• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Skriver min lilla undran här också eftersom tag heuer-tråden är tvärdöd.

Jag har alltid föredragit mindre automatiska/manuella klockor runt 36 millimeter. Just nu äger jag bland annat Rolex, Omega, Zenith i den kategori jag gillar. Men nu har jag helt plötligt fått för mig att en kvartsare som klarar de flesta sammanhang är vad jag ”behöver”.
Skjorta -> T-shirt -> strandhäng.
Är nedan något att ha tror ni? Eller betalar man endast för märket?
F7EDAC44-BEF7-44C2-939D-4B44E1617CCC.jpeg

Andra tips på kvartsare med liten eller ingen sekundvisare från de stora märkena mottages gärna! 37-41 mm och ska kunna användas till allt men mest till skjorta.
Har inte sett denna tidigare, ser bra ut. Vad är reff?

Jag har alltid föredragit mindre automatiska/manuella klockor runt 36 millimeter. Just nu äger jag bland annat Rolex, Omega, Zenith i den kategori jag gillar. Men nu har jag helt plötligt fått för mig att en kvartsare som klarar de flesta sammanhang är vad jag ”behöver”.

Andra tips på kvartsare med liten eller ingen sekundvisare från de stora märkena mottages gärna! 37-41 mm och ska kunna användas till allt men mest till skjorta.
Jag har också haft en Aquaracer quartz och det är faktiskt den enda klockan jag ångrar att jag har sålt och jag har tänkt köpa en ny. Som @BarbaBaba skrev så går de att hitta till betydligt lägre pris än list (även från AD) så leta runt lite innan du klipper till. Bortsett från listpriset så tycker jag att de är väldigt prisvärda och snygga, skön länk osv.

Har aldrig sett kronografen du länkar till tidigare men den såg riktigt fräsch ut!

Jag har också haft en Aquaracer quartz och det är faktiskt den enda klockan jag ångrar att jag har sålt och jag har tänkt köpa en ny. Som @BarbaBaba skrev så går de att hitta till betydligt lägre pris än list (även från AD) så leta runt lite innan du klipper till. Bortsett från listpriset så tycker jag att de är väldigt prisvärda och snygga, skön länk osv.

Har aldrig sett kronografen du länkar till tidigare men den såg riktigt fräsch ut!
Det är ingen kronograf utan en alarm funktion samt liten sekundvisare. Lätt att bli lurad. ☺️ Men jag gillar den med, annorlunda och snygg.

Edit: Du syftade såklart på en annan klocka! 🤪

• Like
Reactions: HSK
En svensk quartz-klocka runt handleden idag! Måste ändå erkänna att jag är positivt överraskad över Malm. Fin kvalitet och snygg design enligt mig🙂 Om de är värda över 6.000kr som de kostar nya, njaaa. Man får mer quartz-klocka för pengarna hos andra tillverkare. Men helt klart en mycket trevlig klocka och det är ju alltid kul med ett svenskt klockmärke.
2E21017C-6048-44C2-AB81-E583F1A8B579.jpeg

Light-mod på sonens och även på min PRX
FBD2DFD1-02C5-4B91-A429-41AFDE5B34F2.jpeg
Cyklop, förstoringsbubbla, lupp att limma på klockglas. Kärt barn har många namn. Det är en riktig vattendelare med bubblan. Personligen har jag ingen stark åsikt, men på denna gör den så att den stora tavlan blir lite mindre tom. Det är dessutom en enkel sak att både sätta dit och att avlägsna. Men nu kommer han iallafall ha en lite personligare variant av PRX:en, och vi kommer ha var sin 😎
Nu var det ju ett tag sedan så du har säkert svarat på detta 100ggr, men var hittade du bubblan och lim och vad kostade det?

Måste ju ändå få slå ett slag för Bulova Curv. Finishen är i en annan liga än precisionistlinjen. Skulle vilja påstå att det är oslagbar kvalité för pengarna om du köper begagnad då andrahandsvärdet är urkasst.
Nypris ca 10K, 7K hos gråhandlare.
För 2500kr här på KS fick jag
  • DLC-beklädd boett i titan (!)
  • Reflexbehandlat krökt safirglas
  • Krökt boett med ett krökt urverk (!) som hittills diffar ca 1-2 sek per månad!

Till skillnad från Bulovas precisionisturverk (T ex Lunar Moon) så sveper dock inte kronografvisaren vilket är lite synd.

Screenshot_20210506_001950.jpg

Lite sugen på den nyare modellen i tonnauboett..
Screenshot_20210506_002226.jpg

Måste ju ändå få slå ett slag för Bulova Curv. Finishen är i en annan liga än precisionistlinjen. Skulle vilja påstå att det är oslagbar kvalité för pengarna om du köper begagnad då andrahandsvärdet är urkasst.
  • Krökt boett med ett krökt urverk (!) som hittills diffar ca 1-2 sek per månad!

Till skillnad från Bulovas precisionisturverk (T ex Lunar Moon) så sveper dock inte kronografvisaren vilket är lite synd.

Den ser ju riktigt fin ut👌🏻
Vad har vi för AD’s här i Sverige för bulova?

Dom är coola dom där urverken :) Det syns att det är Citizen finish, väldigt likt exempelvis A660. Bra grejer :cool:

Blev en 80-tals yuppie idag inropad hos Kaplans🙂
20210508_165901.jpg

Tyvärr är den defekt utan att det stod☹ Snabbdatum växlar ej, utan vrider litet på timmvisaren istället. Synd då länken passar perfekt! Någon som vet om Kaplans kan stå för en service eller är det endast pengarna tillbaka som gäller vid reklamation?

Snygg! Ref på denna?

Blev en 80-tals yuppie idag inropad hos Kaplans🙂
20210508_165901.jpg

Tyvärr är den defekt utan att det stod☹ Snabbdatum växlar ej, utan vrider litet på timmvisaren istället. Synd då länken passar perfekt! Någon som vet om Kaplans kan stå för en service eller är det endast pengarna tillbaka som gäller vid reklamation?
Säker på att det är en defekt? Vissa av Omegas kvartsverk har inte snabbdatum, utan man måste vrida timvisaren två varv för att byta datum. T ex 1538.

Säker på att det är en defekt? Vissa av Omegas kvartsverk har inte snabbdatum, utan man måste vrida timvisaren två varv för att byta datum. T ex 1538.
Okej, hur menar du då? ...Med att vrida två varv?

Edit: Okej, nu trillade det ner för mig😁

Osäker, kronan har tre lägen och i mellanläge beter sig visarna mycket konstigt. Hoppar hit och dit och datumhjulet växlar trögt o långsamt ibland...

En service av Omega Constellation på Krons ser ut att kosta 5000 kronor. Är de någon som har erfarenhet av billigare urmakare som servar kvarts?

En service av Omega Constellation på Krons ser ut att kosta 5000 kronor. Är de någon som har erfarenhet av billigare urmakare som servar kvarts?
Vilket urverk är det som sitter i den? Utöver att det kanske går att hitta ett begagnat urverk så är ju basen i många Omega kvartsverk ETA. Det är alltså säkert möjligt att hitta ett ersättningsverk till rimlig penning. https://www.cousinsuk.com/category/filter/watch-movement-search-by-calibre-only ett Precidrive urverk för under tusenlappen kanske kan vara ett värdigt alternativ?

Vilket urverk är det som sitter i den? Utöver att det kanske går att hitta ett begagnat urverk så är ju basen i många Omega kvartsverk ETA. Det är alltså säkert möjligt att hitta ett ersättningsverk till rimlig penning. https://www.cousinsuk.com/category/filter/watch-movement-search-by-calibre-only ett Precidrive urverk för under tusenlappen kanske kan vara ett värdigt alternativ?
Kaliber 1441 står det. Okej, behöver visst skapa konto för att se länken men den låter annars som en bra sak! Får fundera på om jag vill lämna tillbaka den och leta efter en annan eller göra på det sättet🙂

Kaliber 1441 står det. Okej, behöver visst skapa konto för att se länken men den låter annars som en bra sak! Får fundera på om jag vill lämna tillbaka den och leta efter en annan eller göra på det sättet🙂
Det verkar som det motsvaras av ETA 255.511 termokompenserade urverk med möjlighet att justera tidshållningen. Det finns säkert att hitta på ebay och liknande.
Annars tror jag som sagt att ett modern Precidrive passar. 255.511 är 23,3mmØ och 2,45mm högt medans E64.111 är 23,3mmØ och 1,95mm högt.

1620558553723.png

ETA Thermoline med dubbla kvartskristaller i tuberna :) 255.511 har alltså inte individuellt ställbar timvisare utan quickset för datumet medans 255.561 har individuell timvisare

Tillbaka
Topp