• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Känner mig faktiskt en smula glad att ha tillbaka denna i lådan igen, fick sig ett nytt batteri igår efter att stått still väldigt, väldigt länge! Nästan så att jag skulle kunna sticka ut hakan och säga att det är ROLEX schysstaste Modell/boett!

15553D41-D77E-4FA0-AC8D-300417DB1022.jpeg
F5EDE84D-CB73-46B2-B5A2-73359D5AC55A.jpeg
 
Senast ändrad:

Oron

Panerai
Jag tycker den är riktigt cool, även om den kanske är både lite tjock och tung. Jag gav min till systersonen i studentgåva, han är båttokig så det var en passande present :)
Jag tycker den är riktigt cool, även om den kanske är både lite tjock och tung. Jag gav min till systersonen i studentgåva, han är båttokig så det var en passande present :)
Bra present! I behov av fler systersöner?
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Första gången här i tråden, och jag har en fråga som ni säkert kan svara på. Jag träffade min syrra idag som har en Omega Aqua Terra Quartz. Jag noterade att sekundvisaren hoppar tre-fyra sekunder i taget. Den står alltså still i typ fyra sek för att sen hoppa fyra sek och sen stanna igen. Jag vet inte hur gammal den är, men inte jättemånga år. Vad kan vara fel? Är batteriet på sista versen kanske?
Tacksam för svar!
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hej!
Första gången här i tråden, och jag har en fråga som ni säkert kan svara på. Jag träffade min syrra idag som har en Omega Aqua Terra Quartz. Jag noterade att sekundvisaren hoppar tre-fyra sekunder i taget. Den står alltså still i typ fyra sek för att sen hoppa fyra sek och sen stanna igen. Jag vet inte hur gammal den är, men inte jättemånga år. Vad kan vara fel? Är batteriet på sista versen kanske?
Tacksam för svar!
Japp. EOL, det vill säga End Of Life indikator. Bara byta batteri och fortsätta njuta (i 2-3 år till) :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack! Det var väl det jag trodde. Jag hälsar lillsyrran att hon får lämna in klockan på batteribyte!
De kvartsverk som har EOL brukar visa på just det viset. 2 eller 4 sek hopp samtidigt som klockan slutar skifta datum för att spara batteri. Man brukar ha ett par dagar på sig innan den stannar helt. Det positiva är att den håller tiden under tiden ;)
 

Bogren

Breitling
En Casio AD-520 från tidigt(?) 90-tal som köptes under gymnasietiden. Rejält medfaren och sliten från tiden i lumpen, där den satt på dygnet runt.. Moddades sedan genom att gummiarmbandet byttes mot länk och bezel inserten pillades bort. Vips så hade man en stilren(???) stålklocka. :D
Capture One Catalog0070 1.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Sitter och jobbar med kontorsfavoriten.
F845AFDC-8660-42DE-A93B-119B9BF78340.jpeg

Väldigt trevlig tunn boett med mjuka former.
Bytte batteri på syskonet i guldkavaj, hur denna modell är så förbisedd på forumet är ett frågetecken för mig. Tunn boett, stilren enkel design i bekväm modern storlek. Och med Precidrive som presterar löjligt bra.
EB39A8F4-81D6-415E-BF33-E97BC5E2DF5F.jpeg

373C7039-D392-41C3-B213-6214F75FA04C.jpeg
 
Sitter och jobbar med kontorsfavoriten.
F845AFDC-8660-42DE-A93B-119B9BF78340.jpeg

Väldigt trevlig tunn boett med mjuka former.
Bytte batteri på syskonet i guldkavaj, hur denna modell är så förbisedd på forumet är ett frågetecken för mig. Tunn boett, stilren enkel design i bekväm modern storlek. Och med Precidrive som presterar löjligt bra.
EB39A8F4-81D6-415E-BF33-E97BC5E2DF5F.jpeg

373C7039-D392-41C3-B213-6214F75FA04C.jpeg
Vad är det för klocka? Verkar stå Longines på urverket iaf.
 
Är sugen på en liten gada med vit urtavla med lite Rolex OP-vibbar. Svårt att hitta klockor som är runt 36mm och quartz dock. Funderar starkt på en Longines Conquest 34mm. Gillar stilen och 300m vattentäthet kan man ju inte klaga på. Någon som har erfarenhet av Longines Conquest som kan dela med sig av sina intryck av serien? Hur är byggkvalitén?

Förslag på andra alternativ mottages gladeligen också ;)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Är sugen på en liten gada med vit urtavla med lite Rolex OP-vibbar. Svårt att hitta klockor som är runt 36mm och quartz dock. Funderar starkt på en Longines Conquest 34mm. Gillar stilen och 300m vattentäthet kan man ju inte klaga på. Någon som har erfarenhet av Longines Conquest som kan dela med sig av sina intryck av serien? Hur är byggkvalitén?

Förslag på andra alternativ mottages gladeligen också ;)
Det omedelbara jag kommer att tänka på är förstås Grand Seiko Sbgx259. Jag brukar kalla modellen DJ-killer. Den tidlösa sport-stål designen i 37mm är ju riktigt allround. Ett hopp upp i pris förstås. Conquest V.H.P. finns nu i 36mm också. Den är ju bara badbar med sina 5atm, men som allround är den ju riktigt bra. Har du testat Conquesten i 34mm? Det är alldeles säkert en bra klocka, frågan är om den inte bärs lite mindre då det är ganska mycket glasring runt tavlan? Den är ju iof vit så det kanske inte har samma effekt som på den svarta :) Är det just de arabiska 12,6,9 du är ute efter?
 

Andersml

Audemars
2-Faktor
Är sugen på en liten gada med vit urtavla med lite Rolex OP-vibbar. Svårt att hitta klockor som är runt 36mm och quartz dock. Funderar starkt på en Longines Conquest 34mm. Gillar stilen och 300m vattentäthet kan man ju inte klaga på. Någon som har erfarenhet av Longines Conquest som kan dela med sig av sina intryck av serien? Hur är byggkvalitén?

Förslag på andra alternativ mottages gladeligen också ;)
Ett förslag som är 36mm, jag har själv den svarta och det är en snygg o prisvärd klocka tycker jag!
https://www.merci-merci.com/en/la-montre-merci-lmm-01/
0F4621A2-E28E-4ED0-9E51-C38289F81C5F.png
 
Det omedelbara jag kommer att tänka på är förstås Grand Seiko Sbgx259. Jag brukar kalla modellen DJ-killer. Den tidlösa sport-stål designen i 37mm är ju riktigt allround. Ett hopp upp i pris förstås. Conquest V.H.P. finns nu i 36mm också. Den är ju bara badbar med sina 5atm, men som allround är den ju riktigt bra. Har du testat Conquesten i 34mm? Det är alldeles säkert en bra klocka, frågan är om den inte bärs lite mindre då det är ganska mycket glasring runt tavlan? Den är ju iof vit så det kanske inte har samma effekt som på den svarta :) Är det just de arabiska 12,6,9 du är ute efter?
Ja, Sbgx259 verkar ju intressant. Priset är en hel del högre men den är ju inte galet dyr heller. Jag gillar de arabiska siffrorna på conquest. Bidrar till sportigheten. Får testa lite klockor. Helt enkelt så kom med förslag så ser vi vart det landar. Tanken är att det ska bli en ny klocka till sommaren.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Aldrig hört talas om men onekligen riktigt snygg. Hade velat ha stållänk dock och mercis stållänk ser lite halvkass ut. Kan såklart ha fel men blir svårt att prova den.
Du har ju Charlie Paris också kanske? Concordia 38mm för typ 300€ och GR 39mm för typ 250€. Inte haft en själv men länk och klocka skall tydligen hålla bra kvalitet.
20MM-METAL-BRACELET-CHARLIE-PARIS-WATCH-2_3983f992-e7ff-4198-8d54-9f071b9bc63b_2000x.jpg
CharlieConcordia-17.jpg
montre-homme-francaise-concordia-antarctique-plongee-38mm-dune-1-bis_2000x.jpg
montre-homme-francaise-gr-etanche-grande-randonnee-bleu-17_2000x.jpg
charlie-paris-content-gr-6_760x.jpg
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Köpte den här på KS igår och har nu faktiskt en svart och en med vit urtavla (!). Men den vita fyller en större funktion i samlingen, så den svarta får nog lämna. Den gjorde sig dessutom (som jag hoppades) riktigt bra på ljust läderband. Modellserien LungoMare lanserades 2004 och levde sedan ett tag (tror ca 10 år, säg gärna emot om någon vet, svårt att hitta info) och produceras alltså inte längre. Hittade följande rätt roliga beskrivning från nåt lanseringsevent i Schweiz när det begav sig:
Swiss watch brand pointedly entrusted the Longines LungoMare’s basic design to a young designer recently graduated from the School of Art of La Chaux-de-Fonds, in western Switzerland’s Jura mountains. Her novel approach to watch styling led to a deft reinterpretation of the classic “circle in a square”, the Longines LungoMare superbly shaped case framing a smart contemporary watch face. The result is a streamlined, gleaming metal form, water-resistant to 100 meters ( 330 feet), sleekly framing a trim, crisply legible dial. It makes a perfect companion piece to the “Carpe diem” generation, intent on making the most of every instant.
Inte helt nyanserat kanske, men tycker ändå de fångat klockans utseende rätt bra och jag känner mig helt hemma i "The Carpe Diem generation" :)
Longines Ljus tavla 2.jpg
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Köpte den här på KS igår och har nu faktiskt en svart och en med vit urtavla (!). Men den vita fyller en större funktion i samlingen, så den svarta får nog lämna. Den gjorde sig dessutom (som jag hoppades) riktigt bra på ljust läderband. Modellserien LungoMare lanserades 2004 och levde sedan ett tag (tror ca 10 år, säg gärna emot om någon vet, svårt att hitta info) och produceras alltså inte längre. Hittade följande rätt roliga beskrivning från nåt lanseringsevent i Schweiz när det begav sig:
Swiss watch brand pointedly entrusted the Longines LungoMare’s basic design to a young designer recently graduated from the School of Art of La Chaux-de-Fonds, in western Switzerland’s Jura mountains. Her novel approach to watch styling led to a deft reinterpretation of the classic “circle in a square”, the Longines LungoMare superbly shaped case framing a smart contemporary watch face. The result is a streamlined, gleaming metal form, water-resistant to 100 meters ( 330 feet), sleekly framing a trim, crisply legible dial. It makes a perfect companion piece to the “Carpe diem” generation, intent on making the most of every instant.
Inte helt nyanserat kanske, men tycker ändå de fångat klockans utseende rätt bra och jag känner mig helt hemma i "The Carpe Diem generation" :)
Longines Ljus tavla 2.jpg
Grattis till en fin dinka!
 

Knutte75

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Tack Joakim, det är kul om vi kan bygga broar mellan "Quartzarna" och "Mekanikerna" - båda har sin charm :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Tack! Ja det är en kul liten bit "kvartshistoria", ifrån tiden då alla ville hoppa på tåget ;)
Jag hade letat någon av alla de digitala modeller som Omega hade i slutet av ´70 talet utan större framgång när denna dök upp på *tratten. Det visade sig förstås vara en medlem här som var säljare :p Tyvärr var den i ganska tråkig kondition, glappande kretskort, sega knappar och trasig i glaset, rejält skitig... Jag hade en sanslös tur som lyckades köpa det sista glaset som Cousinsuk hade i lager, och efter en snabbkurs i lödning (*se youtube) och ett antal ultraljudstvättar senare är den i ett riktigt trevligt bruksskick :cigar:
IMG_2715.JPG

Jag hade den ute till försäljning kort efter att den var färdig... Fick den där känslan av att den inte skulle bli buren så ofta då man var klar med alla vedermödor, man var liksom klar med varandra ;) Som tur var var det ingen som nappade, och nu är jag riktigt glad att den är kvar :happyhappy: Perpetuell kalender, äggkokning och en riktigt bra tidshållning gör den fortfarande användbar till vardags.
75F31E1C-0332-4390-A20E-B1023A023770.jpeg
6A7AE77E-C94E-4724-B908-6E6EFD75C469.jpeg
 
Topp