• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Två favoritkvartsare som fått mycket handledstid senaste året...
Seiko sgee77 1.jpg
Seiko SGEE77 2.jpg
Zodiac 1.jpg
Zodiac 2.jpg

Min favorit som används dagligen :)F
SBGX061
20180410_130049.jpg
9F62 med datum 10spy HAQ termokompenserat. Sitter oftast i boetter mindre än 40mm. Nästa urverk 9f82 med datum 10spy HAQ termokompenserat sitter i de större boetterna då urverket är lite större och framför allt avståndet till datumringen är längre ifrån centrum. Variationen 9F83 med dag/datum förekommer i både de mindre boetterna i SBGX serien och den större SBGV serien. Kallas då SBGT. Här en bild på den nya limiterade jubileums modellen SBGT-241 med GS 9F präglat på tavlan och strax ovan stjärnan till höger även "25" insmuget för att fira 9F 25 år 2018 Stjärnan ska symbolisera att urverket har den högre specen 5spy
Grand-Seiko-SBGT241-karora-luxusora-zoom.jpg
En "sbgx" boett på 37mm, SBGT037 då med den femdelade länken.
sbgt037.jpg

Senast ändrad:
Två favoritkvartsare som fått mycket handledstid senaste året...
Seiko sgee77 1.jpg
Seiko SGEE77 2.jpg
Zodiac 1.jpg
Zodiac 2.jpg
Barnsligt cool med integrerad länk. När jag läste att ett av problemen ingenjörerna på Seiko brottas med när det gäller GPS mottagaren på Astron (för att kunna göra den mindre), tänkte jag direkt på att det vore smart (om det går) att göra en integrerad länk där antennen ligger även där. Nästa år firar Astron och kvarts 50, då lär vi väl få se vad dom hittat på :)

Nästa projekt till lådan med vintage LCD, Breitling Navitimer 9406 LCD. Jag har ännu inte letat ihjäl mig, men den dyker upp ibland.
Prisbilden är förstås lika spridd som skicket på vintage. Jag hoppas kunna hitta en som inte har värre blessyrer än att det går att fixa eller leva med :)
Ingen av bilderna är mina. Om någon har haft eller har en tas gärna synpunkter och information emot med glädje :happyhappy:
navitimer_9406.jpg
Denna med grönt band var NOS när den såldes...
LCD_1.jpg

9F62 med datum 10spy HAQ termokompenserat. Sitter oftast i boetter mindre än 40mm. Nästa urverk 9f82 med datum 10spy HAQ termokompenserat sitter i de större boetterna då urverket är lite större och framför allt avståndet till datumringen är längre ifrån centrum. Variationen 9F83 med dag/datum förekommer i både de mindre boetterna i SBGX serien och den större SBGV serien. Kallas då SBGT. Här en bild på den nya limiterade jubileums modellen SBGT-241 med GS 9F präglat på tavlan och strax ovan stjärnan till höger även "25" insmuget för att fira 9F 25 år 2018 Stjärnan ska symbolisera att urverket har den högre specen 5spy
Grand-Seiko-SBGT241-karora-luxusora-zoom.jpg
En "sbgx" boett på 37mm, SBGT037 då med den femdelade länken.
sbgt037.jpg
Jag stod länge och velade mellan SBGT037 och SBGX061 innan jag slog till. Om de hade valt att göra fönstret för dag/datum svart istället för vitt så hade jag nog valt SBGT037 men jag tyckte att det blev för stor kontrast mot tavlan.

Jag stod länge och velade mellan SBGT037 och SBGX061 innan jag slog till. Om de hade valt att göra fönstret för dag/datum svart istället för vitt så hade jag nog valt SBGT037 men jag tyckte att det blev för stor kontrast mot tavlan.
Det är du inte ensam om att tycka. Dessvärre är det nog så att läsbarheten styr i många fall. Svart tavla med silver index ger ju bra läsbarhet på tavlan medans datumet skulle bli knepigare.

Dagens quartzare en 90 talare, zodiac professional gmt Pepsi 806.21.03. Ja den har ju vissa likheter med en viss annan klocka. Men ändå skiljer den sig totalt mot denna. Spenderade en bra stund på ebay med att jaga reda på en korrekt länk till klockan. Börjar bli härligt solblekt, håller på att jaga andra liknande quartzare men studentbudgeten sätter lite stopp just nu.
1524210733459835655242.jpg

Senast ändrad:
Vad tycker ni om Meca-Quartz? Tycker det är kalas! Nackdelen är att de måste väl servas de också någon gång då de är mekaniska, oftare än ett rent kvarts-verk gissar jag på.

Vad tycker ni om Meca-Quartz? Tycker det är kalas! Nackdelen är att de måste väl servas de också någon gång då de är mekaniska, oftare än ett rent kvarts-verk gissar jag på.
Som jag förstår det är det endast kronografdelen som är mekanisk? Den går ju inte lika ofta som resten av urverket, så med lite tur är det glest mellan service inlämningarna :)

Som jag förstår det är det endast kronografdelen som är mekanisk? Den går ju inte lika ofta som resten av urverket, så med lite tur är det glest mellan service inlämningarna :)
Ja precis :) Undrar varför det inte finns meca-quartz som inte är kronograf. Kanske hade dragit för mycket batteri, men det kan man ju lösa med solceller. Då hade man fått mekanisk känsla och ruggigt bra tidshållning.

Tillbaka
Topp