Det är lite dåligt drag här så jag korspostar mitt inlägg från Certinatråden:
Jag fick hem den här godingen i veckan. Jag har tidigare haft (haft och haft, den lämnades tillbaka samma dag som den köptes) precidrivevarianten men ogillade flera aspekter som den fula datumrutan, blanka tavlan m.m. och kände direkt att den här passar mig bättre så tack till
@JonasUppsala som tipsade om att den fanns och vad jag förstår är den tänkt att ersätta den tidigare precidrivemodellen.
Matt urtavla, snygg och inramad datumruta, COSC-certifierat verk m.m. Den enda nackdelen är så klart storleken på 43mm vilket i och för sig är samma mått som den automatiska men dels har jag med mina spaghettiarmar svårt att bära upp storleken och det känns även som att den upplevs som större då bezeln är mindre och tavlan därmed större.
Jag vet inte varför men jag får lite Aerospacevibbar, det kanske är storleken och 12an som gör det? Länken har Certinas supersmidiga mikrojustering men jag gillar egentligen inte länk både p.g.a. tyngden men även komfortskäl så den åkte på ett nato efter ett par timmar vilket gör att den upplevs som aningen mindre.
Jag frågade om det fortfarande var samma precidriveverk som användes och varför man valt att COSC-certifiera när precidrive ligger inom 10spy och COSC bara kräver ~25spy. Certina menade tydligen att det var ett helt nytt verk som i deras interna tester aldrig avvek mer än 2-3spy så vi får väl se om den lever upp till det.