någon som vet om kan justera det själv och hur man gör eller om man kan lämna in den och hur mycket det skulle kosta? Finns ingen +/- skruv på verket vad jag kommer ihåg utan det är mer två kopparplattor som jag antar att man skall koppla samman på något vänster för att justera gången.

Vi kanske skall göra en lista av alla klockor och dela upp dem i en eller fler av fyra kategorier? :D

Lite OffT men ändå OnT i tråden... Nu när vi diskuterar HAQ/HEQ/COSC osv så kom jag på att jag har en klocka med ett ETA955.114 i tror jag. Det är ju ett relativt kvalitativt verk som skall vara justerbart och servicebart. Klockan servades för ett tag sedan och gick väldigt bra innan servicen men går nu för snabbt, uppskattningsvis 30spm. Jag skulle gärna ha ner den till 15spm eller bättre, någon som vet om kan justera det själv och hur man gör eller om man kan lämna in den och hur mycket det skulle kosta? Finns ingen +/- skruv på verket vad jag kommer ihåg utan det är mer två kopparplattor som jag antar att man skall koppla samman på något vänster för att justera gången.
Det verkar finnas varianter på det urverket... https://thewatchbloke.co.uk/2015/03/23/tag-heuer-1000/ här ser det ju faktiskt ut att ha en justerskruv...

Tillbaka
Topp