• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

kapahoo

Omega
Kvartsnyhet med "villhöver" känsla dlx. Wempe Iron Walker. https://www.ablogtowatch.com/wempe-...walker-integrated-bracelet-sports-watch-line/
Förutom att kvartsmodellen är identisk med den automatiska (precis som tidigare med Wempe) så har den ett E64.111 precidrive och Tysk chronometer märkning. Herrmodellen i 40mm och den identiska dammodellen i perfekta unisex 36mm
Wempe-Iron-Walker-3.jpg

Wempe- ta min skatteåterbäring :D
WI000002_wempe_05.jpg

Nu blir det till att kontakta WEMPE igen ;) En svart 36á lär ju vara hur perfekt som helst med integrerad länk :hungry:


Superfin! Med tanke på att urtavlan ser ganska liten ut relativt resten så kommer nog inte 40 mm upplevas så stor. Hade varit kul om de gjort en HAQ-variant av dykaren också.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Superfin! Med tanke på att urtavlan ser ganska liten ut relativt resten så kommer nog inte 40 mm upplevas så stor. Hade varit kul om de gjort en HAQ-variant av dykaren också.
Jag läste att 40mm varianten endast mätte 46 över luggarna, så den lär sitta fint även på någon med smalare handleder. Jag kontaktade wempe med lite frågor (utöver pris) och såg då en lustig grej... Länken verkar sakna både halvlänkar och microjustering, men man anger vilken storlek man önskar i 0,5 cm steg vid beställning. Dvs 16,5/17/17,5/18 osv. Då undrar man ju om man inte får fler länkbitar eller om den bara är justerad när man får den?
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Kvartsnyhet med "villhöver" känsla dlx. Wempe Iron Walker. https://www.ablogtowatch.com/wempe-...walker-integrated-bracelet-sports-watch-line/
Förutom att kvartsmodellen är identisk med den automatiska (precis som tidigare med Wempe) så har den ett E64.111 precidrive och Tysk chronometer märkning. Herrmodellen i 40mm och den identiska dammodellen i perfekta unisex 36mm
Wempe-Iron-Walker-3.jpg

Wempe- ta min skatteåterbäring :D
WI000002_wempe_05.jpg

Nu blir det till att kontakta WEMPE igen ;) En svart 36á lär ju vara hur perfekt som helst med integrerad länk :hungry:
Dem där var ju ruskigt tjusiga:woot: Ska dock erkänna att Wempe är relativt okänt för en annan. Får nog ta och läsa på lite om märket tror jag.
 

kapahoo

Omega
Jag läste att 40mm varianten endast mätte 46 över luggarna, så den lär sitta fint även på någon med smalare handleder. Jag kontaktade wempe med lite frågor (utöver pris) och såg då en lustig grej... Länken verkar sakna både halvlänkar och microjustering, men man anger vilken storlek man önskar i 0,5 cm steg vid beställning. Dvs 16,5/17/17,5/18 osv. Då undrar man ju om man inte får fler länkbitar eller om den bara är justerad när man får den?
Det måste ju vara så att det är någon slags service där de anpassar så gott det går men skickar med överblivna bitar. Annars blir man ju tvungen att ange max-storlek!
Vågar man fråga vad den går på?
 

JacquesCosteau

Panerai
2-Faktor
Jag läste att 40mm varianten endast mätte 46 över luggarna, så den lär sitta fint även på någon med smalare handleder. Jag kontaktade wempe med lite frågor (utöver pris) och såg då en lustig grej... Länken verkar sakna både halvlänkar och microjustering, men man anger vilken storlek man önskar i 0,5 cm steg vid beställning. Dvs 16,5/17/17,5/18 osv. Då undrar man ju om man inte får fler länkbitar eller om den bara är justerad när man får den?

Förstår jag rätt att man inte kan justera länken efter att ha måttbeställt den? Tungt vapen mot andrahandsmarknaden i så fall.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Kvartsnyhet med "villhöver" känsla dlx. Wempe Iron Walker. https://www.ablogtowatch.com/wempe-...walker-integrated-bracelet-sports-watch-line/
Förutom att kvartsmodellen är identisk med den automatiska (precis som tidigare med Wempe) så har den ett E64.111 precidrive och Tysk chronometer märkning. Herrmodellen i 40mm och den identiska dammodellen i perfekta unisex 36mm
Wempe-Iron-Walker-3.jpg

Wempe- ta min skatteåterbäring :D
WI000002_wempe_05.jpg

Nu blir det till att kontakta WEMPE igen ;) En svart 36á lär ju vara hur perfekt som helst med integrerad länk :hungry:
De där satt jag och dreglade över igår. Tänkte lägga upp här nu. Men givetvis hann du före.
Kronograferna är bland de snyggaste jag sett. Synd bara att de inte finns som kvarts.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
De där satt jag och dreglade över igår. Tänkte lägga upp här nu. Men givetvis hann du före.
Kronograferna är bland de snyggaste jag sett. Synd bara att de inte finns som kvarts.
Fingerflink som man är så här i "jobba hemma tider":p Jag har beställt den lilla quarz modellen, hoppas den lever upp till bilderna. Jag har ju länge tjatat om att det enda som skulle kunna få mig att köpa en Rolex igen är om det skulle komma en ny OQ, men det lär ju inte hända... Så denna får vara substitut på obestämd tid ;) Om jag ska spekulera så tror jag anledningen till att inte kronografen kommer i kvarts, så är det för att ETA inte har någon som går att chronometer-certifiera. Annars skulle det säkert finnas. Jag menar, WEMPE äger ju chronometerwerke, hur skulle det se ut om inte deras egna klockor var certifierade?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Fingerflink som man är så här i "jobba hemma tider":p Jag har beställt den lilla quarz modellen, hoppas den lever upp till bilderna. Jag har ju länge tjatat om att det enda som skulle kunna få mig att köpa en Rolex igen är om det skulle komma en ny OQ, men det lär ju inte hända... Så denna får vara substitut på obestämd tid ;) Om jag ska spekulera så tror jag anledningen till att inte kronografen kommer i kvarts, så är det för att ETA inte har någon som går att chronometer-certifiera. Annars skulle det säkert finnas. Jag menar, WEMPE äger ju chronometerwerke, hur skulle det se ut om inte deras egna klockor var certifierade?
Jag hoppas ETA släpper kronografverken som sitter i Longines VHP. Är väl bara Longines-specifika temporärt om jag fattat det rätt.
De klarar tyska konometerspecifikationen också. Enkelt.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Det har du nog helt rätt i :) Är det det enda kronografverket dom har (ETA) som är termokompenserat?
ETA har väl ett precidrive också? Finns nån certina som är haq om jag inte minns fel. Dock inte på samma nivå som det i Longines.
Fattar inte varför inte japanerna gör några. Med tanke på kvartssatsningen i övrigt.

Edit// Hittade 2 stycken:
ETA 251.264 och 251.233
 
Senast ändrad:

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
ETA har väl ett precidrive också? Finns nån certina som är haq om jag inte minns fel. Dock inte på samma nivå som det i Longines.
Fattar inte varför inte japanerna gör några. Med tanke på kvartssatsningen i övrigt.

Edit// Hittade 2 stycken:
ETA 251.264 och 251.233
vet du om dom fortfarande är i produktion?
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
vet du om dom fortfarande är i produktion?
Nåt av dem är det iaf.
https://www.certina.com/ch-en/watch/ds-2-chronograph-1-100-sec/C0244474405100
Osäker på vilket eller båda.

ETA 251.264 ska vara +-10 och 251.233 +- 15 årligen (brasklapp på att jag minns fel och att det är tvärtom).
Båda klarar alltså COSC med sina 0.07 sek/dag. Certina specificerar inte verken på sin hemsida mer än precidrive och COSC.

Rätt snygga kronografer dessutom (några av dem). Till jäkligt bra pris.
 
Senast ändrad:

Pinsam

Cartier
2-Faktor
@BarbaBaba, jag förstod det som att du har beställt en Iron Walker i 36mm. Vänligen skapa en separat tråd när den leverats! Vi är många som är nyfikna på dess kvalitet skulle jag tro.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nåt av dem är det iaf.
https://www.certina.com/ch-en/watch/ds-2-chronograph-1-100-sec/C0244474405100
Osäker på vilket eller båda.

ETA 251.264 ska vara +-10 och 251.233 +- 15 årligen (brasklapp på att jag minns fel och att det är tvärtom).
Båda klarar alltså COSC med sina 0.07 sek/dag. Certina specificerar inte verken på sin hemsida mer än precidrive och COSC.

Rätt snygga kronografer dessutom (några av dem). Till jäkligt bra pris.
Ja, jag mins när pandan kom, riktigt snygga faktiskt. Det var väl några som snurrade på forumet då, men det var länge sedan jag såg en postas... med andra ord, @Certina ägare av Precidrive chronografen, in och dela intryck ;)
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
Ja, jag mins när pandan kom, riktigt snygga faktiskt. Det var väl några som snurrade på forumet då, men det var länge sedan jag såg en postas... med andra ord, @Certina ägare av Precidrive chronografen, in och dela intryck ;)
Den?
f38c17f83f29addb128e62e1d145f682.jpg

Fantastiskt snygg.
Har funnits på min inköpslista sen den kom.
Om än inte direkt högst upp.
Men vettigt skick till ok pris så är det inte alls omöjligt.
 

ArneF

Omega
Nu när jag sitter mycket hemma i bostaden p g a Coronan och inte rör mig så mycket, utan lägger puzzel och håller på med andra lika stillsamma aktiviteter, är det perfekt med en batteriklocka som inte behöver dras upp. Trots att jag tar en entimmes promenad varje dag räcker det inte för att hålla igång mina mekaniska klockor. Likadant när vi åker på långtur med husbilen, då rör man sig också mycket mindre än vanligt och min batteridrivna klocka tickar på väldigt bra.
DSCF6062 1w.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Nu när jag sitter mycket hemma i bostaden p g a Coronan och inte rör mig så mycket, utan lägger puzzel och håller på med andra lika stillsamma aktiviteter, är det perfekt med en batteriklocka som inte behöver dras upp. Trots att jag tar en entimmes promenad varje dag räcker det inte för att hålla igång mina mekaniska klockor. Likadant när vi åker på långtur med husbilen, då rör man sig också mycket mindre än vanligt och min batteridrivna klocka tickar på väldigt bra.
DSCF6062 1w.jpg
Den gör sig lika bra på öäder som länk den där, riktigt fin :)
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Hur fungerar den appen? Är den gjord även för kvarts?
Absolut! Man ställer klockan utifrån appens tidsangivelse först. Sedan gör man första (varje) mätning genom att klicka på en stor grön knapp exakt då sekundvisaren passerar tolv. Man kan ange om klockan satt på armen eller låg i någon av de fem positionerna tavla upp/ner krona upp/ner osv. Man kan ange temp. Jag har använt den länge o tycker den är kanonbra. "WatchCheck" på Google play. (Tror bara den finns till riktiga telefoner:))
 
Topp