• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Aqualand!

20191018_173054-01.jpeg

Tack för tips!
Någon som vet vilket ETA/ESA verk som sitter i denna? Alternativt vet vilket verk som skulle passa om man ej får tag i ett original?
E4927954-DE5D-4D08-B4DD-A916AD2098D3.jpeg

A4D9958D-1CE7-45A0-A394-13B42893BAE7.jpeg

om du öppnar så ser du vilket urverk som sitter nu. Sen kan du kolla hur stort det är och hitta ersättare. Jag skulle tro ETA’s precidrive kan passa. F06.411

Tack!
ESA 536.121 Verkar vara svårt att få tag i...
Någon som vet om det finns något passande utbytesverk om det inte går att serva originalverket?
Om du börjar med att öppna den för att se att det är just det urverket (det fanns tydligen varianter). Sen mäter du diametern och tjockleken på urverket, och avståndet ifrån centrum till datumet. När du har dom måtten kan du söka på ETAs hemsida och se vilket som kan fungera som utbyte. Det bör absolut finnas något att ersätta med. Annars går du till en urmakare så letar dom upp ett åt dig.

Tack!
ESA 536.121 Verkar vara svårt att få tag i...
Någon som vet om det finns något passande utbytesverk om det inte går att serva originalverket?

Om du börjar med att öppna den för att se att det är just det urverket (det fanns tydligen varianter). Sen mäter du diametern och tjockleken på urverket, och avståndet ifrån centrum till datumet. När du har dom måtten kan du söka på ETAs hemsida och se vilket som kan fungera som utbyte. Det bör absolut finnas något att ersätta med. Annars går du till en urmakare så letar dom upp ett åt dig.

ESA 536.121 är relativt lätt att serva och ofta fungerar de efter en rengörning. Lösa verk är svåra att hitta och ganska dyra. Däremot är det ganska lätt att hitta billiga noname-klockor med verket. Den här t ex https://www.tradera.com/item/190301/326410351/alfa-quartz-x00335
Skynda till köpknappen! Annars tar jag den...;)

ESA 536.121 är relativt lätt att serva och ofta fungerar de efter en rengörning. Lösa verk är svåra att hitta och ganska dyra. Däremot är det ganska lätt att hitta billiga noname-klockor med verket. Den här t ex https://www.tradera.com/item/190301/326410351/alfa-quartz-x00335
Skynda till köpknappen! Annars tar jag den...;)
Jo, det urverket verkar förekomma lite här å där. Jag har sett det nämnas att det har snabbtickande sekund, stämmer det?
Om man bara googlar urverket får man ett antal träffar där det renoveras eller rengörs, men några har nämnt att både spole och kort varit trasigt... Personligen skulle jag kolla måtten och se om inte ett precidrive passar, varför inte få HAQ om man ändå byter liksom :)

Jo, det urverket verkar förekomma lite här å där. Jag har sett det nämnas att det har snabbtickande sekund, stämmer det?
Om man bara googlar urverket får man ett antal träffar där det renoveras eller rengörs, men några har nämnt att både spole och kort varit trasigt... Personligen skulle jag kolla måtten och se om inte ett precidrive passar, varför inte få HAQ om man ändå byter liksom :)

Snabbtickande så som att sekundvisaren flyttar sig flera ggr per sekund? Det har det inte. Spole och kretskort delas dessutom med andra verk så det kan var idé att kolla efter andra verk också. Sen skulle jag, personligen, aldrig kunna byta till ett annat verk än original-typen. Förstör hela klockan för mig med fel verk i boetten.

Snabbtickande så som att sekundvisaren flyttar sig flera ggr per sekund? Det har det inte. Spole och kretskort delas dessutom med andra verk så det kan var idé att kolla efter andra verk också. Sen skulle jag, personligen, aldrig kunna byta till ett annat verk än original-typen. Förstör hela klockan för mig med fel verk i boetten.
Om det var min skulle jag antagligen inte heller byta, men @Leppe verkade öppen för förslag om originalet inte gick att rädda...

Jag kör en dubbelpost på dagens...
Ecodrive, titan, radiosynk
92F4D613-5E6B-4892-B7EA-CE1AFB26055C.jpeg

Utgången modell (2014) som jag fick av frun i födelsedagspresent när vi var i Tokyo. CB 3000-51A. Det finns en svart (E på slutet) som kanske hade känts lite sportigare. Det är dessutom en ”couples” modell. Citizen har lite såna, där det finns en matchande till partnern. Ganska trevligt, även om jag får lite matchande träningsoverall vibbar av sånt :p

@BarbaBaba (eller annan Citizenägare) Kom någon av dina ecodriveklockor i en genomskinlig ask? Jag såg en annons på WUS nyligen där det nämndes att en Chronomaster kom i en genomskinlig ask så att den skulle kunna laddas samtidigt som den stod på display. Lät lite ballt men jag har inte hört talas om det tidigare.

@BarbaBaba (eller annan Citizenägare) Kom någon av dina ecodriveklockor i en genomskinlig ask? Jag såg en annons på WUS nyligen där det nämndes att en Chronomaster kom i en genomskinlig ask så att den skulle kunna laddas samtidigt som den stod på display. Lät lite ballt men jag har inte hört talas om det tidigare.
Njae... Dom kommer i kartong likt GS. Präglad pappkartong som inuti rymmer en klockbox inslagen i rispapper. Visserligen har klockboxen plexiglas i locket om det är det som menas? Men så ser alla boxarna ut, även de med A660

• Like
Reactions: HSK
Njae... Dom kommer i kartong likt GS. Präglad pappkartong som inuti rymmer en klockbox inslagen i rispapper. Visserligen har klockboxen plexiglas i locket om det är det som menas? Men så ser alla boxarna ut, även de med A660
Jo, så var det nog. Jag minns inte exakt vad det stod i annonsen men det lät på annonsförfattaren som att det var för att kunna ladda klockan medan den låg i boxen men det kanske bara är en detalj i sammanhanget och att det huvudsakliga syftet är att visa upp klockan.

@Leppe https://onatelier.co.uk/cwc-g10-1980-fatboy-military-watch-esa-536-121-service
Jag har även sett nämnas att vissa konverterar till 2824-2 automat som ska passa rakt av med visarrör osv. Med det i bakhuvudet så borde det ju finnas ersättare även åt andra hållet. Men håll oss uppdaterade hur det går :)
Hittade också den där tråden i förra veckanHoppas på att mitt verk också har en puls.
Något automatverk blir det inte. Vill hålla mig till quartz. Har redan en annan dinka med 2824-2 i MRP SA boett.
Tänker besöka Klockmaster Globen i närtid för att få hjälp.

Jo, så var det nog. Jag minns inte exakt vad det stod i annonsen men det lät på annonsförfattaren som att det var för att kunna ladda klockan medan den låg i boxen men det kanske bara är en detalj i sammanhanget och att det huvudsakliga syftet är att visa upp klockan.
Ja, eftersom det är konsekvent över linjen låter det troligt. Även om det är praktiskt :) Till min Ecodrive ONE fick jag standard papplåda ifrån UrP :confused: Den med titanboett som säljs i Japan har en box i snidat balsaträ :hungry:
ar5044-03e_box_p.jpg

I användarvänlighet gör den ju redan det :) Just denna tycker jag det är svårt att hitta några brister i finishen på, men annars är ju GS oslagbara. Frågan är om det är värt att ha en finish som bara skiljer sig under lupp när man har evighetskalender, individuellt ställbar timvisare och som i detta fall ecodrive?
Kunde inte uttryckt det bättre själv! Viss skillnad i finishering finns ju onekligen till GS fördel under lupp, men vid normalt betraktande tycker jag nog de i stort sett är likvärdiga ur den synpunkten. Evighetskalender överväger nog finishövetaget i min värld.
image.jpg

Kunde inte uttryckt det bättre själv! Viss skillnad i finishering finns ju onekligen till GS fördel under lupp, men vid normalt betraktande tycker jag nog de i stort sett är likvärdiga ur den synpunkten. Evighetskalender överväger nog finishövetaget i min värld.
image.jpg
Du börjar få en sjuhelvetes fin samling nu :cigar:

Årets/Höstens hype släpp ifrån Casio börjar närma sig!!! Vårens hype gällde den fyrkantiga G-shocken i stål. "Stålisen" var omnämnd på varenda klockblogg värd namnet i slutet av mars och specifikationerna talade om en ny display, safirglas och blåtandsuppkoppling. Den var i princip slutsåld redan innan butikerna hunnit lägga beställningar. Men när den värsta hysterin lagt sig och Casio hunnit ikapp med produktionen stabiliserade sig priserna. Det var visserligen en ny modul med blåtand, men safirglaset uteblev. Den vart också riktigt bankrånar tung och blingig. Det dröjde inte länge innan man kunde köpa modeller med resinband till stål bezeln, den är hur cool som helst, men också tung. Personligen vart jag lite besviken på att den saknade safirglaset som tidigare spekulerats kring, kände också att den på grund av tyngden borde varit gjord i titan.
Men nu är det höst och Casio drar på nytt svärdet ur slidan :blackalien:
Nu är det full pott! Titan, safirglas, nya modulen med STN displayen, DLC behandlade ytor och en hel del handpåläggning. Det vart tydligen så stökigt att göra allt i titan att Casio startade en egen avdelning dedikerad just för denna modell.
Det enda den lämnar att önska är förstås att priset vore lägre...;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp