Då skakar vi lite liv i kvartssamtalet... EBEL! Många har likt mig erfarenhet av märket under ´80-´90 talet. Riktigt skön design med ormlika länkar, tunna boetter och Two Tone. Formgivning a lá Sagrada Familia av Antoni Gaudí
. Det är faktiskt ett märke jag på senare år "glömt av" fortfarande existerar, och som faktiskt gör både Herr och Dam-ur med kvarts under skalet
. Det som gjorde att jag blev påmind var när jag surfade "kända svenskars..." och såg Leif Silbersky iförd en Classic Wave. 5mm hög 2-T och retrocharmig
Den senaste jag fastnade lite för när jag besökte deras hemsida (och som watchonista recenserat) är EBEL Wave. Lite uppdaterad men fortfarande med sitt arv i formgivningen.
Den mer klassiska designen med skruvar runt glasringen på den organiska organiska boetten och romerska siffror, Sport Classic finns med i utbudet. Båda boetterna mäter 40mm.
Utrustade med vad jag förstått det Ronda-urverk. Vill man inte ha den klassiska länken är den ruskigt snygg på lädret den kan fås med också tycker jag.
Jag ska absolut försöka klämma på någon i butik. Samtliga kvartsmodeller inklusive kronograferna ligger enligt hemsidan under 20K, och vad jag sett är beg priserna riktigt bra
Nu när jag har märket i närminnet igen ska jag påminna mig att även tipsa de som oftast ropar "Cartier" när det ska köpas något stiligt till damer att kolla på EBEL. Romerska, stav eller sten-index, med eller utan datum. Stål, 2-T och tavlor i både MOP och i härliga färger. Oförtjänt bortglömt märke...
Som liten fotnot. Loggan som ser ut som två E´n vända mot varandra kallas "kyssen". Beauty marries Funktion.