• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Bezelman

Audemars
2-Faktor
ETA är välbeprövat genom åren, hade nyligen en 25år gammal Certina med ETA-verk+EOL indikator som tickade på fint utan att ha blivit servad genom åren.
Just det verket har även suttit i dyrare Tag Heuer etc. Ett nytt ETA-verk idag är säkerligen lika välbyggt och förfinat(borde vara det i konstruktionen). Har ingen koll på om Tag Heuer modifierar ETA till det bättre som fler juveler? eller rentav smink i form av logga på verket. Själv tycker jag inte att termo-komp är ett avgörande val för en klocka då en klocka trots allt har ett utseende som prioriteras före spec. Ska man ha sig en fullträff vad gäller spec och ev. utseende är det Grand Seiko quartz som gäller men då snackar vi en tjockare plånbok:rolleyes:
Jag skulle inte oroa mig för en Certina för några tusen även om den har ett Ronda-verk som jag inte har erfarenhet av men om det är en kronograf så är konstruktionen mer komplex vilket kan bädda för problem om man leker en del med den komplikationen gissar jag.
Iofs är precidrive verket också ETA men det ser lite enklare ut. Det behöver ju iofs inte betyda att det är sämre heller! Kul med HAQ hursomhelst!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
C7E30796-21BF-40E3-9FBA-D1D5AE1BFCAF.jpeg

Dubbelpostar dagens... Jag har passat på att ladda G-shocken nu när det finns tillgång till sol (i Spanien), annars hade jag nog endast kört Chronomastern. Måste skaffa en ecodrive Chronomaster igen, 2020 års klockjakt kanske ;)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nej vill man ha en stentuff quartz i den prisklassen känna Sinn UX given. Helst med gsg logga!
Jag vill inte försvara höga priser (då i princip allt är överprisat), men ställer man den exempelvis mot Seiko Astron som jag gjorde, soldrift, hårdhetsbehandlad titan, gps/RC, safirglas osv... då är Astron 5-10k dyrare, är den värd det? Då tycker jag denna limiterade fyrkant bjuder mer prestanda per krona än Astron. Men allt är relativt, jag kan lugnt säga att den är kungen av G’s, endast Mr-G kommer i närheten. Men som jag skrev i min recension, den är inte för alla...
 

Urtyp

Audemars
P som i precisionist kanske? Eller ett oändlighetstecken som syftar på hur visaren bara flyter fram i oändlighet? Jag har faktiskt ingen aning men det är kul att spekulera. :p
Tror du har helt rätt i dina spekulationer. :)
"Precisionist The most accurate watch in the world with a continuously sweeping second hand. And built into the design of the second hand on all Precisionist watches as an unmistakable sign of a new era of continuous motion, the Precisionist logo is an interpretation of the infinity symbol embedded with the initial “P” for Precisionist. It symbolizes the continuously sweeping second hand that marks the precision inside."
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tror du har helt rätt i dina spekulationer. :)
"Precisionist The most accurate watch in the world with a continuously sweeping second hand. And built into the design of the second hand on all Precisionist watches as an unmistakable sign of a new era of continuous motion, the Precisionist logo is an interpretation of the infinity symbol embedded with the initial “P” for Precisionist. It symbolizes the continuously sweeping second hand that marks the precision inside."
Tackar! :) Jag får lite vibbar av den gamla Jet Lee filmen ”Kiss of death” där han sätter nålar på badguys ;)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tror du har helt rätt i dina spekulationer. :)
"Precisionist The most accurate watch in the world with a continuously sweeping second hand. And built into the design of the second hand on all Precisionist watches as an unmistakable sign of a new era of continuous motion, the Precisionist logo is an interpretation of the infinity symbol embedded with the initial “P” for Precisionist. It symbolizes the continuously sweeping second hand that marks the precision inside."
Haha, ibland är det bra med killgissningar! :hilarious:
 

Les_Grossman

Cartier
2-Faktor
Någon här som testat en Omega Speedmaster X-33, är det något att ha eller är det Breitling Aerospace som gäller? Tänker främst på första och andra generationen vad gäller Omegan.
 
Topp