• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Det är nog bara Bulova som har det på armbandsur.
Någon som har tips på en härlig quartzare med "sweeping" second hand? ;)
Beror på vad man menar med Sweep. Finns ju en del moderna klockor som tickar 4ggr per sekund med Seikoverk i. Sen finns det en del vintage också med bra mycket snyggare svep och kvartsverk, Seiko Majesta verkar vara en höjdare :)

EDIT: 5s42 är dessutom HAQ ;)

EDIT2: 5s42 kan kosta ganska många tusenlappar, säkert uppemot 10 om den är fin. 5s21 är inte HAQ men också sweep, med lite tur kan man hitta en sådan för kaffepengar.
 
Senast ändrad:

Homer likes watches

Panerai
2-Faktor
Denna sveper(16 tick pet sek) så den är riktigt nice men den är inte lika bra som spring driven :nailbiting: men Bulovan är ju sjukt prisvärd.
IMG_20200128_174611.jpg
IMG_20190507_144021.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nu dubbelpostar jag lite :)
Jag fick tillbaka min Longines La grande Classic efter glasbyte (och batteri när brallorna ändå var nere).
Sjukt nöjd med resultatet. Med originalglaset med en tjocklek på 0,8mm mätte den 6mm på höjden. Och med det nya kupade glaset på 1,0mm mäter den nu 7,2mm. Kupningen var alltså diskreta 1mm på 33,5mm diameter.
IMG_3823.jpg

Ibland finns det modeller som verkligen vinner på någon typ av förändring/moddning. Vanligast är väl att man byter band eller länk, byter inlägg i dykringen osv. Seiko SKX moddas ju till oigenkännlighet :p Som jag tidigare nämnt byttes originalbandet omedelbart då det var förskräckligt. Visst hade jag kunnat leva med ett platt glas utan AR, men då klockan både har ett par år på nacken samt att den införskaffades med bra rabatt tyckte jag det fans lite monetärt utrymme till uppgradering ;) (glaset kostade £39,93).
IMG_3826.jpg
Så, är jag ägare av forumets enda moddade dressare (jag kallar den kontorsklocka)?
*givetvis provtrycktes den i samband med batteri & glasbyte med godkänt resultat, så jag kan lugnt svettas vidare på jobbet (3atm) :cigar:
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
FB8EAF99-A429-4CED-BBA6-0D4067C20690.jpeg

Jag fortsätter ”de Luxe” temat med ljusladdat, radiosynkat och hårdhetsbehandlat titan. Casios senaste fyrkant som verkligen gör sitt bästa att krama ur möjligheterna som kvarts har att erbjuda.
Evighetskalender och världstider. Radiosynk mot världens 6 master. Blåtand för synk via mobilen samt ”hitta min telefon” för oss tankspridda. Automatisk eller manuell belysning, tidtagning och alarm. Möjlighet att lägga in påminnelser via mobil appen. 200m vattenresistens utan en enda skuvad krona ;)
Önskar alla kvarts-diggare en vibrerande fredag :cigar:
 
Topp