• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Officiella Quartztråden för kvarts-samtal

Dagens klocka är en Omega DeVille quartz. Kan tyvärr inte bidra med referens då allt som följde med försvunnit för många år sedan. Någon box tog jag inte ens då jag satte på mig den direkt som ersättning för en klocka som "försvunnit" under en svensexa. Är det någon som vet något mer om modellen?
IMG_2839.JPG
Är det den som är 33,5mm? Tror att det sitter samma ETA slimline verk som i Tissot ifrån samma år. De klassiska NOR modellerna...

Kan tänka mig det, har fått för mig att den är ca 34 mm men jag har inte mätt så noggrannt.
Du kan ha rätt med måttet. Jag har bara noterat att dom som är i 18k är en halv mm mindre än Tissot/Eterna/Certina är. Men denna är väl bara doublé? Dom brukar dock hålla tiden bra dom tunna små rackarna, och är ju perfekta till kostym :)

Idag landade det ett par Quartzare till: En duo Pulsar Y514-6009 från December-82.
Många detaljer liknar Seikos samtida dykare och Y514 ska i princip vara samma som det välrenommerade 7548. Den ena ska vara original och den andra har fått nytt glas och nya visare från en SKX.
Gillar dessa stenhårt :cigar:
20180503_172720.jpg

IMG-20180503-WA0002.jpeg

Bild på verket stulen på Internetz:
20180503_175825.jpg

I väntan på mitt perlon så jag kan avsluta min recension, är här innanmätet på Attling George efter batteribyte.

Är medveten om att det kanske är omöjligt att säga men vad tro du @BarbaBaba att det kan vara för kvartsverk ? Urmakarn visste inte. Klockan ska ju vara ”swiss made” - men frågan är ju om hela klockan är det knack knack ta i trä....

00CC9FA2-8FDD-4345-9F81-792290B90806.jpeg

I väntan på mitt perlon så jag kan avsluta min recension, är här innanmätet på Attling George efter batteribyte.

Är medveten om att det kanske är omöjligt att säga men vad tro du @BarbaBaba att det kan vara för kvartsverk ? Urmakarn visste inte. Klockan ska ju vara ”swiss made” - men frågan är ju om hela klockan är det knack knack ta i trä....

00CC9FA2-8FDD-4345-9F81-792290B90806.jpeg
Ser väldigt schweiziskt ut. ETA kanske?

Står nog ett modellnummer uppe till vänster på bilden under ETA-loggan.

Ser väldigt schweiziskt ut. ETA kanske?

Står nog ett modellnummer uppe till vänster på bilden under ETA-loggan.

Du har nog väldigt rätt i det. Kollade upp bilder via google och nog ser det ut som ett ETA verk. Modellnummret är förmodligen dolt under den svarta kragen som håller verket på plats vad jag kan förstå. ETA 955.nånting möjligtvis.

Du har nog väldigt rätt i det. Kollade upp bilder via google och nog ser det ut som ett ETA verk. Modellnummret är förmodligen dolt under den svarta kragen som håller verket på plats vad jag kan förstå. ETA 955.nånting möjligtvis.

Ser inte ut som att numret är dolt på bilden. Jag gissar på ett ETA 955.412

Hur undviker man att posta denna i tråden?
IMG_3781.jpg

Casio GMW-B5000D-1
Här briljeras med möjligheter som endast kvarts bjuder på. Soldrivet, radiokontroll och Bluetooth synkning med mobiltelefonen, årskalender, tidtagning, larm och stöttålighet utöver det mesta i klockväg. Upplyst display som tonar in och ut. Nu är den väldigt trogen förlagan i storlek och mått, men jag skulle gärna se en lite mer slimmad variant. Bara någon millimeter tunnare boett och länk. Det skulle förvåna mig om denna inte kommer i en titan-version vad det lider. Då har man alla rätt i min bok, nu är den en 9/10 :)
Nyköpt. Så sjukt cool..:)
20180501_135848.jpg
20180501_135822.jpg
20180501_135859.jpg
20180501_135910.jpg
Länken på denna är ju bara för läcker...:hungry:

Vad är KS uppfattning om Rado? Farsgubben plockade hem den här med en rejäl rabatt för ett tag sen (tydligen hade den fått en liten repa på länken, i stort sett osynlig) och jag har fått lite olika uppfattning om märket när jag kollat runt.
IMG_2226.JPG

(Ignorera hur udda detta ser ut, 45mm är alldeles för stort för mina taniga handleder :rolleyes:)

Mitt bidrag, Grand Seiko SBGX115, här på medföljande länk och mörkblått Bonetto.

Hur grym som helst, sanslöst snygg. 42,7mm, kvartsverk 9F61, ±10 sekunder per år.

Foto 2018-05-10 16 14 27.jpg

Foto 2018-05-16 09 33 33.jpg

Foto 2018-05-15 19 05 49.jpg
Den har verkligen snygg boett, jag klämde på Molles igår. Personligen gillar jag datum på mina moderna klockor, men den är grym :)

• Like
Reactions: AB
Vad är KS uppfattning om Rado? Farsgubben plockade hem den här med en rejäl rabatt för ett tag sen (tydligen hade den fått en liten repa på länken, i stort sett osynlig) och jag har fått lite olika uppfattning om märket när jag kollat runt.
IMG_2226.JPG

(Ignorera hur udda detta ser ut, 45mm är alldeles för stort för mina taniga handleder :rolleyes:)
Jag gillar dem :)

IMG_2226.JPG

Rado ingår i Swatch group och har därmed tillgång till ETA-verk enligt önskemål. Borde vara bra :) Helt klart en egen identitet med sina keramiska beläggningar.

Den har verkligen snygg boett, jag klämde på Molles igår. Personligen gillar jag datum på mina moderna klockor, men den är grym :)
Verkligen! Håller med om att det är bekvämt med datumvisning men tycker samtidigt att tavlan får en fin symmetri utan. Jag är med andra ord indifferent i frågan :)

Tillbaka
Topp