• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Här hade ju ett HAQ verk suttit som en smäck!
Absolut! Tyvärr tror jag inte Ronda har något HAQ och ETA är väl ingen alternativ misstänker jag. Om jag skulle vara lite elak tycker jag många av dom Schweiziska tillverkarna har varit både giriga och slöa. Inga egna urverk eller utveckling, bara rida på sitt arv och tjäna pengar på design. Men det kanske är elakt, det finns förstås nyanser ;)
Men, om man kommer över ett E64.111 så lär det storleksmässigt fungera att byta, frågan är hur storlekarna är på tim/minut/sekund rören är i storlek...

Absolut! Tyvärr tror jag inte Ronda har något HAQ och ETA är väl ingen alternativ misstänker jag. Om jag skulle vara lite elak tycker jag många av dom Schweiziska tillverkarna har varit både giriga och slöa. Inga egna urverk eller utveckling, bara rida på sitt arv och tjäna pengar på design. Men det kanske är elakt, det finns förstås nyanser ;)
Men, om man kommer över ett E64.111 så lär det storleksmässigt fungera att byta, frågan är hur storlekarna är på tim/minut/sekund rören är i storlek...
Instämmer, det borde vara lite mer fokus på utveckling av urverk. Meeen gemene man bryr sig väl inte antar jag...

Då skakar vi lite liv i kvartssamtalet... EBEL! Många har likt mig erfarenhet av märket under ´80-´90 talet. Riktigt skön design med ormlika länkar, tunna boetter och Two Tone. Formgivning a lá Sagrada Familia av Antoni Gaudí ;). Det är faktiskt ett märke jag på senare år "glömt av" fortfarande existerar, och som faktiskt gör både Herr och Dam-ur med kvarts under skalet :happyhappy:. Det som gjorde att jag blev påmind var när jag surfade "kända svenskars..." och såg Leif Silbersky iförd en Classic Wave. 5mm hög 2-T och retrocharmig :)
Den senaste jag fastnade lite för när jag besökte deras hemsida (och som watchonista recenserat) är EBEL Wave. Lite uppdaterad men fortfarande med sitt arv i formgivningen.
ebel-wave-blue-10.jpg

Den mer klassiska designen med skruvar runt glasringen på den organiska organiska boetten och romerska siffror, Sport Classic finns med i utbudet. Båda boetterna mäter 40mm.
ebel-classic-1215438.jpg
1216420Aw_LRG_rgb_Web.jpg

Utrustade med vad jag förstått det Ronda-urverk. Vill man inte ha den klassiska länken är den ruskigt snygg på lädret den kan fås med också tycker jag.
ebelwave.jpg

Jag ska absolut försöka klämma på någon i butik. Samtliga kvartsmodeller inklusive kronograferna ligger enligt hemsidan under 20K, och vad jag sett är beg priserna riktigt bra :)
Nu när jag har märket i närminnet igen ska jag påminna mig att även tipsa de som oftast ropar "Cartier" när det ska köpas något stiligt till damer att kolla på EBEL. Romerska, stav eller sten-index, med eller utan datum. Stål, 2-T och tavlor i både MOP och i härliga färger. Oförtjänt bortglömt märke...
7067e5af4528866c50912a935aac71eb.jpg

Som liten fotnot. Loggan som ser ut som två E´n vända mot varandra kallas "kyssen". Beauty marries Funktion.

ingen koll på prisbild men Jomashop tyckte jag hade bra utbud på Ebel om en vill se modeller och nog skapliga i pris för nya säkerligen.

https://www.jomashop.com/jomasearch?query=ebel

fina klockor med trevlig design! :)

Insåg just att ETA borde väl vara det enda alternativet för Hamilton? Dom kör väl ETA rakt över i stort sett pga koncerntillhörighet. I andra av deras Quartzare sitter ju tex 955.112. Men kanske har inte ETA något som funkar till digital? Är det så kanske?

Insåg just att ETA borde väl vara det enda alternativet för Hamilton? Dom kör väl ETA rakt över i stort sett pga koncerntillhörighet. I andra av deras Quartzare sitter ju tex 955.112. Men kanske har inte ETA något som funkar till digital? Är det så kanske?

Certina, Tissot och Omega (och kanske fler) har ana-digis i alla fall så det borde inte vara främmande för ETA med digitalur.

Då skakar vi lite liv i kvartssamtalet... EBEL! Många har likt mig erfarenhet av märket under ´80-´90 talet. Riktigt skön design med ormlika länkar, tunna boetter och Two Tone. Formgivning a lá Sagrada Familia av Antoni Gaudí ;). Det är faktiskt ett märke jag på senare år "glömt av" fortfarande existerar, och som faktiskt gör både Herr och Dam-ur med kvarts under skalet :happyhappy:. Det som gjorde att jag blev påmind var när jag surfade "kända svenskars..." och såg Leif Silbersky iförd en Classic Wave. 5mm hög 2-T och retrocharmig :)
Den senaste jag fastnade lite för när jag besökte deras hemsida (och som watchonista recenserat) är EBEL Wave. Lite uppdaterad men fortfarande med sitt arv i formgivningen.
ebel-wave-blue-10.jpg

Den mer klassiska designen med skruvar runt glasringen på den organiska organiska boetten och romerska siffror, Sport Classic finns med i utbudet. Båda boetterna mäter 40mm.
ebel-classic-1215438.jpg
1216420Aw_LRG_rgb_Web.jpg

Utrustade med vad jag förstått det Ronda-urverk. Vill man inte ha den klassiska länken är den ruskigt snygg på lädret den kan fås med också tycker jag.
ebelwave.jpg

Jag ska absolut försöka klämma på någon i butik. Samtliga kvartsmodeller inklusive kronograferna ligger enligt hemsidan under 20K, och vad jag sett är beg priserna riktigt bra :)
Nu när jag har märket i närminnet igen ska jag påminna mig att även tipsa de som oftast ropar "Cartier" när det ska köpas något stiligt till damer att kolla på EBEL. Romerska, stav eller sten-index, med eller utan datum. Stål, 2-T och tavlor i både MOP och i härliga färger. Oförtjänt bortglömt märke...
7067e5af4528866c50912a935aac71eb.jpg

Som liten fotnot. Loggan som ser ut som två E´n vända mot varandra kallas "kyssen". Beauty marries Funktion.
Ebel, mitt favoritmärke! Har en del klockor från Ebel men bara två quartzur. Helt fantastiska ur måste jag säga och en riktigt, riktigt bra byggkvalitet och en glassig sport wave står absolut på inköpslistan. Tyvärr har de nya Ebel inte kvar sina inhouse-quartzverk som de gjorde ihop med Cartier. Lite fördjupad läsning om Ebel och deras period med tillverkning av quartzverk och ur för bl a Cartier här; https://monochrome-watches.com/old-school-ebel-sport-classic-chronograph/
Sexpack-Ebel
0FD3ECD6-99E6-4EB0-9981-0AFEBBE752E7.jpeg

Discovery Diver’s ref. 983913, tidig sådan.
C4EDBCA4-F622-4698-9C7B-0C4D2EB51ED7.jpeg

Discovery ref. 9187241. Aka Harrysson Ford...
BB355447-E809-48B9-8354-2AA2AD76E314.jpeg

Senast ändrad:
Ebel, mitt favoritmärke! Har en del klockor från Ebel men bara två quartzur. Helt fantastiska ur måste jag säga och en riktigt, riktigt bra byggkvalitet och en glassig sport wave sår absolut på inköpslistan. Tyvärr harde nya Ebel inte kvar sina inhouse-quartzverk som de gjorde ihop med Cartier. Lite fördjupad läsning om Ebel och deras period med tillverkning av quartzverk och ur för bl a Cartier här; https://monochrome-watches.com/old-school-ebel-sport-classic-chronograph/
Tackar! Trevlig läsning :)
Jag minns att jag läst någon stans, att under olika galor för att samla pengar i usa under ´90 talet var det många kändisar som donerat sina EBEL klockor. Det var under en period väldigt många kändisar i just usa som hade EBEL. Nu fick man ju svaret på varför :) En lite rolig följd av detta är att om man letar vintage EBEL är det inte ovanligt att det finns någon historia bakåt i tiden med en känd ägare.

Tackar! Trevlig läsning :)
Jag minns att jag läst någon stans, att under olika galor för att samla pengar i usa under ´90 talet var det många kändisar som donerat sina EBEL klockor. Det var under en period väldigt många kändisar i just usa som hade EBEL. Nu fick man ju svaret på varför :) En lite rolig följd av detta är att om man letar vintage EBEL är det inte ovanligt att det finns någon historia bakåt i tiden med en känd ägare.
Ja Ebel hade ju sin storhetsperiod under 80-90-talet, med en prisnivå högre än t ex Rolex. Sen har det varit tuft för Ebel i omgångar, men jag hoppas de kan jobba sig tillbaka. Med tanke på att integrerad länk är på pass populärt just nu är det konstigt att Ebels klockor inte är mer populära. Men det kommer kanske.

Ja Ebel hade ju sin storhetsperiod under 80-90-talet, med en prisnivå högre än t ex Rolex. Sen har det varit tuft för Ebel i omgångar, men jag hoppas de kan jobba sig tillbaka. Med tanke på att integrerad länk är på pass populärt just nu är det konstigt att Ebels klockor inte är mer populära. Men det kommer kanske.
Jag har fortfarande kvar min Seiko 7t42-7A00 ifrån November 1990, klockan jag köpte efter att jag muckat ifrån värnplikten. Den införskaffades med en EBEL Sport Wave som förebild/drömklocka. Året efter hade jag startat firma med en kompis och vi gick istället och köpte oss varsin Rolex DJ :banghead:. Han hade en Seiko Pogue som han köpt ny i Wien några år tidigare. På den tiden var det inga problem att hitta en Pogue som legat i skyltfönstret 10+ år :oldman:
14252368_1.jpg

Nu är den UL-tvättad och ligger i byrålådan utan batteri, och där får den ligga som ett minne ifrån svunna tider :cigar:
Frågan är om man inte borde börja jakten på en gammal ´90 tals EBEL nu...

Bytte till mig en banan nyligen. Jag var bara tvungen att skaffa en för att jag verkligen älskar lite "roliga klockor" och jag gillar Tissot.
IMG_20200408_155330.jpg

Ser lite stor ut på bilden men den passar ganska perfekt. Den böjda formen gör att den sitter extremt bekvämt på min handled. Urverket är en ETA 901.001.
IMG_20200408_160757.jpg

Inte sett någon här på KS än men har svårt att tro att jag är den enda. Vem vill inte ha en böjd klocka?

Jag vet att jag klistrat in något liknande tidigare, men jag blir alltid lite glad när jag läser på någon av de större klocksidorna och ser att aversionen mot kvarts sakta börjar släppa. Visst är det fortfarande oftast "premiumkvarts" som är rumsrent, men det är nu 50 år sedan den största innovation som hänt i klockvärlden rullade in ;)
https://timeandtidewatches.com/a-history-of-quartz-watches-hamilton-seiko-james-bond/
*missa inte att part1 är länkad i artikeln :happyhappy:

Senast ändrad:
Yema kvarts - inte så dum. Kanske lite för stort lug to lug för mig dock..

Bilagor

• C6B6B5CD-76D2-40E7-9A53-01F546A741EA.png
    C6B6B5CD-76D2-40E7-9A53-01F546A741EA.png
    747.5 KB · Visningar: 9
Ebel, mitt favoritmärke! Har en del klockor från Ebel men bara två quartzur. Helt fantastiska ur måste jag säga och en riktigt, riktigt bra byggkvalitet och en glassig sport wave står absolut på inköpslistan. Tyvärr har de nya Ebel inte kvar sina inhouse-quartzverk som de gjorde ihop med Cartier. Lite fördjupad läsning om Ebel och deras period med tillverkning av quartzverk och ur för bl a Cartier här; https://monochrome-watches.com/old-school-ebel-sport-classic-chronograph/
Sexpack-Ebel
0FD3ECD6-99E6-4EB0-9981-0AFEBBE752E7.jpeg

Discovery Diver’s ref. 983913, tidig sådan.
C4EDBCA4-F622-4698-9C7B-0C4D2EB51ED7.jpeg

Discovery ref. 9187241. Aka Harrysson Ford...
BB355447-E809-48B9-8354-2AA2AD76E314.jpeg
Den sista Discoveryn var en fin bekantskap, kul när man springer på nya klockor att tråna efter! Ser ut att vara typ 40 mm eller under?

Fundering kring olinjerad sekundvisare på ny Certina
Har köpt mig en Certina DS Action Titan 41 mm C032.410.44.081.00. Min första klocka på 23 år (en gammal Seiko när jag fyllde 13 är min nuvarande så kände det var dags att uppgradera, haha). Certinan kommer från Uret, deras sista ex. Storleken verkar bra, men har ej länkjusterat ännu. Allt verkar bra i övrigt, men sekundvisaren linjerar inte med markörerna på ungefär halva delen av klockan (mellan 3 till 9). På de sämsta ställena hamnar den mittemellan markörerna.
Upplever det som lite störigt. Försökt läsa på lite, och det verkar vara ett fenomen som finns. Tänkte nu höra hur kvartsentusiasterna ser på detta fenomen? Jag har hört av mig till urmakare om det är möjligt göra en justering mot garanti samt även kontaktat Certina, men ej fått svar än.
Vad tänker ni? Hur hade ni gjort?

Har köpt mig en Certina DS Action Titan 41 mm C032.410.44.081.00. Min första klocka på 23 år (en gammal Seiko när jag fyllde 13 är min nuvarande så kände det var dags att uppgradera, haha). Certinan kommer från Uret, deras sista ex. Storleken verkar bra, men har ej länkjusterat ännu. Allt verkar bra i övrigt, men sekundvisaren linjerar inte med markörerna på ungefär halva delen av klockan (mellan 3 till 9). På de sämsta ställena hamnar den mittemellan markörerna.
Upplever det som lite störigt. Försökt läsa på lite, och det verkar vara ett fenomen som finns. Tänkte nu höra hur kvartsentusiasterna ser på detta fenomen? Jag har hört av mig till urmakare om det är möjligt göra en justering mot garanti samt även kontaktat Certina, men ej fått svar än.
Mig stör det inte att de inte träffar exakt men när de prickar mittemellan... Sen är det väl bara Grand Seiko som tar det på garantin att den inte träffar sekundmarkeringarna men det skadar ju inte att fråga. :)

Jag hade stört ihjäl mig. Är dock inte insatt i huruvida Certina kommer att ta det på garantin eller ej.

Spontant svar på om det går att lösa på något teknisk vis, nej!
Är det samma på alla, nej!
Om du testar att synka mot någonting, jag skulle föreslå Junghans MEGA app med ljud, den är gratis att ladda ner till mobilen. Om du synkar mot appen och hör tickandet i appen samtidigt som du följer sekundvisaren hela varvet runt så får du svar på om det är urverket eller markeringarna som är fel. Landar sekunden perfekt på sista markeringen av varvet har den gjort 60 exakt lika långa steg på 60 sekunder, då är det (vilket det oftast är) trycket som blivit lite skevt på någon del av tavlan, och det går inte att åtgärda.
Och ja, det är ett fenomen som förekommer. Givetvis vanligare på billigare modeller i stora serier. Tyvärr har jag funnit att den enda lösningen är att faktiskt kolla direkt i butik. Nu vet jag inte hur mycket du sparade på att beställa ifrån Uret, men om du har långt till närmsta fysiska butik kan jag varmt rekommendera Klockia. Då ringer du butiken, förklarar att du är intresserad av vilken modell och ber dom först undersöka att sekundvisaren slår på markeringarna hela varvet runt :)
Jag vet inte om Uret kommer låta dig häva köpet, men det borde inte vara omöjligt.
Och ja, det är sjukt störande :bag:

Dagens ilandsproblem, vilken HAQ får hänga med på mötesfika i vårsolen?
b_O_w.jpg
Lite roligt när jag ser dom såhär sida vid sida med de olika designval som gjorts. Båda har anpassat datumfönstret med tavelfärgen, det gillar jag :happyhappy: Ingen av dom har någon lysmassa (som nästan alltid är för svag ändå) på visare eller tavla. Där Longines valt en målad ram runt datumet har GS valt en stålram och där Longines valt ett applicerat stål index bredvid datumfönstret har GS ett målat. Båda har logga på övre delen av tavlan medans den undre delen lämnats tom. Longines kör med tunna visare likt en elegant florett som sticker index medans GS har rejäla Japanska köksknivar redo att skiva vilket index som kommer i dess väg. När man detaljstuderar andra mått kan man notera att sekundvisarnas bakre del precis linjerar underkant av loggorna. Minut och sekundvisaren snuddar nästan markeringarna medans timvisaren lämnar lite luft till timindexen. Longines är 38mm Ø med en lugglängd av 45mm medans GS är 37mm Ø och har 44mm lugglängd. Så trots de uppenbara olikheterna har dom väldigt många likheter, antagligen därför jag gillar dem båda :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp