• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

idagtisdag

Cartier
Det blev att jag behöll den! Efter kontakt med både Certina och lokal urmakare konstaterades det att sekundmarkering låg inom quartz-förväntan. Certina erbjöd mot goodwill ta en kik på den utan att kunna garantera någon som helst förbättring. Jag tyckte det lät mer stökigt mot väldigt lite chans att bli bättre, så jag kör på bara. Använt den en vecka nu, är nöjd!
IMG_E2234 (Medium).JPG
I Certinas prisklass med den tekniken de använder kan du tyvärr inte förvänta dig att sekundvisaren kommer rätt över alla index. Då får du gå upp till en Rolex Oysterquartz, Citizen The Citizen Chronomaster eller en Grand Seiko, och inte ens då, i alla fall i de två senare fallen, kommer du att få en perfekt sekundvisare.

Angående fenomenet med att sekunden missar halva tavlan är jag ganska säker på att det har med tryckningen av tavlan att göra. De allra flesta jag har som har det problemet håller tiden perfekt. Lyssnar man på ett sekundtickande samtidigt (typ clock wave ) som man följer visaren med ögat så stämmer även det. Det är alltså inte visaren som tickar olika stora hopp, utan markeringarna som hamnat lite fel. Sen har man ju vissa där visaren är lite fel monterad, men då missar den oftast hela varvet.
Nej det är inte urtavlan som är fel, det beror på spel i mekaniken till visarna enligt nedan. Hade urtavlan varit felaktig hade man nog kunna se det med blotta ögat, och med en linjal sett att index 30 sekunder ifrån varandra inte ligger på en rak linje inkl urtavlans centrum.

Såhär förklarade Certina det, och även urmakaren jag pratade förklarade det likvärdigt, att det handlade om kuggar och gravitation:

Tyvärr kan man inte få sekundvisaren att träffa exakt på varje index, detta beror på att det finns ett spel i löpverket på klockan (kugghjul och driv) detta gäller alla klockor oavsett prisklass, det är svårt att förklara men detta syns tydligast om du håller klockan lodrätt med kl 6 nedåt och 12 uppåt. När sekundvisaren går från 12 till 6 så hamnar sekundvisaren i nedåtbacke och lutar på kugghjulstanden framför vilket gör att visaren hamnar framför index. Sen när klockan går från 6 till 12 (i uppförsbacke) så hamnar den mot den bakomvarande kugghjulstanden och då hamnar sekundvisaren bakom indexet. Detta fenomen är helt normalt på alla (99,9%) batteridrivna klockor, det finns ett fåtal tillverkarare som har försökt lösa detta men det är extremt svårt att få bra.
Väldigt bra förklaring, även om effekten med gravitation och olika "backar" främst får effekt på lite större klockor, som väggur, som dessutom ofta sitter vertikalt. På armbandsur tror jag inte det handlar så mycket om gravitation, utan snarare om bristande precision i urverket. Tänk er hur tydligt man ser bara ett litet fel i vinkel hos sekundvisaren, behöver inte bli mycket spel i de små kugghjulen som driver visarna innan det syns. Även hos Citizen The Citizen Chronomaster eller en Grand Seiko ligger sekundvisaren lätt på runt 1/10 till 1/6 sekund fel i vinkel; och då har de i båda fallen ansträngt sig för att få det rätt.

Så problemet skulle försvinna eller bli omvänt om man vände på klockan? Eller, om klockan ligger plant så finns inte problemet? Låter väldigt konstigt att det i så fall bara skulle gälla halva varvet tycker jag. Men vad vet jag, jag är absolut ingen urmakare :) Du hade ju både "upp & nedförsbacke" mellan 3 och 9, var det på olika sidor av index då?
På armbandsur med väldigt lätta visare tror jag inte gravitationen är en så stor faktor, sekundvisarna brukar ju vara väldigt lätta, det handlar nog mer om bristande precision i mekaniken, spel.
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
I Certinas prisklass med den tekniken de använder kan du tyvärr inte förvänta dig att sekundvisaren kommer rätt över alla index. Då får du gå upp till en Rolex Oysterquartz, Citizen The Citizen Chronomaster eller en Grand Seiko, och inte ens då, i alla fall i de två senare fallen, kommer du att få en perfekt sekundvisare.


Kanske rör sig om att jag har haft tur med undantagsfall, men har ägt quartz-ur från både CWC och Seiko (ETA 955.122 resp. 7548) där sekundvisarna träffat perfekt, även över längre tid.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
I Certinas prisklass med den tekniken de använder kan du tyvärr inte förvänta dig att sekundvisaren kommer rätt över alla index. Då får du gå upp till en Rolex Oysterquartz, Citizen The Citizen Chronomaster eller en Grand Seiko, och inte ens då, i alla fall i de två senare fallen, kommer du att få en perfekt sekundvisare.


Nej det är inte urtavlan som är fel, det beror på spel i mekaniken till visarna enligt nedan. Hade urtavlan varit felaktig hade man nog kunna se det med blotta ögat, och med en linjal sett att index 30 sekunder ifrån varandra inte ligger på en rak linje inkl urtavlans centrum.


Väldigt bra förklaring, även om effekten med gravitation och olika "backar" främst får effekt på lite större klockor, som väggur, som dessutom ofta sitter vertikalt. På armbandsur tror jag inte det handlar så mycket om gravitation, utan snarare om bristande precision i urverket. Tänk er hur tydligt man ser bara ett litet fel i vinkel hos sekundvisaren, behöver inte bli mycket spel i de små kugghjulen som driver visarna innan det syns. Även hos Citizen The Citizen Chronomaster eller en Grand Seiko ligger sekundvisaren lätt på runt 1/10 till 1/6 sekund fel i vinkel; och då har de i båda fallen ansträngt sig för att få det rätt.


På armbandsur med väldigt lätta visare tror jag inte gravitationen är en så stor faktor, sekundvisarna brukar ju vara väldigt lätta, det handlar nog mer om bristande precision i mekaniken, spel.
Förutom att du är lite sen på bollen finns några aspekter för dig att ta hänsyn till innan du taggar och ger svar. Jag hänvisade till dåligt tryck då det i första posten hävdades att visaren missade hela undre halvan av tavlan (mellan 3-9) men träffade resterande perfekt. Då är det fullt logiskt att man med tampongtryck kan få ett ojämnt tryck. Senare sades det att visaren var straxt efter markeringarna mellan 3-6 och straxt före mellan 6-9. Och klockan låg inte plant vid undersökning. Det naturliga spel som är i kvartsur utan "backlash" mekanism ger denna effekt. Om du tar ett kvartsur med någon av de enklare urverken och kollar själv så ser du att det stämmer. Så slipper du tro ;) Och angående både GS 9F och Citizens A660 så har 9f ett dubbelsteg med broms som förhindrar backlash medans A660 har en steglös motor, så även det saknar backlash. Om sekundvisaren missar markeringarna på någon av dessa är det för att visaren sitter fel eller hamnat ur position. Att trycket är ojämnt kan förstås förekomma, men det har jag inte hört någon berätta om.
 

idagtisdag

Cartier
Förutom att du är lite sen på bollen finns några aspekter för dig att ta hänsyn till innan du taggar och ger svar. Jag hänvisade till dåligt tryck då det i första posten hävdades att visaren missade hela undre halvan av tavlan (mellan 3-9) men träffade resterande perfekt. Då är det fullt logiskt att man med tampongtryck kan få ett ojämnt tryck.
Men tim-indexen, var hade du tänkt dig att de placerades enligt din feltrycksteori? I enlighet med feltrycket?

Och angående både GS 9F och Citizens A660 så har 9f ett dubbelsteg med broms som förhindrar backlash medans A660 har en steglös motor, så även det saknar backlash. Om sekundvisaren missar markeringarna på någon av dessa är det för att visaren sitter fel eller hamnat ur position.
Jag tänker inte k-mäta och berätta hur många klockor med dessa urverk jag har, jag vet att du har många du också. Men trots att de sägs vara "perfekta" så är de enligt min erfarenhet inte det. Produktionsvariationer, slitage, konstruktionsbrister etc. De är bättre än vanlig kvarts, men jag vill inte att någon skall få omöjliga förväntningar, för då kommer de att bli besvikna.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Men tim-indexen, var hade du tänkt dig att de placerades enligt din feltrycksteori? I enlighet med feltrycket?


Jag tänker inte k-mäta och berätta hur många klockor med dessa urverk jag har, jag vet att du har många du också. Men trots att de sägs vara "perfekta" så är de enligt min erfarenhet inte det. Produktionsvariationer, slitage, konstruktionsbrister etc. De är bättre än vanlig kvarts, men jag vill inte att någon skall få omöjliga förväntningar, för då kommer de att bli besvikna.
Om du någon gång tillförde fakta istället för dina standardmässiga "tror" när du ska tillrättavisa inlägg du taggar kanske det kunde bli intressant, nu trollar du bara vidare. Trist.
 

JoelD

Rolex
2-Faktor
Denna nyhet har diskuterats i andra trådar, men då den innehåller en hel del "smart kvartsteknologi" passar den utmärkt även här :)
565F41F7-F101-4FDF-9B60-AF62FB228D53.jpg
Min personliga Love Hate relation med Junghans Max Bill MEGA lägger jag åtsidan ;)
Samma härliga Bauhaus design, men nu med tre nyheter.
Nr1. Junghans erbjuder nu både möjligheten att välja ett safirglas istället för plexi vid beställning och även att få ett safirglas eftermonterat på tidigare modeller. Jag gillar iof plexit, mitt har hållit sig fritt ifrån repor och är både lätt och har den härliga lystern som plexi ger. Men ett safirglas med samma kupning är ju inte fel alls. Hela grejen med gammal design och modernt urverk och material blir mer fulländad med ett safirglas. £270 eller 300€ kostar det extra. Ooooh :facepalm:, är det värt så mycket?? Kanske en kombination av smak och plånbok i så fall.

Nr2. Titan boett. Två utföranden med en som är polerad ihop med en vit urtavla och blanka visare, och en där boetten har en blästrad finish tillsammans med mörka visare och en gråtonad urtavla.
junghans-Max-Bill-Mega-Solar-3.jpg
Även Meshlänken som finns till den blästrade modellen är i titan.
junghans-Max-Bill-Mega-Solar-4.jpg


Nr3. Soldrivet urverk J101.85. Det tidigare batteridrivna J101.65 blir alltså uppdaterat med sol/ljusdrift. Junghans lovar precis som tidigare en ruskig massa prestanda. Urtavlan som döljer solpanelen ska enligt uppgift göra urverket väldigt lätt laddat. Samma radiokontroll som tidigare och samma evighetskalender i kvartsläge som tidigare. Den stora nyheten är alltså att man inte längre behöver byta batteri.
junghans-Max-Bill-Mega-Solar-movement-J101.85.jpg
*samtliga bilder skamlöst snodda på nätet. Pris hos Jurawatches.uk £880 - £960. Lägg till £270 så har vi 13763kr - 14719kr. Minst sagt saftigt kan jag spontant tycka. Är urverket denna gång fritt ifrån tidigare barnsjukdomar så hamnar den i ett annat ljus...
Storleken är 38mm Ø x 9mm

Damn, den där grå-beiga soldrivna. Och 38mm! För bra.
(Smygläser i den här tråden ibland)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Har länge grubblat över vad som skall ersätta min G-shock (Trivs inte riktigt med storleken trots att det är en square). Till slut blev det min tredje (gången gilt?) khaki. 38mm med den mycket trevligt gröna tavlan o ett juste Canvas. Jäkligt mycket klocka egentligen för lite drygt 3 kakor hemtagen från Duskland. Lite synd att dom nyligen bytt från ETAs 955.112 till F06.111. Iofs känns det stabilt när man ställer klockan, index träffas rätt o den verkar hålla tiden bra så varför inte...Detta blir iaf min beater för både sommaren och kommande skidåkning. Länge förhoppningsvis för den här kommer vara bli bättre med lite battle scars... :)
IMG_20200517_183620.jpg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Man kan hoppas att deras uppdaterade U50-boett på 41mm även släpps i UX-format. Jag hade gärna haft en UX men 44mm skojar man inte bort.
Instämmer helt! För min del skulle dom oxå behöva stryka oljetjafset. Säkert många som gillar men jag dyker sällan till 5km djup o det känns mest som en grej som blir strulig förr eller senare. Men den har ju ett riktigt fint HAQ verk o stenhård är den!
 

HSK

Patek
2-Faktor
Instämmer helt! För min del skulle dom oxå behöva stryka oljetjafset. Säkert många som gillar men jag dyker sällan till 5km djup o det känns mest som en grej som blir strulig förr eller senare. Men den har ju ett riktigt fint HAQ verk o stenhård är den!
Ja, batteribyte som bara kan utföras av Sinn själva och kostar 2.5-3k kan vara värt att ha i åtanke.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Har ni några nya spännande Quartz-favoriter i år? Tänker mest på lite sportigare modeller typ omega aqua terra.
Det känns som det varit skralt med info om kommande släpp än så länge. GS har ju ett nytt urverk i 9f85 som kanske kommer i fler LE`s och förhoppningsvis i vanlig produktion. The Citizen släpper en LE med eco-drive A010, man kan ju hoppas att även dom har något spännande icke limiterat. Longines VHP i 36mm vore trevlig i fler unisex tavlor. När det gäller Schweizarna är det väl bara Swatchgroup med Tissot, Longines och Certina som fortfarande släpper nytt med kvarts över huvud taget? Personligen tycker jag det skulle vara riktigt coolt om man utrustade någon av alla Heritage släpp ifrån Longines med kvarts. Junghans Max Bill MEGA med soldrivet är ju inte sportig, men fortfarande intressant. Tissot´s Gentleman tror jag många skulle vilja se i mindre storlek. Vi får putta in info i tråden om vi hittar något spännande :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Instämmer helt! För min del skulle dom oxå behöva stryka oljetjafset. Säkert många som gillar men jag dyker sällan till 5km djup o det känns mest som en grej som blir strulig förr eller senare. Men den har ju ett riktigt fint HAQ verk o stenhård är den!

Ja, batteribyte som bara kan utföras av Sinn själva och kostar 2.5-3k kan vara värt att ha i åtanke.
Om det är samma urverk som i den Wempe jag hade så har den väl hyfsat lång batteritid? Men visst blir det en bromskloss om man måste skicka iväg klockan, speciellt nu med Corona...
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Om det är samma urverk som i den Wempe jag hade så har den väl hyfsat lång batteritid? Men visst blir det en bromskloss om man måste skicka iväg klockan, speciellt nu med Corona...
Jag är ganska säker på att det är samma. (955.652). Men jag tror också oljan drar lite mer batteri. 7år tror jag dom specar för UXn
 

HSK

Patek
2-Faktor
Om det är samma urverk som i den Wempe jag hade så har den väl hyfsat lång batteritid? Men visst blir det en bromskloss om man måste skicka iväg klockan, speciellt nu med Corona...
Jag har för mig att de säger upp till sju år men tänkte bara påpeka kostnaden så det inte kommer som en chock för någon som förväntar sig ett standardbatteribyte för dryga hundringen.
 

idagtisdag

Cartier
Instämmer helt! För min del skulle dom oxå behöva stryka oljetjafset. Säkert många som gillar men jag dyker sällan till 5km djup o det känns mest som en grej som blir strulig förr eller senare. Men den har ju ett riktigt fint HAQ verk o stenhård är den!

Jag är ganska säker på att det är samma. (955.652). Men jag tror också oljan drar lite mer batteri. 7år tror jag dom specar för UXn
"Hörru bruden, vet du att det är dyrare att byta oljan i min klockan in i min BMW!" Typ?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Kvartsnyhet med "villhöver" känsla dlx. Wempe Iron Walker. https://www.ablogtowatch.com/wempe-...walker-integrated-bracelet-sports-watch-line/
Förutom att kvartsmodellen är identisk med den automatiska (precis som tidigare med Wempe) så har den ett E64.111 precidrive och Tysk chronometer märkning. Herrmodellen i 40mm och den identiska dammodellen i perfekta unisex 36mm
Wempe-Iron-Walker-3.jpg

Wempe- ta min skatteåterbäring :D
WI000002_wempe_05.jpg

Nu blir det till att kontakta WEMPE igen ;) En svart 36á lär ju vara hur perfekt som helst med integrerad länk :hungry:
 
Topp