Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
9F62 med datum 10spy HAQ termokompenserat. Sitter oftast i boetter mindre än 40mm. Nästa urverk 9f82 med datum 10spy HAQ termokompenserat sitter i de större boetterna då urverket är lite större och framför allt avståndet till datumringen är längre ifrån centrum. Variationen 9F83 med dag/datum förekommer i både de mindre boetterna i SBGX serien och den större SBGV serien. Kallas då SBGT. Här en bild på den nya limiterade jubileums modellen SBGT-241 med GS 9F präglat på tavlan och strax ovan stjärnan till höger även "25" insmuget för att fira 9F 25 år 2018 Stjärnan ska symbolisera att urverket har den högre specen 5spyMin favorit som används dagligen F
SBGX061
Barnsligt cool med integrerad länk. När jag läste att ett av problemen ingenjörerna på Seiko brottas med när det gäller GPS mottagaren på Astron (för att kunna göra den mindre), tänkte jag direkt på att det vore smart (om det går) att göra en integrerad länk där antennen ligger även där. Nästa år firar Astron och kvarts 50, då lär vi väl få se vad dom hittat påTvå favoritkvartsare som fått mycket handledstid senaste året...
Älskar den integrerade länken! Hade ett tag också en guldfärgad variant. Ångrar att jag sålde den...Barnsligt cool med integrerad länk.
Den hade jag missat. Löjligt tuff, hade gärna haft enHittade denna på ebay, är uppe i dryga 20k. Lite för mycket för mig på denna modell. Men hur vass är den inte på svart alligator med den svart/vita tavlan?
Jag stod länge och velade mellan SBGT037 och SBGX061 innan jag slog till. Om de hade valt att göra fönstret för dag/datum svart istället för vitt så hade jag nog valt SBGT037 men jag tyckte att det blev för stor kontrast mot tavlan.9F62 med datum 10spy HAQ termokompenserat. Sitter oftast i boetter mindre än 40mm. Nästa urverk 9f82 med datum 10spy HAQ termokompenserat sitter i de större boetterna då urverket är lite större och framför allt avståndet till datumringen är längre ifrån centrum. Variationen 9F83 med dag/datum förekommer i både de mindre boetterna i SBGX serien och den större SBGV serien. Kallas då SBGT. Här en bild på den nya limiterade jubileums modellen SBGT-241 med GS 9F präglat på tavlan och strax ovan stjärnan till höger även "25" insmuget för att fira 9F 25 år 2018 Stjärnan ska symbolisera att urverket har den högre specen 5spy
En "sbgx" boett på 37mm, SBGT037 då med den femdelade länken.
Det är du inte ensam om att tycka. Dessvärre är det nog så att läsbarheten styr i många fall. Svart tavla med silver index ger ju bra läsbarhet på tavlan medans datumet skulle bli knepigare.Jag stod länge och velade mellan SBGT037 och SBGX061 innan jag slog till. Om de hade valt att göra fönstret för dag/datum svart istället för vitt så hade jag nog valt SBGT037 men jag tyckte att det blev för stor kontrast mot tavlan.
7548 har fantastiska urverk gjorda helt i metall (med undantag för dagskivan som är i plast). Dom håller i livstider och går att serva precis som en mekanisk (kanske en gång per livstid ).
Det låter lovande.7548 har fantastiska urverk gjorda helt i metall (med undantag för dagskivan som är i plast). Dom håller i livstider och går att serva precis som en mekanisk (kanske en gång per livstid ).
Coolt! Aldrig sett.Skoj med dessa 0-serie urverk är att man ställer tiden med en skrivkrona precis som på en vanlig analog klocka.
Tackar, inte helt vanliga men inte omöjliga att hitta.Coolt! Aldrig sett.
Min kvartsdykare.
Stiliga dykare båda två Skriv gärna något informativt om klockan som postas, eller någon personlig reflektion. Bilder är alltid trevligt, men trådar med endast bilder sprider ju ingen kunskapDagens quartzare
Ändrade lite i mitt inlägg för att iallafall göra det lite informativtStiliga dykare båda två Skriv gärna något informativt om klockan som postas, eller någon personlig reflektion. Bilder är alltid trevligt, men trådar med endast bilder sprider ju ingen kunskap
Kanon Vi batterinördar slår ju i underläge så det gäller att hålla hög standardÄndrade lite i mitt inlägg för att iallafall göra det lite informativt
Som jag förstår det är det endast kronografdelen som är mekanisk? Den går ju inte lika ofta som resten av urverket, så med lite tur är det glest mellan service inlämningarnaVad tycker ni om Meca-Quartz? Tycker det är kalas! Nackdelen är att de måste väl servas de också någon gång då de är mekaniska, oftare än ett rent kvarts-verk gissar jag på.
Ja precis Undrar varför det inte finns meca-quartz som inte är kronograf. Kanske hade dragit för mycket batteri, men det kan man ju lösa med solceller. Då hade man fått mekanisk känsla och ruggigt bra tidshållning.Som jag förstår det är det endast kronografdelen som är mekanisk? Den går ju inte lika ofta som resten av urverket, så med lite tur är det glest mellan service inlämningarna
Jag förstår inte riktigt hur du menar... Det finns ju springdrive annarsJa precis Undrar varför det inte finns meca-quartz som inte är kronograf. Kanske hade dragit för mycket batteri, men det kan man ju lösa med solceller. Då hade man fått mekanisk känsla och ruggigt bra tidshållning.
Aha går de på quartz? Trodde de var helt mekaniska. Aldrig läst mig in på spring drive, låter som ett bra tillfälle nu dåJag förstår inte riktigt hur du menar... Det finns ju springdrive annars
Aha går de på quartz? Trodde de var helt mekaniska. Aldrig läst mig in på spring drive, låter som ett bra tillfälle nu då