• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

HSK

Patek
2-Faktor
Dagen Quartz-förvärv! SBBN031:) Jag var lite oroad över storleken, helt i onödan lyckligtvis!
STOR, men helt hanterbar. Skall bli kul att se hur 7C46 presterar:)
image.jpg
Fräck! Jag sitter själv och suktar efter en SBBN035. Älskar hur visaren alltid träffar indexen, åtminstone på alla de klipp jag har sett på Youtube. Det känns så typiskt Seiko att utveckla ett urverk enbart för att användas i en enda modell(serie).
Ah, okej! Så detta är alltså en Tuna. Har sett namnet (finns det inte tom en egen tråd?) men inte riktigt haft koll på exakt vilken modell/märke det rör sig om.

Din var också snygg men vad har du för tjocklek på den där? ;) :D
Vi har den köttiga tonfisktråden: https://klocksnack.se/threads/den-köttiga-tonfisktråden.59180/
Någon får gärna rätta mig om jag är helt ute och cyklar men vad jag minns så var det en japansk dykare som vände sig till Seiko någon gång på slutet av 60- eller om det var början på 70-talet och beklagade sig över att inga klockor höll måttet för riktiga dyk på större djup. Han tog upp alla brister han ansåg fanns med dåtidens klockor och Seiko utvecklade då en helt ny modell med ett helt nytt urverk framtagen efter dessa önskemål så den har verkligen en unik historia. :)
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Fredags-feeling och digital-sug... Just nu är jag grymt nyfiken på Casios kommande släpp av sin fyrkantiga G-shock i titan med safirglas.
När de förra våren släppte "stålisen" gmw-b5000d-1er var jag nästan lika sugen. Det ryktades om att den skulle ha safirglas och vara utrustad med en helt ny display som både hade bättre kontrast och betraktningsvinkel samt blåtandsuppkoppling. När den väl kom in till butikerna visar den sig sakna safirglaset men levererade på övriga punkter. Väl på armen var det första som slog en att den var ganska tung och riktigt blank, inte så den inte var bärbar, men den riskerade absolut inte att bli bortglömd där den satt runt handleden. Den kommande gmw-b5000-tb ska alltså leverera fullt ut denna gång. Helt i titan blir vikten betydligt blygsammare, safirglas håller displayen repfri och tydlig och de tidigare högglanspolerade ytorna är ersatta av en matt DLC behandlad yta som även blir extra reptålig. Där "stålisen" var allt annat än diskret blir den kommande förvillande lik modellerna i resin-plast och smyger enkelt under radarn.
IMG_speed_2.jpg

Så under tiden får Speedyn hänga på armen och dämpa digital-suget. Här är det mineralglas utan AR, en lampa som lyser, men knappt lyser upp, WR som motsvarar svett under skjortmanschett, men med massor av charm :cigar:
Vi väntar med spänning på den nya G-shock titanaren med allt vad den innebär:). Tror själv att den kan bli riktigt lyckad och ännu bättre blir det med DLC-behandlad yta då titan är en repmagnet annars. Även om titan är lätt så tror jag inte man får en billig feeling(kan ju lätt bli så med titan) utan den lär kanske påminna viktmässigt som en i plast!?. Kommer safirglaset få AR?. Btw din speedmaster är riktigt cool:cigar:. Tycker den verkar ha tydliga siffror på displayen för att vara ett halvt sekel gammal om jag gissar rätt, Omega kanske servar dessa fortfarande?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Vi väntar med spänning på den nya G-shock titanaren med allt vad den innebär:). Tror själv att den kan bli riktigt lyckad och ännu bättre blir det med DLC-behandlad yta då titan är en repmagnet annars. Även om titan är lätt så tror jag inte man får en billig feeling(kan ju lätt bli så med titan) utan den lär kanske påminna viktmässigt som en i plast!?. Kommer safirglaset få AR?. Btw din speedmaster är riktigt cool:cigar:. Tycker den verkar ha tydliga siffror på displayen för att vara ett halvt sekel gammal om jag gissar rätt, Omega kanske servar dessa fortfarande?
Jag tror precis som du säger också att den ändå kommer ha en viss tyngd eftersom den har "screwback" boett även om titan är lätt. Med den information som har släppts ska glaset vara antireflexbehandlat. För att motivera det höga priset (för mig själv) ställer jag den mot min Seiko Astron. Den är också i titan med hårdhetsbehandlad yta, har världstider och GPS synkning som är väldigt pålitlig när man är utomhus. Sol/ljusdriven och ganska biffig, så den bärs inte till alla tillfällen. Men en Astron kostar kostar ju mellan 5 och 10k mer än Casion, så man får en massa tech & specs med Casion, som när man ställer den mot andra klockor med samma tech & specs borde göra den värd sina extra kronor. Sen kan man ju hoppas att andrahandsvärdet står sig bättre på Casion för den som bara köper för att testa ;):bag::confused::p
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Jag tror precis som du säger också att den ändå kommer ha en viss tyngd eftersom den har "screwback" boett även om titan är lätt. Med den information som har släppts ska glaset vara antireflexbehandlat. För att motivera det höga priset (för mig själv) ställer jag den mot min Seiko Astron. Den är också i titan med hårdhetsbehandlad yta, har världstider och GPS synkning som är väldigt pålitlig när man är utomhus. Sol/ljusdriven och ganska biffig, så den bärs inte till alla tillfällen. Men en Astron kostar kostar ju mellan 5 och 10k mer än Casion, så man får en massa tech & specs med Casion, som när man ställer den mot andra klockor med samma tech & specs borde göra den värd sina extra kronor. Sen kan man ju hoppas att andrahandsvärdet står sig bättre på Casion för den som bara köper för att testa ;):bag::confused::p
Jodå lite tyngd lär den få och bra den har skruvad boett för robust konstruktion. Himla sjyst att den får safir+AR, det är en personlig favorit jämte plexi:D. Tycker AR på min GS-SBGV011 funkar skitbra så Seiko lär väl även göra ett bra jobb där med tanke prislappen. Visst, Seiko Astron är en kul klocka helt klart och ser faktisk bra ut men lite downside med storleken........men iofs väger det upp att den är lätt och toolig;). Tycker Aerospace(särskilt EVO och E79362) är verkligen tooliga lyx-titanare men Casion kan ju bli en "killer" eller faktiskt ett komplement om man har en dyrare digi eller ana-digi klocka som man inte finner lämplig i en viss situation och som lär ha mer spec än andra titanklockor!. Skulle inte förvåna mig om jag köper den nya Casion, kanske allra helst lätt beggad för att komma ner lite i pris och testa:p
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Behöver lite inslag. Vad rekommenderar man till en kollega som nu har en Citizen-dykarklocka från 90-talet och vill ha en ny kvartsare? Krav:

  • Ny
  • Analog
  • Dykarklocka
  • Stål eller titan
  • Inte asstor, gärna 400-42mm.
  • Kvarts.
  • Japansk eller Tissot.
  • Max 4000kr
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Behöver lite inslag. Vad rekommenderar man till en kollega som nu har en Citizen-dykarklocka från 90-talet och vill ha en ny kvartsare? Krav:

  • Ny
  • Analog
  • Dykarklocka
  • Stål eller titan
  • Inte asstor, gärna 400-42mm.
  • Kvarts.
  • Japansk eller Tissot.
  • Max 4000kr
Citizen BN0200-81E (56E) på länk eller 05E på gummi. Lite inkonsekvent med sista siffrorna beroende på var man kollar. https://www.citizenwatch.com/us/en/product/BN0200-56E.html
Jag testade den på i Spanien, riktigt trevlig på alla vis. Tyvärr slog inte sekundvisaren tillräckligt många sekundindex för den OCD man dragit på sig. Men ISO och i supertitan som bärs riktigt bra trots 44mm
Tissot har väl bara Seastar och PRS200 som är dykare och där ligger PRS200 närmast i pris och storlek, men ändå lite över.
Kanske Casio har modeller i både pris och storlek? Ingen Seiko du vet som stämmer in på önskemålen?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Citizen Promaster BN0100-42E? 41mm och Eco-drive.
PSX_20191112_205430.jpg
Ja, jäklar. Den där glömde jag av trots att jag rekommenderade den till en kompis för något år sedan.
Citizen BN0200-81E (56E) på länk eller 05E på gummi. Lite inkonsekvent med sista siffrorna beroende på var man kollar. https://www.citizenwatch.com/us/en/product/BN0200-56E.html
Jag testade den på i Spanien, riktigt trevlig på alla vis. Tyvärr slog inte sekundvisaren tillräckligt många sekundindex för den OCD man dragit på sig. Men ISO och i supertitan som bärs riktigt bra trots 44mm
Tissot har väl bara Seastar och PRS200 som är dykare och där ligger PRS200 närmast i pris och storlek, men ändå lite över.
Kanske Casio har modeller i både pris och storlek? Ingen Seiko du vet som stämmer in på önskemålen?
Nice! Helt missat den modellen. Tror dock den är lite stor för honom så jag rekommenderar den andra till honom.
 

mouqvist

Rolex
Behöver lite inslag. Vad rekommenderar man till en kollega som nu har en Citizen-dykarklocka från 90-talet och vill ha en ny kvartsare? Krav:

  • Ny
  • Analog
  • Dykarklocka
  • Stål eller titan
  • Inte asstor, gärna 400-42mm.
  • Kvarts.
  • Japansk eller Tissot.
  • Max 4000kr
Hade valt en Scurfa Diver One (skulle kunna min min nästa dykare)
40mm, stål, heliumventil, safirglas, Ronda verk, 300 eller 500m wr.
Den med blå tavla och gula visare är fantastisk
3ECC2FD8-20B6-4A04-BEA5-D492D7013741.jpeg
77E4065E-5C25-46F4-94B5-A50C69F56CD9.jpeg
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Hade valt en Scurfa Diver One (skulle kunna min min nästa dykare)
40mm, stål, heliumventil, safirglas, Ronda verk, 300 eller 500m wr.
Den med blå tavla och gula visare är fantastisk
3ECC2FD8-20B6-4A04-BEA5-D492D7013741.jpeg
77E4065E-5C25-46F4-94B5-A50C69F56CD9.jpeg
Är ju inte japansk eller Tissot. Med det sagt så håller jag med, Scurfa är sjukt coola och till ett bra pris! :)
 

Les_Grossman

Cartier
2-Faktor
Blev riktigt sugen på en såndär Scurfa Diver, kliar något fantastiskt i köpfingeret :D
Men innan men trycker på köp, vad finns det för fler kvartsdykare i den prisklassen och med liknande specs?
 
Topp