• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

GMT-watch details..jpg
Hej Gillar själv quartz och är väldigt intresserad av GS SBGN001 alt 5. Tänkte passa på att fråga er om färger. Illustrationen är klockor som ännu inte finns på marknaden men kommer i November. Min fråga är vilken/a färg hade ni valt om ni skulle vara intresserade av en av dem. Det är 4 färger. Ni får gärna säger vad ni tycker om dem också. De har Double domed Sapphire, Rhonda 515-24 GMT, 41x47mm, outstanding Lume, 300M.

GMT-watch details..jpg
Hej Gillar själv quartz och är väldigt intresserad av GS SBGN001 alt 5. Tänkte passa på att fråga er om färger. Illustrationen är klockor som ännu inte finns på marknaden men kommer i November. Min fråga är vilken/a färg hade ni valt om ni skulle vara intresserade av en av dem. Det är 4 färger. Ni får gärna säger vad ni tycker om dem också. De har Double domed Sapphire, Rhonda 515-24 GMT, 41x47mm, outstanding Lume, 300M.
Dom ser ju trevliga ut alle samman :) Då jag testat tavlor med färg och tycker det är trevligt ett litet tag, eller till vissa tillfällen, skulle jag välja den svarta. Känns mest allround. Är du inblandad i produktion eller bara distribution? Utan ha något emot klockor över 40mm skulle det ändå vara kul om man tog vintage viben med kupat glas och kompressor looken även till boettstorleken och gjorde dom 37-38mm.

Kanske lite av ett udda val, men slog till på en sån här tysk för ett tag sen.
Zeppelin LZ129 Hindenburg med ett Ronda 706B i. Håller koll på dag, datum, månfas och veckonummer(!).
Kan åtminstone inte hitta nåt om denna på forumet, så kanske rätt ensam om att gilla designen.
Hoppas batteriet håller länge, för det ska tydligen vara en riktig plåga att ställa den rätt igen.
Måste utgå från senaste fullmåne, så i värsta fall blir det ett jäkla skruvande.
DSC_0996.JPG
DSC_0994.JPG

Kanske lite av ett udda val, men slog till på en sån här tysk för ett tag sen.
Zeppelin LZ129 Hindenburg med ett Ronda 706B i. Håller koll på dag, datum, månfas och veckonummer(!).
Kan åtminstone inte hitta nåt om denna på forumet, så kanske rätt ensam om att gilla designen.
Hoppas batteriet håller länge, för det ska tydligen vara en riktig plåga att ställa den rätt igen.
Måste utgå från senaste fullmåne, så i värsta fall blir det ett jäkla skruvande.
DSC_0996.JPG
DSC_0994.JPG

Cool!
Tror att Fredrique Constant använder urverket till några av sina modeller också. Fler klockor borde ange veckonummer!

Cool!
Tror att Fredrique Constant använder urverket till några av sina modeller också. Fler klockor borde ange veckonummer!
Aha, gissar att dom ligger nån prisklass upp (eller flera). Den här är hyfsat billig, så lite av en chansning. Lite ovant stuk för nån som bara haft dykar-klockor. Japp håller med, det vore rätt praktiskt om fler hade veckonummer.

Ja detta borde vara svårslaget sett till "pang för pengarna"
Screenshot_2019-11-03-11-39-21-030_com.android.chrome.png
Jag har ju tidigare funderat på att skaffa en sån som EDC/GADA. Då dribblade jag mellan Titan eller COSC. Det blev ingen då, men jag har fortfarande modellen i bakhuvudet. Jag tycker egentligen att titanmodellen är det självklara valet, men jag gillar inte länken på någon av dem och då ligger stålmodellen bättre till då man kan sätta den på någon annan länk. Lite kul med datumbubbla kl 6 på COSC-modellen... Klämde på den nya "Gentleman" igår, ruskigt prisvärd både som instegsklocka och som GADA (och med snygg länk).

Strandraggarna breder ut sig på fönsterbrädan :p Vare sig man vill sola eller bara synka lite är man välkommen till fönsterbrädan för lite umgänge :happyhappy:
1BA3B2D2-0001-4DAD-9A18-B16AFE4F3793.jpeg

Här är alla utom en sol/ljusdrivna. En är GPS synkad och synkar således INTE på fönsterbrädan utan måste komma ut under bar himmel. Samma svarta får som endast är batteridriven avviker också med att inte komma ifrån Japan utan ifrån Tyskland.

Senast ändrad:
Strandraggarna breder ut sig på fönsterbrädan :p Vare sig man vill sola eller bara synka lite är man välkommen till fönsterbrädan för lite umgänge :happyhappy:
1BA3B2D2-0001-4DAD-9A18-B16AFE4F3793.jpeg

Här är alla utom en sol/ljusdrivna. En är GPS synkad och synkar således INTE på fönsterbrädan utan måste komma ut under bar himmel. Samma svarta får som endast är batteridriven avviker också med att inte komma ifrån Japan utan ifrån Tyskland.
Vilken ref på citizen med alligatorbandet?

Tack för input! Jag håller med helt och hållet. Att byta urverk ska absolut undvikas i möjligaste mån. Ville bara ha ett alternativ ifall originalverket inte går att rädda.

Lämnade min Heuer till Klockmaster Globen för service. Tyvärr så meddelade de att de inte kunde hjälpa mig då jag bara vill ha en service och inte byta ut tavla samt visare. De måste följa Tag protokoll och skicka till schweiz där de förmodligen kommer byta visare mm.
Jag vill ju behålla patinan som klockan har och måste hitta alternativ. Finns det någon som kan tipsa om en bra oberoende urmakare i Stockholm som jag skulle kunna vända mig till?
D6289E39-460E-49EF-AF9C-FEEAE6BBDD5E.jpeg

Lämnade min Heuer till Klockmaster Globen för service. Tyvärr så meddelade de att de inte kunde hjälpa mig då jag bara vill ha en service och inte byta ut tavla samt visare. De måste följa Tag protokoll och skicka till schweiz där de förmodligen kommer byta visare mm.
Jag vill ju behålla patinan som klockan har och måste hitta alternativ. Finns det någon som kan tipsa om en bra oberoende urmakare i Stockholm som jag skulle kunna vända mig till?
D6289E39-460E-49EF-AF9C-FEEAE6BBDD5E.jpeg
Farfarsklocka, ligger på Söder.

Fredags-feeling och digital-sug... Just nu är jag grymt nyfiken på Casios kommande släpp av sin fyrkantiga G-shock i titan med safirglas.
När de förra våren släppte "stålisen" gmw-b5000d-1er var jag nästan lika sugen. Det ryktades om att den skulle ha safirglas och vara utrustad med en helt ny display som både hade bättre kontrast och betraktningsvinkel samt blåtandsuppkoppling. När den väl kom in till butikerna visar den sig sakna safirglaset men levererade på övriga punkter. Väl på armen var det första som slog en att den var ganska tung och riktigt blank, inte så den inte var bärbar, men den riskerade absolut inte att bli bortglömd där den satt runt handleden. Den kommande gmw-b5000-tb ska alltså leverera fullt ut denna gång. Helt i titan blir vikten betydligt blygsammare, safirglas håller displayen repfri och tydlig och de tidigare högglanspolerade ytorna är ersatta av en matt DLC behandlad yta som även blir extra reptålig. Där "stålisen" var allt annat än diskret blir den kommande förvillande lik modellerna i resin-plast och smyger enkelt under radarn.
IMG_speed_2.jpg

Så under tiden får Speedyn hänga på armen och dämpa digital-suget. Här är det mineralglas utan AR, en lampa som lyser, men knappt lyser upp, WR som motsvarar svett under skjortmanschett, men med massor av charm :cigar:

Dagen Quartz-förvärv! SBBN031:) Jag var lite oroad över storleken, helt i onödan lyckligtvis!
STOR, men helt hanterbar. Skall bli kul att se hur 7C46 presterar:)
image.jpg
Oron var oroad i onödan ;D Är lite dåligt insatt i dessa dykare, har den något smeknamn som en del verkar ha? Av någon anledning såg något liknande riktigt intressant ut (bra bild!).

Tillbaka
Topp