• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

D1421091-20B5-40F4-9D0D-74AB0616A6C7.jpeg
Hittade denna i klocklådan. Inte använt på väldigt länge. Men kanske kan funka som en semesterklocka!

9BDBD90F-4248-4A26-AF73-45E3C5E073CF.jpeg
Wired Agam403
Kom igår, svart mesh idag!
Barnsligt nöjd, väcker minnen!
Det är givetvis kul med bilder, men bidra gärna med lite mer info om posterna. Typ ref nr, info om urverk, funktioner osv (eller minnen). Vi ska ju inte ha en ren bildtråd, vi ska sprida kärlek (som går på batteri ;)) :heart:

Ja precis :) Undrar varför det inte finns meca-quartz som inte är kronograf. Kanske hade dragit för mycket batteri, men det kan man ju lösa med solceller. Då hade man fått mekanisk känsla och ruggigt bra tidshållning.
Du får nog sätta dig in lite mer i hur klockor fungerar. Även en vanlig trehands kvartsklocka har ju viss mekanik (meca) som gör att minutvisare och timvisare rör sig av att sekundvisaren stegas en gång per sekund.

En meca-quartz kronograf har ju mekanik som får hela kronografdelen att fungera, motsatsen är ju att det sitter en liten stegmotor för varje visare, det senare är oftast en mycket billigare lösning nu för tiden.

Mechakvarts är ju bara en fördel på kronografer för att man kan mäta noggrannare, utöver det finns det ju inga fördelar.
Det är även en fördel i att klockan har en ytterligare mekanisk komplikation = prestige i klockvärlden. Även kvartsklockor borde tillåtas att stiga i graderna av att ha en mekanisk komplikation.

Hur undviker man att posta denna i tråden?
IMG_3781.jpg

Casio GMW-B5000D-1
Här briljeras med möjligheter som endast kvarts bjuder på. Soldrivet, radiokontroll och Bluetooth synkning med mobiltelefonen, årskalender, tidtagning, larm och stöttålighet utöver det mesta i klockväg. Upplyst display som tonar in och ut. Nu är den väldigt trogen förlagan i storlek och mått, men jag skulle gärna se en lite mer slimmad variant. Bara någon millimeter tunnare boett och länk. Det skulle förvåna mig om denna inte kommer i en titan-version vad det lider. Då har man alla rätt i min bok, nu är den en 9/10 :)

Har den samma boett och urverk som dom gamla Breitling Navitimer Pluton? Riktigt cool ana/digi :)
7b9b3aa8-9fe9-11e4-9a1d-b06cbcdb4d1c.jpg

Tycker mig hört att det satt ett Miota verk i dessa...
Ja det är samma boett och verk som pluton. Även taveldesignen är lika (kopierad).
Breitling Pluton med tre knappar som den bilden har ett miota-verk. De med två knappar har ett esa 900.231-verk. De har även en större digital display än de med tre knappar.
B9E68E3D-BDF8-495C-801E-1F3F2695FC3C.jpeg

Lånad bild
Edit; bild på min TEVO för jämförelse.
55067486-A6C1-4763-99D0-A1AF48CF593D.jpeg

Ja det är samma boett och verk som pluton. Även taveldesignen är lika (kopierad).
Breitling Pluton med tre knappar som den bilden har ett miota-verk. De med två knappar har ett esa 900.231-verk. De har även en större digital display än de med tre knappar.

Lånad bild

Undrar ibland om Breitling gjorde denna esa 900.231 drivna modell åt Scubapro?

Ett visst samröre mellan de två verkar iaf ha förekommit,

Lånad bild
Tack för informationen :) Dom är ju verkligen skitballa! Jag gillar ana/digi funktionen. Jag tycker Navitimer varianten som har den dubbla sekundvisaren är extra skön (3100?) 3300 med den vita inre skalan och den speciella länken är ju också riktigt snygg.
breitling-navitimer-quartz-3300-jupiter.jpg

Hur undviker man att posta denna i tråden?
IMG_3781.jpg

Casio GMW-B5000D-1
Här briljeras med möjligheter som endast kvarts bjuder på. Soldrivet, radiokontroll och Bluetooth synkning med mobiltelefonen, årskalender, tidtagning, larm och stöttålighet utöver det mesta i klockväg. Upplyst display som tonar in och ut. Nu är den väldigt trogen förlagan i storlek och mått, men jag skulle gärna se en lite mer slimmad variant. Bara någon millimeter tunnare boett och länk. Det skulle förvåna mig om denna inte kommer i en titan-version vad det lider. Då har man alla rätt i min bok, nu är den en 9/10 :)

Jag bara går och väntar på att km ska få in min i nästa leverans. Funderar på att sälja av en större del av mina klockor och gå mer o mer åt att köra owg med den.
En gunmetal version hade vart läckert. Dlc versionen vart för svart imho.

Jag bara går och väntar på att km ska få in min i nästa leverans. Funderar på att sälja av en större del av mina klockor och gå mer o mer åt att köra owg med den.
En gunmetal version hade vart läckert. Dlc versionen vart för svart imho.
Jag tror det sades tidigare i g-shock tråden, att maj/juni är nästa leverans, men att det inte riktigt går att få några klara besked :sorry: Kollar man ebay har stålisarna sprungit upp till 10 och guldarna till 12!! Du kan ju dlcá den i gunmetall själv...

Mitt bidrag. Så härligt med exaktheten, behövs inga appar eller liknande när jag ska ställa mina andra klockor.
9D75338C-82C0-4A98-AD72-4EF81A6E7252.jpeg

Fin tråd!

Bidrar med en Victorinox V7-12 Chrono från 2001. Otroligt pålitlig. Som synes utsatt för en del stryk, men håller tiden perfekt (rekordet är väl när den legat i en låda i ett år och fortfarande är inom någon minut rätt vid återupptagning) . Byter batteri var 4e år och då kollar de även packningar.
IMG_20180328_115251.jpg
IMG_20180328_115320.jpg

Jag har länken kvar men tyvärr har min handled växt och jag har tappat bort extralänkbiten. Mejlade Victorinox internationella kundtjänst och de meddelade att de tyvärr inte längre har reservdelar till denna. Så jag kör på band. Men vill byta till ett juste Nato, tips på färg/kombo mottages tacksamt!
Fin tråd!

Tjena, brunt lädernato hade suttit klockrent!
Blått, brunt och stål är en grym kombination

Tack för tipset @JDH ! Håller med om att brunt och blått går mkt bra ihop, dock vill jag inte ha läder pga vill att bandet ska klara vatten. Så nu sitter det ett knallorange syntetnato på. Orange och blått också fin kombo tycker jag. Se tidigare i denna tråd för bilder.

• Like
Reactions: JDH
Trevlig tråd det här! Tack för trevliga bilder och läsning alla som postat. :)

Mitt bidrag: CWC GS Sapphire. Uppdatering av CWCs klassiska G10 med (som namnet antyder) safirglas, skruvad krona och boettlock samt WR på 20atm.
Oporrigt Rondaverk men denna varianten har iallafall upp till 10 års batteritid.
Kort sagt en toolig beater i behagligt format.
20180501_110204.jpg

WHAAT? Den svarta Casio gmw-b5000 som tydligen endast släpptes i Japan, säljs för 30600kr på Ebay.. hmm..
Screenshot_20180501-195305.png
Screenshot_20180501-195309.png
20180501_195333.png

WHAAT? Den svarta Casio gmw-b5000 som tydligen endast släpptes i Japan, säljs för 30600kr på Ebay.. hmm..
Screenshot_20180501-195305.png
Screenshot_20180501-195309.png
20180501_195333.png
Börjar störa mig rejält på att alla länkar till fantasipriser på eBay. Priser i skyltfönster säger ingenting, det är vad de säljs för som är det viktiga. Stål är för övrigt inte ens LE, man är riktigt puckad om man betalar över list för stål.

Börjar störa mig rejält på att alla länkar till fantasipriser på eBay. Priser i skyltfönster säger ingenting, det är vad de säljs för som är det viktiga. Stål är för övrigt inte ens LE, man är riktigt puckad om man betalar över list för stål.
Fast det han länkade är väl just den limiterade Porter versionen? Men visst är det helt sjukt om man kollar vad dom ligger för (och verkar gå för) på ebay :facepalm:

Fast det han länkade är väl just den limiterade Porter versionen? Men visst är det helt sjukt om man kollar vad dom ligger för (och verkar gå för) på ebay :facepalm:
Jag ser det men det är ändå helt irrelevant vad det finns för ”köp nu” priser på eBay. Kolla pågående och avslutade auktioner istället för en fingervisning.

Jag ser det men det är ändå helt irrelevant vad det finns för ”köp nu” priser på eBay. Kolla pågående och avslutade auktioner istället för en fingervisning.
Jag såg en "guldis" gå för 11750kr igår :bag: Men jag har inte följt utvecklingen, kan bara som du konstatera att det är ganska sjukt vad folk begär. Som att köpa konsertbiljetter av svartabörshajar :D Undrar hur glad man är om man köper en i stål för 10k på ebay nu istället för att vänta tills den finns hemma igen...

Jag såg en "guldis" gå för 11750kr igår :bag: Men jag har inte följt utvecklingen, kan bara som du konstatera att det är ganska sjukt vad folk begär. Som att köpa konsertbiljetter av svartabörshajar :D Undrar hur glad man är om man köper en i stål för 10k på ebay nu istället för att vänta tills den finns hemma igen...
Hehe ahh. Men frågade dom på Klockmaster igår och av alla stål som släpps i den nya "vågen" är redan bokade...

Dagens klocka är en Omega DeVille quartz. Kan tyvärr inte bidra med referens då allt som följde med försvunnit för många år sedan. Någon box tog jag inte ens då jag satte på mig den direkt som ersättning för en klocka som "försvunnit" under en svensexa. Är det någon som vet något mer om modellen?
IMG_2839.JPG

Tillbaka
Topp