• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Var helt inställd på att bli owg med en explorer 36. När jag inte ens fick ställa mig i kö på den nya, alternativt inte ens fick svar på mina förfrågningar, så försvann all lust till klockan överhuvudtaget. Just nu i en situation som jag inte varit i på mycket länge. Har enbart en enda klocka just nu, en Casio G-shock 5610. Efter debaklet med expyn har jag en ny plan som snart förverkligas. Bara kvartsklockar. På väg från olika håll är nu en Seiko sbbn043 ( tonfisken), en GS sbgn003 (GMT) samt en GS sbgx319 (dress). Tror man kommer igenom alla situationer med den trion. Skulle det bli världskrig så har jag ju min g-shock kvar.
F8DDBD87-6F7C-45D9-B9DF-EF27D0E6312D.jpeg
9EB1C0DE-529D-4173-8C67-7BD3A9DB57ED.jpeg
07B15364-B3D5-4E1C-AA4A-2723C60F6471.jpeg

Var helt inställd på att bli owg med en explorer 36. När jag inte ens fick ställa mig i kö på den nya, alternativt inte ens fick svar på mina förfrågningar, så försvann all lust till klockan överhuvudtaget. Just nu i en situation som jag inte varit i på mycket länge. Har enbart en enda klocka just nu, en Casio G-shock 5610. Efter debaklet med expyn har jag en ny plan som snart förverkligas. Bara kvartsklockar. På väg från olika håll är nu en Seiko sbbn043 ( tonfisken), en GS sbgn003 (GMT) samt en GS sbgx319 (dress). Tror man kommer igenom alla situationer med den trion. Skulle det bli världskrig så har jag ju min g-shock kvar.
Förutom det uppenbara tycker jag du hittat ett riktigt bra tema till idé av samling. Alla tre ifrån samma märke, samtliga med riktigt bra prestanda & finish. Dessutom täcker dom ju alla tänkbara tillfällen. Blir en trevlig samling 👍🏿😎

Förutom det uppenbara tycker jag du hittat ett riktigt bra tema till idé av samling. Alla tre ifrån samma märke, samtliga med riktigt bra prestanda & finish. Dessutom täcker dom ju alla tänkbara tillfällen. Blir en trevlig samling 👍🏿😎
:) Tack!
Och kom nu på ytterligare en likhet och det är att eventuella bandbyten blir enkelt med helt genomborrade bandhorn på samtliga. Ja Seiko har i princip alltid funnits med och har alltid haft ett gott öga till märket och dess historia. Det är länge sedan jag kände mig så förväntansfull. Har förövrigt kompletterat tonfisken med en länk så det blir ett tema där med (aldrig gillat deras gummin men får väl se om detta är bättre)
Edit. Och färgvalen var även det medvetet.

Riktigt fin trio du valt ut - två tummar upp! Kul med tre nya klockor på samma gång. SBGX319 är ruskigt fin!

Riktigt fin trio du valt ut - två tummar upp! Kul med tre nya klockor på samma gång. SBGX319 är ruskigt fin!
Tack! Jag tror jag aldrig haft tre på väg in samtidigt förut. Dock handlade jag tre stycken samma dag i Osaka för några år sedan. Då var en av dom en sbbn031 vilket var min andra tonfisk. Nu hoppas jag på tredje gången gillt. Fick förövrigt en bild på tonfisken alldeles nyss och har godkänt att den linjerar korrekt med vridringen. :cool:
309892CA-C8E6-40E8-AD24-AB517D70824B.jpeg

Senast ändrad:
Bra där! Jag har också bestämt mig för att helt fokusera på roliga kvartsklockor. Det ger en ny dimension och en helt annan utmaning. Du är ju helt inne på rätt spår med GS och tonfisk.

Tissot PR 100 (T101.410.11.031.00) med ETA F06.111. Inköpt för strax under 3 000 kr nyligen. För det priset är jag riktigt nöjd. Klart prisvärd klocka. Håller tiden bra. Skön och stabil länk med mikrojustering. Lagom tung. Urtavlan är svagt silverfärgad, vilket jag gillar. Jag är nöjd med mitt köp.

IMG_20210425_194654_edit_72987635862299.jpg

Senast ändrad:
775ABD20-35BD-4D83-A0DB-CCE6696457AC.jpeg
Hej på er!
Har precis fått hem en Aqualand JV0055-00E + en titanlänk! Så glad! Men troligtvis är capacitorn (eco-drive ”batteriet ”) helt i botten! Efter någon dag i solljus är den fulladdad enl. Indikatorvisaren. Men, lite lek mellan menyerna samt ett par tryck på ljuset. Går den i ”charge” mode! Jag trodde att livslängden på ”batteriet” avgjordes av antal laddningscykler man gör. Men börjar fundera på om åldern av batteriet (klocka kanske 15år NOS), eller en total uttömning har betydelse! Fler som haft samma problem med samma klocka på nätet finns att hitta!
Någon här har väl samma klocka, (erfarenhet?) eller någon som har vetskap! Har resettat den ett par ggr. Nästa steg blir nytt ”batteri”
Mvh Tantal

Otroligt fin trippel! Jag personligen hade aldrig klarar av en klocka med dag- och datum, en med endast datum och en utan dag och datum. Är nyfiken på hur du resonerar ang detta, då det är din trippel.

775ABD20-35BD-4D83-A0DB-CCE6696457AC.jpeg
Hej på er!
Har precis fått hem en Aqualand JV0055-00E + en titanlänk! Så glad! Men troligtvis är capacitorn (eco-drive ”batteriet ”) helt i botten! Efter någon dag i solljus är den fulladdad enl. Indikatorvisaren. Men, lite lek mellan menyerna samt ett par tryck på ljuset. Går den i ”charge” mode! Jag trodde att livslängden på ”batteriet” avgjordes av antal laddningscykler man gör. Men börjar fundera på om åldern av batteriet (klocka kanske 15år NOS), eller en total uttömning har betydelse! Fler som haft samma problem med samma klocka på nätet finns att hitta!
Någon här har väl samma klocka, (erfarenhet?) eller någon som har vetskap! Har resettat den ett par ggr. Nästa steg blir nytt ”batteri”
Mvh Tantal
Har du manual till klockan? Jag har inte erfarenhet av just denna modell, men det brukar ALLTID krävas betydligt mer laddning än man tror för att få fullt batteri.
1619410396942.png

Citizen rekommenderar att du ska ha klockan laddad till level 5 av 6
1619410464811.png

Med tanke på vädret hemma i Sverige utgår jag ifrån att du inte lyckats ge klockan 45 timmar solljus i det molniga vädret, inte heller 9,5timmar i direkt solljus?
Det är antagligen bara att fortsätta ladda...
Däremot är det som du själv säger, att helt tömma det uppladdningsbara batteriet förkortar livslängden.

Enligt tabellen ovan kan du alltså INTE få en full laddning med mindre än 3000lumen i 150 timmar.
Sedan är det ju inte ovanligt att de olika stegen i laddcykeln har olika värden. Om din klocka har 6 steg kan det ju vara så att steg 6 =100% medans de andra stegen faller med olika % och inte jämt fördelat i 1/6 delar.

Senast ändrad:
Otroligt fin trippel! Jag personligen hade aldrig klarar av en klocka med dag- och datum, en med endast datum och en utan dag och datum. Är nyfiken på hur du resonerar ang detta, då det är din trippel.
Är det inte snarare så att du har en viss OCD kring att ha både dag+datum? ;)
Att ha en dressklocka med endast tid är ju ganska vedertaget, att ha datum är väldigt användbart till vardags och det vanligast förekommande. Att även ha dagvisning är förstås trevligt, men inte så vanligt på analoga kvartsklockor. Betydligt vanligare på RC klockor eller digital tidvisning.

Enda gångerna då jag behöver dag är när man är ledig längre tider och tappar bort vilken dag det är. Brukar vara i Italien 2-3 veckor per sommar och då är tonfisken perfekt för salta dagar. Bara datum är för det mesta användbart på kontoret och vid tjänsteresor och då passar GMT bra. (Och att kunna hoppa timvisaren vid ny tidzon) Utan datum tänker jag dressade tillfällen. Kanske föra in en ny rutin att använda den på fredagar bara? Kul iaktagelse men inget jag tänkt på egentligen. (Förutom dag på dykare som var medvetet)

Timex släpper nytt. Kanske för någon som vill ha något mindre på 37mm

Timex-Q-1978-Reissue-5.jpg

Har du manual till klockan? Jag har inte erfarenhet av just denna modell, men det brukar ALLTID krävas betydligt mer laddning än man tror för att få fullt batteri.
1619410396942.png

Citizen rekommenderar att du ska ha klockan laddad till level 5 av 6
1619410464811.png

Med tanke på vädret hemma i Sverige utgår jag ifrån att du inte lyckats ge klockan 45 timmar solljus i det molniga vädret, inte heller 9,5timmar i direkt solljus?
Det är antagligen bara att fortsätta ladda...
Däremot är det som du själv säger, att helt tömma det uppladdningsbara batteriet förkortar livslängden.

Enligt tabellen ovan kan du alltså INTE få en full laddning med mindre än 3000lumen i 150 timmar.
Sedan är det ju inte ovanligt att de olika stegen i laddcykeln har olika värden. Om din klocka har 6 steg kan det ju vara så att steg 6 =100% medans de andra stegen faller med olika % och inte jämt fördelat i 1/6 delar.
Jag fortsätter ladda ett tag till innan byte av capacitor! Har manual. Tack för svar!

Fantastiskt kul samling. Istället för OWG så OBG. Går mycket i liknande tankar kring Seiko/Grand Seiko själv och letar första GS nu. Tänker att SBGN003 och SBGV233 hade kompletterat SPB143 perfekt!

Jag fick också nobben på Exp 36 och samma känsla. Känner bara äh!

KK för hela slanten! (KvalitetsKvarts, såklart)

DCE59078-65FC-44BC-A7DA-A02C282BA8F7.jpeg

Tillbaka
Topp