• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Absolut! Man ställer klockan utifrån appens tidsangivelse först. Sedan gör man första (varje) mätning genom att klicka på en stor grön knapp exakt då sekundvisaren passerar tolv. Man kan ange om klockan satt på armen eller låg i någon av de fem positionerna tavla upp/ner krona upp/ner osv. Man kan ange temp. Jag har använt den länge o tycker den är kanonbra. "WatchCheck" på Google play. (Tror bara den finns till riktiga telefoner:))
Vill tillägga att det finns en app som heter toolwatch till låtsas telefoner som fungerar på samma sätt som watchCheck. (Om jag minns rätt)

Fingerflink som man är så här i "jobba hemma tider":p Jag har beställt den lilla quarz modellen, hoppas den lever upp till bilderna. Jag har ju länge tjatat om att det enda som skulle kunna få mig att köpa en Rolex igen är om det skulle komma en ny OQ, men det lär ju inte hända... Så denna får vara substitut på obestämd tid ;) Om jag ska spekulera så tror jag anledningen till att inte kronografen kommer i kvarts, så är det för att ETA inte har någon som går att chronometer-certifiera. Annars skulle det säkert finnas. Jag menar, WEMPE äger ju chronometerwerke, hur skulle det se ut om inte deras egna klockor var certifierade?
Kan inte riktigt släppa tanken på 36mm quartzen :angel: Ser ju oerhört bra ut. Vilken färg beställde du??
Antar att det inte finns någon AD i Sverige man kan besöka för att klämma och känna lite irl??

Kan inte riktigt släppa tanken på 36mm quartzen :angel: Ser ju oerhört bra ut. Vilken färg beställde du??
Antar att det inte finns någon AD i Sverige man kan besöka för att klämma och känna lite irl??
Jag beställde svart 36mm. Enligt FedEx spårnings info kan jag med lite tur ha den idag, men jag försöker hålla mig rimligt skeptisk till hur spårning funkar. Det är fredag, många vill smita tidigare hem, chaufförer överlag verkar varken kunna läsa karta eller GPS... Men när den dyker upp kommer ett handledsskott farande i tråden :cigar:
*närmsta WEMPE butik är kanske London om man inte tar sig till Tyskland där det finns fler

Teaser...
087F7EBD-FA82-4D56-A48F-863F0B2E47A9.jpeg

Jag fick upp intresset för klockor för en tid sedan men har hållit mig borta från quartzur av någon anledning, så dumt!
Nu är jag sugen på att införskaffa någon sorts G-shock som vardagsklocka, behöver tåla lite stryk på jobbet. Även en Bulova Lunar Pilot, med deras högfrekvens-urverk, står på listan. Jobbar inom rymdindustri så har ett visst intresse för det ;)
Har ni några favoriter gällande G-shock?

Jag fick upp intresset för klockor för en tid sedan men har hållit mig borta från quartzur av någon anledning, så dumt!
Nu är jag sugen på att införskaffa någon sorts G-shock som vardagsklocka, behöver tåla lite stryk på jobbet. Även en Bulova Lunar Pilot, med deras högfrekvens-urverk, står på listan. Jobbar inom rymdindustri så har ett visst intresse för det ;)
Jag skulle nog rekommendera en s.k. square eller 6900 vilket är två av deras mest klassiska modeller. De är billiga, har alla funktioner man behöver, finns i en oändlig mängd olika färgkombinationer och är samtidigt så pass nätta att de till skillnad från många andra modeller lätt glider in under tröjärmen.

Square:
maxresdefault.jpg

6900:
e5e9d6bf9ec5371130f186e48b499286.jpeg

Vill du ha mer detaljerade tips eller bilder som inspiration så finns det en jättetrevlig G-shocktråd i forumet. ;)
https://klocksnack.se/threads/officiella-g-shocktråden.24037/

Fick hem den här idag (som jag snart visat bild på i alla trådar). Rätt snygg och avsaknad av sekundvisare gör ju att man inte tänker på att det är en quartz. Serienummer 0006 är ju också rätt coolt.
BE70DD4F-9C39-4A9D-AB69-6E773DDF9657.jpeg
Kul att du vågar kliva på Epoch :) Jag är ganska säker på att den vanliga President med kvarts har ett Precidrive HAQ urverk, så dom har i alla fall övertrissat Sjöö Sandström där ;)

Välkommen in i värmen :happyhappy:

Kvartsnyhet med "villhöver" känsla dlx. Wempe Iron Walker. https://www.ablogtowatch.com/wempe-...walker-integrated-bracelet-sports-watch-line/
Förutom att kvartsmodellen är identisk med den automatiska (precis som tidigare med Wempe) så har den ett E64.111 precidrive och Tysk chronometer märkning. Herrmodellen i 40mm och den identiska dammodellen i perfekta unisex 36mm
Wempe-Iron-Walker-3.jpg

Wempe- ta min skatteåterbäring :D
WI000002_wempe_05.jpg

Nu blir det till att kontakta WEMPE igen ;) En svart 36á lär ju vara hur perfekt som helst med integrerad länk :hungry:
Snygg vad går en sådan lös på

Jag tycker jag brukar ha mellan 17,5-18cm. Nu fick jag den förmonterad till 18 och det sitter som en smäck i värmen. Möjligen byter jag en halvlänk mot en hel för att få lite mer luft även när man är lite svullen... 36mm är absolut inget jag ångrar :)
Tror nog den passat bra på mig med trots något större handleder om den bärs lite större än 36mm. Jag hade dock jagat en vit tavla men jag är ju lite konstig :D

Efter att ha finjusterat länken lite sitter den som den ska. Väldigt bekväm är den.
8A2DDF8B-973C-4696-9FAE-E95D5CB9EFF6.jpeg

Det unika med denna klocka är knappast designen som kan hittas inspiration av på flera håll hos andra märken. Premium märken. Nej, det unika är att den är tillverkad av samma företag som inte bara är AD utan även certifierade urmakare åt Patek Philippe, A. Lange osv. Det är alltså ett företag som vet vad dom pysslar med. Och att den är kvarts, med ett kvalitativt termokompenserat urverk. Jag är personligen ett fan av integrerade länkar då det är väl utfört, möjlighet till läder, nato, gummi överlåter jag gärna åt klockor som passar i det. Här är det mycket väl utfört :)

Efter att ha finjusterat länken lite sitter den som den ska. Väldigt bekväm är den.
8A2DDF8B-973C-4696-9FAE-E95D5CB9EFF6.jpeg

Det unika med denna klocka är knappast designen som kan hittas inspiration av på flera håll hos andra märken. Premium märken. Nej, det unika är att den är tillverkad av samma företag som inte bara är AD utan även certifierade urmakare åt Patek Philippe, A. Lange osv. Det är alltså ett företag som vet vad dom pysslar med. Och att den är kvarts, med ett kvalitativt termokompenserat urverk. Jag är personligen ett fan av integrerade länkar då det är väl utfört, möjlighet till läder, nato, gummi överlåter jag gärna åt klockor som passar i det. Här är det mycket väl utfört :)
Man hade kunnat vara OWG med den där. Shit vad bra den är :)
Är det 36mm? Får jag fråga hur mycket den kostar. Är intresserad av 36mm, både den med automatiskt urverk och den du har med quartz.

Man hade kunnat vara OWG med den där. Shit vad bra den är :)
Är det 36mm? Får jag fråga hur mycket den kostar. Är intresserad av 36mm, både den med automatiskt urverk och den du har med quartz.
Jag valde medvetet 36 då jag vill ha retro storleken som OQ är i. Hade självklar kunnat ta 40, men då hade det blivit en annan klocka. Jag dealade till mig expressfrakt och en halvlänk extra utifall man vill justera Lite extra, annars list. *det finns tydligen onlineköp om man loggar in på Tyska. Ingen aning om det bara gäller inhemskt, men då kan man ju inte påverka något... u know ;)

Jag valde medvetet 36 då jag vill ha retro storleken som OQ är i. Hade självklar kunnat ta 40, men då hade det blivit en annan klocka. Jag dealade till mig expressfrakt och en halvlänk extra utifall man vill justera Lite extra, annars list. *det finns tydligen onlineköp om man loggar in på Tyska. Ingen aning om det bara gäller inhemskt, men då kan man ju inte påverka något... u know ;)
36 tror jag helt klart är bäst. Får maila någon Wempe-butik och höra med dem.
Släpper Danmark och Tyskland på restriktionerna senare i sommar hade det varit kul att ta en road trip till någon stad i Tyskland och plocka ut den. Men det beror helt på vad den kostar.

Tillbaka
Topp