• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Kolla med @Molle eller @yonsson Det finns springdrive i billigare modeller också, men jag har inte koll på vilka. Hur som är det nog JDM modeller, så dom ligger inte i fönstret hos urmakarna här hemma

Meca-quarts sitter i klockor som kostar från 1000 kr (Seikos egna), så känns som att de är relativt billiga iaf.

7FA5B8C0-01EC-4276-BF9A-AB669D0D032A.jpeg

Denna trevliga pjäs kom i brevlådan idag. Troligtvis 90-talare, jag gillar boetformen och färgen såklart. Men jag vill nog ha den på länk om det går.
Plus för den gula sekundvisaren.

Min enda Quartz just nu. Citizen JP2000, haft ett gäng nu av dessa genom åren. Egentligen inget stort fan men den har en rå faktor jag ändå gillar plus är quartz. Det känns betryggande :pompus:
570B7AA1-E56B-44D6-AE75-403239AEA5D0.jpeg
Tänk att den första kom 1986 och denna modell 1992, och varit oförändrad förutom uppdateringar i mjukvaran (årskalender till 2099 bla) och screwback istället för lock med skruvar! En stenhård klassiker minst sagt :) Finns ny på Ur&Penn för typ 2990kr... Kul recension här https://monochrome-watches.com/citi...the-blue-collar-dive-watch-from-japan-review/

Testar att ställa frågan här,letar tips på GADA-quatzare runt 5k. Har sneglat på Certinas DS action. Men skulle önska att den fanns i Mid-size eller iaf >40 mm. Tar tacksamt emot tips, och gillar HAQ:)

Testar att ställa frågan här,letar tips på GADA-quatzare runt 5k. Har sneglat på Certinas DS action. Men skulle önska att den fanns i Mid-size eller iaf >40 mm. Tar tacksamt emot tips, och gillar HAQ:)
Runt 5k och i detta fall kvarts med radiosynk. Casio Oceanus OCW-S100-1AJF. Måste ju vara en av dom bästa GADA man kan hitta. Lånar en bild ifrån nätet eftersom jag inte äger den själv (ännu ;))
bc050d86fb9c7168242afcffe5467996.jpg

Titan, safirglas, radiosynk, soldrift, 39mm. Kostar mellan 5 och 6, men måste köpas ifrån Japan då den är JDM.
Tissot PR100 COSC ligger på 3757 hos klockia
t101.451.11.051.00.jpg

Runt 5k och i detta fall kvarts med radiosynk. Casio Oceanus OCW-S100-1AJF. Måste ju vara en av dom bästa GADA man kan hitta. Lånar en bild ifrån nätet eftersom jag inte äger den själv (ännu ;))
bc050d86fb9c7168242afcffe5467996.jpg

Titan, safirglas, radiosynk, soldrift, 39mm. Kostar mellan 5 och 6, men måste köpas ifrån Japan då den är JDM.
Oj! Bra tips, hur är det funkar radiosynken trots JDM?

Det ska den göra, det finns några på forumet som äger den.
Känns som en het kandidat. Är iofs sjukt sugen på en av seikos twinquartzare, givet att typ gada-kriterier faller bort iom vintage.
Hur är det, hurväl åldras quartzur och finns det risker rent mekaniskt med att kolla på klockor som uppemot 40 år? Gäller väl främst Seiko.

Dagens lite udda kvartsare. En Casio TIC-4 Timber Cruiser från det glada nittiotalet. Det är en JDM modell som friskt blandar kategorierna flygare, dykare och friluftsklocka. Den har en 60min 1/100s kronograf, digital datumvisning, 20atm vattenskydd, dual-time, EL belysning och alarm med tre olika ringsignaler.
F25715E7-5A69-447E-BDF3-44F7BEC236DF.jpeg

Tänk att den första kom 1986 och denna modell 1992, och varit oförändrad förutom uppdateringar i mjukvaran (årskalender till 2099 bla) och screwback istället för lock med skruvar! En stenhård klassiker minst sagt :) Finns ny på Ur&Penn för typ 2990kr... Kul recension här https://monochrome-watches.com/citi...the-blue-collar-dive-watch-from-japan-review/
Grym recension av Citizen Aqualand. Jag kastades tillbaka i tiden då jag köpte en Aqualand i SS ca 1992. Sjukt nöjd var jag med den, vardagsklockan under ett antal år (det här var innan kostym blev aktuellt till vardags :)

Tyvärr försvann den runt millennieskiftet, kan inte minnas var eller hur. Men i den vevan (2001) köpte jag iaf en ny dykare, en Victorinox V7-12 Chrono. Även den sliten med kärlek. Den har inte varit vardagsklockan på rätt många år nu, men det känns otroligt bra att åter höja upp den till fräsch sommarklocka (med roligt affektionsvärde där till) mha nytt natoband.
IMG_20180422_143456.jpg
IMG_20180422_143450.jpg
IMG_20180422_143444.jpg
IMG_20180422_143436.jpg
IMG_20180422_143432.jpg

Känns som en het kandidat. Är iofs sjukt sugen på en av seikos twinquartzare, givet att typ gada-kriterier faller bort iom vintage.
Hur är det, hurväl åldras quartzur och finns det risker rent mekaniskt med att kolla på klockor som uppemot 40 år? Gäller väl främst Seiko.
Jag har haft ett gäng och tidhållningen har inte varit så bra, kristaller åldras, oljor torkar osv.

Tillbaka
Topp