• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Övergår fortfarande mitt förstånd. :) Det blir väl svårare att synka om sek visaren hoppar runt så där?
Om klockan går för fort så får man ju vänta in den rätta sekunden 10 sek extra innan man trycker in kronan, så där håller jag med :) Men om den går för sakta så kan man "pumpa" sekundvisaren snabbt till närmsta index eller till kl12. Möjligen tänkte man att det är smidigast att synka vid ett index istället för mellan. Det glada ´70 talet bjöd på många spännande lösningar ;)
*kanske ska förtydliga att den stannar på närmaste 10 min index...
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Om klockan går för fort så får man ju vänta in den rätta sekunden 10 sek extra innan man trycker in kronan, så där håller jag med :) Men om den går för sakta så kan man "pumpa" sekundvisaren snabbt till närmsta index eller till kl12. Möjligen tänkte man att det är smidigast att synka vid ett index istället för mellan. Det glada ´70 talet bjöd på många spännande lösningar ;)
*kanske ska förtydliga att den stannar på närmaste 10 min index...

Jag hade nog inte kommit överens med den funktionen - det blir ju svårare att få minutvisaren att lägga sig precis på index. Jag synkar alltid på tolvan.
 

TTTomas

Omega
2-Faktor
Jag hade nog inte kommit överens med den funktionen - det blir ju svårare att få minutvisaren att lägga sig precis på index. Jag synkar alltid på tolvan.

Det är användbart i flera scenarios.
Synka på tolv? Dra ut kronan när du vill 10s innan, måste inte sikta exakt. Att ha råkat dra kronan 1s över är ju ändå sjukt retsamt när man försöker sätta tiden exakt.. Klockan går 1-2s för fort? Behöver inte hetsrycka kronan och trycka in igen, utan dra ut, vänta in 1-9 sekunder, tryck in. Klockan går efter? Dra ut och "pumpa" en eller två gånger, vänta in nästa 10s och tryck in. Minutvisaren följer med, så sekunderna fladdrar inte löskopplat fram.

Jag har inte levt med funktionen så länge, men de fåtal gången jag micklat med tiden på den här klockan så har det varit väldigt smidigt, med en "varför fungerar inte alla klockor så här?"-känsla.

Känns lite som en exotisk premiumfunktion, lite som fönsterhissar i bilen, eller cdväxlare i bagageutrymmet var en gång i tiden.

På min TypeII så finns samma funktion, fast med 5 sekunders "snabbspolning". Inte alls lika skönt.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Det är användbart i flera scenarios.
Synka på tolv? Dra ut kronan när du vill 10s innan, måste inte sikta exakt. Att ha råkat dra kronan 1s över är ju ändå sjukt retsamt när man försöker sätta tiden exakt.. Klockan går 1-2s för fort? Behöver inte hetsrycka kronan och trycka in igen, utan dra ut, vänta in 1-9 sekunder, tryck in. Klockan går efter? Dra ut och "pumpa" en eller två gånger, vänta in nästa 10s och tryck in. Minutvisaren följer med, så sekunderna fladdrar inte löskopplat fram.

Jag har inte levt med funktionen så länge, men de fåtal gången jag micklat med tiden på den här klockan så har det varit väldigt smidigt, med en "varför fungerar inte alla klockor så här?"-känsla.

Känns lite som en exotisk premiumfunktion, lite som fönsterhissar i bilen, eller cdväxlare i bagageutrymmet var en gång i tiden.

På min TypeII så finns samma funktion, fast med 5 sekunders "snabbspolning". Inte alls lika skönt.


Thanx. Iom att minutvisaren följer med uppstår det alltså aldrig några problem med att minutvisaren retligt hamnar utanför minutindex. Jag tror jag tänkte lite tokigt där, typ att sekundvisaren inte följde minutvisaren vid synk. :-O
 

larmar

Cartier
2-Faktor
Seiko Sunday! King Quartz 4823-8120.
20200510_163702.jpg

Äkta vintage men pålitlig (pga kvarts).
Billig i inköp och drift (pga kvarts).
20200510_201016.jpg

Precis rätt mängd japansk 70-talsfunk med fasad boett, skyhöga index med minutspåret innanför, kanjidatum och tunn solid (ej vikt) länk. När kronan dras ut så hoppar sekundvisaren fram till nästa 10-minutsindex. Mycket att gilla i de här små maskinerna.

Edit: naturligtvis träffar sekundvisaren rakt på alla markeringar...
Den där är ju grym!!!
 
Betraktas ett quartzurverk som bygger på Ronda 5030 D som ett kvalitetsmässigt och prestandamässigt bättre urverk? Frågan ställer jag eftersom Edox har sådana quartzurverk i många av sina dyrare modeller (Chronoshore, Sharkman mm). Tacksam för svar :)
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Litet kvarts-samtal...
"Dum-kvarts" vs "Smart-kvarts". Låter inte så kul direktöversatt ifrån engelska. Ska vi säga klassisk kvartsteknik vs modern/smart kvartsteknik?
656530E7-0F60-4B7F-BDC0-D7A91CDDE559.jpeg

8C526BB9-3971-48FA-946F-EFE603BDEC4A.jpeg


Jag har läst ett antal diskussioner där GS klassiska kvartsverk 9f (som enkelt kan sägas vara ett klassisk mekaniskt urverk fast med ett batteri istället för en spiral osv) ställs mot exempelvis Citizens A660 eller Longines V.H.P. där visare och datumhjul drivs av separata motorer och själva tidsvisningen ligger i en separat enhet, lite som en dator fast med visare kopplade till den. Möjligheterna med den senare är ju bland annat evighetskalender, steglös förflyttning av visarna oberoende av varandra. Fördelarna med den första om man kan prata om fördelar, är kanske den "klassiska" biten av att ha en vad många kallar en "riktig klocka" Möjligheten att vrida på en trimskruv för att bättra på tidshållningen vid behov. Har vi några tankar om de olika teknikerna? Vilka fler exempel på klockor med smart/modern kvartsteknik finns det. Och vilka är möjligheterna?
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Denna nyhet har diskuterats i andra trådar, men då den innehåller en hel del "smart kvartsteknologi" passar den utmärkt även här :)
565F41F7-F101-4FDF-9B60-AF62FB228D53.jpg
Min personliga Love Hate relation med Junghans Max Bill MEGA lägger jag åtsidan ;)
Samma härliga Bauhaus design, men nu med tre nyheter.
Nr1. Junghans erbjuder nu både möjligheten att välja ett safirglas istället för plexi vid beställning och även att få ett safirglas eftermonterat på tidigare modeller. Jag gillar iof plexit, mitt har hållit sig fritt ifrån repor och är både lätt och har den härliga lystern som plexi ger. Men ett safirglas med samma kupning är ju inte fel alls. Hela grejen med gammal design och modernt urverk och material blir mer fulländad med ett safirglas. £270 eller 300€ kostar det extra. Ooooh :facepalm:, är det värt så mycket?? Kanske en kombination av smak och plånbok i så fall.

Nr2. Titan boett. Två utföranden med en som är polerad ihop med en vit urtavla och blanka visare, och en där boetten har en blästrad finish tillsammans med mörka visare och en gråtonad urtavla.
junghans-Max-Bill-Mega-Solar-3.jpg
Även Meshlänken som finns till den blästrade modellen är i titan.
junghans-Max-Bill-Mega-Solar-4.jpg


Nr3. Soldrivet urverk J101.85. Det tidigare batteridrivna J101.65 blir alltså uppdaterat med sol/ljusdrift. Junghans lovar precis som tidigare en ruskig massa prestanda. Urtavlan som döljer solpanelen ska enligt uppgift göra urverket väldigt lätt laddat. Samma radiokontroll som tidigare och samma evighetskalender i kvartsläge som tidigare. Den stora nyheten är alltså att man inte längre behöver byta batteri.
junghans-Max-Bill-Mega-Solar-movement-J101.85.jpg
*samtliga bilder skamlöst snodda på nätet. Pris hos Jurawatches.uk £880 - £960. Lägg till £270 så har vi 13763kr - 14719kr. Minst sagt saftigt kan jag spontant tycka. Är urverket denna gång fritt ifrån tidigare barnsjukdomar så hamnar den i ett annat ljus...
Storleken är 38mm Ø x 9mm
 

Fargoth

Omega
En möjlighet jag kom att tänka på är att ett smart kvartsverk som får korrekta tidsangivelser, genom att användaren ställer klockan eller (mer realistiskt) via radio- eller GPS-tid, själv kan räkna ut sin drift och kompensera för det.

Sökte lite på det och via WUS (såklart) hittade jag Morgenwerk som verkar ha implementerat detta:
http://www.morgenwerk.watch/en/technologies/#intelligent-compensation
Eftersom funktionen baseras på en statistisk beräkning så säljs det förstås som "artificiell intelligens"... :rolleyes:

Men det verkar vara klockor på imponerande nörd-nivå. De har t.ex. världstidsfunktion inkl. zoner med halvtimme/kvart, ifall man t.ex. blir besviken på sin Seiko Astron varje gång man besöker Kokosöarna. ;)

Edit: Roligare med bilder!
M2-1_shadow.png.766x0_q85.png

M1-3_shadow_MC8G32p.png.766x0_q85.png
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
En möjlighet jag kom att tänka på är att ett smart kvartsverk som får korrekta tidsangivelser, genom att användaren ställer klockan eller (mer realistiskt) via radio- eller GPS-tid, själv kan räkna ut sin drift och kompensera för det.

Sökte lite på det och via WUS (såklart) hittade jag Morgenwerk som verkar ha implementerat detta:
http://www.morgenwerk.watch/en/technologies/#intelligent-compensation
Eftersom funktionen baseras på en statistisk beräkning så säljs det förstås som "artificiell intelligens"... :rolleyes:

Men det verkar vara klockor på imponerande nörd-nivå. De har t.ex. världstidsfunktion inkl. zoner med halvtimme/kvart, ifall man t.ex. blir besviken på sin Seiko Astron varje gång man besöker Kokosöarna. ;)
Jag är inte helt säker på om den fortfarande görs...
 

Barfly

Cartier
Denna nyhet har diskuterats i andra trådar, men då den innehåller en hel del "smart kvartsteknologi" passar den utmärkt även här :)
565F41F7-F101-4FDF-9B60-AF62FB228D53.jpg
Min personliga Love Hate relation med Junghans Max Bill MEGA lägger jag åtsidan ;)
Samma härliga Bauhaus design, men nu med tre nyheter.
Nr1. Junghans erbjuder nu både möjligheten att välja ett safirglas istället för plexi vid beställning och även att få ett safirglas eftermonterat på tidigare modeller. Jag gillar iof plexit, mitt har hållit sig fritt ifrån repor och är både lätt och har den härliga lystern som plexi ger. Men ett safirglas med samma kupning är ju inte fel alls. Hela grejen med gammal design och modernt urverk och material blir mer fulländad med ett safirglas. £270 eller 300€ kostar det extra. Ooooh :facepalm:, är det värt så mycket?? Kanske en kombination av smak och plånbok i så fall.

Nr2. Titan boett. Två utföranden med en som är polerad ihop med en vit urtavla och blanka visare, och en där boetten har en blästrad finish tillsammans med mörka visare och en gråtonad urtavla.
junghans-Max-Bill-Mega-Solar-3.jpg
Även Meshlänken som finns till den blästrade modellen är i titan.
junghans-Max-Bill-Mega-Solar-4.jpg


Nr3. Soldrivet urverk J101.85. Det tidigare batteridrivna J101.65 blir alltså uppdaterat med sol/ljusdrift. Junghans lovar precis som tidigare en ruskig massa prestanda. Urtavlan som döljer solpanelen ska enligt uppgift göra urverket väldigt lätt laddat. Samma radiokontroll som tidigare och samma evighetskalender i kvartsläge som tidigare. Den stora nyheten är alltså att man inte längre behöver byta batteri.
junghans-Max-Bill-Mega-Solar-movement-J101.85.jpg
*samtliga bilder skamlöst snodda på nätet. Pris hos Jurawatches.uk £880 - £960. Lägg till £270 så har vi 13763kr - 14719kr. Minst sagt saftigt kan jag spontant tycka. Är urverket denna gång fritt ifrån tidigare barnsjukdomar så hamnar den i ett annat ljus...
Storleken är 38mm Ø x 9mm
Sjukt snygga!!
 
Topp