• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Tack för alla förslag! Slutar nog med en G-shock Square av något slag. Men, jag måste säga att det förvånar mig att utbudet av intressanta quartz-ur är så väldigt dåligt. Och hos "micromärkena" verkar det knappt existera alls. Jag förstår charmen med mekaniska klockor, verkligen (klockan jag använder absolut mest är en manuell speedmaster), men det är ändå svårt att att komma ifrån att quartz är en bättre teknologi för ganska många användningsområden.

@jaqob har du avfärdat Casioak, ga-2100? Den senaste ser ju rolig ut
1616492953014.png
Äh fan klicka hem en sån där precis.. Blir ju smutt att ha på semester resan, eller i alla fall en av klockorna på semesterresan. Sol värme pool och strandklocka :)

Light-mod på sonens och även på min PRX
FBD2DFD1-02C5-4B91-A429-41AFDE5B34F2.jpeg
Cyklop, förstoringsbubbla, lupp att limma på klockglas. Kärt barn har många namn. Det är en riktig vattendelare med bubblan. Personligen har jag ingen stark åsikt, men på denna gör den så att den stora tavlan blir lite mindre tom. Det är dessutom en enkel sak att både sätta dit och att avlägsna. Men nu kommer han iallafall ha en lite personligare variant av PRX:en, och vi kommer ha var sin 😎

Light-mod på sonens och även på min PRX
FBD2DFD1-02C5-4B91-A429-41AFDE5B34F2.jpeg
Cyklop, förstoringsbubbla, lupp att limma på klockglas. Kärt barn har många namn. Det är en riktig vattendelare med bubblan. Personligen har jag ingen stark åsikt, men på denna gör den så att den stora tavlan blir lite mindre tom. Det är dessutom en enkel sak att både sätta dit och att avlägsna. Men nu kommer han iallafall ha en lite personligare variant av PRX:en, och vi kommer ha var sin 😎
Snygg mod! Hur ser förstoringen ut uppifrån? :)

Har sjunkt ner i ett (semi) vintage Pulsar träsk, när jag själv blev uppmärksam på det fanns det ingen väg upp...
20210325_190313.jpg

Det är som tur är ett träsk med låga avgifter i alla fall:)

20210325_164324.jpg
Du är på helt rätt spår tror jag. ´80-90 talet är det som kommer vara trendigt den närmsta tiden framöver :)
Dessutom är det ju kul klockor till överkomliga priser, what´s not to like ;)

Tack! Snygg mod, en del tycker säkert att det blir lite mycket OQ men jag gillar't! 😊
Dom har verkligen lyckats med att göra ett cool mönster av G S 9 F på den tavlan 😎
Ah, det var så det var. Jag kunde läsa ut GS men förstod inte vad resten skulle föreställa. Som du säger så lyfter det hela klockan jämfört med om man hade haft en slät tavla som på 003/005.

678F0106-E3ED-4977-BAC1-04C9057F43EC.jpeg

inte helt enkelt om man inte vet vad man ska tänka/leta. Det är det som gör det så sofistikerat tycker jag.
*sorry @Limeee för att jag lånar din bild och slaktar
1616755773230.png
Haha helt rätt, det kan vara lite klurigt att se det från början. Men din bild gjorde det ju mycket tydligare👍 Tycker det är riktigt smart gjort att kunna få in ett ”dolt” budskap i ett snyggt mönster😃

Fick plasta av en sån här idag. Min andra ’261, men denna gång ny. Helt otrolig.

77E54EF6-67C9-49B4-B6A6-8FFA7B64434A.jpeg

...Men jag älskar även min CWC. Så sjuuukt bra klocka. Min natt, beater och jobbklocka. Man ska trivas med den klocka man bär mest liksom. Nu har jag en slitvarg och vardags/fin-klockakombination som jag för första gången sedan denna klockcirkus satte fart trivs i.

2A1B00F9-12DF-4478-9ABB-B3FAEC2B4D6F.jpeg

Det är lite obehagligt att känna ett lugn...?

Senast ändrad:
Saxat från citizentråden, men tåls att ta med här för dem som söker kvartsdykare.
Riktigt cool

06F68498-8EF0-4E36-8EC5-1EA4AC2DBE8E.jpeg

46.5mm bred och 14.3mm tjock, men pallar endast 20 bar. Ja, jag vet att 20 bar gör jobbet men det är lite som att köpa en italiensk sportbil med 68 hästkrafter.

46.5mm bred och 14.3mm tjock, men pallar endast 20 bar. Ja, jag vet att 20 bar gör jobbet men det är lite som att köpa en italiensk sportbil med 68 hästkrafter.

Normala människor som går en dykkurs och simmar runt med tuber dyker ju typ 20 meter. Om vi låtsas att det motsvarar att köra på i 70 km/h med en tråkig gammal bil, så borde ju 200 meters djup med linjär extrapolation vara som att köra runt i 700 km/h så det borde väl vara rätt häftigt?

Normala människor som går en dykkurs och simmar runt med tuber dyker ju typ 20 meter. Om vi låtsas att det motsvarar att köra på i 70 km/h med en tråkig gammal bil, så borde ju 200 meters djup med linjär extrapolation vara som att köra runt i 700 km/h så det borde väl vara rätt häftigt?
Oja, det är väldigt coolt, otroligt coolt. Har inte påstått annat. Men med 46.5 mm bredd och 14.3 mm tjocklek så kan man nog göra en klocka som pallar mer än 20 bar.

Tillbaka
Topp