• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Har du bytt batteri någon gång? Enklast är väl att gå till uris med klockan, låter ju inte otroligt att det är just batteriet som spökar
Hej. Jo, batteri är bytt för ca 1 år sedan. Var nere hos en urmakare idag och de kunde inte riktigt svara, så de föreslog batteribyte med. Så ska se hur den beter sig nu några dagar frmöver, låter kronografen gå och ser om det hjälper.

0232E774-196D-4B12-9093-D1675E445E8F.jpeg

Tidigare föredrog jag GPS synkning över RC eftersom GPS alltid fungerar, bara man har lite öppen himmel. RC kan vara lite opålitligt här i Sverige... Då hittade jag appen Clock wave till iOS som simulerar radiosignaler, och vipps var det lika enkelt att även synka en RC klocka som en med GPS fast med mobilens hjälp. Nu har man slängt in blåtand tillsammans med en egen G-shock app till mobilen, så nu är det ännu smidigare om man befinner sig utom räckvidd för radiosignaler.

Nä, det är ingen oburen Rolex som legat i bankfack de senaste tio åren. Det är en välanvänd lite lätt misshandlad Tissot som varit med mig i ur och skur. Vi träffades för första gången någon gång under början eller mitten av nittiotalet, borde ha varit när jag gick ut högstadiet eller på en födelsedag som jag förärades den. Otroligt stolt minns jag att jag var, Tissot och titan, bra skit helt enkelt. Bar den dag ut och dag in, inte ens under lumpen åkte den av.
Fortsatte i gröna kläder och det ställdes andra krav på uret på handleden, en Casio införskaffades och Tissot fick endast lite handledstid på helgerna. Till slut stannade den och blev liggande bortglömd i en låda.
I en flytt för lite drygt ett år sedan kom den fram ur sitt ide. Kunde förnimma samma känsla av lycka som när jag plockade fram den för allra första gången för 25år sedan. Då bestämde jag mig. Den ska väckas till liv igen. Batteribyte visade sig vara lönlöst, ett nytt hjärta var det som behövdes.
Så nu är den tillbaka runt handleden med ett nytt urverk innanför skalet. Men det viktigaste finns kvar, alla märken och repor som påminner mig om allt vi gjort tillsammans.
IMG_20191118_215623.jpg
Kul - sitter på en exakt likadan. En studentpresent som väcktes till liv med nytt batteri förra hösten. :)

Haha, å där kom brorsans present :) Är man tvillingar så är man, känns som man lyckats påverka dom lite i alla fall ;)
39C9CA1C-1CCF-4B30-9B45-AA0D62E6DE91.jpeg

Och ja, en är högerhänt och en vänsterhänt och dom bär klockan på vänster respektive höger hand ;)

Senast ändrad:
Funderar på att skaffa denna i automat, men hur tycker du att den bärs? Och vad tycker du om färgen på tavlan? Är själv lite sugen på den silverfärgade tavlan för en mer "clean look" då jag tänkt använda den som dressare. :)
Har själv smala handleder och gillar storleken. Har burit den blåa tavlan till kostym dagligen på jobbet. Tycker det funkar bra, framstår som mörkare i de flesta miljöer. Kan bara rekommendera ett köp av denna.

Har själv smala handleder och gillar storleken. Har burit den blåa tavlan till kostym dagligen på jobbet. Tycker det funkar bra, framstår som mörkare i de flesta miljöer. Kan bara rekommendera ett köp av denna.
Tack för ditt svar! Positivt att höra att den bärs väl med sin storlek. Jag kommer definitivt att köpa denna, och du gjorde det ännu svårare att välja mellan silver och blå. Tycker att den blåa tavlan i sig är otroligt vacker och helt klart snyggast i sig självt, men tror att jag kommer ha lättare att kombinera den silverfärgade tavlan med alla slags kläder. Då jag tycker att en blå tavla gör sig helt klockrent med skjorta/kostym osv men kanske blir lite off om man har mer vardaglig klädsel, medans den silverfärgade smälter in i bägge tillfällen.

Är sugen på en kvartsdykare på 41-42mm av bra kvalitet. Gärna en klocka som går att använda i dom flesta situationer. Här är några som jag har kikat på:
• Tag Heuer Aquaracer 41 mm
• Tag Heuer Formula 1 41 mm
• Longines HydroConquest 41mm

Vad tycker ni om dessa? Fler förslag?
Tack på förhand!

Är sugen på en kvartsdykare på 41-42mm av bra kvalitet. Gärna en klocka som går att använda i dom flesta situationer. Här är några som jag har kikat på:

Tack på förhand!
Omega SMP!

Tack på förhand!
Certina DS Action Precidrive - 41 mm.
Scurfa Dive One - kanske är lite för "toolig" och bara 40 mm.

9AEC8D35-DF1D-426D-BE53-EDA0B73F0952.jpeg

Titan, DLC, Safirglas, Radiosynk... Senaste trenden med GMT får rejält med smisk av världstidsfunktionen i denna ;) . Sjukt bra reseklocka! Perpetuell-kalender, tidtagning, larm och 20bar wr, riktigt bra och cool belysning, bla bla bla... Den lämnar inte mycket att önska funktionsmässigt. En riktig fullträff ifrån Casio :cigar:

Vad anser ni om Tag Heuer Aquaracer jämfört med Certina Precidrive, kvalitetsmässigt alltså? Ganska stor prisskillnad ju.
Jag har haft båda och tyckte att Certinan kändes billig och plastig sett till finish på tavla/visare osv. (även med hänsyn till priset) och att den upplevdes som lite liten men det beror nog främst på höjden som jag tror är runt 9mm?

Aquaracern upplevde jag som betydligt mer välbyggd vilket inte är särskilt märkligt med tanke på att den kostar 3-4 gånger så mycket men jag sålde den vidare direkt då jag tyckte att den hade alldeles för mycket blanka detaljer för att vara en toolig dykare. Urverksmässigt är Certinan som sagt bättre och det är mest namnet och finare finish man betalar för hos Tag Heuer.

Det är klart att det är bra att efterfråga tips och synpunkter men i slutändan måste du prova själv för att se vilket du föredrar. Allt för ofta förälskar man sig i något när man tittar på bilder, man tycker att specifikationerna är perfekta osv. men så känner man ingenting när man väl har den på armen.

Med det sagt så funderar jag ändå på att ge Certinan en till chans. Den är så fin på bild och har verkligen ett grymt urverk.

Senast ändrad:
Jag har haft båda och tyckte att Certinan kändes billig och plastig sett till finish på tavla/visare osv. (även med hänsyn till priset) och att den upplevdes som lite liten men det beror nog främst på höjden som jag tror är runt 9mm?

Aquaracern upplevde jag som betydligt mer välbyggd vilket inte är särskilt märkligt med tanke på att den kostar 3-4 gånger så mycket men jag sålde den vidare direkt då jag tyckte att den hade alldeles för mycket blanka detaljer för att vara en toolig dykare. Urverksmässigt är Certinan som sagt bättre och det är mest namnet och finare finish man betalar för hos Tag Heuer.

Det är klart att det är bra att efterfråga tips och synpunkter men i slutändan måste du prova själv för att se vilket du föredrar. Allt för ofta förälskar man sig i något när man tittar på bilder, man tycker att specifikationerna är perfekta osv. men så känner man ingenting när man väl har den på armen.

Med det sagt så funderar jag ändå på att ge Certinan en till chans. Den är så fin på bild och har verkligen ett grymt urverk.
Håller med om det ”plastiga” intrycket på Certinan. Jag testade den första i titan med precidrive, då var inlägget i plast. Nu kanske det är keramiskt? Men även om man säger att man får vad man betalar för är Certinan riktigt prisvärd :) Just nu (om man inte ska ha en dykare) tycker jag Tissot Gentleman verkar väldigt prisvärd, riktigt fin design och sitter som den ska (klämde på den idag i Spanien)...

Håller med om det ”plastiga” intrycket på Certinan. Jag testade den första i titan med precidrive, då var inlägget i plast. Nu kanske det är keramiskt? Men även om man säger att man får vad man betalar för är Certinan riktigt prisvärd :) Just nu (om man inte ska ha en dykare) tycker jag Tissot Gentleman verkar väldigt prisvärd, riktigt fin design och sitter som den ska (klämde på den idag i Spanien)...
Sedan tror jag kanske att urverket (eta 955.112) i TAG egentligen är finare byggt i mässing med 7 juveler o väldigt god tidshållning utan termo komp. Det precidrive som sitter i Certina håller ju tiden bättre iom att det termo kompenserar men kanske lite mindre påkostat för övrigt tror jag. Känns något mer "slit o släng" men kan ha fel här....
Instämmer föv helt i Gentleman, klockrent alternativ!

Sedan tror jag kanske att urverket (eta 955.112) i TAG egentligen är finare byggt i mässing med 7 juveler o väldigt god tidshållning utan termo komp. Det precidrive som sitter i Certina håller ju tiden bättre iom att det termo kompenserar men kanske lite mindre påkostat för övrigt tror jag. Känns något mer "slit o släng" men kan ha fel här....
Jag öppnade aldrig min för att kolla, men tror den satt ett Ronda i den...

ETA är välbeprövat genom åren, hade nyligen en 25år gammal Certina med ETA-verk+EOL indikator som tickade på fint utan att ha blivit servad.
Just det verket har även suttit i dyrare Tag Heuer etc. Ett nytt ETA-verk idag är säkerligen lika välbyggt och förfinat(borde vara det i konstruktionen). Har ingen koll på om Tag Heuer modifierar ETA till det bättre som fler juveler? eller rentav smink i form av logga på verket. Själv tycker jag inte att termo-komp är ett avgörande val för en klocka då en klocka trots allt har ett utseende som prioriteras före spec. Ska man ha sig en fullträff vad gäller spec och ev. utseende är det Grand Seiko quartz som gäller men då snackar vi en tjockare plånbok:rolleyes:
Jag skulle inte oroa mig för en Certina för några tusen även om den har ett Ronda-verk som jag inte har erfarenhet av men om det är en kronograf så är konstruktionen mer komplex vilket kan bädda för problem om man leker en del med den komplikationen gissar jag.

Senast ändrad:

Titan, DLC, Safirglas, Radiosynk... Senaste trenden med GMT får rejält med smisk av världstidsfunktionen i denna ;) . Sjukt bra reseklocka! Perpetuell-kalender, tidtagning, larm och 20bar wr, riktigt bra och cool belysning, bla bla bla... Den lämnar inte mycket att önska funktionsmässigt. En riktig fullträff ifrån Casio :cigar:
Den är grym!:cigar: Måste ju vara en fröjd att bära och just texten "Titanium" gör att man inte glömmer vad den är byggd av, sen går snacket att den har DLC, safirglas, radiosynk.............man oundvikligen bara radar upp allt gott om klockan!:D. Iaf jag beter mig så kring nördigare klockor:happyhappy::hilarious:. Är nog bara Mario som fattas på den!
Vad gäller smidiga titanklockor med LCD är det väl ingen som bräcker denna?

Senast ändrad:

Vad är det för ref på den? Pris ca?

Tillbaka
Topp