• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Dagens ilandsproblem, vilken HAQ får hänga med på mötesfika i vårsolen?
b_O_w.jpg
Lite roligt när jag ser dom såhär sida vid sida med de olika designval som gjorts. Båda har anpassat datumfönstret med tavelfärgen, det gillar jag :happyhappy: Ingen av dom har någon lysmassa (som nästan alltid är för svag ändå) på visare eller tavla. Där Longines valt en målad ram runt datumet har GS valt en stålram och där Longines valt ett applicerat stål index bredvid datumfönstret har GS ett målat. Båda har logga på övre delen av tavlan medans den undre delen lämnats tom. Longines kör med tunna visare likt en elegant florett som sticker index medans GS har rejäla Japanska köksknivar redo att skiva vilket index som kommer i dess väg. När man detaljstuderar andra mått kan man notera att sekundvisarnas bakre del precis linjerar underkant av loggorna. Minut och sekundvisaren snuddar nästan markeringarna medans timvisaren lämnar lite luft till timindexen. Longines är 38mm Ø med en lugglängd av 45mm medans GS är 37mm Ø och har 44mm lugglängd. Så trots de uppenbara olikheterna har dom väldigt många likheter, antagligen därför jag gillar dem båda :)

Båda är fina. Så vilken blev det?
 

Masen81

Omega
Dök upp nåt lite halvintressant i Youtube-flödet, en Hemel med "svepande" sekundvisare (nåja 4 tick per sekund).
https://www.hemelwatches.com/collec...l-stratus-available-aug-15-in-limited-numbers
Finns ju inte mycket att välja på för oss som tycker att Spring Drive är onödigt dyrt och att Bulovas pjäser verkar designade av Stevie Wonder... :wtf:
Nån som vet om det finns nåt med kombon soldrift och svepande sekundvisare? Det vore nåt det.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Dök upp nåt lite halvintressant i Youtube-flödet, en Hemel med "svepande" sekundvisare (nåja 4 tick per sekund).
https://www.hemelwatches.com/collec...l-stratus-available-aug-15-in-limited-numbers
Finns ju inte mycket att välja på för oss som tycker att Spring Drive är onödigt dyrt och att Bulovas pjäser verkar designade av Stevie Wonder... :wtf:
Nån som vet om det finns nåt med kombon soldrift och svepande sekundvisare? Det vore nåt det.
Den har Seikos VH31, det finns några som kör med det. Inte hört att det skulle finnas med soldrift...
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Soldrift är inte så tokigt ibland :)
B709CBF6-C143-4F81-A9D5-1D26EE2CB218.jpeg

Det kanske beror lite på vad man är ute efter med klockan, men HAQ skadad som man är så föredrar jag tickandet. Man får ju en mer exakt avläsning. Mer exakt än Exeed med radiosynk är svårt att önska :cigar:
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Fundering kring olinjerad sekundvisare på ny Certina
Har köpt mig en Certina DS Action Titan 41 mm C032.410.44.081.00. Min första klocka på 23 år (en gammal Seiko när jag fyllde 13 är min nuvarande så kände det var dags att uppgradera, haha). Certinan kommer från Uret, deras sista ex. Storleken verkar bra, men har ej länkjusterat ännu. Allt verkar bra i övrigt, men sekundvisaren linjerar inte med markörerna på ungefär halva delen av klockan (mellan 3 till 9). På de sämsta ställena hamnar den mittemellan markörerna.
Upplever det som lite störigt. Försökt läsa på lite, och det verkar vara ett fenomen som finns. Tänkte nu höra hur kvartsentusiasterna ser på detta fenomen? Jag har hört av mig till urmakare om det är möjligt göra en justering mot garanti samt även kontaktat Certina, men ej fått svar än.
Vad tänker ni? Hur hade ni gjort?
Hur har det gått?
 

MagnusLW

Breitling
Det blev att jag behöll den! Efter kontakt med både Certina och lokal urmakare konstaterades det att sekundmarkering låg inom quartz-förväntan. Certina erbjöd mot goodwill ta en kik på den utan att kunna garantera någon som helst förbättring. Jag tyckte det lät mer stökigt mot väldigt lite chans att bli bättre, så jag kör på bara. Använt den en vecka nu, är nöjd!

IMG_E2234 (Medium).JPG
 

mr.elcar

Cartier
2-Faktor
Det blev att jag behöll den! Efter kontakt med både Certina och lokal urmakare konstaterades det att sekundmarkering låg inom quartz-förväntan. Certina erbjöd mot goodwill ta en kik på den utan att kunna garantera någon som helst förbättring. Jag tyckte det lät mer stökigt mot väldigt lite chans att bli bättre, så jag kör på bara. Använt den en vecka nu, är nöjd!

IMG_E2234 (Medium).JPG
Hade samma klocka för några år sedan. Ca halva minuten var sekundvisaren pang på medan andra halvan helt off. Verkar vara väldigt vanligt då jag upplevt det på flertalet quartzare. Länken på den där Certinan med microadjustern är ju väldans bra. :) Nu blir man ju sugen igen.
 

MagnusLW

Breitling
Hade samma klocka för några år sedan. Ca halva minuten var sekundvisaren pang på medan andra halvan helt off. Verkar vara väldigt vanligt då jag upplevt det på flertalet quartzare. Länken på den där Certinan med microadjustern är ju väldans bra. :) Nu blir man ju sugen igen.
Exakt så med ena halvan bra och andra halvan off. Trodde ju i min enfald att då jag upplevt samma på min 25+ år gamla Seiko att utvecklingen gått framåt, men well :)
Länken är mycket skön, på den igen! ;)
 
Senast ändrad:

HSK

Patek
2-Faktor
Hade samma klocka för några år sedan. Ca halva minuten var sekundvisaren pang på medan andra halvan helt off. Verkar vara väldigt vanligt då jag upplevt det på flertalet quartzare. Länken på den där Certinan med microadjustern är ju väldans bra. :) Nu blir man ju sugen igen.
Ja, det är tyvärr väldigt vanligt men jag vet inte riktigt vad det beror på. Det har säkert varit uppe i tråden tidigare men om någon känner sig manad får ni gärna ge en snabb förklaring till detta fenomen. :angel:
Har några kvarts i lådan nu. Smidigt :)
IMG_20200430_073016.jpg
IMG_20200420_162913.jpg
IMG_20200328_102435.jpg
IMG_20200326_121327.jpg
IMG_20200229_185520.jpg
Häftig samling och kul med lite mer udda quartz!
Jäklar. Jag har sett den på bild tidigare men aldrig ur den här vinkeln där man verkligen ser hur tunn den är. Känns det inte som att man ska bryta av den på mitten när man spänner åt bandet? :nailbiting:
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja, det är tyvärr väldigt vanligt men jag vet inte riktigt vad det beror på. Det har säkert varit uppe i tråden tidigare men om någon känner sig manad får ni gärna ge en snabb förklaring till detta fenomen. :angel:
Häftig samling och kul med lite mer udda quartz!
Jäklar. Jag har sett den på bild tidigare men aldrig ur den här vinkeln där man verkligen ser hur tunn den är. Känns det inte som att man ska bryta av den på mitten när man spänner åt bandet? :nailbiting:
Konstigt nog inte. Den känns ju knappt när man bär den, men när man hanterar den känns den inte minsta skör. Den enda gången man tänker på att den är så tunn är när man knackar på glaset. Man förstår på ljudet att det är tunt liksom.
Angående fenomenet med att sekunden missar halva tavlan är jag ganska säker på att det har med tryckningen av tavlan att göra. De allra flesta jag har som har det problemet håller tiden perfekt. Lyssnar man på ett sekundtickande samtidigt (typ clock wave ) som man följer visaren med ögat så stämmer även det. Det är alltså inte visaren som tickar olika stora hopp, utan markeringarna som hamnat lite fel. Sen har man ju vissa där visaren är lite fel monterad, men då missar den oftast hela varvet.
 

MagnusLW

Breitling
Ja, det är tyvärr väldigt vanligt men jag vet inte riktigt vad det beror på. Det har säkert varit uppe i tråden tidigare men om någon känner sig manad får ni gärna ge en snabb förklaring till detta fenomen. :angel:

Såhär förklarade Certina det, och även urmakaren jag pratade förklarade det likvärdigt, att det handlade om kuggar och gravitation:

Tyvärr kan man inte få sekundvisaren att träffa exakt på varje index, detta beror på att det finns ett spel i löpverket på klockan (kugghjul och driv) detta gäller alla klockor oavsett prisklass, det är svårt att förklara men detta syns tydligast om du håller klockan lodrätt med kl 6 nedåt och 12 uppåt. När sekundvisaren går från 12 till 6 så hamnar sekundvisaren i nedåtbacke och lutar på kugghjulstanden framför vilket gör att visaren hamnar framför index. Sen när klockan går från 6 till 12 (i uppförsbacke) så hamnar den mot den bakomvarande kugghjulstanden och då hamnar sekundvisaren bakom indexet. Detta fenomen är helt normalt på alla (99,9%) batteridrivna klockor, det finns ett fåtal tillverkarare som har försökt lösa detta men det är extremt svårt att få bra.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Såhär förklarade Certina det, och även urmakaren jag pratade förklarade det likvärdigt, att det handlade om kuggar och gravitation:

Tyvärr kan man inte få sekundvisaren att träffa exakt på varje index, detta beror på att det finns ett spel i löpverket på klockan (kugghjul och driv) detta gäller alla klockor oavsett prisklass, det är svårt att förklara men detta syns tydligast om du håller klockan lodrätt med kl 6 nedåt och 12 uppåt. När sekundvisaren går från 12 till 6 så hamnar sekundvisaren i nedåtbacke och lutar på kugghjulstanden framför vilket gör att visaren hamnar framför index. Sen när klockan går från 6 till 12 (i uppförsbacke) så hamnar den mot den bakomvarande kugghjulstanden och då hamnar sekundvisaren bakom indexet. Detta fenomen är helt normalt på alla (99,9%) batteridrivna klockor, det finns ett fåtal tillverkarare som har försökt lösa detta men det är extremt svårt att få bra.
Tack! Det var en väldigt bra och lättförståelig förklaring till ett fenomen som jag länge har funderat över. :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Såhär förklarade Certina det, och även urmakaren jag pratade förklarade det likvärdigt, att det handlade om kuggar och gravitation:

Tyvärr kan man inte få sekundvisaren att träffa exakt på varje index, detta beror på att det finns ett spel i löpverket på klockan (kugghjul och driv) detta gäller alla klockor oavsett prisklass, det är svårt att förklara men detta syns tydligast om du håller klockan lodrätt med kl 6 nedåt och 12 uppåt. När sekundvisaren går från 12 till 6 så hamnar sekundvisaren i nedåtbacke och lutar på kugghjulstanden framför vilket gör att visaren hamnar framför index. Sen när klockan går från 6 till 12 (i uppförsbacke) så hamnar den mot den bakomvarande kugghjulstanden och då hamnar sekundvisaren bakom indexet. Detta fenomen är helt normalt på alla (99,9%) batteridrivna klockor, det finns ett fåtal tillverkarare som har försökt lösa detta men det är extremt svårt att få bra.
Så problemet skulle försvinna eller bli omvänt om man vände på klockan? Eller, om klockan ligger plant så finns inte problemet? Låter väldigt konstigt att det i så fall bara skulle gälla halva varvet tycker jag. Men vad vet jag, jag är absolut ingen urmakare :) Du hade ju både "upp & nedförsbacke" mellan 3 och 9, var det på olika sidor av index då?
 
Senast ändrad:

MagnusLW

Breitling
Så problemet skulle försvinna eller bli omvänt om man vände på klockan? Eller, om klockan ligger plant så finns inte problemet? Låter väldigt konstigt att det i så fall bara skulle gälla halva varvet tycker jag. Men vad vet jag, jag är absolut ingen urmakare :) Du hade ju både "upp & nedförsbacke" mellan 3 och 9, var det på olika sidor av index då?
Ja, men lite så, att fenomenet ändras efter klockans läge. Det var det första även urmakarbutiken gjorde, började kolla hur sekundvisaren hamnade i upp- resp. nedförsbacke och kunde se skillnaden. På just min ändras problemet absolut lite beroende på klockans läge, man märker skillnad. Jag har dock inte kommit till några kompletta slutsatser, man tröttnar rätt snabbt att sitta och titta på sekundvisaren :p
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Ja, men lite så, att fenomenet ändras efter klockans läge. Det var det första även urmakarbutiken gjorde, började kolla hur sekundvisaren hamnade i upp- resp. nedförsbacke och kunde se skillnaden. På just min ändras problemet absolut lite beroende på klockans läge, man märker skillnad. Jag har dock inte kommit till några kompletta slutsatser, man tröttnar rätt snabbt att sitta och titta på sekundvisaren :p
Ja men då låter det som det är löst, eller vad man ska säga :)
 

Auto Ola

Panerai
2-Faktor
Detta är den Quartzare i samlingen som imponerar mig mest. Är tekniknörd ut i fingerspetsarna, och att Seiko ingenjörerna klämt in tidtagning och timer samt Alarm. Det är även gjort på ett sätt att man (oftast åtminstone), minns hur de olika funktionerna startas!
Och snyggt förpackat, nu med sommar band!
IMG_20200509_100337~2.jpg
 

TTTomas

Omega
2-Faktor
Seiko Sunday! King Quartz 4823-8120.
20200510_163702.jpg

Äkta vintage men pålitlig (pga kvarts).
Billig i inköp och drift (pga kvarts).
20200510_201016.jpg

Precis rätt mängd japansk 70-talsfunk med fasad boett, skyhöga index med minutspåret innanför, kanjidatum och tunn solid (ej vikt) länk. När kronan dras ut så hoppar sekundvisaren fram till nästa 10-minutsindex. Mycket att gilla i de här små maskinerna.

Edit: naturligtvis träffar sekundvisaren rakt på alla markeringar...
 
Senast ändrad:

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Seiko Sunday! King Quartz 4823-8120.
20200510_163702.jpg

Äkta vintage men pålitlig (pga kvarts).
Billig i inköp och drift (pga kvarts).
20200510_201016.jpg

Precis rätt mängd japansk 70-talsfunk med fasad boett, skyhöga index med minutspåret innanför, kanjidatum och tunn solid (ej vikt) länk. När kronan dras ut så hoppar sekundvisaren fram till nästa 10-minutsindex. Mycket att gilla i de här små maskinerna.

Edit: naturligtvis träffar sekundvisaren rakt på alla markeringar...

Onekligen cool. Varför hoppar den till nästa 10-min index när kronan dras ut?
 
Topp