Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
Tack! Ja det är en kul liten bit "kvartshistoria", ifrån tiden då alla ville hoppa på tåget
Jag hade letat någon av alla de digitala modeller som Omega hade i slutet av ´70 talet utan större framgång när denna dök upp på *tratten. Det visade sig förstås vara en medlem här som var säljare Tyvärr var den i ganska tråkig kondition, glappande kretskort, sega knappar och trasig i glaset, rejält skitig... Jag hade en sanslös tur som lyckades köpa det sista glaset som Cousinsuk hade i lager, och efter en snabbkurs i lödning (*se youtube) och ett antal ultraljudstvättar senare är den i ett riktigt trevligt bruksskick
Jag hade den ute till försäljning kort efter att den var färdig... Fick den där känslan av att den inte skulle bli buren så ofta då man var klar med alla vedermödor, man var liksom klar med varandra Som tur var var det ingen som nappade, och nu är jag riktigt glad att den är kvar Perpetuell kalender, äggkokning och en riktigt bra tidshållning gör den fortfarande användbar till vardags.
Ja, han har den boetten som jag var mest sugen på när det begav sig, fast jag ville ha den med integrerad länk. Men man vet ju aldrig om det dyker upp någon på ebay, jakten fortsätter
Ja, han har den boetten som jag var mest sugen på när det begav sig, fast jag ville ha den med integrerad länk. Men man vet ju aldrig om det dyker upp någon på ebay, jakten fortsätter
Det är rätt tråkigt hur förbisedda Omegas digitalklockor är och det känns som att de var ganska svala redan när det begav sig? Jag skulle välja en digital Speedy framför månklockan alla dagar i veckan, likaså en X-33 framför en SMP (om jag bara hade kunnat bära upp 45mm...).
Snodda bilder ifrån annat forum/medlem
Jag gillar formen på denna, lite Casio classic *notera att den har gråa fält under menyerna, något som gör att man inte kan ta vilket glas man trillar över även om formen är lika
Det kom ju en "professional" också, som är rund. Och Omega hade ju ett antal digitala modeller utöver just Speedmastern. Constellation, Albatrossen, osv. Det roliga är att det var allt annat än en budgetklocka för att hänga på trenden, man ville verkligen vara med i täten
Farsan gamla quartz-seamster som jag fick ta över, med det ökända 1342 verket. Han köpte den ny men kan inte exakt minnas när (troligvis runt 1981?). Har googlat lite men inte sett någon med liknande tavla.
Riktigt cool heritage-modell Lite knapphändig info både på deras hemsida och ifrån Monochrome, men det kanske kommer mer. Man kan ju hoppas den gör mer än att bara visa timmar/minuter och lyser starkare när man trycker på knappen. Den i guld skulle tydligen bli limiterad til 1970ex
Riktigt cool heritage-modell Lite knapphändig info både på deras hemsida och ifrån Monochrome, men det kanske kommer mer. Man kan ju hoppas den gör mer än att bara visa timmar/minuter och lyser starkare när man trycker på knappen. Den i guld skulle tydligen bli limiterad til 1970ex
Förstår inte ditt resonemang alls. Vad är det som är enkelt? Allt ser ut att vara premium om du frågar mig. Från materialvalen till tekniken och utförandet.
Förstår inte ditt resonemang alls. Vad är det som är enkelt? Allt ser ut att vara premium om du frågar mig. Från materialvalen till tekniken och utförandet.
Jag förstår vad du menar, Casio exempelvis, har ju gjort sitt bästa att utnyttja fördelarna som kvarts erbjuder. Nu var ju infon lite klen om denna modell, men är det endast timmar/minuter och belysning den har lär den inte sälja annat än bland riktiga fanboys tror jag. 7,7k-10,3k för en time-only digitalare... Äh, jag vet inte, men kul är den ju
Ok, förstår vad du menar med enkel. Du tänker att eftersom den är digital ska den ha alla bells and whistles som bara går. Jag trodde du menade utförandet. Men det har du redan förstått med ovan citat.
Jag förstår vad du menar, Casio exempelvis, har ju gjort sitt bästa att utnyttja fördelarna som kvarts erbjuder. Nu var ju infon lite klen om denna modell, men är det endast timmar/minuter och belysning den har lär den inte sälja annat än bland riktiga fanboys tror jag. 7,7k-10,3k för en time-only digitalare... Äh, jag vet inte, men kul är den ju
Lite som min Casio titan square, många som skakade på huvudet åt priset på den Som du säger lägger man ju värderingar i andra saker ibland. Vad ligger den värsta Apple watchen i titan på? Är det runt 10k?
Ok, förstår vad du menar med enkel. Du tänker att eftersom den är digital ska den ha alla bells and whistles som bara går. Jag trodde du menade utförandet. Men det har du redan förstått med ovan citat.
Kundkretsen till den här klockan har dock förmodligen ingen tanke på att köpa den för en massa funktioners skull.
Åtminstone hade jag inte en tanke på det själv och jag känner mig träffad som målgrupp.
Kundkretsen till den här klockan har dock förmodligen ingen tanke på att köpa den för en massa funktioners skull.
Åtminstone hade jag inte en tanke på det själv och jag känner mig träffad som målgrupp.
Jag tror som @BarbaBaba dvs ingen större anstorming. Jag är spekulant på en annan Hamilton och den har högre listpris men går nu att köpa för under 600 euro. Eftersom det här inte var en lim. ed. väntar jag ut den och ser hur det känns om några månader.
Det här med att vänta ut en klocka brukar dock ha motsatt effekt på mig och suget bara ökar...
Jag som strävar mot att bli OWG. En krokig väg att vandra.
Då skakar vi lite liv i kvartssamtalet... EBEL! Många har likt mig erfarenhet av märket under ´80-´90 talet. Riktigt skön design med ormlika länkar, tunna boetter och Two Tone. Formgivning a lá Sagrada Familia av Antoni Gaudí . Det är faktiskt ett märke jag på senare år "glömt av" fortfarande existerar, och som faktiskt gör både Herr och Dam-ur med kvarts under skalet . Det som gjorde att jag blev påmind var när jag surfade "kända svenskars..." och såg Leif Silbersky iförd en Classic Wave. 5mm hög 2-T och retrocharmig
Den senaste jag fastnade lite för när jag besökte deras hemsida (och som watchonista recenserat) är EBEL Wave. Lite uppdaterad men fortfarande med sitt arv i formgivningen.
Den mer klassiska designen med skruvar runt glasringen på den organiska organiska boetten och romerska siffror, Sport Classic finns med i utbudet. Båda boetterna mäter 40mm.
Utrustade med vad jag förstått det Ronda-urverk. Vill man inte ha den klassiska länken är den ruskigt snygg på lädret den kan fås med också tycker jag.
Jag ska absolut försöka klämma på någon i butik. Samtliga kvartsmodeller inklusive kronograferna ligger enligt hemsidan under 20K, och vad jag sett är beg priserna riktigt bra
Nu när jag har märket i närminnet igen ska jag påminna mig att även tipsa de som oftast ropar "Cartier" när det ska köpas något stiligt till damer att kolla på EBEL. Romerska, stav eller sten-index, med eller utan datum. Stål, 2-T och tavlor i både MOP och i härliga färger. Oförtjänt bortglömt märke...
Som liten fotnot. Loggan som ser ut som två E´n vända mot varandra kallas "kyssen". Beauty marries Funktion.
*de boetter som har skruvar på framsidan är alltså monocoque boetter där urverket lyfts ur ifrån framsidan