• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Benjamin1910

Cartier
Hade valt en Scurfa Diver One (skulle kunna min min nästa dykare)
40mm, stål, heliumventil, safirglas, Ronda verk, 300 eller 500m wr.
Den med blå tavla och gula visare är fantastisk
3ECC2FD8-20B6-4A04-BEA5-D492D7013741.jpeg
77E4065E-5C25-46F4-94B5-A50C69F56CD9.jpeg

Kan varmt rekomendera! Har en av senaste versionen och har haft den gamla innan. Svårslagen klocka för pengen :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Kolla runt på forumet, jag har för mig @tictac62 eller kanske @rogart-63 har lite koll?
@tictac62 skulle jag inte rekommendera. Han verkar ha gjort ful-exit.
Duktig kille, har gjort ett antal jobb åt mig, men sedan slutade han svar på mail, telefon och brev. Han har fortfarande två av mina klockor (om han inte gjort sig av med dem), och en Heuer som en annan kille här äger. Heuer-ägaren har jag inte snackat med om detta på länge, så det kan ju ha löst sig, men...
Skulle inte rekommendera honom.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@tictac62 skulle jag inte rekommendera. Han verkar ha gjort ful-exit.
Duktig kille, har gjort ett antal jobb åt mig, men sedan slutade han svar på mail, telefon och brev. Han har fortfarande två av mina klockor (om han inte gjort sig av med dem), och en Heuer som en annan kille här äger. Heuer-ägaren har jag inte snackat med om detta på länge, så det kan ju ha löst sig, men...
Skulle inte rekommendera honom.
Tyvärr såg jag det också efter att jag skrivit. Vi hade lite kontakt för något år sedan, fick bara goda vibbar då. Vi får väl hoppas det är en ful-exit och inte en full-exit...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Måndagen går i två-takt :cigar:
B62E2B63-088F-49FC-9E8D-E493484FEF62.jpeg

Två-takt kanske inte riktigt är korrekt, men lille Max Bill tickar i alla fall 2ggr/sek. Utan att innan inköp ha lagt några större värderingar kring hur visarna arbetar på denna, har det i efterhand visat sig vara i världsklass när det gäller läsbarhet. Att minutvisaren flyttar/byter markering en halv sekund innan sekundvisaren når 12 slaget gör att man alltid har koll på minuterna. Att sekundvisaren gör halvsekunders slag gör också att man alltid vet vilken sekund som kommer näst.
 
Senast ändrad:

Fargoth

Omega
Måndagen går i två-takt :cigar:
B62E2B63-088F-49FC-9E8D-E493484FEF62.jpeg

Två-takt kanske inte riktigt är korrekt, men lille Max Bill tickar i alla fall 2ggr/sek. Utan att innan inköp ha lagt några större värderingar kring hur visarna arbetar på denna, har det i efterhand visat sig vara i världsklass när det gäller läsbarhet. Att minutvisaren flyttar/byter markering en halv sekund innan sekundvisaren når 12 slaget gör att man alltid har koll på minuterna. Att sekundvisaren gör halvsekunders slag gör också att man alltid vet vilken sekund som kommer näst.
Uppskattar skarpt den här typen av observationer! Nästan lika mycket som alla dina frestande Chronomaster-bilder...
 

Abben

Cartier
2-Faktor
Nä, det är ingen oburen Rolex som legat i bankfack de senaste tio åren. Det är en välanvänd lite lätt misshandlad Tissot som varit med mig i ur och skur. Vi träffades för första gången någon gång under början eller mitten av nittiotalet, borde ha varit när jag gick ut högstadiet eller på en födelsedag som jag förärades den. Otroligt stolt minns jag att jag var, Tissot och titan, bra skit helt enkelt. Bar den dag ut och dag in, inte ens under lumpen åkte den av.
Fortsatte i gröna kläder och det ställdes andra krav på uret på handleden, en Casio införskaffades och Tissot fick endast lite handledstid på helgerna. Till slut stannade den och blev liggande bortglömd i en låda.
I en flytt för lite drygt ett år sedan kom den fram ur sitt ide. Kunde förnimma samma känsla av lycka som när jag plockade fram den för allra första gången för 25år sedan. Då bestämde jag mig. Den ska väckas till liv igen. Batteribyte visade sig vara lönlöst, ett nytt hjärta var det som behövdes.
Så nu är den tillbaka runt handleden med ett nytt urverk innanför skalet. Men det viktigaste finns kvar, alla märken och repor som påminner mig om allt vi gjort tillsammans.
IMG_20191118_215623.jpg
 

Sorubim

Audemars
Måndagen går i två-takt :cigar:
B62E2B63-088F-49FC-9E8D-E493484FEF62.jpeg

Två-takt kanske inte riktigt är korrekt, men lille Max Bill tickar i alla fall 2ggr/sek. Utan att innan inköp ha lagt några större värderingar kring hur visarna arbetar på denna, har det i efterhand visat sig vara i världsklass när det gäller läsbarhet. Att minutvisaren flyttar/byter markering en halv sekund innan sekundvisaren når 12 slaget gör att man alltid har koll på minuterna. Att sekundvisaren gör halvsekunders slag gör också att man alltid vet vilken sekund som kommer näst.
Den där är så jäkla najs!
Är det fortfarande så att Junghans inte har AD i Sverige?
 

dePaul

Breitling
Låt mig börja med att konstatera att undertecknad är en total newbie på klockor .

Har en gammal 80-tals Casio W-725, modul 1000 som börjat käka batterier. Eftersom jag alltid funnit den här klockan vara mycket charmig så skulle jag helst vilja fixa den på något sätt.

Mina frågor är därför:
Vad kan det vara för fel på klockan och är det lönt att åtgärda felet?

-Paul-
 
Senast ändrad:

Larry Sanders

Breitling
Lite fredags uppdatering i tråden.
8CFD8EE0-7019-4418-9932-46EF72829CD5.jpeg

Testar originallänken som är 9 delad. Följsam som ett ormskinn :)

Behöver ett kvartssamtal.
Funderar på att låta hustrun ge mig en Eco-drive One i julklapp. Du som har använt en, en tid:
- Har den några minus så här långt
- Känns den ömtålig?
- Läste just att du satte på länk igen, kan jag göra det själv utan större erfarenhet/talang - har alltid klarat det på hittills, på grövre modeller. Tror nog att jag köper en länkmodell men kan man korta den själv med så många små bitar på bredden?
- 39mm är normalt för stort för min smak för en kostymklocka (har dock nästan 20cm handleder) men urtavlan är ju inte så himla stor, så den kanske bärs mindre?
Tyvärr kan jag inte klämma på nån här ute på vischan men jag bär ju lätt stora kronografer iofs så det är ju bara en smakfråga.
Den börjar bli köpvärd på tex Dutyftree Island, ca $1300, ny, där jag köpt tidigare men som Stiletto-fan känner jag mig lite knäpp (men det gäller ju hela hobbyn iofs)
Annars märker jag mer o mer att jag vill köpa ur med teknik/design historia och där platsar den ju!
Kan du kommentera nåt av ovanstående är jag tacksam
Larry
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@Larry Sanders Som du själv säger är tavlan mindre än boetten, 29-30mm ungefär, så intrycket är inte en stor 39mm klocka utan den ser smakfull ut. Jag har straxt under 18cm handled. 17,7-18cm... Länken är inga problem att ta av eller på om man skiftar till läder. Däremot är det lite lurigt att sätta ihop den efter att man kortat den, efter som alla 9 bitar vill snurra och ha sig. Men lägger man den platt när man monterar och för in stiftet innan man trycker in det helt är det inga bekymmer. Konstigt nog känns den inte alls "skör" trots att den är så tunn, och väl på armen försvinner den nästan både på grund av att den är tunn, men även på grund av vikten som är blygsam. När jag köpte den var jag ute efter en "time only" två handare och tittade först på Mont Blanc Heritage Chronometrie Ultra Slim. Den är 38mm men med mer urtavla så den ser större ut. Jag valde ONE då jag precis som du tycker det är ingeniörsmässigt riktigt cool, och den känns liksom 2000tal. Nu har jag iof skaffat Mont Blanc:en också, men ONE är helt klart kronjuvelen. Håller tiden bra gör den också, inga att klaga på alls. Jag köpte ett Hirsch London 19/14 till en annan klocka först, men det passade så bra på ONE så det fick bli första-kostym till den ;)
 

AB

Panerai
2-Faktor
Måndagen går i två-takt :cigar:
B62E2B63-088F-49FC-9E8D-E493484FEF62.jpeg

Två-takt kanske inte riktigt är korrekt, men lille Max Bill tickar i alla fall 2ggr/sek. Utan att innan inköp ha lagt några större värderingar kring hur visarna arbetar på denna, har det i efterhand visat sig vara i världsklass när det gäller läsbarhet. Att minutvisaren flyttar/byter markering en halv sekund innan sekundvisaren når 12 slaget gör att man alltid har koll på minuterna. Att sekundvisaren gör halvsekunders slag gör också att man alltid vet vilken sekund som kommer näst.
Två-takt! SBGX293.

20B2EE5B-3A66-42FC-AD90-795FBC731FBA.jpeg
 

MagnusOsenius

Breitling
Hej. Kanske någon här kan svara på detta, Jag har en Bulova Precisionist som är ca 5 år gammal. Amvänder inte den dagligen utan kanske 1 dag per vecka då jag alternerar med de andra klockor jag har. Minfråga är som följer, de senaste 2 veckorna så har den börjat uppföra sig konstigt. På det sättet att de små visarna som indikerar minuter och timmar kronografen använder har börjat ställa om sig lite hur som helst, dvs flyttar på sig även fast jag inte har igång tidtagningen. Sedan så hackar den stora sekundvisaren när man ska nollställa den och få tillbaka den till normalläget. den går sakta, hackar lite och hoppar lite, går sakta igen och har inget flyt eller vad man ska säga. Brukar motionera tidtagningen då och då för att hålla den igång så att säga, aldrig haft några problem med den innan, men nu de senaste veckan så har den börjat strula.

Någon som vet vad det kan bero på? Vad i så fall det kan kosta och lämna in och få det åtgärdat osv

Tack på förhand.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hoppsan...... Nytt i quartzlådan igen:) Härlig teknik och oväntat hög finish för pengen!
image.jpg
Pris kontra prestanda på dessa är ju löjligt bra, sen är den ju faktiskt snygg i sin enkelhet också :) Innan jag hade sett den live trodde jag det blåa skulle kännas lite, lite barnsligt kanske man kan säga... Men när jag klämde på den och andra Oceanus i Japan ändrade jag mig, riktigt coola :cool: Grattis till en tuffing som kan hänga med på jobbet :cigar:
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej. Kanske någon här kan svara på detta, Jag har en Bulova Precisionist som är ca 5 år gammal. Amvänder inte den dagligen utan kanske 1 dag per vecka då jag alternerar med de andra klockor jag har. Minfråga är som följer, de senaste 2 veckorna så har den börjat uppföra sig konstigt. På det sättet att de små visarna som indikerar minuter och timmar kronografen använder har börjat ställa om sig lite hur som helst, dvs flyttar på sig även fast jag inte har igång tidtagningen. Sedan så hackar den stora sekundvisaren när man ska nollställa den och få tillbaka den till normalläget. den går sakta, hackar lite och hoppar lite, går sakta igen och har inget flyt eller vad man ska säga. Brukar motionera tidtagningen då och då för att hålla den igång så att säga, aldrig haft några problem med den innan, men nu de senaste veckan så har den börjat strula.

Någon som vet vad det kan bero på? Vad i så fall det kan kosta och lämna in och få det åtgärdat osv

Tack på förhand.
Har du bytt batteri någon gång? Enklast är väl att gå till uris med klockan, låter ju inte otroligt att det är just batteriet som spökar
 
Topp