• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

HSK

Patek
2-Faktor
Sneglar lite på Certina DS Action Precidrive 41 mm med silikonarmband. Någon med erfarenhet?
Ref: C032.410.17.051.00
59D158C3-6F6C-4985-A504-79A5C25ACC3D.jpeg
Jag gillar den inte men andra verkar göra det. Jag störde mig på visarna, tyckte att den hade en gräslig datumruta och tyckte också att den bars lite väl litet för min smak men jag minns den som ganska slimmad så det kanske mest hade med tjockleken att göra. Det är bara min personliga upplevelse så klart och det finns många andra som är helnöjda, den har ett riktigt bra verk (10spy), trevlig länk med smidig mikrojustering osv. så det är inget fel på klockan i sig. Jag hade dock rekommenderat att köpa på länk eftersom det oftast skiljer väldigt lite i nypris men är dyrt att köpa i efterhand samt att den är mer lättsålda på länk ifall du skulle tröttna.

Var det något särskilt du funderade över? :)

Edit: Den har dessutom utgått så om du är sugen kan det vara en bra idé att slå till innan de tar slut. Den har ersatts av denna modell på 43mm:

7376_m_rt.png
 

MrWhite

Omega
Jag gillar den inte men andra verkar göra det. Jag störde mig på visarna, tyckte att den hade en gräslig datumruta och tyckte också att den bars lite väl litet för min smak men jag minns den som ganska slimmad så det kanske mest hade med tjockleken att göra. Det är bara min personliga upplevelse så klart och det finns många andra som är helnöjda, den har ett riktigt bra verk (10spy), trevlig länk med smidig mikrojustering osv. så det är inget fel på klockan i sig. Jag hade dock rekommenderat att köpa på länk eftersom det oftast skiljer väldigt lite i nypris men är dyrt att köpa i efterhand samt att den är mer lättsålda på länk ifall du skulle tröttna.

Var det något särskilt du funderade över? :)

Edit: Den har dessutom utgått så om du är sugen kan det vara en bra idé att slå till innan de tar slut. Den har ersatts av denna modell på 43mm:

7376_m_rt.png
Tack för utförligt svar! :) Hade tänkt ha denna som beater då jag vill spara på min Aquaracer och när jag vill ha en mindre klocka emellanåt. Troligtvis kommer den bara att bäras med silikonarmband då min Tag har stållänk men du har helt klart en poäng med säljbarheten. Även om man tror att man kommer att behålla en klocka för lång tid framöver när man köper den så blir det inte alltför ofta så. ;)
 
  • Like
Reactions: HSK

HSK

Patek
2-Faktor
Tack för utförligt svar! :) Hade tänkt ha denna som beater då jag vill spara på min Aquaracer och när jag vill ha en mindre klocka emellanåt. Troligtvis kommer den bara att bäras med silikonarmband då min Tag har stållänk men du har helt klart en poäng med säljbarheten. Även om man tror att man kommer att behålla en klocka för lång tid framöver när man köper den så blir det inte alltför ofta så. ;)
Ja, rent generellt så brukar prisavdraget man måste göra för att sälja en klocka utan länk vara större än vad det kostar att köpa den på länk och komplettera med gummi och då har man dessutom lite att variera med. Men vill du bara ha gummi så ska du så klart köpa det, det var bara ett tips som många som är nya inte känner till. :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Tack för utförligt svar! :) Hade tänkt ha denna som beater då jag vill spara på min Aquaracer och när jag vill ha en mindre klocka emellanåt. Troligtvis kommer den bara att bäras med silikonarmband då min Tag har stållänk men du har helt klart en poäng med säljbarheten. Även om man tror att man kommer att behålla en klocka för lång tid framöver när man köper den så blir det inte alltför ofta så. ;)
Min erfarenhet är att bekvämligheten varierar enormt mellan olika gummiband så var noga med att prova innan så du inte ändå måste komplettera med länk senare.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Gammal japan med halvtaskig analogt verk. Måste gå i auto-winder nattetid annars tappar den ca 2 sek per natt.
IMG_20200112_092114.jpg
Fint yttre skick ser den ut att ha :) Nu vet jag inte riktigt om jag hängde med på resonemanget om "auto-winder". Menar du att den fortar sig av att gå i winder? Låter väldigt konstigt på ett kvarts-ur?
 

Doc_152

Omega
Hmm... Det skulle då kunna innebära ca 4sek/dygn då? Det är ju isf superbra för en så gammal o möjligtvis oservad kamrat!
Minus 4 sek per dag för en automatare är perfa, för en kvarts, not so much.

Fint yttre skick ser den ut att ha :) Nu vet jag inte riktigt om jag hängde med på resonemanget om "auto-winder". Menar du att den fortar sig av att gå i winder? Låter väldigt konstigt på ett kvarts-ur?

Den tappar bara tid om den ligger stilla. Den går perfekt i tid om någon har på sig den. Om jag använder den under dagen och lägger den i auto-winder under natten tappar den ingen tid alls.

Jag fick för mig att det var ett duo verk. Men är det bara quartz är det ju onekligen mycket konstigt! :D

Japp, duo verk men båda är kvartz. Säkert oservad och har skit i verket som får den att hacka till. Behövde plocka isär och rengöra väldigt många gånger för att få det analoga delen att ticka.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Minus 4 sek per dag för en automatare är perfa, för en kvarts, not so much.
Den tappar bara tid om den ligger stilla. Den går perfekt i tid om någon har på sig den. Om jag använder den under dagen och lägger den i auto-winder under natten tappar den ingen tid alls.
Japp, duo verk men båda är kvartz. Säkert oservad och har skit i verket som får den att hacka till. Behövde plocka isär och rengöra väldigt många gånger för att få det analoga delen att ticka.
Har du tagit isär och rengjort den själv? Smorde efter? I så fall får den väl anses servad ;) Oavsett bör det inte vara rörelsen som påverkar, det bör vara temperaturen.
 

Doc_152

Omega
Har du tagit isär och rengjort den själv? Smorde efter? I så fall får den väl anses servad ;) Oavsett bör det inte vara rörelsen som påverkar, det bör vara temperaturen.
Har rengjort men ej smörjt. Ärligt så kan jag ytterst lite om kvartsverk och har ingen aning vilka ställen behöver smörjning. Mina reparationer av kvartsur har bestått av att byta batteri och spole. Resten har varit typ urtavlor och visare. Rena mekaniska reparationer har jag inte gjort hittils.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har rengjort men ej smörjt. Ärligt så kan jag ytterst lite om kvartsverk och har ingen aning vilka ställen behöver smörjning. Mina reparationer av kvartsur har bestått av att byta batteri och spole. Resten har varit typ urtavlor och visare. Rena mekaniska reparationer har jag inte gjort hittils.
Det är samma förfarande som på ett mekaniskt i princip. Ta isär alla delar, ultraljudstvätta, olja juvelerna (om såna finns) sätt ihop igen :)
 

mr_logd

Omega
Snygg. Är du nöjd med den? Visste är den 42mm. Har du något negativt att säga om klockan? Är sugen på att köpa en själv/Micke

Ja, den är 42mm. Jag tycker mycket om den, även om den inte får jättemycket tid på handleden. Den måste vara en av de mångsidigaste klockorna man kan tänka sig. Vattentät till 200m, tachymeter, kronograf, alarm mm. Det negativa med den är att Seiko av nån anledning gjort den 21mm mellan bandhornen. Så det är lite knepigt att hitta armband till den. Jag ska också nämna att urverket inte dragit sig EN sekund ens, sen omställningen till vintertid då jag senast ställde in den. Så det är ju ett väldigt bra betyg!
 
Senast ändrad:

The painter

Cartier
2-Faktor
Ja, den är 42mm. Jag tycker mycket om den, även om den inte får jättemycket tid på handleden. Den måste vara en av de mångsidigaste klockorna man kan tänka sig. Vattentät till 200m, tachymeter, kronograf, alarm mm. Det negativa med den är att Seiko av nån anledning gjort den 21mm mellan bandhornen. Så det är lite knepigt att hitta armband till den. Jag ska också nämna att urverket inte dragit sig EN sekund ens, sen omställningen till sommartid då jag senast ställde in den. Så det är ju ett väldigt bra betyg!
Tråkigt att det är 21mm lug, men vill ha den ändå... Jag vet hur det är med handledstid. Man har har inte tillräckligt många handleder.
 

HenrikBacklund

Breitling
Tråkigt att det är 21mm lug, men vill ha den ändå... Jag vet hur det är med handledstid. Man har har inte tillräckligt många handleder.
Jag har också en sådan och kan instämma med att 21mm är lite oturligt. Dessutom har de placerat hålen väldigt långt in vilket gör det svårt att få dit vissa tjockare band. Det medföljande stålarmbandet är inte heller jätteroligt men övrigt är det en härlig mångsidig klocka.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En av mina riktiga favoriter att bära till vardags på jobbet är min Longines La grande Classic Presence. 6mm hög och 38,5mm ø gör den både bekväm och modern. Ren & tydlig design och layout. Att den visat sig hålla tiden rent löjligt bra är en bonus som gör att jag gillar den än bättre.
06A1D8E7-F232-4744-9B8D-3D12144C0F1B.jpeg

Urverket i denna är L157, baserat på ETA 255.112* edit E64.111. Alltså Precidrive, vilket förklarar varför den håller tiden så bra. Vad Longines förändrat (om något) har jag ingen aning om. Det är ett urverk med 7 stenar och en batteritid på 78 månader med 40mAh batteri, eller 108 månader med 55mAh batteri. Alltså 6,5-9 år
CD56C3B7-3787-42A1-B9B5-565F9A9F2A32.jpeg

Det första som jag var tvungen att åtgärda när den köptes var armbandet. Tunnt, högblankt fusk kroko som såg fruktansvärt ut. Jag är ganska säker på att safirglset saknar antireflexbehandling, något jag egentligen inte brytt mig om då läsbarheten/kontrasten ändå är god. Nu tänkte jag dock ändra på det. Ett kupat safirglas med AR är beställt och ska monteras.
Förhoppningen är att även om höjden kommer påverkas, så kommer den lite närmare ”perfekt”. Lite tyngd, lyster, lite profil. Återkommer med bild när det är klart...
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hehe, har tre stycken quartzklockor, men typ 20 mekaniska. Man kan vara otrogen ibland med en yngre quartzklocka. :D
Ovanligt föv att se en rolexhomage från ett så pass stort märke som Enicar. Att micromärken gör det är en sak. Men Enicar har en viss klass om man säger så.
Det vore kul att se vilket urverk som sitter i den. Vad jag förstått gjorde dom i början egna kvartsverk baserade på Beta21 (samma som första Rolex OQ alltså) men körde sedan ETA för att spara kostnader. Dom har ju ett antal serier i sin katalog, Enicar. Jag hittade en annan designkopia av DJ i serien som heter "Ocean Pearl", dock automat. Ganska roligt när man tänker på att man både lånar designen med fluted bezel och boettens utformning tillsammans med namnet ;) Jag tänker då på Rolex vattentäta Oyster, då är Enicar pärlan :p
 
Topp