• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Wempe Iron Walker
2795A2BD-6EC2-4EA3-831E-1EE3779F8134.jpeg

Fick plasta av en sån här idag. Min andra ’261, men denna gång ny. Helt otrolig.

77E54EF6-67C9-49B4-B6A6-8FFA7B64434A.jpeg

...Men jag älskar även min CWC. Så sjuuukt bra klocka. Min natt, beater och jobbklocka. Man ska trivas med den klocka man bär mest liksom. Nu har jag en slitvarg och vardags/fin-klockakombination som jag för första gången sedan denna klockcirkus satte fart trivs i.

2A1B00F9-12DF-4478-9ABB-B3FAEC2B4D6F.jpeg

Det är lite obehagligt att känna ett lugn...?
Får man fråga varför en till? Eller var det en 263 innan?

Det var exakt samma referens. Bara vanlig flipparsjuka. Det är alltså den andra i ordningen, inte den andra i min ägo just nu :)
Det är lite lustigt, jag hade en sbgx061 som jag sålde till förmån för den större sbgv modellen. Nu några år senare har jag skaffat en sbgx261, jag ville ha en medans det fortfarande tillverkas, och valde då en med tidigt tillverkningsnummer ifrån 2017 med nya taveldesignen. Det är nog faktiskt den enda klocka/modell jag köpt två gånger. Däremot har jag många gånger ångrat att jag sålde just den :rolleyes:

Jag tycker över huvud taget bara det är kul att det släpps lite nya kvartsklockor, visst vore det kul om man dundrade på lite och satte i ett riktigt bra urverk också, men priserna är ju riktigt rimliga på Timex Q

Undrar vad det är som gör att vissa kvartsverk låter som skördetröskor och andra är knäpptysta.
Nej, det är väldigt märkligt, det är ju inte så att det är dyrt att göra ett tystare urverk. Pulsar, Seiko, Citizen etc. har ju kronor i sub 500kr-klassen som inte låter två kvarter bort. 🤔

Nu är denna som sitter på armen idag lite dyrare och utan sekundvisare men den är i alla fall knäpptyst. 😊
PSX_20210408_090151.jpg

När jag efterforskade lite kring högtickande väggklocka kom det många tips om att smörja dreven i urverket.
1617866294472.png

Förutom att allt är förpackat i en plastlåda likt en Swatchklocka är många av dreven i verket av plast, dessa rör sig och blir slappa efter ett tag, då kunde man alltså lägga på en klick vit vaselin mellan dreven för att få den tystare. Jag fick min tystare med att stoppa skumgummi runt urverket som ljuddämpare. Tyvärr vart det inte nog för fruns hörsel, så det fick bli en ny med flytande visare i stället.

Tillbaka
Topp