Kör stentuff MD-703 "Claymore" idag.
Men jag klurar på om den kanske ska få lämna samlingen och ge plats för annat?
Den där är ju störtskön ju
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kör stentuff MD-703 "Claymore" idag.
Men jag klurar på om den kanske ska få lämna samlingen och ge plats för annat?
Här i Stockholm finns den bara i deras huvudbutik på Drottninggatan, men jag har sett den i min lokala butik en gång. Vet inte om den såldes fort eller varför den försvann därifrån, men kanske har ni någon butik även i Göteborg som är ”huvudbutik”? Ur&Penn alltså.Någon som sett Citizen Eco-Drive One i butik i Gbg? Hade varit koolt att prova den.
Ska tydligen finnas i Göteborg, varuhuset 5:an.Någon som sett Citizen Eco-Drive One i butik i Gbg? Hade varit koolt att prova den.
Jag har ju faktiskt en Casio F91-W också
Jag älskar den. Måste vara världens mest prisvärda klocka.Det är klart, de är så jädra bra. Hade en Square innan (flera gånger faktiskt) men tyckte inte den satt bekvämt så den fick lämna. Gillar verkligen skärmen och den lite patetiska lampan som lyser upp skärmen ojämnt från sidan.. och att den håller för bad och bastu trots att manualen säger att den inte tål vatten
Wahouuu, i love this watch ! is is for sale ?Celui-ci traîne depuis un moment maintenant.
Démineur Bell & Ross
Den skjortan gav vårkänsla (och stilig klocka förstås )Varken batteri eller solcell i denna men eftersom den har en kvartskristall tänker jag posta den ändå.
Tänk när patentet går ut, kommer andra tillverkare göra egna varianter då?
Den skjortan gav vårkänsla (och stilig klocka förstås )
Personligen tror jag inte det, alltså att springdrive kommer att kopieras.
Dels för att utvecklingen av smartklockor har påverka traditionella klocktillverkare att göra allt dom kan för att marknadsföra mekaniska klockor med tradition (något Moser & Cie försökt påtala flera gånger med sina konceptklockor, "tävla inte mot modern utländsk teknologi"). Det är en tydlig nedgång av kvartsklockor med lite kvalité och billiga mekaniska är plötsligt dominerande ifrån Schweiz. Vilka skulle hoppa på att utveckla en egen Springdrive? Citizen är stora nog och har precis lanserat cal0.200, en mekanisk klocka. Men dom har ju sitt flaggskepp i Ecodrive och har marknadsandelar i andra märken. Jag tror ingen Japansk tillverkare hoppar på... Tekniken är ju "gammal" i sammanhanget. *Finns det någon Swiss-Made soldriven klocka? Finns det något som skulle locka Schweiz att hoppa på Springdrive när dom just nu är livrädda för smartwatch hotet och endast fokuserar på 100år gammal teknik?
Denna var ju helt fantastisk!Den första landade in idag. Två kvar.
Som så ofta med innovationer ifrån andra länder är det Japan som gör verklighet av dom. Precis som Nobelpristagaren John B Goodenough batteri blev tillverkat i just Japan...Så kan det vara. Jag minns bara att jag läste om utvecklingen av Spring drive och att det var schweizare som försökte sig på liknande grejer men att Seiko var först och patenterade allt. En del av patenten är rätt gamla vid det här laget, så de går väl ut vilket årtionde som helst.
Hittade en konspiratorisk tråd på temat ASULAB vs Seiko: https://www.thewatchsite.com/threads/who-invented-spring-drive.11727/
Som så ofta med innovationer ifrån andra länder är det Japan som gör verklighet av dom. Precis som Nobelpristagaren John B Goodenough batteri blev tillverkat i just Japan...
Intressant tråd, men det har hänt en hel del sedan 2010 i klocksvängen...
Kommer att tänka på Citroen som förr gjorde helt fantastiskt intressanta konstruktionen som väldigt få hajja poängen med och ingen kopierade.Varken batteri eller solcell i denna men eftersom den har en kvartskristall tänker jag posta den ändå.
Tänk när patentet går ut, kommer andra tillverkare göra egna varianter då?
Köpare skulle säkert finnas några, men tillverkare? Och vad skulle dom kosta ut till kund? Framtiden får utvisa, men jag ställer mig tveksam. Jag tror det ligger närmare att GS kommer utveckla och profilera sig lika starkt med Springdrive som Citizen gjiort med EcodriveTycker spring drive är riktigt coolt och tilltalande för nördar som vill ha intressant teknik på armen, lite på samma sätt som ett helmekaniskt urverk är coolt för att det är precis ingenjörskonst osv.
Skulle inte förvåna mig ifall åtminstone en tillverkare försöker sig på det nån gång i framtiden.
Fördelar med springdrive:
Nackdelarna är väl gångreserven och att man inte kan trycka in evighetskalender och sånt lika lätt, men om det är "swiss made mechanical"-köparna som är målgruppen kommer det ju inte vara något problem.
- Håller tiden som en kvarts fast utan batteribyten och dylikt
- Svepande sekundvisare (sånt är viktigt för folk som är på nivån att rolex är dyrt och att tickande på 1 Hz är dåligt)
- Mindre slitage/servicebehov än ett helmekaniskt urverk, ingen balansfjäder att skydda från stötar och magnetisering och sånt där
Köpare skulle säkert finnas några, men tillverkare? Och vad skulle dom kosta ut till kund? Framtiden får utvisa, men jag ställer mig tveksam. Jag tror det ligger närmare att GS kommer utveckla och profilera sig lika starkt med Springdrive som Citizen gjiort med Ecodrive
Jag har inte haft GMT´n, bara den vanliga, men själva "flash" grejen känns väldigt osmidig. Man ska ha en app i mobilen som skickar blixtsignal till klockan, hade varit betydligt smidigare med BT tänker jag? Vet inte om det finns så många på forumet, om någon? Energisparläget fungerar bra, men behöver man det innan batteriet börjar närma sig slut? Däremot var kronan väldigt användarvänlig på den jag hade. Jag har ett gummi till salu på k&s tillbehör, det var dyrt att köpa extra...Känner ett trängande behov av att införskaffa en kvartsare med mer stadigvarande rotation i samlingen, jämfört med de jag har idag.
Hade en GS SBGN005 för två år sedan, och det är väl egentligen nåt åt det hållet jag är ute efter, fast billigare. Batteridriven sportklocka, grab & go, yada yada..
Sneglat lite på Longines VHP GMT allt sedan den lanserades, och har nog i min enfald hela tiden trott att den skulle brejka mer än vad den nu gjort (alternativt är alla så jävla nöjda med dem, då de aldrig kommer ut till försäljning)..
Skickar ut lite frågor på uppstuds här och hoppas på att någon förbarmar sig över mig:
Kvarts
- Hur står sig ETAs (förmodar att det är det..) HAQ mot Seikos 9F-verk rent konstruktions- och kvalitetsmässigt?
- Prisbild på separat gummi+clasp?
- Det tekniska lullullet såsom Flash setting, energisparläget etc. Ni som har/haft klockan - är det vettigt eller just bara lullull?
- Vilka andra alternativ till SBGN005/VHP finns med nedan kravspec:
GMT
37-41 mm
Färg på tavla, Dvs. inte svart eller vit
Inga microbrands..
Gärna på länk
Pristak 17 000
Allt gott!
Tack för svar!Jag har inte haft GMT´n, bara den vanliga, men själva "flash" grejen känns väldigt osmidig. Man ska ha en app i mobilen som skickar blixtsignal till klockan, hade varit betydligt smidigare med BT tänker jag? Vet inte om det finns så många på forumet, om någon? Energisparläget fungerar bra, men behöver man det innan batteriet börjar närma sig slut? Däremot var kronan väldigt användarvänlig på den jag hade. Jag har ett gummi till salu på k&s tillbehör, det var dyrt att köpa extra...
Angående urverken är det svårare att jämföra eftersom dom bygger på olika teknik, men utifrån bilder verkar både IC och kvartskristallen ligga väl skyddade under plattan, möjligen inkapslade precis som på E64.111 och alltså lika bra som på 9f. Kvalitén på ETA´s HAQ verk är nog väl godkänd
Alternativ av mer exklusiv karaktär med GMT på klassiskt vis har jag dålig koll på, men du har ju Seiko Astron eller Citizen Attesa och Casio Oceanus med hög kvalité och prestanda. Då är det dock GPS eller Radio-synk
Jag minns inte exakt, men har för mig det var mellan 2-3K, så det var inte billigt. Får man fråga om du kommer använda GMT eller är det mest en komplikation du tycker verkar kul att ha? Jag har för mig Citizen har ett par Ecodrive med GMT som florerade i Citizentråden. BJ7100-15L är någon blå variant. Den där PMX56 tough någon ting har ju GMT vet jag... Alpina Startimer finns väl i kvarts med GMT? Jag tycker de flesta med GMT blir lite plottriga eftersom man ofta har tidzonerna utskrivna, VHP´n och GS varianter är ju riktigt cleana. Det kanske är en sån komplikation som inte riktigt gör sig som helt ren? Sen är ju alltid storleken en svår nöt. Posta gärna vad det landar i *VHP´n är ju inget fel påTack för svar!
Jag gillar väl framför allt designen på VHP. Diskreta, men ändå med distinkta element som gör att den sticker ut lite.
Astron skulle jag tveklöst kunna tänka mig, problemet där är väl främst att designen inte faller mig i smaken, plus att de är för stora.
Citizen ska jag kolla in. Tack för tips!
Nu tror jag tyvärr inte jag är intresserad av just ditt gummiband (vill nog ha blått i så fall), men får man fråga vad det listade?
Jag ska sätta mig ned och "göra sökningen på C24" vad det lider, men just nu lutar det starkt åt VHP. Precis som du säger är den clean i sitt formspråk, vilket jag ser som väldigt positivt.Jag minns inte exakt, men har för mig det var mellan 2-3K, så det var inte billigt. Får man fråga om du kommer använda GMT eller är det mest en komplikation du tycker verkar kul att ha? Jag har för mig Citizen har ett par Ecodrive med GMT som florerade i Citizentråden. BJ7100-15L är någon blå variant. Den där PMX56 tough någon ting har ju GMT vet jag... Alpina Startimer finns väl i kvarts med GMT? Jag tycker de flesta med GMT blir lite plottriga eftersom man ofta har tidzonerna utskrivna, VHP´n och GS varianter är ju riktigt cleana. Det kanske är en sån komplikation som inte riktigt gör sig som helt ren? Sen är ju alltid storleken en svår nöt. Posta gärna vad det landar i *VHP´n är ju inget fel på
Det byggs klockor med oscillator i kisel nu, senast av Frederique Constant.Massa märken har ju soldrivna klockor nuförtiden (Cartier nu senast) så om liknelsen mellan springdrive och ecodrive håller så borde det ju vara fullt av dem på marknaden snart
Men det är ju klart att bara för att nåt är coolt så betyder det inte att alla kommer försöka kopiera det. Men de kanske tänker tanken iaf!
Det byggs klockor med oscillator i kisel nu, senast av Frederique Constant.
Liknande karaktär som springdrive: mjuk sekundvisare, antimagnetisk, längre gångreserv, hitech+klassisk mekanik. Zeniths variant har jag för mig även har extremt låg gångavvikelse. (Kolla Frederique Constant-artikeln, den länkar vidare till Zeniths och Ulysse Nardins koncept)
Men ett sånt urverk är 100% mekaniskt. Oavsett om man kräver det så, eller accepterar kvarts och elektronik, så tror jag spring drive ses som en exotisk hybrid, med få (inga?) fördelar av tillverkarna. Det blir upp till Seiko att hålla den fanan högt.
Jag skrev denna för en halv evighet sedan känns det som https://klocksnack.se/threads/kort-recension-tag-heuer-aquaracer-quartz-ref-way1112-ba0928.60447/Skriver min lilla undran här också eftersom tag heuer-tråden är tvärdöd.
Jag har alltid föredragit mindre automatiska/manuella klockor runt 36 millimeter. Just nu äger jag bland annat Rolex, Omega, Zenith i den kategori jag gillar. Men nu har jag helt plötligt fått för mig att en kvartsare som klarar de flesta sammanhang är vad jag ”behöver”.
Skjorta -> T-shirt -> strandhäng.
Är nedan något att ha tror ni? Eller betalar man endast för märket?
Andra tips på kvartsare med liten eller ingen sekundvisare från de stora märkena mottages gärna! 37-41 mm och ska kunna användas till allt men mest till skjorta.
Tack för svar! Beggat från kvalitetsmärken är helt ok. Det finns tex en cool chronokvartsare som IWC gjort som skulle kunna vara ett alternativ också. Drömmen skulle vara strandvänlig också och kanske något störreJag skrev denna för en halv evighet sedan känns det som https://klocksnack.se/threads/kort-recension-tag-heuer-aquaracer-quartz-ref-way1112-ba0928.60447/
Nu är det en av mina söner som har den, och han är väldigt nöjd (har fortfarande inte bytt batteri?)
Tag Heuer brukar både vara prutbara nya och ha ett bra pris begagnade (dåligt andrahandsvärde). Men visst är det trevliga klockor tycker jag. Möjligen lite tunga för att vara kvarts.
Jag vet att jag tidigare nämnt den tråkiga utvecklingen med kvarts ifrån de stora tillverkarna, det är väl snart bara Tissot och Certina kvar som kör kvarts Vad som släpps NYTT idag är väldigt begränsat om man vill ha lite kvalité tyvärr.