Dagens ilandsproblem, vilken HAQ får hänga med på mötesfika i vårsolen?
Lite roligt när jag ser dom såhär sida vid sida med de olika designval som gjorts. Båda har anpassat datumfönstret med tavelfärgen, det gillar jag![]()
Ingen av dom har någon lysmassa (som nästan alltid är för svag ändå) på visare eller tavla. Där Longines valt en målad ram runt datumet har GS valt en stålram och där Longines valt ett applicerat stål index bredvid datumfönstret har GS ett målat. Båda har logga på övre delen av tavlan medans den undre delen lämnats tom. Longines kör med tunna visare likt en elegant florett som sticker index medans GS har rejäla Japanska köksknivar redo att skiva vilket index som kommer i dess väg. När man detaljstuderar andra mått kan man notera att sekundvisarnas bakre del precis linjerar underkant av loggorna. Minut och sekundvisaren snuddar nästan markeringarna medans timvisaren lämnar lite luft till timindexen. Longines är 38mm Ø med en lugglängd av 45mm medans GS är 37mm Ø och har 44mm lugglängd. Så trots de uppenbara olikheterna har dom väldigt många likheter, antagligen därför jag gillar dem båda
![]()
Båda är fina. Så vilken blev det?