• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Spontanköp av denna idag efter att ha studerat den i ett skyltfönster och råkat konstatera att den träffar index varenda sekund... 🤦‍♂️
Visst finns det en dedikerad Aqualand tråd? Behöver tips på annat band.
Edit: Hittade tråden.

IMG_20210305_212029.jpg

Senast ändrad:
Vet inte om det är officiellt men hörde på en podd att dom dyrare schweiziska märkena droppade quartz för att det inte ansågs som tillräckligt exklusivt :(
Har också hört det, men är faktiskt tråkigt. Hade mer än gärna sett en ny Omega SMP Quartz! Tacka vet jag Grand Seiko som vågar gå emot strömmen😉

Håller helt med dig! Önskar att GS kunde släppa en quartzdykare i 40mm snart 😁

Är inte så hype på Breitlings nuvarande utbud, men har dom kvar quartz i utbudet?
Ja det vore absolut inte fel! Känns som att man får gå tillbaka 10 år eller mer för att hitta fina Quartz-modeller från många av ”de stora” märkena😃 Men en SMP med keramisk bezel och high-precision quartz, ja då hade det verkligen vattnats i min mun😁
Har dålig koll, Breitling har tyvärr aldrig riktigt lockat mig.

Vet inte om det är officiellt men hörde på en podd att dom dyrare schweiziska märkena droppade quartz för att det inte ansågs som tillräckligt exklusivt :(
Jag tror du har hört rätt. Personligen tror jag det har med utvecklingen av smartwathes att göra. Man tror sig inte längre kunna (eller vilja) tillgodose kunder som vill ha kvarts, dom köper smartwatch tänker man. Då satsar man istället på mer nishade köpstarka kunder som vill ha mekaniskt. Klarar sig Rolex så borde väl vi (se * alla andra). Tyvärr tycker jag att trenden är liknande hos GS. Longines släppte VHP med ett nytt spännande urverk, men vad hände sedan? Om 5-10 år är det vi kvartsentusiaster som ses som vintagegubbar som drömmer om svunna tider...

Jag tror du har hört rätt. Personligen tror jag det har med utvecklingen av smartwathes att göra. Man tror sig inte längre kunna (eller vilja) tillgodose kunder som vill ha kvarts, dom köper smartwatch tänker man. Då satsar man istället på mer nishade köpstarka kunder som vill ha mekaniskt. Klarar sig Rolex så borde väl vi (se * alla andra). Tyvärr tycker jag att trenden är liknande hos GS. Longines släppte VHP med ett nytt spännande urverk, men vad hände sedan? Om 5-10 år är det vi kvartsentusiaster som ses som vintagegubbar som drömmer om svunna tider...

Tråkig utveckling. I podden så diskuterade dom att eventuellt så kunde det anses som svårt att marknadsföra en quartzklocka för dyra pengar med samma precision som en Swatch. Att sälja in dyrare mekaniska klockor ansågs vara enklare.

Tråkig utveckling. I podden så diskuterade dom att eventuellt så kunde det anses som svårt att marknadsföra en quartzklocka för dyra pengar med samma precision som en Swatch. Att sälja in dyrare mekaniska klockor ansågs vara enklare.
Det är väl lite som inhouse-logiken... I alla andra sammanhang anses det vara ett sätt för tillverkaren att kunna hålla ner kostnader med underleverantörer och ha större kontroll på utveckling. Och i slutänden antingen maximera vinster eller kunna hålla nere priser. Men klockvärlden har bestämt sig för det motsatta 🤔 (och tillverkarna skrattar hela vägen till banken). GS har ju lyckats marknadsföra sitt 9f med inkapslat urverk osv. Om det stämmer som jag läst har ETA haft detta på sina Flatline urverk sedan 2013. "The Watch Module C7 ceramic case houses the integrated circuit and quartz (miniaturised and in a vacuum)". Men det är väl svårt att ha det som säljargument när det redan är taget...
*med det sagt, ETA kanske inte är så billgt skräp som så ofta anses i förhållande till GS ;)

Senast ändrad:
Har en svag känsla av att jag kan ha frågat ungefär samma fråga tidigare, men om det är fallet så blev det inte en ny klocka av det.

Jag villhöver en "sommarbeater" att ha när man arbetar hemma, leker med barnen, badar och så vidare. Quartz hade varit trevligt, så att man slipper ställa in och krångla varje gång man inte använt den på ett par dagar. Budgeten är lite flexibel, gärna under 5k, men kan betala mer för en tillräckligt rolig klocka. Jag snorklar en hel del, så vattentätheten behöver vara minst 10 bar men gärna lite till. Casio MDV106 eller dw-5600-1 är ju så klart bra väldigt prisvärda alternativ, men det vore skoj med lite mer färg. En Omega SMP vore ju perfekt, men vill inte lägga riktigt så mycket, eller leta riktigt så länge... Några roliga förslag?

Har en svag känsla av att jag kan ha frågat ungefär samma fråga tidigare, men om det är fallet så blev det inte en ny klocka av det.

Jag villhöver en "sommarbeater" att ha när man arbetar hemma, leker med barnen, badar och så vidare. Quartz hade varit trevligt, så att man slipper ställa in och krångla varje gång man inte använt den på ett par dagar. Budgeten är lite flexibel, gärna under 5k, men kan betala mer för en tillräckligt rolig klocka. Jag snorklar en hel del, så vattentätheten behöver vara minst 10 bar men gärna lite till. Casio MDV106 eller dw-5600-1 är ju så klart bra väldigt prisvärda alternativ, men det vore skoj med lite mer färg. En Omega SMP vore ju perfekt, men vill inte lägga riktigt så mycket, eller leta riktigt så länge... Några roliga förslag?

Citizen har ett gäng roliga quartzdykare för under 3 tkr :)

Om du dyker så är Citizen Aqualand en klassiker. Annars är G-shock squares alltid bra. Här är mina fyra beaters :)
IMG_20210323_092419.jpg

Aqualand är ju som sagt en klassiker, annars kanske någon Certina kan vara skoj?

Rolig... Swatch Scuba kanske passar då man leker med barnen? Timex Q har bara 5 bar så den kanske inte ska snorklas med. Instämmer med @David71 om Aqualand eller någon annan Citizen Promaster. CWC är över budget men Certina kanske har någon DS Action som passar. Victorinox INOX är inom budget, tål stryk och finns i lite olika färger...

Lite larvigt att trippeposta samma bild, men jag tar en för laget ;)
Samtliga soldrivna, samtliga i respektive märkes titan, och samtliga med synkronisering av olika slag.
4D77247F-8BB8-4084-A15B-C5B56AE87D62.jpeg

Seiko Astron med GPS synkning. Casio G-shock har istället Blåtand och Radiokontroll medans Citizen endast har Radiokontroll. Dock har den individuellt ställbar timmvisare och samtliga har givetvis perpetuell kalender. Citizen Exceed säljs endast i Japan, men efter som dom har ett eget torn i Tokyo är synkningen där super smidig. Den synkade när som helst, lika enkelt som med GPS. Här hemma får man synka på natten eller mot app. Samtliga har även respektive märkes hårhetsbehandling på ytan, vilken som är bäst är svårt att säga så här, men jag skulle påstå att Seiko är 3:a medans Citizen är 1:a. Casion har inte dragit på sig några repor än, bara där låset ligger över länken så den återstår att se.

Tillbaka
Topp